Kyllä tuo oudolta kuulostaa, että säätölambdakin alkaa näyttämään jatkuvasti laihaan seokseen viittaavaa arvoa. Tuostahan pitäisi tulla vikakoodi, tai short ja long term fuel trimmien pitäisi näyttää reilusti + merkkisiä arvoja. Alkuperäisen postauksessa ainakin on short term fuel trim arvo nimellä SHRTFTB1S1, eli short term fuel trim bank 1.
Mitä vikakoodia auto siis antaa, kun lyö vian päälle? Joka tapauksessa seoksen säätöön ongelma näyttäisi liittyvän.
Lambda-anturien signaalien ei pitäisi seurata toisiaan kuin moottorijarrutuksessa jolloin molempien pitäisi näyttää hyvin pientä jännitettä. Myös silloin valvonta-anturi (katalysaattorin jälkeen) seuraa säätöanturin jännitettä, kun katalysaattori ei pelkistä. Normaalissa tapauksessa valvonta-anturin (O2B1S2) jännite pysyy tasaisena ja vaihtelee hitaasti, samalla kun säätö-anturi vaihtelee noin kerran sekunnissa 0.2-0.8 V välillä.
Katso nyt ensin MAP:n arvot auto käynnissä, heti toinen rivi ensimmäisessä tulosteessa, siitä voi jo päätellä näkeekö moottoriohjaus järkeviä arvoja. Kirjaa lukemat esim seuraavista tilanteista: 1) Virta päällä, moottori sammuksissa, 2) tyhjäkäynti, 3) kiihdytys, 4) tasakaasulla ajaminen, 5) moottorijarrutus.