Kirjoittaja Aihe: 306 - Tyhjäkäyntinopeus (XUD9TE)  (Luettu 3927 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

405_rules

  • Vieras
306 - Tyhjäkäyntinopeus (XUD9TE)
« : 28.04.2010, 22:13:01 »
Auto: 1998 306 1,9 XRDT (XUD9TE).

Olen alkanut miettiä, onko tämä ~1000 kierrosta minuutissa ihan oikea tyhjäkäyntinopeus tälle konetyypille? Ehkä hiukan yläkanttiin tuntuu kiertävän minun mieleen. Vaikuttava ominaisuus on kyllä tyhjäkäynnin tasaisuus verrattuna tämän hintaluokan bensa-autoihin.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 306 - Tyhjäkäyntinopeus (XUD9TE)
« Vastaus #1 : 29.04.2010, 07:53:31 »
Ei, 780-750 rpm on lähempänä oikeaa, luultavasti tyhjäkäynnin säädin on rikki.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

sakarias

  • Vieras
Vs: 306 - Tyhjäkäyntinopeus (XUD9TE)
« Vastaus #2 : 29.04.2010, 19:10:36 »
Mulla on muuten sama juttu. No missä tuossa autossa on tuo tyhjäkäynnin säädin? Onko helppo korjata itse?

405_rules

  • Vieras
Vs: 306 - Tyhjäkäyntinopeus (XUD9TE)
« Vastaus #3 : 29.05.2010, 17:37:48 »
Joko tähän asiaan on saatu tietoa? Tutulla on myös tyhjäkäynti 1000 kierroksessa turbodieselissä. Liekkö jokin säädin mennyt rikki?

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 306 - Tyhjäkäyntinopeus (XUD9TE)
« Vastaus #4 : 29.05.2010, 18:44:33 »
Alipaineohjattu vaijeri siirtää joutokäynnin vivun normaalikäynnin asentoon. Virrattomana magneettiventtiili sulkee alipaineen kulun, jolloin joutokäyntikierrokset nousevat. Koska magneettiventtiili on aina vetäneenä normaalilla joutokäynnillä, sen käyttötunnit tulevat 10 vuoden iässä täyteen ja nopeutettu joutokäynti on aina päällä. Saksalaiset ovat kaljapäissään suunnitelleet mg-venttiilin toiminnon väärinpäin.
Eli korjaukseksi riittää magneettiventtiilin vaihto ehjään.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 306 - Tyhjäkäyntinopeus (XUD9TE)
« Vastaus #5 : 29.05.2010, 20:52:13 »
Ootko nyt varma että 306:ssa on samanlainen systeemi, voi ainakin vanhemmissa oli vaijeri säätöinen ilman mitään alipaine kikkailuja.

Säätimen vaihto on aika helppoa, jäähdytysnestettä joutuu laskemaan vähän pois, säätimen vaihdon jälkeen vaijerin voi vetään niin kireälle kuin saa, käytännössä sitä ei saa lähellekään niin kireälle kuin pitäisi. Moottori lämpimäksi ja säätö niin että vaijeri on hiukan löysä.
« Viimeksi muokattu: 30.05.2010, 10:14:06 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

405_rules

  • Vieras
Vs: 306 - Tyhjäkäyntinopeus (XUD9TE)
« Vastaus #6 : 29.05.2010, 20:59:51 »
Kyllä siihen pumppuun kaasuvaijeri ainakin mulla tulee ja pumppu on Lucas. Lisäksi kaasuvaijerin alapuolelle tulee toinen vaijeri, joka menee polttoainesuodatinkotelon juuren tienoille.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 306 - Tyhjäkäyntinopeus (XUD9TE)
« Vastaus #7 : 29.05.2010, 22:36:09 »
Ootko nyt varma että 306:ssa on samanlainen systeemi, voi ainakin vanhemmissa oli vaijeri säätöinen ilman mitään alipaine kikkailuja.

No niinpä tietysti, ei millään meinaa muistaa ettei 306:ssa ole vielä samanlainen XUD9TE kuin 406:ssa. Taitaa olla 306:ssa vahatermostaatti, joka ohjaa joutokäyntivipua. Periaate saattaa olla sama, jos termostaatti on viallinen, niin kierrokset jäävät korotetulle nopeudelle.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 306 - Tyhjäkäyntinopeus (XUD9TE)
« Vastaus #8 : 30.05.2010, 10:15:14 »
..Periaate saattaa olla sama, jos termostaatti on viallinen, niin kierrokset jäävät korotetulle nopeudelle.

Joo, kierrokset jää tonnin pintaan kun säädin hajoaa
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Kolnolkuus

  • Vieras
Vs: 306 - Tyhjäkäyntinopeus (XUD9TE)
« Vastaus #9 : 04.04.2011, 17:07:09 »
Auto: 1997 306 1,9 TD (DHY).

Minulla on hieman toisenlainen ongelma liittyen tyhjäkäyntiin... Käynnistäessä auton kierrokset ovat normaalilla tasolla, mutta kun on ajanut tasaista nopeutta jonkin kilmetrin tyhjäkäynti jää reilusti yli tuhannen kierroksen. Sitten kun polkaisee kunnolla kaasua (4000 rpm>), niin tyhjäkäynti asettuu normaaliksi.

Onko tässäkin kyse viallisesta säätimestä?

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 306 - Tyhjäkäyntinopeus (XUD9TE)
« Vastaus #10 : 04.04.2011, 18:16:32 »
Kokeiles palautuuko pumpussa kaasuvipu täysin taakse vai jääkö se/vaijeri kantamaan, jolloin kierrokset ei laske.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

Kolnolkuus

  • Vieras
Vs: 306 - Tyhjäkäyntinopeus (XUD9TE)
« Vastaus #11 : 05.04.2011, 10:30:06 »
Kyllä palautuu, vika ei ole siinä.

Kolnolkuus

  • Vieras
Vs: 306 - Tyhjäkäyntinopeus (XUD9TE)
« Vastaus #12 : 12.04.2011, 15:56:05 »
Ei ole vielä taidettu vastata missä säädin sijaitsee ja mikä on varaosan nimi? En ainakaan moto.netistä löytänyt tähän 1.9 td-koneeseen tyhjäkäyntisäädintä.


SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 306 - Tyhjäkäyntinopeus (XUD9TE)
« Vastaus #13 : 12.04.2011, 16:07:52 »
Varaosanumero 1647 62
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

jr63

  • Vieras
Vs: 306 - Tyhjäkäyntinopeus (XUD9TE)
« Vastaus #14 : 12.06.2011, 01:46:23 »
Mikä ongelma 1000 rpm joutokäynti on? Itsellä huitelee samoissa lukemissa, ajossa yleensä käytetään kovempia kierroksia. Lataapahan paremmin joutavalla, kun on vähän jenkojakin. Mielenrauhansa ja vähän rahaakin voi menettää muiden ongelmien parissa. Pääasia, että moottori käy.