Kirjoittaja Aihe: 407 - Jarruongelmia  (Luettu 15678 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 874
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Jarruongelmia
« Vastaus #30 : 31.03.2010, 08:03:31 »
407 Coupen V6-malliin käyvät näemmä EBC-palat DP21550 (Greenstuff) ja DP31550C (Redstuff), joiden hinnat Sporttiautossa ovat 161,87 e ja 175,37 e + toimituskulut 5,50 e. Ulkomailta voi saada halvemmalla.

407V6:een on etupalaa tarjolla USpartsilla 115 eurolla. Takapala 75 euroa. Ei kannata enää netistä tilailla. Takapalat osittain samat Citroenin C5 mallien kanssa.

Ferodojakin saa, mutta kirjo valita oikea pala on hieman mutkikkaampi. Fixus-tarvikeliikkeestä saa myös Remsoja melko kalliillla. 71 euroa eteen ja 45 euroa taakse. Paikallinen riippumaton tarvikeliike myy samoja paloja 32 eurolla. Hintavertailua, jos haluaa tehdä sitä. Jarruosien vaihtosylki on harva, että aiemmin KTAn mainitsema toteamus pitää paikkaansa, että kerralla kunnollista. GrrenStuffit takana tuskin pölisee.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 874
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Jarruongelmia
« Vastaus #31 : 05.04.2010, 10:14:32 »
Kyllähän takajarrut normijarrutuksella 'hipaisevat' ja enemmänkin. Ainakin kaikkiin vastaantulleisiin, niin 40x kuin 60x sarjaankin, joutuu takapaloja vaihtamaan siinä missä etupalojakin. Tiettyihin malleihin - myöskin automaatilla varustettuihin - jopa useammin kuin etupaloja. Takajarrupalat ovat alunperinkin ohuemmat.

Takajarrupalat olivat puoliksi kuluneet originaalit Juridit. Ei tietoa onko herkistelty 5 vuoden aikana (ei kuulu huolto-ohjelmaan/lisätyö), mutta olivat jumissa, vaikka liukupinnoissa on rst-välilevyt. Palojen vaihto menee ok, jos saa sylinterin palautumaan alkuasentoonsa. Erikoistyökalu kannattaa hankkia, muuten menee teukaroimiseksi (sopiva liimapuristin ja kikkapihdit aikakin, sillä sylinterin palautumiseen tarvitaan melkoisesti voimaa). Liukutappeihin sopivat 15 mm avoleuka- ja 13 mm lenkkiavain, satula otettava kokonaan irti ja jarruputken tuennan sekä jarruvaivajerin irroitus kiinnikkeestään. Aiheen mukaan ei olekaan ongelmaa  ;D
Jos säätösysteemissä vikaa, niin vaatii koko satulan irroittamisen (olisi hyvä nähdä purettuna). Käsijarru säätää välyksen oikeaksi. 407 on sinänsä parempi systeemi kuin 406ssa, jos johonkin voi verrata, eikä kilvet ruostu eikä tarvitse jarruhihnojakaan  ;D. Ongelmakohtia on periaatteessa vähemmän 407 (405) systeemissä. Kuparitahnaa liikkuville palojen ohjuripinnoille ja voi yrittää ujuttaa käsijarrun akselivivun laakerointiin esim. Wurthin sprayvaseliinia.   
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

JJKK

  • Vieras
Vs: 407 - Jarruongelmia
« Vastaus #32 : 05.04.2010, 13:58:53 »
Mie olen ruukannut puristaa jarrumännän aina ruuvipuristimella kasaan http://www.byggmax.com/image/products/534x534/28042_534x534.jpg . Eipä ole koskaan vaikeuksia siinä ollut. Tosiaan kannattaa puhdistaa hyvin jarrupaloitten liukupinnat ja kuparitahnaa laittaa niihin.

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Jarruongelmia
« Vastaus #33 : 05.04.2010, 18:21:20 »
Ongelmakohtia on periaatteessa vähemmän 407 (405) systeemissä.

Peri-aatteessa, mutta sitäkin ikävämpi ongelmaltaan, on tuo kyseisten mallien satula.

406/605 mallien systeemi toimii. 406 mallissa tosin jarrukilven materiaali oloissamme napsun korroosio-altista.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 874
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Jarruongelmia
« Vastaus #34 : 05.04.2010, 21:55:03 »
Mie olen ruukannut puristaa jarrumännän aina ruuvipuristimella kasaan http://www.byggmax.com/image/products/534x534/28042_534x534.jpg . Eipä ole koskaan vaikeuksia siinä ollut. Tosiaan kannattaa puhdistaa hyvin jarrupaloitten liukupinnat ja kuparitahnaa laittaa niihin.

Puristus on ok (työkalullasi), mutta kiertäminen sopisi parhaiten juuri toimeen tehdyllä toolilla.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

JJKK

  • Vieras
Vs: 407 - Jarruongelmia
« Vastaus #35 : 05.04.2010, 22:28:40 »
Muistaakseni minun vanhassa Nissan Primerassa jarrumäntä ei mennyt sisälle muuta kuin pyörittämällä. Tuossa minun 407:ssa jarrumäntä meni sisään ihan vain puristamalla. Riippuu rakenteesta. Tottakai tuohon vasittu työkalu on aina paras vaihtoehto. Mulla meni varmaan alle minuutti per puoli kun puristin männän sisään ruuvipuristimella.  ;D

JJKK

  • Vieras
Vs: 407 - Jarruongelmia
« Vastaus #36 : 05.04.2010, 22:51:39 »
Po. sama takajarru V6-mallissa. Pyörittää piti, ettei mennyt rikki.

Eteen kun vaihdoin niin ei tarvinut pyörittää. Takajarruissa näköjään käsijarrun takia joutuu pyörittämään, että mennee sisälle. Näissä ei olekkaan erillisiä jarrukenkiä kuten BMW:ssä. Sori empä ottanut sitä huomioon.

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 287
Vs: 407 - Jarruongelmia
« Vastaus #37 : 08.11.2010, 16:04:53 »
Juridin palat ovat tosiaan testivoittaja ja ferodo myös tuon testin kärkisijoilla. Sensijaan Remsan palat olivat aivan testin hännillä enkä niitä viitsi autooni laittaa. Mikähän pala kävisi tuon coupeni brembon paloiksi, kun peugeot liike sanoi heillä siihen maksavan jarrupalasarjan niin sikana, että kehoitti jostain rallikaupasta mennä ennemmin ostamaan. Vaikka tässä ketjussa on lasittumisesta moitittu, alkuperäislaatu passaisi silti minulle.


Tänään auto oli jarruhuollossa, kun varsinkin edestä jäivät laahaamaan. Jarrujen herkistelyn ja putsauksen lisäksi jouduttiin vaihtamaan peugeot laatikosta tuntemattoman merkkiset palat, kun sisimmäiset palat soseena. Ja palojen hinta 120 euroa.

ranskanpastilli

  • Vieras
Vs: 407 - Jarruongelmia
« Vastaus #38 : 23.08.2015, 10:17:24 »
Auto: 2005 407 SW 2,0 Confort (251 000 km).

Neljänollaseiska kävi pajalla takajarrulevyjen ja -palojen vaihdossa. Remontin jälkeen huomasin etteivät ulommat palat ota jarrulevyyn kiinni käsijarrun ollessa päällä. Käsijarrun säätöä on yritetty käsijarrukahvan juuressa olevasta tapista, mutta vika lienee ihan muualla. Jarrulevyt kiiltelevät ulkopuolelta vielä muutaman kymmenen kilometrin ajon jälkeen, joten arvelen ettei ulompi jarrupala kosketa jarrulevyä jarrutettaessakaan (pitää vielä varmistaa kunhan saan jonkun kaveriksi polkemaan jarrua).

Mistähän vikaa pitäisi alkaa etsimään?

EDIT: Olisikohan aika laittaa jarrusatulat ja jarrunesteet uusiksi?


Jouna

  • Vieras
Vs: 407 - Jarruongelmia
« Vastaus #39 : 23.08.2015, 12:59:38 »
Ite lähtisin ihan ekana jarrusatulan liukujen tarkastuksesta. Jos palat vaan levityksen jälkeen tyrkätty paikalleen ilman liukutappien puhdistusta/ rasvausta voisi juuri tuon näköinen ollakin. Ihan eka arvauksena ;) Toki mäntäkin voi jumia ja sille herkistys/ rasvausoperaatio.

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 531
Vs: 407 - Jarruongelmia
« Vastaus #40 : 23.08.2015, 17:31:42 »
Onko ne palojen reunat viistetyt että näyttää vain kuvassa että ne ei ota levyyn kiinni.

ranskanpastilli

  • Vieras
Vs: 407 - Jarruongelmia
« Vastaus #41 : 24.08.2015, 23:43:06 »
No niin, viistetythän ne jarrupalat ovat. Ei siis oikeaa ongelmaa. Ei vaan ollut kovin tuoreessa muistissa miltä uudet jarrupalat näyttävät, kun edellisestä jarruremontista on kulunut jo ainakin kaksi vuotta.  :)

KiMiT

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 135
Vs: 407 - Jarruongelmia
« Vastaus #42 : 08.08.2019, 18:47:50 »
Auto: 2004 407 2,2 Sport (EW12, VF36E3FZH21095586).

Vasen etujarru laahasi, vikana oli alemman männän jumiutuminen ja sen syynä puolestaan rikkinäinen pölysuojakumi, näin ainakin oletan.

Onko tuo kumi helppo vaihtaa vai pitääkö mäntä irroittaa ?

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 965
Vs: 407 - Jarruongelmia
« Vastaus #43 : 08.08.2019, 20:13:48 »
Itse olen irrottanut satulan ja purkanut männät pois. Kyllä siinä tunteja palaa kun raaputtaa joka paikan tiivistepinnoista ym. Itse asiassa puhallan hiekalla mutta raaputtamallakin saa kerrostumat pois. Kun irrottaa jumiutuneen männän, kannattaa se jarrupaineella puskea ulos, ei se oikein muuten lähde.

KiMiT

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 135
Vs: 407 - Jarruongelmia
« Vastaus #44 : 08.08.2019, 21:06:26 »
Tarkennetaas että sain männän(t) ja liukutapit liikkumaan ihan ok eli niissä ei sinänsä ole nyt vikaa, mutta männän pölysuojakumi on rikki...pitääkö mäntä irrottaa jotta saa uuden kumin paikalleen.