Auto: 1998 306 1,6 (porrasperä, Bosch MP7.2, 220 000 km).
Auto oli seissyt parkkipaikalla pitkään (miinus piuha irti ja akkuakin taisin joskus latailla). Tammikuussa auto hinattiin kytkinremppaan (samalla vaihdettiin mm. jarruputkea takaa suht eteen asti). Sen jälkeen auto käynnistyi ihan normaalisti.
Maaliskuun kieppeillä kun oli "kovat" pakkaset (n. -15C) niin auto seisoi enimmäkseen parkkipaikalla. Kävin 3-4 päivän välein n. 45min lämmistysajelulla.
Yleensä ja edellisinä talvina auto käynnistyi aina "kerrasta" (alle 1 sekkaa starttia). Tämä nykytilanne alkoi näyttää merkkejä niin, että auto ei oikein käynnistynyt kylmänä kunnolla. Starttia piti pyörittää kauan (useampi kymmenen sekuntia) ja useamman kerran. Auto lähti kummiskin käyntiin 2-3 kertaa näin, mutta sitten eräänä aamuna pitkät startit eivät tepsineet. Vein akun lataukseen (lataustilassa oli n. 10 astetta lämpöä) ja annoin olla niin kauan, että mun älylaturi (
http://www.motonet.fi/fi/tuote/455596/benton-eco-12v-4a-yllapitolaturi) sanoi, että akku on täynnä. Auto ei silti enään lähtenyt käyntiin. Aloin etsimään vikaa alfamerin korjausoppaan sähkökaavion avulla (
https://www.dropbox.com/s/p0hy1pe2i0zszdw/peugeot306-moottorinohjauskaavio.png?dl=0). Kaadoin tankkiin hieman masinolia, kun epäilin, että suodattimessa ym. saattas olla joku jäätukko.
Testausta:
- Kokeilin aluksi, että tuleeko polttoainepumpun sulaakkeelle jännitettä kun starttia pyörittää. Sitä ei tullut.
- Otin miinuskaapelin ja bensareleen irti ja kytkin releen pistokkeen 11 ja 9 pinnit yhteen. Sitten laitoin miinuskaapelin paikoilleen ja bensapumppu lähti hyrräämään iloisesti.
- Otin releen kotiin sisälle testattavaksi. Se näytti toimivan ok.
- 2- ja 3 -pinneihin 9V patteri kiinni, niin 11 ja 9 pinnien välille syntyi yhteys.
- 14- ja 7 -pinneihin 9V patteri ja 8 ja 5 pinneihin tuli yhteys.
- Irrotin transponderin ja vein sisälle ihmeteltäväksi. Mittasin käämin vastuksen piirilevystä ja se näytti olevan ehjä (vastusta oli, mutta ei paljoa).
- Otin kampiakselin asentotunnistimen sisälle ja sekin näytti vastusmittauksen perusteella olevan ehjä.
Mulla kävi mielessä, että testaanpa uudella akulla. Vanha akku oli sznajder merkkinen (halvin mahollinen) ja n. 2v vanha. Uudella akulla auto hörähti laakista käyntiin (13.3.2018). Tällöin en vielä tiennyt, että sznajder akut ovat erittäin huonoja pakkasella ja niiden käyttöikä on juuri tuo noin 2 vuotta. Uusi akku oli täsmälleen samanlainen akku kuin vanhakin (jälkiviisaana ei ollut kauhean fixua ostaa samaa halppisakkua tilalle
)
Tätä iloa ei kuitenkaan kestänyt kauaa. Autolla ajeltiin 2-3 päivän välein pikku matkoja - muuten se seisoi parkkiksella. Auto alkoi tekemään samaa kuin vanhan akun kanssa. Starttiyrityksiä (pitkiä sellaisia) piti tehdä muutama, ennen kuin auto suostui käyntiin. Lopulta taas auto ei enään lähtenyt käyntiin. Startti pyörii, mittariston valot näytti toimivan ja muut sähkölaitteetkin (radio, tuuletin, pyyhkijät, vilkut ym..) tuntuivat toimivan ok.
Tein samat testit uudelleen kuin aiemmin ja yritin käyttää sisällä juuri samat osat kuin edellisellä kerralla, jotta lämpö saattaisi herättää ne henkiin. Näin ei kuitenkaan käynyt.
Ostin vielä varmuuden vuoksi toisen uuden akun (toinen halppismerkki (Exide Premium), mutta ei ihan halvin). Tällä kertaa pidin huolta ettei akku päässyt jäätymään. Pidin akkua ulkona autossa vain täytenä. Testien jälkeen vein sen heti laturiin sisälle (ainakin 10 astetta lämpöä). Yritin olla käyttämättä akkua aivan loppuun asti.
Putsailin 2 maapistettä vaihdelaatikon päältä ja 2 pistettä vasemmasta etukulmasta sulakeboxin etupuolelta. Otin sisäpuolen sulakeboxin sisälle ja tsekkailin että se näytti hyvältä. Samalla tarkistin jokaisen sulakkeen. Otin virtalukon irti ja putsasin pohjan. Pohjassa ei ollut hapettumia - vain vähän mustaa nokimaista pölyä niissä kohtaa joissa sähkö kulkee.
Lisätestausta:
- Otin miinuskaapelin ja ECU:n irti ja testasin johtojen yhteyksiä ECU:n pistokkeesta (se liitin jossa ECU on kiinni).
- kampiakselin asentotunnistin (ECU:n 46 ja 18 pinnit) näytti samaa vastusta kuin vastusmittauksella suoraan anturin pinneihin.
- ECUn pistokkeen 50 pinnin yhteys löytyy bensareleen 7 pinnistä, samaten ECUn 15 ja releen 10.
- ECUn pistokkeen 6,1,28 ja 23 pinneistä löyty maa
- ECUn 21 pinniin tulee jännite (muistaakseni kun virtaavaimesta kääntää)
* testailin jotain muutakin epämääräistä ja kun usko alkoi loppumaan niin tilasin uuden kampiakselin asentotunnistimen ja bensareleen.
- Jossain vaiheessa löysin puolasta katkon 2- ja 3-tulppien käämin kohdalta. (Puola on tulppajohdotonta mallia. Puolasta lähtee suoraan hatut tulpille.
https://www.topautoosat.fi/ridex-8055498.html)
Tilasin ja asensin uuden puolan + tulpat (vanhoissa tulpissa oli kolme maaelektrodilla ja kärjet olivat aika kuluneet (pitkä matka "maahan"). Uusissa tulpissa on 2 maaelektrodia).
Testausta uudella puolalla:
- Otin bensareleen irti ja kokeilin tuleeko sen pistokkeen 7 pinniin maa, kun starttaa. Virrat kun laittaa päälle (ei starttiin asti), niin 7 pinnin ja akun miinuskaapelin välille tulee noin 500 ohmin vastus. Tämä tulee vaikka irrottaa transponderin.
- Bensareleen pistokkeen 10 pinniin ei tule maata (releen ollessa irti) millään virta-avaimen asennolla.
- Irrotin ECUn ja bensareleen. Etsin puolan liittimestä 3 pinnin ja tarkistin että sen yhteys löytyy bensareleen pistokkeen 1 pinnistä. Se löytyi. Vastaavasti puolan 1 ja 2 pinnit löytyivät ECUn pistokkeen 29 ja 30 pinneistä. Kaikki piuhat/yhteydet olivat OK.
- Releen ja ECUn ollessa paikoillaan otin puolan pistokkeen irti ja testasin tuleeko sen 3 pinniin jännitettä kun autoa koittaa käynnistää. Pinniin näytti tulevan jotain 0.x volttia (en muista tarkkaa). Olisin ajatellut, että siihen pitäisi tulla 12V.
- bensapumpun saa edelleen käyntiin kytkemällä releen pistokkeen 9 ja 11 pinnit yhteen
Kirjoittelin tämän tosi myöhään mutta olen aikalaisen varma, että suunnilleen näin olen edennyt. Olen myös kokeillut että bensatukkiin tulee painetta (päästä korkki auki ja kynnellä painaa venttiilin nuppia (rätin kanssa), niin sieltä tulee bensaa ulos paineella). En tiedä onko tämä paine ollut peräisin releen 9 ja 11 pinneien yhdistämisestä johtuen. Silloin kun auto lähti ekan kerran käyntiin uudella akulla, niin olin myös testannut, että tukissa on painetta. En ole juurikaan kiinnittänyt huomiota bensapumpun ääneen ennen näitä vikoja, mutta sen ääntä ei ole kuulunut kertaakaan näiden testien aikana (paitsi silloin kun olen releen "ohittanut"). Pumpun ääntä ei kuulunut edes silloin kun auto lähti uudella akulla käyntiin. Silloin vielä vartavasten kuuntelin pumppua kun käänsin virrat päälle - sitä ei kuulunut. Moottorin vikavalo on palanut muistaakseni aina kun auto ei ole käynnissä ja virrat on päällä tai kun starttaa. Käynnistyttyään se sammuu.
Olen kokeillut myös OBD lukijalla saada koodeja ulos - yhteys onnistuu, mutta lukija sanoo, ettei vikakoodeja ole päällä.
Yritin myös etsiä 2-pinnistä diagnoosipistoketta vikakoodien lukua varten lampun vilkutusmenetelmällä, mutta autossani ei taida olla moista.
Mun nenään homma haiskahtaa siltä, että ecu/bsi on unohtanut mun avaimen koodin eikä tällöin ajonesto kytkeydy pois päältä. Mitäs viisaammat on mieltä?
TEMP_ARKISTOON