Kirjoittaja Aihe: 306 - Konin iskunvaimentimet  (Luettu 6054 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
306 - Konin iskunvaimentimet
« : 25.07.2008, 21:33:35 »
Jos Koni-iskunvaimentimien hinnat kiinnostavat, niin tässä tietoa (vmStyle). Myös HM-Osatuonnin hinnat olivat suunnilleen samoja, mutta US-Parts ei ole ainakaan vielä vastannut kyselyyni.

Koni Special:

87-2601L ja 87-2601R (eteen) 370 e/pari
26-1486 (taakse) 280 e/pari

Koni Sport:

87-2601LSPORT ja 87-2601RSPORT (eteen) 380 e/pari
26-1486SPORT (taakse) 240 e/pari

Nuo sopivat siis sopivat tiettyihin porras- ja viistoperäisiin malleihin ja esim. Break-malliin tarkoitettuja myydään toisilla tuotenumeroilla, joten kannattaa etsiä oikeat osat Konin sivustolta (linkki). Sport-iskunvaimentimia saa myös osana Konin madallussarjaa.

Tuohon veljen 306:een (1995 306 ST 1,8) ostin jo Specialit taakse ja vastaavat etuiskarit hankitaan hiukan myöhemmin (samoin luultavasti uudet alkuperäiset jouset, kunnei ole tarkoitus madaltaa käyttöautoa).

Vertailun vuoksi alkuperäisten takaiskunvaimentimien hinnat em. autoon:

5206 R7 (tavallinen) 116 e/pari
5206 K6 (heavy duty) 124 e/pari
« Viimeksi muokattu: 10.02.2011, 10:09:35 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Antti O

  • Vieras
306 - Konin iskunvaimentimet
« Vastaus #1 : 26.07.2008, 08:41:10 »
Koneja saa Englannista järkihintaan, tilasin itse harrasteautooni säädettävät koni sport - iskunvaimentimet ja paketissa tuli myös lievästi laskevat madallusjouset.

Tässä 306 Koni sportit+jouset:

http://cgi.ebay.co.uk/KONI-SUSPENSION-PEUGEOT-306-ADJUSTABLE-SHOCKS-SPRINGS_W0QQitemZ160008688215QQcmdZViewItem?_trksid=p3286.m20.l1116

474,87 euroa toimitettuna kotiovelle.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
306 - Konin iskunvaimentimet
« Vastaus #2 : 07.05.2009, 16:18:42 »
Jos Koni-iskunvaimentimien hinnat kiinnostavat, niin tässä tuoretta tietoa (vmStyle). Myös HM-Osatuonnin hinnat olivat suunnilleen samoja, mutta US-Parts ei ole ainakaan vielä vastannut kyselyyni.

Koni Special:

87-2601L ja 87-2601R (eteen) 370 e/pari

Melkein vuoden verran olen 306:n Koni Special -tarjontaa eBay:ssä tarkkaillut ja eipä ole tullut kovin hyviä tarjouksia vastaan... Sport-malleja kyllä on ollut melko edullisesti tarjolla kokonaisina sarjoina, mutta ei Special-malleja. Nyt on iskareille jo tarvettakin ja sattui eBay:ssä tulemaan kohtuullisesti hinnoitellut osat vastaan, joten laitoin tilaukseen. Hintaa tuli rahteineen 270 e/pari (Priority-paketin osuus 30 euroa), joten satasen verran säästin Suomen hintatasoon nähden:

http://stores.ebay.com/Amortisseurs-et-Ressorts-KONI
http://shop.ebay.com/merchant/ldm-koni_W0QQ_nkwZQQ_armrsZ1QQ_fromZQQ_mdoZ
« Viimeksi muokattu: 16.05.2009, 03:24:23 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
306 - Konin iskunvaimentimet
« Vastaus #3 : 16.05.2009, 03:23:52 »
Konit tulivat perille. 11.05. lähetetty ja perillä 15.05. (Priority-paketti). Näköjään noita valmistetaan edelleen Hollannin tehtaalla. Toisessa on valmistusajankohtana viikko 51 vuonna 2007 ja toisessa viikko 10 vuonna 2009. :-)
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
306 - Konin iskunvaimentimet
« Vastaus #4 : 30.11.2009, 00:09:29 »
En ole asentanut iskunvaimentimia vielä autoon, mutta maalasin ne jo aiemmin kestävällä epoksimaalilla. Konin iskunvaimentimissa tosin oli jo valmiiksi kestävältä vaikuttava maalikerros toisin kuin monissa muissa iskunvaimentimissa oleva ohut maalikerros, joka kuluu helposti pois, eikä juuri estä ruostumista. Epoksimaali tuo kuitenkin vielä lisäsuojaa. Toki asennuksen yhteydessä päälle tulee vielä alustamassaa. Harvemmin iskunvaimentimet ruostuvat puhki (pl. alalautaset), mutta haluan säilyttää osat siisteinä...

Kuvia:

http://peugeot505.info/index.php?spgmGal=Peugeot_306/Koni_Front_Shock_Absorbers&id=images&lang=2
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

J-PR

  • Vieras
Vs: 306 - Konin iskunvaimentimet
« Vastaus #5 : 30.11.2009, 09:47:30 »
Koneissa on tosiaan varsin hyvä maali, ex-autossa kesti useamman talven suolarallia ilman ruosteenkukkaa. Toisaalta maalaaminen uutena on pieni vaiva lisävakuudesta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Konin iskunvaimentimet
« Vastaus #6 : 30.11.2009, 12:17:47 »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 752
Vs: 306 - Konin iskunvaimentimet
« Vastaus #7 : 30.11.2009, 13:19:23 »
Minkälaiset nuo Konit on takaiskareina, ovatko paljon jäykemmät kuin alkuperäiset. Itse aikoinaan laitoin gabrielin kaasuiskarit 205:n takapäähän, nin vaimennus oli heikompi kuin alkuperäisissä 150 tkm ajetuissa ja hajosivat kahdessa vuodessa täysin ( kaasut vuotaneet ja kumipuslat hajalla). Isäukko taas vaihtoi 405:n takaiskareiksi tarvikeiskarit, niin olivat niin kivikovat, että ne vaihtoi samantien vanhat takaisin.
Noissa (myös 306:ssa) nuo iskarit ovat niin pienet kooltaan, että on varsin vaativaa tehdä hyvää iskaria takapäähän ja yleensä tarvikevalmistajat eivät siihen pysty.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Konin iskunvaimentimet
« Vastaus #8 : 30.11.2009, 13:42:59 »
Ei ole vielä ajokokemusta noista uusista iskareista ja taitaa mennä ensi vuoden puolelle ennen kuin auto on liikenteessä, mutta kerron sitten. Vertailua alkuperäisiin tosin on enää vaikea tehdä, kun autolla ei ole ajettu yli vuoteen. Iskunvaimennintestin tuloksia voi tietysti yrittää vertailla.

Koneissahan on säädettävä jäykkyys ulosjouston osalta (tässä tapauksessa kolme asentoa). Mainospuheiden mukaan löysimmillään niiden pitäisi ilmeisesti vastata suunnilleen alkuperäisiä (mitä niistä useista eri malleista?) ja jäykemmäksi voi sitten säätää oman mieltymyksen mukaan tai esim. iskunvaimentimen ikääntymisen myötä. Itse jätin ne Konin suosituksen mukaan siihen vakioasentoon ja säädän sitten tarvittaessa jäykemmäksi... Keltaiset Sport-malliset Konin iskunvaimentimet ovat jo lähtökohdaltaan alkuperäisiä selvästi jäykemmät, mutta niitä en viitsinyt ostaa, koska tämän auton alustasta ei haluttu tehdä liian kovaa.

Alkuperäiset Peugeotin (muistaakseni) nesteiskuvaimentimet ovat tosiaan selvästi näitä kaasu-Koneja paksummat.
« Viimeksi muokattu: 30.11.2009, 13:56:26 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

J-PR

  • Vieras
Vs: 306 - Konin iskunvaimentimet
« Vastaus #9 : 01.12.2009, 12:16:03 »
Lainaus
Minkälaiset nuo Konit on takaiskareina, ovatko paljon jäykemmät kuin alkuperäiset.

Sportit ainakin ovat (liian jäykät), auto tosin oli 309GTI16, perä ei juuri joustanut vaikka iskarit olivat löysimmässä asennossa.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Konin iskunvaimentimet
« Vastaus #10 : 09.05.2011, 22:56:04 »
Auto: 1997 306 2,0 GTI-6 (2. mallisarja, 3-ovinen, XU10J4RS, RFS, BE3/6, DAM 7485/07.05.1997, ABS, automaatti-ilmastointi).

Tilasin Ranskasta 306 GTi-6:een Konin Sport-takaiskunvaimentimet 26-1487Sport. 2 kpl maksoi nyt tarjouksella 154 e + toimituskulut 30 e:

http://stores.ebay.com/Amortisseurs-et-Ressorts-KONI

Eteen onkin jo joskus vaihdettu vastaavat keltaiset Konit (87-2601LSport ja 87-2601RSport). Ajokilometreistä ei ole tietoa, mutta ovat ne lievästä ruosteisuudesta päätellen olleet alla jo useamman vuoden (säädöistä ei ole tietoa). Jouset taitavat olla alkuperäiset. Alusta ei nykyisellään tunnu mitenkään liian pintakovalta tms., vaan ihan riittävän mukavalta. Takaiskarit saattavat olla vielä alkuperäiset (jolloin niillä olisi ajettu jo n. 264 000 km). Nykyisissä ei siis ole valittamista, mutta vaihdan takaiskunvaimentimet kuitenkin jossain vaiheessa (säätö saa jäädä lähtötasoon).
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info