Kirjoittaja Aihe: 306 - Epätavallisen suuri öljynkulutus (TU5)  (Luettu 4628 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Migzu

  • Vieras
306 - Epätavallisen suuri öljynkulutus (TU5)
« : 10.05.2011, 23:50:51 »
Auto: 1995 306 1,6 SR (porrasperä, TU5JP, 200 000 km).

Paninpa tuossa merkille, että viimeisen kolmensadan kilometrin aikana on öljyä mennyt noin 3 litraa. Tuollainen 10 l/1000 km ei kuulosta aivan normaalilta kulutukselta, joten vikaahan jossakin on pakko olla. Tiedän venttiilivälysten olevan aivan päin helkuttia, mutta saattaisiko vikaa olla muuallakin? Öljytikku ei vuoda, ja venttiilikopan tiivistekin on juuri vaihdettu. Auto ei jätä alleen lammikoita, mutta kone näyttää kyllä kannen alapuolelta olevan hieman öljyinen koko ajan. Pakokaasutkaan eivät näytä erityisen tummilta näin kesällä, talvella kyllä harmaa savu tuprusi lämpimänäkin.

Ratkeaakohan ongelma venttiilivälysten säädöllä vai pitäisikö kansiremonttia sekä venttiiliohjurien uusimista harkita?

Hieman offtopic: Ongelmasta googlatessani monet valittivat puolen litran öljykulutusta tuhannella kilometrilla järkyttäväksi, noh miten olisi 20x kovempi kulutus :D

Tarkemmin laskettuna kulutus on lähempänä kahta litraa, mutta liikaahan se silti on.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 306 - Epätavallisen suuri öljynkulutus (TU5)
« Vastaus #1 : 11.05.2011, 03:43:40 »
Katsoppa onko öljyä ilmestynyt jäähdytysjärjestelmään. 3 litraa on kyllä niin paljon että pitäisi huomata jos kannentiiviste vuotaisi öljyt vesitilaan. Venttilien säädöllä ei ole mitään tekemistä asian kanssa ja ohjureiden kumitkaan ei tommosta määrää yhtäkkiä haukkaa. Eli ohjureita ei kannata ruveta uusimaan eikä kannenkunnostuksella ole mitään vaikutusta öljyn kulutukseen. Kannentiivisteen vaihdon yhteydessä kannattaa venttiilien tiivistekumit vaihtaa mutta ei sieltäkään tommosta määrää öljyä katoa.

Ylipäätään tommonen kulutus pitäisi näkyä myös sinisenä savuna putkesta. Eli kannattaa tarkistaa vielä minne se öljy häviää. Ei tuollainen määrä öljyä voi hävitä jälkiä jättämättä.

Migzu

  • Vieras
Vs: 306 - Epätavallisen suuri öljynkulutus (TU5)
« Vastaus #2 : 11.05.2011, 08:34:58 »
Itseasiassa nyt kun sanoit niin muistuikin mieleen jäähdytysnesteen seassa olleen hieman öljyä viime kerralla kun sinne kurkkasin. Mikä tiiviste siis falskaa? Ja tuota sinistä savua ei kyllä tosiaa tule, eli öljy ei varmaan pala hirveen suurissa määrin.

Migzu

  • Vieras
Vs: 306 - Epätavallisen suuri öljynkulutus (TU5)
« Vastaus #3 : 11.05.2011, 13:20:48 »
Kurkkasin tuota jäähdytysnestepuolta tuossa ja sisältö oli väriltään punaruskeaa, sekä hieman öljunkiiltoa oli. Mitä tämä kertoo?

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 306 - Epätavallisen suuri öljynkulutus (TU5)
« Vastaus #4 : 12.05.2011, 14:16:55 »
Kannentiivisteen vaihdolla voisi aloittaa, ei ole paha homma tehdä tohon koneeseen. Maksaa itse tehden sen 40€ ja teetettynä jotain 300 ja 1000 väliltä riippuu ketkä tunarit sen tekee. Nokka hihna ja ne venttiilin varren kumit kannattaa vaihtaa samalla.

Migzu

  • Vieras
Vs: 306 - Epätavallisen suuri öljynkulutus (TU5)
« Vastaus #5 : 12.05.2011, 22:50:59 »
Juu, no en minä tuota vielä paaliin ole pistämässä todellakaan. Maksoi 850€, ja on sisältä ja ulkoa kumminkin tosi siisti. Vikojakaan ei oikein ole muita tuon kansipahvin lisäksi.

Kuitenkin vielä kiinnostaisi, että voiko se tosiaan olla tuo kansipahvi, kun kone muuten toimii kuin unelma eikä tuolla jäähdytysnesteissäkään tunnu paljoa sitä öljyä olevan. Senverran vain, että öljynkiillon saa aikaseksi, mutta mitään öljymoskaa ei löydy. Tehotkin tuntuvat olevan tallella. Pitäisikö tuosta kansipahvista siis jotakin muuta oiretta tulla kuin hupeneva öljy? Voi tietysti olla, että se pahvi vuotaa kohtuullisen pieniä määriä vielä, varmaan pahenee ajan kanssa.

Tosin eihän tuolle varmaan oikein muuta syytä voi löytyä. Pitänee varmaan vaan kääriä hihat ja kaivella se pahvi esiin, varmaan kumminkin hyvä vaihtaa nyt, vaikka kohtuullisen ehjä olisikin, kuitenkin taitaa olla alkuperäinen kansipahvi vielä. Lähiaikoina se tulee kuitenkin hajoamaan kunnolla.

Niin ja vielä tuosta kannesta. Jokapaikassa tunnutaan sanovan, että kansi pitäisi koneistaa pahvin vaihdon yhteydessä. Päteekö tämä myös rakkaaseen 306:eeni vai uskaltaisikohan jättää tempun tekemättä. Pahvi ei kuitenkaan ole varsinaisesti palanut lämpöjen takia, niin en usko kannen vääntyneenkään hirveästi. Jos kuitenkin kyseinen toimenpide tulee tehdä, montakohan kolikoa lysti maksaisi koneistamolla?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Epätavallisen suuri öljynkulutus (TU5)
« Vastaus #6 : 12.05.2011, 23:18:49 »
Niin ja vielä tuosta kannesta. Jokapaikassa tunnutaan sanovan, että kansi pitäisi koneistaa pahvin vaihdon yhteydessä. Päteekö tämä myös rakkaaseen 306:eeni vai uskaltaisikohan jättää tempun tekemättä. Pahvi ei kuitenkaan ole varsinaisesti palanut lämpöjen takia, niin en usko kannen vääntyneenkään hirveästi. Jos kuitenkin kyseinen toimenpide tulee tehdä, montakohan kolikoa lysti maksaisi koneistamolla?

Sitä on turha koneistaa, jollei siinä havaita liiallista taipumaa tai liian suuria syöpymiä:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=57146.0

Jatkot asiasta omaan viestiketjuunsa, kiitos.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 306 - Epätavallisen suuri öljynkulutus (TU5)
« Vastaus #7 : 12.05.2011, 23:33:52 »
Itseasiassa nyt kun sanoit niin muistuikin mieleen jäähdytysnesteen seassa olleen hieman öljyä viime kerralla kun sinne kurkkasin. Mikä tiiviste siis falskaa? Ja tuota sinistä savua ei kyllä tosiaa tule, eli öljy ei varmaan pala hirveen suurissa määrin.

Vaikka viitteet vahvat ovatkin, niin voithan ennen kannen irroituksen aloitusta laskea ne jäähdytysnesteet pois ja katsoa, että kuinka paljon sitä öljyä siellä oikeasti on. Jos sinne on joku 3-4 litraa mennyt (jostain pitää tulla silloin tyleensä tavaraa poiskin, eli jäähdyttimen korkista), niin se on kyllä sitten aikamoista sotkua se jäähdytysneste. Eikä epäselvyyttä pitäisi olla enää.

Migzu

  • Vieras
Vs: 306 - Epätavallisen suuri öljynkulutus (TU5)
« Vastaus #8 : 13.05.2011, 00:00:36 »
Juu, tuon tempun teen. Jäähdyttimen korkin kautta ei kyllä mitään ole tullut ulos, pikemmin niin että jäähdyttimestäkin on tavaraa kadonnut jossakin määrin. Varmaan sekoittuu jossakin öljyyn tai menee palotilaan ja palaa pois. Yllättävän hyvin tuo kone kyllä toimii, kun ottaa huomioon että palotiloissa ja öljyssä on vettä sekä toisinpäin.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Epätavallisen suuri öljynkulutus (TU5)
« Vastaus #9 : 13.05.2011, 00:22:13 »
Auto ei jätä alleen lammikoita, mutta kone näyttää kyllä kannen alapuolelta olevan hieman öljyinen koko ajan. Pakokaasutkaan eivät näytä erityisen tummilta näin kesällä, talvella kyllä harmaa savu tuprusi lämpimänäkin.

Kun moottorin pesee huolellisesti joka puolelta, on mahdollinen vuotokohta on helpompi paikallistaa.

Pakokaasutkaan eivät näytä erityisen tummilta näin kesällä, talvella kyllä harmaa savu tuprusi lämpimänäkin.

Päästömittaus voisi olla paikallaan? Jos öljyä palaa runsaasti, niin ainakin takana ajavan pitäisi havaita se helposti sinertävästä savusta ja hajusta, vaikka sitä ei itse autoa ajaessaan huomaisikaan.

Kuitenkin vielä kiinnostaisi, että voiko se tosiaan olla tuo kansipahvi, kun kone muuten toimii kuin unelma eikä tuolla jäähdytysnesteissäkään tunnu paljoa sitä öljyä olevan.

Voithan halutessasi tyhjentää ja huuhdella jäähdytysjärjestelmän huolellisesti ja sen jälkeen tarkkailla, kertyykö jäähdytysnesteen sekaan öljyä. Arvioitu kulutus on kuitenkin niin suuri, että sen pitäisi mielestäni näkyä selvästi eli jäähdyttimen päätyyn integroidussa paisuntasäiliössäkin luulisi näkyvän runsaasti öljyistä "vaahtoa".
« Viimeksi muokattu: 13.05.2011, 00:32:30 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 306 - Epätavallisen suuri öljynkulutus (TU5)
« Vastaus #10 : 13.05.2011, 12:46:47 »
Kurkkasin tuota jäähdytysnestepuolta tuossa ja sisältö oli väriltään punaruskeaa, sekä hieman öljunkiiltoa oli. Mitä tämä kertoo?

Kai se kertoo lähinnä sen, että ei siellä jäähdytysjärjestelmässä ainakaan ole paljoa öljyä. Itse olen huomannut, että punainen jäähdytysneste näyttää likaisen punaruskealta, kun sitä paisuntasäiliön katselee, mutta kun sitä ottaa johonkin valkoiseen ämpäriin, on se hyvän näköistä helakanpunaista.

Jos öljyä olisi runsaasti jäähdytysnesteessä, pitäisi siellä näkyä aikamoista vaaohtoa tai kuraa? Vuotaisikohan se öljy sylinteriin ja palaisi?

Onko öljyä edelleen kadonnut vastaavasti? Tuotahan on ainakin helppo tarkkailla, jos häviää 10 litraa 1000 km:lla.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 306 - Epätavallisen suuri öljynkulutus (TU5)
« Vastaus #11 : 13.05.2011, 17:48:59 »
Leimatussa 306:ssa saattaa olla kannentiiviste remppa edessä.

Todellakin kannattaa pitää oma kunnossa, sitten tietää missä kunnossa se on. Parinsadan autot on yleensä varsinaisia raatoja joita ei ole aikoihin pidetty missään kunnossa, sitten remonttia riittääkin vähäksi aikaa ja muutamaksi tonniksi jos auton haluaa edes säädylliseen kuntoon, kokemusta on.

Kannen koneistamiseen ei ole 99% varmuudella mitään syytä. Myöskään kannenpultteja ei ole mitään syytä vaihtaa jos kiristettäessä kaikki menevät nätisti yli 8kpm momenttiin. Huonot tarvikepultit on huonompi vaihtoehto kuin vanhat alkuperäiset.
« Viimeksi muokattu: 13.05.2011, 17:52:47 kirjoittanut KTA »