Kirjoittaja Aihe: 307 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)  (Luettu 102287 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PL

  • Vieras
Vs: 307 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #195 : 29.04.2014, 16:35:30 »
Hyvä idea. Noista voi sitten alkaa hakemaan vikaa, jos mitatuissa arviossa tapahtuu selviä muutoksia. Fuel trimmit ja lambda ainakin syyniin, etenkin miten lambdojen signaali vaihtelee.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 307 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #196 : 29.04.2014, 20:56:08 »
Suuttimien kanssa olen vatkannut sormet bensassa monta kertaa. vaihdoin ensin vahinkoautosta yhden suuttimen neloseen - vika ei parantunut. Vaihdoin jonkin toisen rinnalla olevan suuttimen neloseen ja nelosesta tämän pois otetun paikalle - vika edelleen nelosessa.

Varmuuden vuoksi: olethan tietoinen, että nelossylinteri on jakopään puoleinen?

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Vs: 307 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #197 : 05.05.2014, 17:44:35 »
Heips.

Nelossylinteri on jakopään puolella (keulasta katsoen vasemmalla), eli kaupan uuden suuttimen pitäisi olla oikeassa paikassa.

Tänään sain viimein mitattua pidemmän jakson moottoritiellä noin satasen nopeudella niin, että vika "ilmiintyi" ja sain luvut talteen.

Ennen vian ilmenemistä molemmat lambda-anturit vaihtelivat 0,0-0,8 välillä - ne eivät näyttäneet seuraavan toisiaan kovinkaan tarkasti ...

Vian tultua - moottorin vikavalo alkoi vilkkua, molemmat lambda-anturit tasaantuivat 0,020:n tuntumaan ja luvut eivät muuttuneet kaasuttamalla tai mäessä moottoria kuormittamalla juurikaan...

Ajattelen, että syy olisi jonkin anturin lämpövika. Ilmamassan anturia on epäilty, mutta missä ihmeessä se on. Ennen "kaasarin läppää" ei tunnu olevan antureita :(.

Mitä muita syitä ehdotetaan?  Voiko tuulettimen fläktin hiljaisemman asennon puuttuminen olla tämän taustalla ... ei tunnu loogiselta.

Kaikki apu tervetullutta - oikeasti!

Jukka

micco

  • Vieras
Vs: 307 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #198 : 06.05.2014, 07:33:47 »
Autossasi ei ole ilmamassa-anturia. MAP (paineanturi) löytyy. Flektin etuvastusten viat ei tähän vaikuta.

Kaide

  • Vieras
Vs: 307 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #199 : 09.05.2014, 09:22:00 »
Auto: 2005 307 SW 2,0.

Itselläni AP Fault ilmoitus kummitellut jo viime kesästä ja ei auttanut tulppien , puolan , suodattimen jne vaihto mutta huollon pojat löysivät lisäilmaputkesta murtuman alaosastaan joka vaihdettiin  ( ohkanen keskisormen paksuinen putki á  95;- ) ja lisäksi jälkimmäinen lambda vaihdettiin ja ainakaan vielä ei vikavalo ole vilkkunut  8)

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Vs: 307 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #200 : 10.05.2014, 11:13:08 »
Moottorin ollessa kylmä molemmat anturit ovat moottorijarrutuksessa nollassa. Ajaessa alimmillaan 0,015 ja ylimmillään 0,9 kieppeillä. Tasaista sataa ajaessa luku on 0,4 ja 0,7 välillä, joskus poiketen.

Vian tullessa päälle molemmat luvut putoavat edelleen moottorijarrutuksessa nollaan, mutta ajossa ovat 0,015-0,030 välillä.

Kaide: Tarkoitatko lisäilmaputkella peukalon paksuista kovamuoviputkea, joka tulee lisäilmapumpulta ja menee moottoriin puolan liittimen alapuolelle?  Oliko vika Sinulla jatkuva, vai ilmeni moottorin lämmettyä, kuten minulla?

Mitkä muut anturit saattaisivat aiheuttaa tällaisen vian?  Vaihteiston kupeessa olevan kampiakselin asentotunnistimen olen vaihtanut (käytettyyn osaan) samoin kuin sen vieressä olevan lämpötila-anturin (niinikään käytetty osa).

Jukka


Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Vs: 307 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #201 : 10.05.2014, 11:20:07 »
Mikäli löydän putkesta lohkeaman ... senhän voi korjata väliaikaisesti roudarinteipillä kokeeksi uskoen, ettei putkessa kuitenkaan kovaa painetta ole.

Korvaavan saa varmaan purkaamolta edullisemmin. Bobin romu-Sitikassa, josta olen noukkinut anturit ja muita osia putkisysteemi on muistikuvani mukaan erilainen.

Jukka P
« Viimeksi muokattu: 10.05.2014, 11:31:31 kirjoittanut Jukka P »

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Vs: 307 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #202 : 10.05.2014, 12:50:45 »
Yksi korjaava kommentti.

Kirjoitin, että tuulettimen fläktin hiljaisempi nopeus ei toimi -- tarkoitin, että jäähdyttimen fläktin hiljaisempi nopeus ei toimi.  Vaikuttaako tämä Miccon kantaan siitä, ettei asialla ole vaikutusta?

Jukka P.

micco

  • Vieras
Vs: 307 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #203 : 11.05.2014, 09:10:25 »
Näin ymmärsinkin jo aluksi.

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Vs: 307 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #204 : 12.05.2014, 21:22:26 »
Auto: 2003 307 SW 2,0 (340 000 km).

Arveletteko asiaa tuntevina, että lambda-anturit ovat kunnossa? Minun arveluni on, että ne toimivat oikein ja niiden antamat luvut ovat oikeat molempien antureiden antaessa toisiaan ainakin osin seuraavia lukemia.

MAP anturi on imusarjassa kaasarin alapuolella? Auton käydessä vajaalla, irrotin anturin johdon - käynti "rykäisi" hiukan ja jatkui, kuin mitään ei olisi tapahtunut.  Toisella kerralla irrottaessa kone sammui, mutta lähti ilman anturia käyntiin.

Irrotin anturin, joka oli likainen, putsasin "reiän" bräckleen -sprayllä puhtaaksi pölyistä, mutta toiminnassa ei muutosta.

Mitä arvoja tuon MAP -anturin tulisi antaa yleismittarilla lukien ja onko OBD analysaattorin (KW2000) jokin arvo MAP anturin lukema, jota voisi seurata vian tullessa?

Jukka P.

PL

  • Vieras
Vs: 307 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #205 : 12.05.2014, 23:48:07 »
Kyllä tuo oudolta kuulostaa, että säätölambdakin alkaa näyttämään jatkuvasti laihaan seokseen viittaavaa arvoa. Tuostahan pitäisi tulla vikakoodi, tai short ja long term fuel trimmien pitäisi näyttää reilusti + merkkisiä arvoja. Alkuperäisen postauksessa ainakin on short term fuel trim arvo nimellä SHRTFTB1S1, eli short term fuel trim bank 1.

Mitä vikakoodia auto siis antaa, kun lyö vian päälle? Joka tapauksessa seoksen säätöön ongelma näyttäisi liittyvän.

Lambda-anturien signaalien ei pitäisi seurata toisiaan kuin moottorijarrutuksessa jolloin molempien pitäisi näyttää hyvin pientä jännitettä. Myös silloin valvonta-anturi (katalysaattorin jälkeen) seuraa säätöanturin jännitettä, kun katalysaattori ei pelkistä. Normaalissa tapauksessa valvonta-anturin (O2B1S2) jännite pysyy tasaisena ja vaihtelee hitaasti, samalla kun säätö-anturi vaihtelee noin kerran sekunnissa 0.2-0.8 V välillä.

Katso nyt ensin MAP:n arvot auto käynnissä, heti toinen rivi ensimmäisessä tulosteessa, siitä voi jo päätellä näkeekö moottoriohjaus järkeviä arvoja. Kirjaa lukemat esim seuraavista tilanteista: 1) Virta päällä, moottori sammuksissa, 2) tyhjäkäynti, 3) kiihdytys, 4) tasakaasulla ajaminen, 5) moottorijarrutus.
« Viimeksi muokattu: 13.05.2014, 00:01:59 kirjoittanut PL »

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Vs: 307 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #206 : 13.05.2014, 10:38:30 »
Viat ovat P0204 Injector Circuit/Open Cylinder 4 ja P0300 Random Multiple Cylinder Misfire. Muita vikakoodeja ei minun OBD analysaattorini kerro.

Puola, tulpat ja nelossylinterin ruisku on vaihdettu. Aikaisemmin autossa on ollut perinteinen puolan vika - puola on siis vaihdettu jo pari kertaa.

Lisäksi ruiskujen paikkoja on vaihdettu - vika pysyy nelossylinterissä.  4 ruiskun liitin ja johdot on vaihdettu.

Oire on joka kerta sama. Kylmä moottori käynnistyy ja käy kuten kuuluukin, noin 20 minuutin lämpenemisen jälkeen näillä keleillä moottori alkaa nykimään/käymään epätäsaisesti ja teho putoaa olennaisesti. Automaattisesti olen olettanut, että nelossylinteri ei ole mukana.  Kovalla pakkasella auto toimi ajossa moitteitta. Pidemmäksi aikaa, kuin liikennevaloihin, pysähtyessä moottori kuitenkin lämpenee ja vika siis kiusasi myös talvella.

Auto oli Laakkosella testerissä ja sain suosituksen puhdistaa imusarja.  Se oli iso työ, ei auttanut.  Laakkosen OBD väylään kytketty tietokone kertoi lisäksi, että jäähdyttäjän fläktin alempi nopeus ei toimi. Muuta vikaa heidän tietokoneensa ei löytänyt.

Kerään lisää tietoa - korjauskohteita voi mielellään ehdottaa.

Jukka P.

micco

  • Vieras
Vs: 307 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #207 : 13.05.2014, 10:44:02 »
Kyllähän tuo vikakoodi viittaa selvästi tuohon 4.suuttimeen. Minä kävisin johtosarjan läpi ECU:lle asti. Vika voi olla myös ECU:ssa.

69pauli69

  • Vieras
Vs: 307 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #208 : 13.05.2014, 10:52:55 »
Vaihtamalla suuttimien sähköjohdot päikseen kakkos ja nelos sylinterin kesken niin näkisi siirtyykö vika kakkos sylinteriin vai jääkö neloseen, josta voisi päätellä että onko tosiaan vika nelos sylinterin suuttimessa vai johdoissa, ecussa, yms.  :)

Meikäläisellä tietokone näytti että vika olisi ollut kakkos sylinterin suuttimessa vaan eipä ollut, vikaa olikin nelos sylinterin suuttimessa. Voiskohan sulla olla sittenkin kakkos sylinterin suuttimessa häikkää?
« Viimeksi muokattu: 13.05.2014, 10:57:22 kirjoittanut 69pauli69 »

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Vs: 307 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #209 : 13.05.2014, 11:04:09 »
Heips.

Nelosruisku on uusi ja liitin, sekä johdot on vaihdettu. Toinen johto tulee suoraan ohjainyksiköltä (ECU) ja toinen kaikkien ruiskujen toisen johtimen yhteiseltä jakopisteeltä, joka oli prässätty kiinni ja siistitty liimalla ja kuristesukalla.  Avasin paketin ja tinasin paikalle uuden johdon - päälle suojalakka sekä kuristesukka. Helpompi olisi ollut ryöstää kontakti ennen tuota pakettia sille tulevalta johdolta. 

ECU ei lämpene juurikaan ajossa ainakaan pinnalta koettaen.  Olisiko Laakkosen analysaattorin pitänyt huomaata ECU:n vika?

Pulmallista on varmasti se, että mikäli ECU pitäisi vaihtaa tai korjata, on kulu niin iso, että samaan hintaan saa vähemmän ajetun vastaavan auton :(.

Olenko ymmärtänyt oikein, että ECUa ei voi vaihtaa vastaavanlaisesta autosta päittäin kokeillakseen sen toimintaa?

Jukka P.