Kirjoittaja Aihe: 306 - ABS-anturit  (Luettu 3076 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vhanhisuanto

  • Vieras
306 - ABS-anturit
« : 07.09.2009, 22:51:30 »
Auto: 1999 306 Break XRDT 1,9 (takana rumpujarrut ABS:llä varustettuna).

Asentelin paikalleen Menovehkeen toimittaman kunnostetun taka-akselin, mutta vanhasta akselista ei ABS-anturit lähteneet irti. Tilasin sitten uudet Motonetistä, sieltä tuli muuten vanhojen kanssa identtiset Boschin valmisteet, mutta itse "mittapää", metallitappi, on noin sentin liian pitkä.

Kysymys kuuluukin: Onko tuo tappi tarkoitus katkaista - tai voiko sitä yleensäkään katkaista anturia tuhoamatta oikeaan mittaansa? Välys hammaskehän ja tapin pään välillä varmaan millin luokkaa?

vhanhisuanto

  • Vieras
Vs: 306 - ABS-anturit
« Vastaus #1 : 08.09.2009, 21:54:40 »
Tutkailin tarkemmin noita vanhoja antureita ja vertasin uusiin. Molemmat "Bosch 0265006 Made in Germany" + jotain ilmeisesti valmistusaikaan liittyviä maalileimoja. Vanhojen anturien päissä ei näkynyt sorvauksen jälkiä, kuten uusissa, vaan ennemminkin suoria katkaisu/hiontajälkiä. Vanhojen anturien reunat tuntuivat toiselta puoleltaan terävältä, toiselta hieman pyöreämmältä (kuin rälläkällä katkaistu). Uudet ovat sorvissa katkaistut, joten ovat aika tasaisen pyöreän tuntuiset.

Ei tässä muukaan auta, jos ei kellään ole tarkempaa tietoa niin otan tönärin ja rälläkän esiin ja alan asentelemaan...

vhanhisuanto

  • Vieras
Vs: 306 - ABS-anturit
« Vastaus #2 : 08.09.2009, 23:40:15 »
Monologia jatkaakseni, tarkistin tilini tilanteen enkä uskaltanut alkaa katkomaan noita antureiden päitä. Shimmasin ne about kohdalleen, kaksi M8-mutteria anturin ja navan välissä tuntui olevan sopivasti. Ainakin pikaisella testillä toimii; ABS-valo syttyy kun laittaa virrat päälle ja sammuu hetken kuluttua. Otin märällä pihatiellä (hiekkaa, soraa, mutaa) muutaman reippaan kiihdytyksen ja lukkojarrutus perään ja ABSit rutisee tutulla tavalla eikä ABS-valo pala.

Huomenna leimalle kokeilemaan, josko samalla tehdyt takarumpujen säädöt olisivat kohdallaan. Pomppaus tuli siis taka-akselin laakeroinnista, ikkunannostimista (johtosarja poikki) ja takajarrujen epätasaisuudesta. Ihanan kallista.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - ABS-anturit
« Vastaus #3 : 09.09.2009, 00:43:29 »
Tutkailin tarkemmin noita vanhoja antureita ja vertasin uusiin. Molemmat "Bosch 0265006 Made in Germany" + jotain ilmeisesti valmistusaikaan liittyviä maalileimoja.

0 265 006 ei ole kokonainen Boschin osanumero, vaan siitä puuttuu kolme viimeistä numeroa. Jollei itse osassa jostain syystä ole kokonaista valmistenumeroa, pitäisi sen löytyä esim. pakkauksesta. Jollei löydy, niin kysy kokonainen Boschin osanumero Motonetista ja varmista, että se on oikea (ks. alla olevat tiedot).

Ei olisi ensimmäinen kerta, kun Motonet olisi sekoittanut osat (siis merkinnyt tietyn osan yhteensopivaksi tiettyyn automalliin, vaikka valmistajan luettelosta alkup. osanumerolla tarkistettuna osa ei ole sopiva). Selvitin juuri ilman korvausta Motonetin puolesta kolme tällaista tapausta osia turhaan ostamalla/palauttamalla ja itse sopivuuden valmistajan tuoteluettelosta tarkistamalla, enkä usko, että sekaannukset rajoittuvat vain noihin kolmeen...

Autossasi pitäisi olla takana seuraavat anturit:

306 (2. mallisarja), SPEED SENSOR, ADDITIONAL ABS5 BOSCH AND REAR DRUMS

4545 69, ABR SENSOR, AR, 5 DOOR ESTATE AND WITH ABS BRAKES AND REAR DRUMS (Peugeot 83,00 e, Citroen 75,00 e)

http://ecat-online.bosch.de/toc/

4545 69 = Bosch 0 265 006 441 (pituus 860 mm, leveys 25 mm ja korkeus 55 mm).
« Viimeksi muokattu: 09.11.2010, 03:22:00 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 306 - ABS-anturit
« Vastaus #4 : 27.01.2011, 12:44:02 »
Auto: 1998 306 1,9 XR TD.

Minun autossani ei taida olla ABS-jarruja. Oletin, että tämän ikäisissä ne olisivat jo vakiovaruste. Olisiko vaivan väärti ottaa jostakin varaosa-autosta hilppeet ja asentaisi ne sitten tuohon (aika suhteellinen kysymys)? Suurimmassa osassa taitaa olla takana rumpujarrut.

Tarvitset koko jarrujärjestelmän, johtosarjat, pyörien navat, vetoakselit ym. eli ei mitään käytännön järkeä.