Kirjoittaja Aihe: 306 - Ei käynnisty  (Luettu 2916 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ruostetohtori

  • Vieras
306 - Ei käynnisty
« : 28.04.2018, 20:14:38 »
Auto: 1998 306 1,6 (porrasperä, Bosch MP7.2, 220 000 km).

Auto oli seissyt parkkipaikalla pitkään (miinus piuha irti ja akkuakin taisin joskus latailla). Tammikuussa auto hinattiin kytkinremppaan (samalla vaihdettiin mm. jarruputkea takaa suht eteen asti). Sen jälkeen auto käynnistyi ihan normaalisti.

Maaliskuun kieppeillä kun oli "kovat" pakkaset (n. -15C) niin auto seisoi enimmäkseen parkkipaikalla. Kävin 3-4 päivän välein n. 45min lämmistysajelulla.

Yleensä ja edellisinä talvina auto käynnistyi aina "kerrasta" (alle 1 sekkaa starttia). Tämä nykytilanne alkoi näyttää merkkejä niin, että auto ei oikein käynnistynyt kylmänä kunnolla. Starttia piti pyörittää kauan (useampi kymmenen sekuntia) ja useamman kerran. Auto lähti kummiskin käyntiin 2-3 kertaa näin, mutta sitten eräänä aamuna pitkät startit eivät tepsineet. Vein akun lataukseen (lataustilassa oli n. 10 astetta lämpöä) ja annoin olla niin kauan, että mun älylaturi (http://www.motonet.fi/fi/tuote/455596/benton-eco-12v-4a-yllapitolaturi) sanoi, että akku on täynnä. Auto ei silti enään lähtenyt käyntiin. Aloin etsimään vikaa alfamerin korjausoppaan sähkökaavion avulla (https://www.dropbox.com/s/p0hy1pe2i0zszdw/peugeot306-moottorinohjauskaavio.png?dl=0). Kaadoin tankkiin hieman masinolia, kun epäilin, että suodattimessa ym. saattas olla joku jäätukko.

Testausta:
 - Kokeilin aluksi, että tuleeko polttoainepumpun sulaakkeelle jännitettä kun starttia pyörittää. Sitä ei tullut.
 - Otin miinuskaapelin ja bensareleen irti ja kytkin releen pistokkeen 11 ja 9 pinnit yhteen. Sitten laitoin miinuskaapelin paikoilleen ja bensapumppu lähti hyrräämään iloisesti.
 - Otin releen kotiin sisälle testattavaksi. Se näytti toimivan ok.
   - 2- ja 3 -pinneihin 9V patteri kiinni, niin 11 ja 9 pinnien välille syntyi yhteys.
   - 14- ja 7 -pinneihin 9V patteri ja 8 ja 5 pinneihin tuli yhteys.
 - Irrotin transponderin ja vein sisälle ihmeteltäväksi. Mittasin käämin vastuksen piirilevystä ja se näytti olevan ehjä (vastusta oli, mutta ei paljoa).
 - Otin kampiakselin asentotunnistimen sisälle ja sekin näytti vastusmittauksen perusteella olevan ehjä.

Mulla kävi mielessä, että testaanpa uudella akulla. Vanha akku oli sznajder merkkinen (halvin mahollinen) ja n. 2v vanha. Uudella akulla auto hörähti laakista käyntiin (13.3.2018). Tällöin en vielä tiennyt, että sznajder akut ovat erittäin huonoja pakkasella ja niiden käyttöikä on juuri tuo noin 2 vuotta. Uusi akku oli täsmälleen samanlainen akku kuin vanhakin (jälkiviisaana ei ollut kauhean fixua ostaa samaa halppisakkua tilalle :P)

Tätä iloa ei kuitenkaan kestänyt kauaa. Autolla ajeltiin 2-3 päivän välein pikku matkoja - muuten se seisoi parkkiksella. Auto alkoi tekemään samaa kuin vanhan akun kanssa. Starttiyrityksiä (pitkiä sellaisia) piti tehdä muutama, ennen kuin auto suostui käyntiin. Lopulta taas auto ei enään lähtenyt käyntiin. Startti pyörii, mittariston valot näytti toimivan ja muut sähkölaitteetkin (radio, tuuletin, pyyhkijät, vilkut ym..) tuntuivat toimivan ok.

Tein samat testit uudelleen kuin aiemmin ja yritin käyttää sisällä juuri samat osat kuin edellisellä kerralla, jotta lämpö saattaisi herättää ne henkiin. Näin ei kuitenkaan käynyt.

Ostin vielä varmuuden vuoksi toisen uuden akun (toinen halppismerkki (Exide Premium), mutta ei ihan halvin). Tällä kertaa pidin huolta ettei akku päässyt jäätymään. Pidin akkua ulkona autossa vain täytenä. Testien jälkeen vein sen heti laturiin sisälle (ainakin 10 astetta lämpöä). Yritin olla käyttämättä akkua aivan loppuun asti.

Putsailin 2 maapistettä vaihdelaatikon päältä ja 2 pistettä vasemmasta etukulmasta sulakeboxin etupuolelta. Otin sisäpuolen sulakeboxin sisälle ja tsekkailin että se näytti hyvältä. Samalla tarkistin jokaisen sulakkeen. Otin virtalukon irti ja putsasin pohjan. Pohjassa ei ollut hapettumia - vain vähän mustaa nokimaista pölyä niissä kohtaa joissa sähkö kulkee.

Lisätestausta:
 - Otin miinuskaapelin ja ECU:n irti ja testasin johtojen yhteyksiä ECU:n pistokkeesta (se liitin jossa ECU on kiinni).
   - kampiakselin asentotunnistin (ECU:n 46 ja 18 pinnit) näytti samaa vastusta kuin vastusmittauksella suoraan anturin pinneihin.
   - ECUn pistokkeen 50 pinnin yhteys löytyy bensareleen 7 pinnistä, samaten ECUn 15 ja releen 10.
   - ECUn pistokkeen 6,1,28 ja 23 pinneistä löyty maa
   - ECUn 21 pinniin tulee jännite (muistaakseni kun virtaavaimesta kääntää)
 * testailin jotain muutakin epämääräistä ja kun usko alkoi loppumaan niin tilasin uuden kampiakselin asentotunnistimen ja bensareleen.
 - Jossain vaiheessa löysin puolasta katkon 2- ja 3-tulppien käämin kohdalta. (Puola on tulppajohdotonta mallia. Puolasta lähtee suoraan hatut tulpille. https://www.topautoosat.fi/ridex-8055498.html)

Tilasin ja asensin uuden puolan + tulpat (vanhoissa tulpissa oli kolme maaelektrodilla ja kärjet olivat aika kuluneet (pitkä matka "maahan"). Uusissa tulpissa on 2 maaelektrodia).

Testausta uudella puolalla:
 - Otin bensareleen irti ja kokeilin tuleeko sen pistokkeen 7 pinniin maa, kun starttaa. Virrat kun laittaa päälle (ei starttiin asti), niin 7 pinnin ja akun miinuskaapelin välille tulee noin 500 ohmin vastus. Tämä tulee vaikka irrottaa transponderin.
 - Bensareleen pistokkeen 10 pinniin ei tule maata (releen ollessa irti) millään virta-avaimen asennolla.
 - Irrotin ECUn ja bensareleen. Etsin puolan liittimestä 3 pinnin ja tarkistin että sen yhteys löytyy bensareleen pistokkeen 1 pinnistä. Se löytyi. Vastaavasti puolan 1 ja 2 pinnit löytyivät ECUn pistokkeen 29 ja 30 pinneistä. Kaikki piuhat/yhteydet olivat OK.
 - Releen ja ECUn ollessa paikoillaan otin puolan pistokkeen irti ja testasin tuleeko sen 3 pinniin jännitettä kun autoa koittaa käynnistää. Pinniin näytti tulevan jotain 0.x volttia (en muista tarkkaa). Olisin ajatellut, että siihen pitäisi tulla 12V.
 - bensapumpun saa edelleen käyntiin kytkemällä releen pistokkeen 9 ja 11 pinnit yhteen

Kirjoittelin tämän tosi myöhään mutta olen aikalaisen varma, että suunnilleen näin olen edennyt. Olen myös kokeillut että bensatukkiin tulee painetta (päästä korkki auki ja kynnellä painaa venttiilin nuppia (rätin kanssa), niin sieltä tulee bensaa ulos paineella). En tiedä onko tämä paine ollut peräisin releen 9 ja 11 pinneien yhdistämisestä johtuen. Silloin kun auto lähti ekan kerran käyntiin uudella akulla, niin olin myös testannut, että tukissa on painetta. En ole juurikaan kiinnittänyt huomiota bensapumpun ääneen ennen näitä vikoja, mutta sen ääntä ei ole kuulunut kertaakaan näiden testien aikana (paitsi silloin kun olen releen "ohittanut"). Pumpun ääntä ei kuulunut edes silloin kun auto lähti uudella akulla käyntiin. Silloin vielä vartavasten kuuntelin pumppua kun käänsin virrat päälle - sitä ei kuulunut. Moottorin vikavalo on palanut muistaakseni aina kun auto ei ole käynnissä ja virrat on päällä tai kun starttaa. Käynnistyttyään se sammuu.

Olen kokeillut myös OBD lukijalla saada koodeja ulos - yhteys onnistuu, mutta lukija sanoo, ettei vikakoodeja ole päällä.

Yritin myös etsiä 2-pinnistä diagnoosipistoketta vikakoodien lukua varten lampun vilkutusmenetelmällä, mutta autossani ei taida olla moista.

Mun nenään homma haiskahtaa siltä, että ecu/bsi on unohtanut mun avaimen koodin eikä tällöin ajonesto kytkeydy pois päältä. Mitäs viisaammat on mieltä? :)

TEMP_ARKISTOON

ruostetohtori

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty
« Vastaus #1 : 28.04.2018, 21:47:09 »
En pystynyt enään muokkaamaan viestiäni, joten korjaan tähän yhden jutun...

   - 2- ja 3 -pinneihin 9V patteri kiinni, niin 11 ja 9 pinnien välille syntyi yhteys.
Ei 2 ja 3 pinneihin patteria vaan 2 ja 10...

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 306 - Ei käynnisty
« Vastaus #2 : 29.04.2018, 12:45:20 »
Jos bensaa tulee, niin kipinä puuttuu. Ota puolapaketti irti tulppineen ja katso tuleeko kipinää. Bensapumppu ei pyöri, jos ajonesto on päällä, joten tuskin siinä vika on.

ruostetohtori

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty
« Vastaus #3 : 29.04.2018, 13:42:03 »
Kiitos vastauksesta :)

Bensan tulosta en ole yhtään varma. Sitä toki tulee jos releen ohittaa. Tällöin ajonesto ei vaikuta asiaan. Ainakaan startatetessa pumpun sulakkeelle ei tule jännitettä, joka vähän viittaisi siihen, että ajonesto on päällä - tai tukissa on riittävä paine ja ECU ei sen takia käske pumppaamaan sinne lisää bensaa. Olisi kiva tietää, että missä kaikissa tapauksissa ECU käskee olla pyörittämättä pumppua?

Testaan seuraavalla kerralla kipinätesterillä. Otan puolapaketin irti ja laitan testerin yhden hatun ja tulpan väliin. Siinä pitää viritellä vähän kun hattuosassa on pelkkä jousi ja se pitää saada pysymään paikoillaan ja vähän jännittyneenä, että kosketus siirtyy testeristä puolan pinnalle asti...

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 531
Vs: 306 - Ei käynnisty
« Vastaus #4 : 29.04.2018, 13:56:52 »
Laita tulpat kaikkiin puoliin,ei hyvä jos puuttuu 3 tulppaa.

ruostetohtori

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty
« Vastaus #5 : 29.04.2018, 14:22:47 »
Mulla on siis sellainen puolapaketti (https://www.topautoosat.fi/ridex-8055498.html) jossa hatut on suoraan puolapaketissa kiinni ja ne hatut tulee suoraan tulppiin kiinni ilman mitään johtoja. Jos tulpan laittaa irrallaan hatun päälle, niin se ei paina hatun sisällä olevaa jousta sen vertaa kasaan, että tulppa saisi yhteyden puolaan. Kun puola-asetelma laitetaan paikoilleen, niin jouse menevät kasaan hieman, niin että kosketus syntyy. Meinaatko, että mun pitäs irrottaa koko puolapaketti ja asetella tulpat hattuihin vaikka teippaamalla niin, että jousi yhdistää tulpan ja puolan kosketuspinnan. Sitten vielä pitäisi varmaan antaa jokaiselle tulpalle maata jotenkin...

Taidan tehdä niin, että käyn hakemassa motonetistä muutaman tulpanjohdon, niin voin pitää tulpat kiinni koneessa ja yhdistää ne puolan hattuihin johdoilla. Yhteen tulppaan tulee vielä se kipinätesteri väliin.

Kiitos avusta sinullekkin :)

ruostetohtori

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty
« Vastaus #6 : 29.04.2018, 16:35:34 »
Kipinää ei tule. Arvelinkin jo niin, koska puolan pääkäämeille tuli vain 0.x volttia jännitettä aikaisemmissa testeissä.

Tässä on kuva hatusta, sen sisällä olevasta jousesta ja tulpasta (jousi on havainnollistamisen vuoksi otettu ulkopuolelle).

Taisin sanoa edellisessä viestissä vähän väärin, ettei tulppa muka painaisi jousta tarpeeksi kasaan. Näin ei siis ole, mutta ei tuossa jousessa ole kyllä yhtään ylimäärästä pelivaraa.

Otin hatut irti puolasta ja työnsin jokaiseen tulpanjohdon sisään niin, että jousi tule toiselta puolelta esiin. Sitten teippasin johdon hattuun kiinni.

Tämä operaatio sen takia, että nämä päät (hatun jousi ja tulpan johdon pää) ottavat toisiinsa kunnolla kiinni:


Lopulta mulla oli kätevä kokonaisuus, jonka saa kiinni kätevästi tulppiin niin, että yhteen väliin on helppo laittaa kipinä testeri. Ennen testausta varmistin, että luomuksessani 1 ja 4 tulppien välillä on yhteys, samoin 2 ja 3 tulpilla. Laitoin masiinan autoon kiinni ja testasin kipinän (jota ei tullut).


Pitääpä varmaan alkaa tutustumaan tuohon ajoneston hakkeroimismaailmaan 8) En tiedä vienkö auton merkkihuotoon avainten koodaukseen, koska rahatilanne on sen verran paha, ettei se taida tällä hetkellä onnistua ainakaan hinauksen kanssa.

Täältä löytyy kuvat, jos ne sattuu hukkumaan imgurista: https://www.dropbox.com/sh/lh26a8ds04qkhxj/AAC2EIktN8pqz5-mxk-yBojGa?dl=0
« Viimeksi muokattu: 29.04.2018, 17:29:12 kirjoittanut ruostetohtori »

ruostetohtori

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty
« Vastaus #7 : 29.04.2018, 21:14:45 »
Kokeilen jostain saada toisen transponderin josko se sillä lähtis rullaamaan. Muuten taitaa mennä koodauspuuhiksi.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 306 - Ei käynnisty
« Vastaus #8 : 29.04.2018, 22:01:42 »
Edelleenkään ajonestossa ei ole vikaa, jos bensaa tulee.

ruostetohtori

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty
« Vastaus #9 : 29.04.2018, 22:36:46 »
Olet oikeassa :) Mutta bensaa ei tule normaalikytkennöillä(, jota varmaan tarkoitat).

Startatessa pumpun sulakkeelle ei tule jännitettä vaikka päästän tukista paineet pois. Joka viittaa ajonesto-ongelmaan.

Testeissä saan bensapumpun käyntiin kun ohitan ECU:lta tulevan maasignaalin (10-pinniin) jolla ohjattaisiin normaalitilanteessa releellä pumppu käyntiin. Ohitus tapahtu kytkemällä releen pistokkeesta 11 ja 9 pinnit yhteen, joka tapahtuisi jos 10-pinniin tulisi maa. Silloin sähkö pääsee suoraan akulta releen ohi inertiakatkaisimen kautta sulakkeelle ja sieltä pumpulle. Tällä tavoin tehtäessä ajonestolla ei ole asian kanssa mitään tekemistä, koska relettä ei ohjaa ECU vaan minä.

Silloin kun sain auton käyntiin uudella akulla, niin bensapumpun ääntä ei kuulunut sytytysvirtojen ollessa päällä. Tässä tapauksessa ECU taisi tietää, että tukissa on painetta, eikä pumppua tarvitse käyttää.


EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 306 - Ei käynnisty
« Vastaus #10 : 29.04.2018, 23:35:31 »
ECU ei tiedä bensanpaineista mitään, kun ei ole mitään mittausta paineelle. Pumppu pyörii vähän aikaa, kun avain käännetään 1-asentoon ja sammuu jos starttia ei tapahdu.
Kannattaa katsoa, onko kaksoisreleen liittimet tai johtimet mustuneet. Koskettimet voivat mitattaessa näyttää toimivilta, mutta eivät kuitenkaan kestä kuormaa.

ruostetohtori

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty (Syy: ajonesto)
« Vastaus #11 : 09.05.2018, 20:19:49 »
Auto lähti käyntiin. Syynä tosiaan oli se ajonesto. Avaimen sirun koodi oli jostain syystä päässyt korruptoitumaan. En tähän kirjoita miten sain auton käyntiin, mutta voin kertoa sen yksityisviestillä niille, joita se kiinnostaa. (Mistään laittomasta tai varkaiden unelmakonstista ei ole kyse  8) )

Se miksi auton käynnistymisessä oli aluksi häikkää (vaikka se useamman starttijunnaamisen jälkeen lähtikin käyntiin) johtui puolasta joka oli menossa rikki.

Edelleen olen sitä mieltä, että ECU tuntuu tietävän jostain että bensanpainetta on tarpeeksi, koska tänään ensikäynnistyksen yhteydessä bensapumppu ei käynyt ja kone lähti ekalla pyörähdyksellä käyntiin. Pienen testiajon jälkeen seuraavalla käynnistyksellä pumpun ääni kuului selvästi kun virrat käänsi päälle. Ehkä tälle on jokin toinen syy, josta mä en vaan ole perillä. Pääasia, että auto käy ja kukkuu.

Suurkiitokset tänne kaikille!!!
« Viimeksi muokattu: 09.05.2018, 20:26:02 kirjoittanut ruostetohtori »

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 306 - Ei käynnisty
« Vastaus #12 : 09.05.2018, 21:28:05 »
Lainaus
Edelleen olen sitä mieltä, että ECU tuntuu tietävän jostain että bensanpainetta on tarpeeksi, koska tänään ensikäynnistyksen yhteydessä bensapumppu ei käynyt ja kone lähti ekalla pyörähdyksellä käyntiin.

Kyllä tässä joku muu syy on taustalla, kun tuo polttoainepaineensäätö on täysin mekaaninen ja järjestelmässä ei ole paineanturia joten ECU ei tiedä todellisesta polttoainepaineesta mitään (teoreettiset arvot toki kartoissa).
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’