Kirjoittaja Aihe: 406 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää (diesel)  (Luettu 6583 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hannujuhani

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 1997 406 GW 2,1 TD (348 000 km).

Auto ei käynnisty. Lauantaina toimi normaalisti, sunnuntain seisoi ja maanantaina ei lähtenyt käyntiin. Koko talven toiminut muuten hyvin, mutta kaksi kertaa on ollut lyhyt katko - ikäänkuin polttoaineen syöttö olisi katkennut 1-2 sekunnin ajaksi. Molemmilla kerroilla auto on jäänyt käymään. Näppäiltävä ajonesto on deaktivoitu jo vuosia sitten, käynnistinmoottori pyörittää hyvin, mutta ei lupaakaan. Epäilen sään lauhtumisen aiheuttamaa kontaktihäiriötä. Onko kokemuksia vastaavasta? Miten ja missä järjestyksessä lähden paikallistamaan vikaa? Polttoaineen tulon suodattimelle varmistan ensiksi, kun pääsen töistä kotiin.

Ratkaisu:

Moottorin ohjauksen (ECU:n) syöttöjohto oli syöpynyt poikki akun alla olevan liittimen juuresta. Ei saanut ECU virtaa. Vian paikallistaminen ja korjaus 522 e.

hannujuhani

  • Vieras
Naftasudin vaihtaisin ekaksi ja sitten voisi tankkiin laittaa jäänestoa polttoaineen sekaan.

Kyllä nyt on jotain monimutkaisempaa vikaa, kuin tukos polttoainelinjassa. Pumpun magneettiventtiili ei ilmeisesti avaudu, mutta en tiedä miksi. Muistan joskus jonkun kirjoittaneen, että deaktivoitu ajonesto olisi aktivoitunut, vaikka näppiksen johto oli irti. Pitää tutkia tuo homma tänään illalla.

T: hannujuhani

hannujuhani

  • Vieras
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=31110.0

Voisi olla samanlainen vika kyseessä. Tuossakin tapauksessa ajonesto oli itsestään mennyt takaisin päälle, vaikka se oli 'deaktivoitu' piuha irrottamalla.

Saattaa olla piuhaa poikki jostain päin johtosarjaa, tai jokin anturi sippi/kontaktihäikki ("kolarikytkin", suuttimelta läht piuha, moottorin asentotunnistin...). Monitoimimittari ja sähkökaavio käsissä jäljityshommiin.

Ei ollut ajonestolaite aktivoitunut ja ruiskutuspumpulle tulee naftaa, kuten pitääkin. Hyvin käynnistinmoottori pyörittää, mutta moottori ei lupaakaan.

Minun järkeni mukaan dieseli käy, jos se saa polttoainetta. Tässä tapauksessa ei ole syytä epäillä mitään moottorivaurioita, koska auto on ajettu pihaan ja siihen ehjänä sammutettu. Epäilen yhä vahvasti, että ruiskutuspumpun magneettiventtiili ei aukea. Joko sinne ei tule virtaa tai sitten venttiili on jumissa. Pumppuun menevä virtajohdin tulee ECUsta. Onko tietoa, että ECUja olisi hajonnut? Näyttää olevan Lucasin tekemä. Lienee kallis paketti?

Terveisin  hannujuhani

hannujuhani

  • Vieras
Sain vihiä, että vika voisi olla käynnistinsolenoidissa. Onko kellään kokemusta? Pumpussa on kaksi solenoidia. Kumpikohan niistä on käynnistinsolenoidi ja mitä se toinen tekee? Miten toiminta/toimimattomuus testataan?

Terveisin   hannujuhanni

makinjar406

  • Vieras
Se toinen on ruiskutusennakon säätösolenoidi (Haynesin kirjasta luntattua). Lienee kylmästartteihin liittyvä kapistus?  Eli jossei suuttimille tule ainetta nin luulis sen häikän olevan juuri siinä stop-solenoidissa...

hannujuhani

  • Vieras
Haynes viittaa Boschin pumppuun, mutta 2.1 TD:ssä on Lucasin pumppu.

T: hannujuhani