Kirjoittaja Aihe: 3008 - Ravistaa kiihdytettäessä (HDi)  (Luettu 6174 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kenobiitti

  • Vieras
Vs: 3008 - Ravistaa kiihdytettäessä (HDi)
« Vastaus #15 : 20.04.2019, 16:19:36 »
Renkaanvaihto ei ainakaan auttanut asiaan mitään.
Renkaiden tasapainotuksesta tässä ei vissiin ainakaan ole kyse.
Huomasin moottoritien rampeissa kiihdytellessä että aivan kuin ravistusta ei tapahtuisi jos samalla ajaa pitkin pitkää mutkaa. Sama kumpaankin suuntaan, mutta erituisesti vasemmalle kaartuvassa ainakaan ei tuntunut muuta kuin tassaista vetoa.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 965
Vs: 3008 - Ravistaa kiihdytettäessä (HDi)
« Vastaus #16 : 20.04.2019, 16:57:07 »
Kiihdytyksessä keula nousee ja kurvatessa toinen puoli nousee, toinen laskee, tuosta voi pähkäillä mikä vetoakseli pysyy suorempana. Todennäköisesti suorempi nypyttää vähemmän. Korjaamolla jos ajetaan penkissä, voisi selvitä jotain. Samalla näkisi, heiluuko kone. Valkeakoskella taitaa olla tehonmittauspenkki ja luulisi vastaavia löytyvän ympäri Suomea.
Vaihdoin kerran Seatiin molemmat vetonivelet, nypytys hävisi. Vanhat nivelet liikkui ihan nätisti kun käsillä väänteli mutta ajossa momentti jotenkin muuttaa tilanteen.

kenobiitti

  • Vieras
Vs: 3008 - Ravistaa kiihdytettäessä (HDi)
« Vastaus #17 : 21.04.2019, 09:52:52 »
Kuulostaa todella siltä että näin varmaan on.

Off topic mietiskelyä: Pistää jo miettimään miten huonosti nämäkin autot on tehty ja miten kallista tällaisen omistaminen tuleekaan olemaan?

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 965
Vs: 3008 - Ravistaa kiihdytettäessä (HDi)
« Vastaus #18 : 21.04.2019, 19:56:31 »
Jos ottaa riskin ja vaihtaa pelkän ulkonivelen niin sen hinta on SKF:nä 52e jos tuo nyt on oikea osa. https://aeromotors.fi/kataloog/peugeot/3008/1-6-hdi/vetopyorat/nivel-sarja?of=m7997;t30823;s10171
Rahti tulee lisäksi mutta voihan samalla ottaa jotain öljynsuodatinta ym hyödyllistä. Vaihtotyöstä en tiedä kuinka vaikea tai helppo se on. Pahin skenaario on että alkuperäinen nivel onkin ehjä ja sen irrotus vaatii laikkakonetta ja SKF on piraatti joka on vielä väärä osa :'( Paras skenaario on että vika korjaantuu heti.
Yksi vaihtoehto olisi kysyä TonisTakeoverilta jos löytyisi sopiva osa, siellä puretaan myös vähän ajettuja kolariautoja.

kenobiitti

  • Vieras
Vs: 3008 - Ravistaa kiihdytettäessä (HDi)
« Vastaus #19 : 22.04.2019, 11:32:26 »
Toisaalta on arveltu että noi johtuu sisemmästä nivelestä ja koko vetoakseli maksaa 86€ muistaakseni joten voi olla parasta vaihtaa molemmat vetoakselit kerralla.
Korjaamo ottaa vielä tuntinsa päälle koska itse en pihaolosuhteissa tommosta ala tekemään (jos muutenkaan).

Pitää vielä miettiä hieman. Loppujen lopuksi vika ei välttämättä ole missään nivelessä jolloin palataan lähtöruutuun. Vaikea valinta.

SEL

  • Vieras
Vs: 3008 - Ravistaa kiihdytettäessä (HDi)
« Vastaus #20 : 23.04.2019, 14:51:17 »
Pari vinkkiä ennen vetarinvaihtoa.
1. Onko vaihdelaatikon öljyt vaihdettu - onko määrä riittävä.
2. Nosta keula ylös ja pyörän ollessa ailmmassa asennossa pyöritä pyörää molempiin suuntiin, pyöriikö samalla herkkyydellä koko kierroksen. Jos jumittaa, viittaa nivelvikaan.

Neppikeppi

  • Vieras
Vs: 3008 - Ravistaa kiihdytettäessä (HDi)
« Vastaus #21 : 06.06.2019, 16:43:00 »
Minulla tuo hytinä tuntui 60-110km/h ja syy oli vaihdelaatikon päästä kumi irronnut ja vettä päässyt vetoakselitilaan. Uutta akselia /rasvat niin hytinä loppui.

MikkoTee

  • Vieras
Vs: 3008 - Ravistaa kiihdytettäessä (HDi)
« Vastaus #22 : 07.06.2019, 12:43:08 »
Täälläkin täristää noin 80km/h vauhdissa kun kiihdyttää. Muuten ei mitään. Juuri käynyt huollossa eikä löytyny väljyyttä tms. Vaihdelaatikon öljyt pitäis vaihtaa lähiaikoina.

kenobiitti

  • Vieras
Vs: 3008 - Ravistaa kiihdytettäessä (HDi)
« Vastaus #23 : 12.06.2019, 11:28:18 »
Minulla tuo hytinä tuntui 60-110km/h ja syy oli vaihdelaatikon päästä kumi irronnut ja vettä päässyt vetoakselitilaan. Uutta akselia /rasvat niin hytinä loppui.
Oliko toi kumi siis vaidelaatikon tukikumi vai vetoakselin suojakumi?
Mun autoon tehtiin kytkin remontti n 13tkm sitten ja en yhtään ihmettelisi jos ne tumpulat olis jättäneet kumin vaikka huonosti kiinni.

kenobiitti

  • Vieras
Vs: 3008 - Ravistaa kiihdytettäessä (HDi)
« Vastaus #24 : 16.10.2019, 16:17:15 »
Edelleen täällä tutistaan. Talvirenkaat vaihdetu, tutina jatkuu. Kuskinpuolen pyörän laakeri vaihdettu, tutina hieman muuttui erilaiseksi ja alkaa nyt vähän myöhemmin. Repsikan puolen laakerissa ei mitään huomattavaa ongelmaa, mutta pitänee sekin vaihtaa tässä vielä josko sitten lakkaisi tutiseminen.

kenobiitti

  • Vieras
Vs: 3008 - Ravistaa kiihdytettäessä (HDi)
« Vastaus #25 : 17.10.2019, 09:12:49 »
Liittyen moottorin kiinnikkeisiin.
Pitääkö tossa kuvan nuolien osoittamissa kohdissa olla ruuvi tai pultti? Toinen reikä on johdon takana näkymättömissä.

SEL

  • Vieras
Vs: 3008 - Ravistaa kiihdytettäessä (HDi)
« Vastaus #26 : 17.10.2019, 15:57:42 »
Onko ohjauskulmat tarkastettu, siis nelipyöräsuuntaus. Jos haritusta liikaa, kiihdytyksessä vatkaa.

kenobiitti

  • Vieras
Vs: 3008 - Ravistaa kiihdytettäessä (HDi)
« Vastaus #27 : 17.10.2019, 18:23:28 »
Kyllä, kulmat on ok. Kaikki säädetty.

kenobiitti

  • Vieras
Vs: 3008 - Ravistaa kiihdytettäessä (HDi)
« Vastaus #28 : 05.11.2019, 19:34:20 »
Edelleen täällä tutistaan... Talvirenkaat vaihdetu, tutina jatkuu.
....pitänee sekin vaihtaa tässä vielä josko sitten lakkaisi tutiseminen.


Edelliseen viitaten tutina jatkuu. Repsikan puolen etupyörän laakeri vaihdettu. Renkaita pyöritelty eteen ja taaksepäin, ei mitään havaittavaa kanitusta tai pykältämistä joten vetonivelet kai OK. Toisen laakerin vaihto vaikutti ehkä ihan vähän tutinaa pienentävästi tai sitten ei mitenkään.

Vaikeaksi menee.

SEL

  • Vieras
Vs: 3008 - Ravistaa kiihdytettäessä (HDi)
« Vastaus #29 : 19.03.2020, 17:13:53 »
Minunkin kulkineeseen on löytynyt tutinaa kiihdytyksessä eikä muuta. Sain tänään diagnoosin, että etujousten yläpään kääntölaakeri on viallinen. Se kyllä puoltaa sitä että auto on myös uraherkkä. Menee vaihtoon kunhan heitän ensin lapinreissun.