Kirjoittaja Aihe: 309 - Vetoakselin tukilaakeri  (Luettu 8082 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

petrile_83

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 137
309 - Vetoakselin tukilaakeri
« : 08.10.2007, 18:29:19 »
Auto: 1991 309 1,4 (TU3, ajettu 140 000 km).

Autossa alkoi kuulumaan moottoritieajossa moottorijarrutuksen jälkeen laakerivikaan viittaava ujellusta ja sen jälkeen sama ääni kuului ajoittain.  Miten tukilaakeri alkaa yleensä oireilemaan vai voiko olla myös pyöränlaakeri. Kaartaminen ei tuntunut vaikuttavan asiaan. 

Sinänsä outoa kun sama juttu kävi noin vuosi sitten ja sen jälkeen ääni hävisi pitkäksi aikaa. Kytkinremontin yhteydessä kokeilin laakeria ja ei se ihan uuden veroiselta tuntunut. Samalla laitoin lisää rasvaa laakeriin. Onnistuisiko sitä laakeria elvyttää rasvaamalla. Miten laakeri vaihdetaan kun se on kiinnitetty metalliholkin avulla ilmeisesti lämmittämällä?

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 309 - Vetoakselin tukilaakeri
« Vastaus #1 : 08.10.2007, 19:36:04 »
Kyllä se rasvalla elvyttäminen rikkinäiseen laakeriin on turhaa. Jos laakerissa tuntuu väljää, kannattaa se uusia. Vetoakseli pois ja uusi laakeri tilalle. Laakeri on lukittu kahdella muistaakseni 6mm pultilla joiden mutterit avataan, jonka jälkeen vetoakseli saadaan vedettyä ulos ja laakeri vaihdettua. Kannattaa päästää ne vaihteistoöljyt ensin pois, etteivät valu maahan/lattialle akselin irrottua vaihteistosta.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 309 - Vetoakselin tukilaakeri
« Vastaus #2 : 08.10.2007, 21:46:21 »
Itse vetoakselin irroittaminen kyllä onnistuu kun olen sen aiemminkin irroittanut mutta miten saan sen laakerin irti akselista. Tuossa kuvassa näkyy miten laakeri on kiinnitetty http://peugeot505.info/index.php?spgmGal=Peugeot_309/Right-hand_Driveshaft&spgmPic=13&spgmFilters=&id=media&lang=2#pic

Lyöntimeisseli, moska ja rälläkkä. Niillä vanha laakeri kappaleiksi varoen, ettei kolhi akselin pintaa. Akseli yöksi pakastimeen ja uusi laakeri hieman lämmitetään, vaikka liotetaan kuumassa vedessä, jonka jälkeen pudotetaan kylmään akseliin. Joskus olen vastaavalla menetelmällä vaihtanut vetoakselin laakerit 404 Pösöön. Laakeri saattaa mennä paikoilleen ilman avittamistakin, mutta jos ei mene, voi avittaa tarpeeksi pitkää putkea hyväksi käyttäen ja naputtamalla laakeri paikoilleen. Huomioitavaa tuossa putken koossa on se, että se vastaa laakerin sisäkehään, ei missään nimessä ulkokehään, koska tuolloin laakeri saattaa vaurioitua. Helpoin tapa tietysti on käyttää akseli jossain pajalla, jossa on asiaankuuluvat prässit sun muut työkalut. Edellämainituilla konsteilla olen itse laakereita akseleihin vaihtanut ja hyvin on onnistunut.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 309 - Vetoakselin tukilaakeri
« Vastaus #3 : 09.10.2007, 16:53:27 »
Vielä lisää tyhmiä kysymyksiä ;D Laakerin edessä on akselin päällä metalliholkki joka pitää laakerin paikoillaan. Miten sen saa irti, lämmittämällä?

Ei ole paljoakaan aikaa siitä, kun itsellä oli tuo vetoakselihomma työn alla, mutta en vaihtanut tuota laakeria, joten en sen kummemmin tarkastellut sen lukitusta. Jos siellä on holkki, joka lukitsee laakerin, kannattaa uutta laakeria ostaessa kysyä siitä holkista, josko on saatavilla. Jos ei kyseistä holkkia saa, siinä tapauksessa kannattaa tosiaankin yrittää irrotta se vanha lämmittämällä ja käyttää uuden laakerin lukitsemiseen. Ajattelin, että laakeri lukkiutuu muutenkin siihen akseliin, mutta tuo holkki muuttaakin asiaa, eli on ilmeisesti "varmuuden välttämiseksi" asennettu.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

Benkku

  • Vieras
Vs: 309 - Vetoakselin tukilaakeri
« Vastaus #4 : 09.10.2007, 17:56:57 »
Yleensä sileälle akselille laakerointia suunniteltaessa, käytetään puristussovitteista holkkia laakerin pidättämiseen. Siitä myös nimitys pidätinrengas.

Benkku

  • Vieras
Vs: 309 - Vetoakselin tukilaakeri
« Vastaus #5 : 09.10.2007, 23:11:02 »
Saako noita pidätinrenkaita ostettua varaosaliikkeistä vai mistä kannattaa kysellä?

Mikäli vanha ei lämmittämällä ehjänä irtoa/muuten ole käyttökelpoinen niin merkkiliikkeestä...

Joe Cool

  • Vieras
Vs: 309 - Vetoakselin tukilaakeri
« Vastaus #6 : 15.10.2009, 01:48:33 »
ainoa vaikeampi homma oli saada oikea vetoakseli irti. Tukilaakeri oli jämähtänyt tosi hyvin kiinni ja meinasi jo usko loppua sitä irti hakatessa.

Auto: 1991 309 1,4 (TU3).

Miten sinä tai joku muu joka tätä sattuu lukemaan sen sitten lopulta sait irti?

Itselläni sama tilanne päällä, oikean vetarin tukilaakeri istuu kuin se p*ska junttilan tuvan seinässä siellä valukappaleessaan, ei hievahda mihinkään! Mihin sitä uskaltaa hakata ja millä työkalulla? Lähtenee irti niin, että laakeri tulee ulos siitä valupesästään? Näyttäisi siinä akselissa olevan joku kaulus siellä (laatikon puolelta katsoen) juuri ennen ennen tukilaakeria, se lienee ainoa paikka mihin voi lyödä? Ilmeisesti joku holkki pitäisi tehdä, johon pääsee hakkaamaan 2 kilon pajavasaralla?

_MikkoT_

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 187
Vs: 309 - Vetoakselin tukilaakeri
« Vastaus #7 : 15.10.2009, 17:19:09 »
Lujassa oli mullakin 306 kytkinrempan yhteydessä. Päädyin sitten lopulta irroittamaan koko kiinnikkeen moottorin lohkosta ja irroittelin laakerin sitten koko akseli laakerinkannattimineen kourassa.
Seat Leon X-perience 2.0 TDI 4Drive 2015, Peugeot 207 1,4 16V 2006
Ex:Fiat Scudo Weekend 2.0 JTD 2004, Seat Exeo Style 2.0 TDI 2010, Volkswagen Golf 1.4 16V 2001,  Seat Toledo 1,9 TDI 2003, Peugeot 306 1,6 SR Style -96, Peugeot 309 1,6 GR -87

Joe Cool

  • Vieras
Vs: 309 - Vetoakselin tukilaakeri
« Vastaus #8 : 15.10.2009, 18:14:17 »
Päädyin sitten lopulta irroittamaan koko kiinnikkeen moottorin lohkosta

Tämä on alkanut tässä päivän mittaan miettiessä tuntua järkevimmältä ratkaisulta. Siihen kaulukseen hakkaaminen kun tarkemmin ajatellen luultavasti rikkoo vielä sen tukilaakerin kaupanpäällisiksi.

Pitäisi olla joku niin sopiva holkki, joka ottaisi laakerin ulkoreunaan kiinni ja sellaista ei nyt ole saatavilla ja sen aihion etsiminen ja holkin tekeminen vienee enemmän aikaa, kuin kiinnikkeen irrotus.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 309 - Vetoakselin tukilaakeri
« Vastaus #9 : 15.10.2009, 20:30:42 »
Myös hakutermillä "tukilaakeri" löytyy runsaasti aiheeseen liittyvää tietoa. Esim.:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=23694.0
« Viimeksi muokattu: 19.04.2011, 09:16:58 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

tosiju

  • Vieras
Vs: 309 - Vetoakselin tukilaakeri
« Vastaus #10 : 15.10.2009, 22:46:32 »
405:stä sain laakerin irti isolla meisselillä tai sorkkaraudalla, en muista kumpaa käytin. Siinä tukilaakerin renkaan puolella on akselissa se iso mötikkä johon suojakumi tulee kiinni, vetonivelen laakeripesä lienee liki sen oikeeta nimeä. Sen ja laakeripukin väliin kun laittaa sopivan työkalun ja kampeaa, niin pitäis lähtee. Vois olla hyvä idea antaa laakerille kylmää ja laakeripukille lämpöä. Ootkos kääntäny ne lukitukset sen 180º?
« Viimeksi muokattu: 15.10.2009, 22:49:36 kirjoittanut tosiju »

Joe Cool

  • Vieras
Vs: 309 - Vetoakselin tukilaakeri
« Vastaus #11 : 18.10.2009, 23:08:42 »
Irrotimme sen tukilaakerin pitimen ja moottorin sivukiinnityksen ja vetari lähti kolostaan nätisti.

No niin, kytkin kunnossa. Kyllä se tosiaan oli paljon helpompi homma ottaa koko tukilaakerin pukki pois, kuin yrittää hakata laakeria irti. Samalla moottorin sivukiinnike irtosi ja teki moottorin liikuttelun helpommaksi vaihteistoa irrotettaessa ja kiinnitettäessä. Kahdella hallitunkilla selvisi hyvin, toisella tuki moottorin ja toisella laatikon. Laatikkoa takaisin työnnellessä oli ehdottomasti hyötyä tehdä homma kahteen mieheen.