Kirjoittaja Aihe: 607 - Suuntavakauden puute  (Luettu 22790 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jonnek

  • Vieras
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #90 : 26.02.2017, 10:27:58 »
H2 korkeus on jo alasvedetty, ei siis normaali ajokorkeus.

Mikähän aurauskulma lienee lähimpänä normaalia ajokorkeutta? H2(136mm)+50mm = 186mm, eli aurauskulma 0° 13'?

Onko kaasut? Sait halvalla, itse maksoin n.100e kpl kotosuomesta ostettuna (bilstein kaasut).

Kybin kaasutäytteiset vaihdoin tilaukseen, kun maksavat saman verran. Sachs-iskarit olisi olleet nesteiskarit. Kuvittelin aluksi että olisivat olleet ehkä paremman laatuiset, mutta eipä näistä tiedä. Myös sachsista oli huonoja kokemuksia netissä.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #91 : 26.02.2017, 11:38:25 »
Alkuperäiset Peugeotin itse tekemät eivät ole kaasuiskareita taka-akselilla, näin ainaki pre fl ja ilman säätyvää vaimennusta. Toki, tuskin tuolla eroa on normaalissa ajossa..

Lainaus
Mikähän aurauskulma lienee lähimpänä normaalia ajokorkeutta? H2(136mm)+50mm = 186mm, eli aurauskulma 0° 13'?

Nyt ei ole tietoa, mutta tuo veikkaus on ehkäpä lähimpänä todellista ajokorkeutta, siis niistä arvoista mitä tehdas ilmoittaa säätöarvoiksi. RTA korjausopas 607:lle ilmoittaa H2 +50 mm korkeudelle auraukseksi + 1,5 mm +- 0,5 mm per pyörä, tämä on muistaakseni sama arvo minkä tehdas ilmoittaa. H2 auraus on + 2,2 mm +- 0,5 mm ja H3 auraus on +3,5 mm +- 0,5 mm.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

jonnek

  • Vieras
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #92 : 26.02.2017, 11:52:23 »
Arvot peugeotin huolto-ohjeesta takarenkaille

Rengaskoolle 225/55R16:
H2 (mm) 136
H3 (mm)   86
camber (°) -1 ° 18' ± 30'
auraus/pyörä H2 (mm) + 2,2 ± 0.5
auraus/pyörä H2 (°) 0° 18' ± 4'
auraus/pyörä H3 (mm) + 3,5 ± 0,5
auraus/pyörä H3 (°) 0° 29' ± 4'
auraus/pyörä H2 + 50 (mm) + 1,5 ± 0,5
auraus/pyörä H2 + 50 (°) 0° 13' ± 4'

Rengaskoolle 225/50R17:
H2 (mm) 142
H3 (mm)   92
camber (°) -1° 18' ± 30'
auraus/pyörä H2 (mm) + 2,2 ± 0,5
auraus/pyörä H2 (°) 0° 17' ± 4'
auraus/pyörä H3 (mm) + 3,5 ± 0,5
auraus/pyörä H3 (°) 0° 27' ± 4'
auraus/pyörä H2 + 50 (mm) + 1,5 ± 0,5
auraus/pyörä H2 + 50 (°) 0° 12' ± 4'

jonnek

  • Vieras
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #93 : 26.02.2017, 13:28:58 »
Nyt mittasin omasta autosta nuo maavarat nostokohdan matalimmasta kohdasta, niinkuin huolto-ohjeessakin mitataan. Etupäässä 13,5cm ja takapäässä 15,5cm. Paljonkohan nämä lienee uudessa autossa ollut?

Tarkoittaa siis sitä että jos taka-aurauksen säätö tehdään ilman alasvetoa niin auraus pitäisi säätää n. 0° 15,5' kulmaan / pyörä eli n. 1,85mm / pyörä (jos oletetaan että lepokorkeus sama 15,5cm tuliterässä alustassa, jolle ohje on tehty..?).

Auraus katsottu tästä aiemmin tekemästäni kaaviosta (kulma muutettu milleiksi, koska helpompi mitata käytännössä...).

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #94 : 26.02.2017, 15:22:29 »
Tuo yllä mainittu sillä reunaehdolla, että reaktiotangon sisäpään säätöön ei kosketa ja että se on kunnossa ennen auraussäädön aloittamista. Ts. Jos on varma että joustoliikkeen aikainen aurauksen muutos on kohdallaan niin pelkkän staattisen aurauksen säätö onnistuu ilman alasvetoa. Mutta kuinka voi todeta aurauksen muutoksen olevan kohdallaan, jos sitä ei tarkista viitekorkeudessa?
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

jonnek

  • Vieras
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #95 : 26.02.2017, 16:39:50 »
Tuo yllä mainittu sillä reunaehdolla, että reaktiotangon sisäpään säätöön ei kosketa ja että se on kunnossa ennen auraussäädön aloittamista. Ts. Jos on varma että joustoliikkeen aikainen aurauksen muutos on kohdallaan niin pelkkän staattisen aurauksen säätö onnistuu ilman alasvetoa. Mutta kuinka voi todeta aurauksen muutoksen olevan kohdallaan, jos sitä ei tarkista viitekorkeudessa?

Jep. Pointti oli että parempi säätää auraus edes suurinpiirtein kohdalleen, eikä alasvedetyn aurausta lepokorkeuteen. Tuntuu olevan aika nihkeää löytää yhtäkään korjaamoa joka tekee säädöt alasvedettynä (oulun alueella). Sellaista olen koittanut etsiä ja tarjouksia kysellä...

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #96 : 26.02.2017, 17:15:47 »
Lainaus
Tuntuu olevan aika nihkeää löytää yhtäkään korjaamoa joka tekee säädöt alasvedettynä (oulun alueella). Sellaista olen koittanut etsiä ja tarjouksia kysellä...

Vastaava kokemus itsellä noin neljä vuotta sitten..silloin vielä itsekkin asuin Oulussa. Lopputulema oli se että ostin itselle vanhan käytetyn nelipyöräsuuntaus laitteiston..
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #97 : 26.02.2017, 19:26:38 »
PSAn omatekeleet nesteiskarit ovat aivan uskomattomia. 406:ssa oli yli puolimiljoonaa mittarissa, himpan pehmeät oli jo.... ;D

Saman huomasin molemmissa 406:tosissani.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 591
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #98 : 26.02.2017, 22:29:49 »
On vähän tyyriit ne 607:n takaiskarit.  N. 500 eur kpl.  Voi sinne tavallisetkin iskarit laittaa, kun ottaa amwar toiminnon asetuksista pois.

Onko edessä tavalliset ei sähköt?
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #99 : 27.02.2017, 06:20:09 »
Jos on säätyvä AMVAR alusta niin sähköiset joka nurkassa.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

TN

  • Vieras
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #100 : 28.02.2017, 11:18:39 »
Oman auton leijuminen johtui varmaankin jääliirrosta,jossa 225:t etsivät paikkaansa peilijäisissä loivissa moottoritien urissa sitä löytämättä .Samaa pätkää ajaneena nyt kuivalla asvaltilla ei minkäänlaista ongelmaa havaittavissa.Eikä muuallakaan.

jonnek

  • Vieras
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #101 : 17.03.2017, 20:07:03 »
Vähän päivitystä oman autoni osalta...
Ongelmaa koitettu eliminoida seuraavilla keinoilla:

* Kitkat vaihdettu uusiin nastoihin Hankoon iPike RS+ (talvirengastestien mukaan pitäisi olla hyvät..)

* Kapeampi renkaan profiili 205 55 R16 (uraherkkyyttä vähemmäksi?)

* Rengaspaineet 2,5 bar (Oli välillä vähemmänkin, mutta renkaan kylki on sen verran veltto, ettei paljon tuosta voi vähentää).

* Iskarit ja jouset vaihdettu taakse (+ koiranluut), perä nousi pari cm (Perän korkeus nyt 18cm).

* Nelipyöräsuuntaus tehty ilman alasvetoa (säätöarvoissa otettu huomioon korkeus). Auraus 1,5mm/takarengas, toisessa takarenkaassa oli pari milliä liikaa aurausta ja camber 0 (auraus saatiin säädettyä kohdilleen, mutta camber jäi "suoraan", muuten kaikki kunnossa). Jouston aikainen muutos jäi tietenkin tarkistamatta...

Auton käytös muuttui näillä toimenpiteillä sen verran, että pysyy jo suht. turvallisesti tiellä. Uudet nastarenkaat estävät perän sivuttaisen luistelun, vaikka auto vähän tempoileekin.

Ajokäytöksessä kuitenkin edelleen jotain outoa. Tuntuu että auto välillä puoltaa vasemmalle ja välillä taas menee suoraan (kummallista, nelipyöräsuuntauksessa sanottiin, että ei pitäisi puoltaa ainakaan vasemmalle, eikä säätäjä huomannut välyksiä). Jos kiihdyttää tehokkaasti niin vaihteenvaihdon aikana (veto loppuu renkailta), auto nykäisee levottomasti yleensä vasemmalle. Oisko kuitenkin keulassa vielä jotain väljää? Varsinkin kiihdyttelyn ja hiljentelyn aikana huomaa levottomuutta, ei välttämättä tasaisesti ajettaessa...

Tuonko saisi vielä kuntoon, niin auto olisi jo ihan mukava ajettava. Onko muilla autot vielä luikerrelleet, onko selviä vikoja löytynyt?

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 966
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #102 : 17.03.2017, 21:58:29 »

Ajokäytöksessä kuitenkin edelleen jotain outoa. Tuntuu että auto välillä puoltaa vasemmalle ja välillä taas menee suoraan (kummallista, nelipyöräsuuntauksessa sanottiin, että ei pitäisi puoltaa ainakaan vasemmalle, eikä säätäjä huomannut välyksiä).

406:ssa puoltaminen johtui jousen laakereista, jumittavat laakerit menee nykäyksittäin eikä herkästi. En tiedä onko 607:ssa sama rakenne.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #103 : 17.03.2017, 22:02:05 »
On, kääntölaakerit  :).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #104 : 17.03.2017, 22:10:01 »
607:n kääntölaakerin huonoa kuntoa ei huomaa ajossa mitenkään.  Ei edes narise rattia käännettäessä.  Itse veikkaisin kuivaa vetoniveltä.
Peugeot 3008 hybrid