Auto: 2003 607 2,2 HDi.
Tänään tuli vaihdettua öljyt laatikkoon. Homma sujui ongelmitta, mutta öljyn määrä poikkesi melko paljon siitä mitä oletin.
- Ajelin laatikon ensin 80 asteiseksi. Siitä noin puolen tunnin kuluttua laatikon proppu auki ja ulos tuli noin 3,6L. Oletin että öljyä oli laatikossa ollut liikaa.
- Sitten kaadoin 3 litraa vesihauteessa lämmitettyä öljyä laatikkoon. Lämmin öljy hulahti oli kuin vettä olisi kaatanut, 10-20 sekuntia meni litran kaatamisessa.
- Sen jälkeen kone käyntiin, jarru pohjaan ja vaihteet hiljalleen läpi. Pakki päällä lämmittelin öljyt 55 asteiseksi (D-asennossa laatikko menee vapaalle jarru pohjassa, joten ei lämpene niin hyvin), mutta öljyä ei tarkistusreiästä tippunut yhtään.
- Sitten edelleen koneen käydessä kaadoin öljyä lisää ja vasta kun olin 4. purkin kaatanut sisään, alkoi tarkistusreiästä tulla öljyä.
- Lämmittelin laatikon 60 asteeseen ja annoin öljyn valua. Noin desi tuli ulos.
- Koneen edelleen käydessä kävin sitten pistämässä tarkistuspropun kiinni.
Öljyä meni siis noin 3,8-3,9L. Mikä meni pieleen?
Alla vähän kuvia hommasta.
1. Öljyn lämmitystä kuumassa vedessä.
2. Huohottimen rakenne
3. Suppiloviritys
4. Ilmaputkena pilli CRC-pullosta. Sai kaataa letkun täydeltä ilman pulputusta.
Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.