Kirjoittaja Aihe: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)  (Luettu 89625 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #45 : 06.01.2010, 13:39:24 »
Voi olla. Joka tapauksessa, ongelma on ainakin 100%-varma kylmäkäynnistyksen yhteydessä.

Tein moottorin sisäpesun ja vaihdoin öljyiksi 5W-40 öljyt, jonka jälkeen ei enää ole vikahälytyksiä tullut ja tyhjäkäyntikin kylmänä on tasoittunut huomattavasti. Seuraavassa öljynvaihdossa ajattelin laittaa 0W-40 öljyt.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

tth

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #46 : 06.01.2010, 15:17:05 »
Tein moottorin sisäpesun ja vaihdoin öljyiksi 5W-40 öljyt, jonka jälkeen ei enää ole vikahälytyksiä tullut ja tyhjäkäyntikin kylmänä on tasoittunut huomattavasti. Seuraavassa öljynvaihdossa ajattelin laittaa 0W-40 öljyt.

Itsekin käytän 5W-40 öljyjä ja ensimmäisen öljynvaihdon jälkeen (n. 14tkm ajon jälkeen) käynti kylmänä parani kummasti tuoreilla öljyillä, ilmeisesti vanhat olivat keränneet likaa itseensä. Ainakin purkin lupausten mukaan sisältää jotain aktiivisia puhdistusaineita (Shell Helix Ultra). Samaten laitoin jokin aika sitten ihan kokeeksi Liqui Molyn lisäainetta, jonka tarkoitus on parantaa hydraulisten nostimien toimintaa ja vähentää sivuääniä. Öljymäistä mönjää, joka toimii ilmeisesti yhtä aikaa voitelevana aineena että kevyenä liuottimena: http://www.liquimoly.co.uk/index.php?p=product_details&id=7. Ei ainakaan pahentanut tilannetta, pitkään aikaan ei ole tarvinnut kärsiä koneen vapinasta kylmänä, vain lievää täristystä. Tosin harvemmin tulee ajettua lyhyitä matkoja, joten kone lämpenee useimmiten kunnolla.

Seuraavan öljynvaihdon yhteydessä on tarkoitus suorittaa myös sisäpesu koneelle.

ilkkam85

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #47 : 06.01.2010, 20:12:47 »
Itsekin käytän 5W-40 öljyjä ja ensimmäisen öljynvaihdon jälkeen (n. 14tkm ajon jälkeen) käynti kylmänä parani kummasti tuoreilla öljyillä, ilmeisesti vanhat olivat keränneet likaa itseensä. Ainakin purkin lupausten mukaan sisältää jotain aktiivisia puhdistusaineita (Shell Helix Ultra). Samaten laitoin jokin aika sitten ihan kokeeksi Liqui Molyn lisäainetta, jonka tarkoitus on parantaa hydraulisten nostimien toimintaa ja vähentää sivuääniä. Öljymäistä mönjää, joka toimii ilmeisesti yhtä aikaa voitelevana aineena että kevyenä liuottimena: http://www.liquimoly.co.uk/index.php?p=product_details&id=7. Ei ainakaan pahentanut tilannetta, pitkään aikaan ei ole tarvinnut kärsiä koneen vapinasta kylmänä, vain lievää täristystä. Tosin harvemmin tulee ajettua lyhyitä matkoja, joten kone lämpenee useimmiten kunnolla.

Seuraavan öljynvaihdon yhteydessä on tarkoitus suorittaa myös sisäpesu koneelle.

Ok, kiitos tiedoista. Pistetään mieleen tulevaisuutta ajatellen...

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 591
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #48 : 07.01.2010, 01:27:31 »
Kun laitan auton käyntiin kylmänä tai lämmitettynä niin annan sen käydä paikallaan hetken ja ainakin sen aikaa kun enin kankeus tuntuu poistuvan. Jos kone sammuu jostain syystä sen ollessa vielä kylmähkö niin sen saaminen käyntiin uudelleen on hankalaa. Pitää startata pitkään ja vielä pidempään jolloin virran riittävyys akussa alkaa jo mietityttää sekä painaa kaasua ja vasta sitten alkaa lupailla ja viimein käynnistyy. Sitten bensa haiseekin kunnolla.

Sammumisen jälkeen ei lähde käyntiin ilman kaasun painamista ja sitten pitää pitää se käynnissä kaasulla kun polkimen nostaminen sammuttaa auton heti. Enemmän lämmittyään pysyy sitten käynnissä. Ennen sammumista ensimmäinen starttaus kyllä käynnistää moottorin ihan oikein ilman sahaamista ja jopa erittäin hyvinkin, nopeammin kuin mitä jossain viestissä olen kertonut. Enää ei välttämättä sytytä vikavaloa tämänkään yhteydessä tai sytyttää vasta myöhemmin. Erikoista. Öljynä on tietääkseni Esso Ultron 5 w 40
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

back in black

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #49 : 12.01.2010, 21:10:37 »
Vika ei poistu. En usko että se on tuo asentotunnistin, jos siitä ottaa johdot pois niin käynti menee tosi huonoksi ja ABS/ESP viat myös päälle. Korjaisin itse jos tietäisi missä vika.

Käytin Pösöllä vikakoodit katsomassa, löytyi: Moottoroidun kaasuläpän potentiometri, kanava 1. alavaste + siitä johtuen etu ja takasylinteriryhmät kävi rikkaalla. Nollattu ja taas toimii. Menee vielä tarkempaan tutkimukseen löytyiskö todellista vikaa. Ja tuota vikaahan ei saanut itse poistettua "akkua irrottamalla".

Dolbs

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #50 : 24.01.2010, 22:31:02 »
Auto: 406 GW 1,8 (16-ventt.). vm.2001

Joo itselleni tuli tuossa pari päivää sitten tuo kyseinen antipollution fault- lukemaan näyttöön, auto otti kierroksia tehot eivät olleet hukassa. Lueskelin foorumeita ja jossain sanottiin että ota akun kengät irti niin saattaa asia korjaantua. Tein niin otin ne pois ja pidin hetken aikaa pois niitä. Nyt kun kokeilen auto ei suostu lähtemään käyntiin. Vaikka oli lämmityksessä pari tunti -10asteen pakkasella silti. Konetta pyörittää hienosti ei ongelmaa mutta ei vain lähde käyntiin, yrittää kyllä kovasti lähteä mutta se viimeinen pisara puuttuu että ei lähde.

Olisikohan mahdollisesti vika bensapumpussa? Jos vain jollakin on tietoa kyseisestä ongelmasta voisiko ystävällisesti kertoa niin tietäisi vähän mistä lähteä vikaa etsimään. Autolla ajetaan työmatkoja noin 80km päivässä joten ei ole sellaista pientä siirtoa.

Kiitos

zman

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #51 : 23.02.2010, 15:58:57 »
Auto: 2001 406 2,0 (250 000 km).

Osaisikohan joku vihjaista miten tähän antipollution fault -ilmoitukseen pitäisi suhtautua sen hävitessä itsestään? Itsellä tuo ilmaantui vajaa viikko sitten käynnistyksen yhteydessä, ja sen jälkeen valittanut ja piippaillut joka startin yhteydessä. Mitään varsinaista oiretta tai havaittavaa vikaa ei ole. Eilen sitten ei valitusta tullutkaan, ja moottorin vikavalokin loistaa poissaolollaan. Kymmenisen starttausta jo tehty eikä vaikuttaisi tulevan takaisin.

Pitäisikö vikakoodit luetuttaa/käydä teettämässä diagnoosi? Jääköhän tuosta nyt sellainen koodi vikamuistiin, että auto pompsahtaa katsastuksen OBD-testissä?

Kiitos vinkeistä!

zman

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #52 : 23.02.2010, 16:49:08 »
Ei mene katsastuksesta läpi. Vikoja ei saa olla muistissa. Lamda tai puolapaketissa häikkää.

Kiitos nopeasta vastauksesta! Muutama lisäkysymys tuli vielä mieleen:

Millä logiikalla tuo vikanäyttö oikein toimii? Tarkoittaako vikavalon häviäminen, että vika oli vain hetkellinen? Vai näytetäänkö vikavaloa kuskille vain rajallinen aika jonka jälkeen vika jatkuu, mutta valo ei pala? Soitin automaahankin ja koitin sieltä tingata vastausta mutta kovin halusivat diagnoosikäynnille..

Jake-71

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #53 : 26.02.2010, 11:07:03 »
Osaisikohan joku vihjaista miten tähän antipollution fault -ilmoitukseen pitäisi suhtautua sen hävitessä itsestään?

Oikea suhtautumistapa lienee jossain totaalisen välinpitämättömyyden ja hiukan otsanahkaa rypistävän harmistuksen välimaastossa. Joitakin edellä mainittuja huomattavasti voimakkaampiakin suhtautumistapoja tulee kyllä mieleen, mutta kokemus on osoittanut niiden olevan hyödyttömiä ja johtavan ainoastaan pahaan oloon. Vuosittaisen katsastuskonttorivierailun reittivalinta kulkee luonnollisesti vikamuistin nollaamisen osaavan korjaamon kautta, ja toki muutama kymppi enemmän rahaakin täytyy aina ottaa tämän vuoksi mukaan. Tervetuloa vain meidän antipollutionistien ilmeisesti yhä kasvavaan joukkoon!

artsi

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #54 : 26.02.2010, 12:09:18 »
Tein moottorin sisäpesun ja vaihdoin öljyiksi 5W-40 öljyt, jonka jälkeen ei enää ole vikahälytyksiä tullut ja tyhjäkäyntikin kylmänä on tasoittunut huomattavasti.

Onko sinulla matka jatkunut ilman tätä vaivaa?

Rattle

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #55 : 26.02.2010, 12:39:22 »
Auto: 2001 406 2,0 (250 000 km).

Osaisikohan joku vihjaista miten tähän antipollution fault -ilmoitukseen pitäisi suhtautua sen hävitessä itsestään? Itsellä tuo ilmaantui vajaa viikko sitten käynnistyksen yhteydessä, ja sen jälkeen valittanut ja piippaillut joka startin yhteydessä. Mitään varsinaista oiretta tai havaittavaa vikaa ei ole. Eilen sitten ei valitusta tullutkaan, ja moottorin vikavalokin loistaa poissaolollaan. Kymmenisen starttausta jo tehty eikä vaikuttaisi tulevan takaisin.

Pitäisikö vikakoodit luetuttaa/käydä teettämässä diagnoosi? Jääköhän tuosta nyt sellainen koodi vikamuistiin, että auto pompsahtaa katsastuksen OBD-testissä?

Kiitos vinkeistä!

Itsellä on aivan sama juttu ollut muutaman kerran tänä talvena. Ensin "catalytic converter fault", joka muuttuu uudelleenkäynnistyksen jälkeen "antipollution fault" varoitukseksi. Aina on häipynyt itsestään. Käynnistyskerrat tai kulunut tietty aika ilmeisesti lopettaa varoituksen. Katsastuksesta en osaa sanoa muuta kuin sen, että taannoin kun oli ongelmia airbagin kanssa (http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=39268.0), niin EN käynyt nollaamassa mitään ennen katsastusta. Ja läpihän tuo meni. Airbag varoitus on aika kriittinen, ja jos tuo menee läpi, niin ei se ainakaan huonoa lupaa satunnaiselle airbag fault ilmoitukselle katsastuksen suhteen. Toisaalta, töpseli laitetaan kiinni pakokaasumittauksen yhteydessä, ja voi olla että laite tarkistaa vain moottorinohjausta ym. eikä se "ylety" airbag ja muihin turvalaitteisiin. Mene ja tiedä.. itse en aio nollata mitään ennen seuraavaa katsastusta. Ei se uusinta paljoa maksa :)

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #56 : 26.02.2010, 13:12:19 »
Onko sinulla matka jatkunut ilman tätä vaivaa?

Yhden kerran on antanut vikaherjan kun lämpötila oli eräänä aamuna -22*C ja moottorin käydessä tyhjäkäyntiä. Käynnistyttyään moottori kävi aluksi tasaisesti, mutta hetken kuluttua alkoi käymään ontuen. AP-herjan olisi siinäkin tapauksessa voinut välttää kierroksia nostamalla, mutta päätin katsoa, mitä ontuva käynti aiheuttaa. Uskon, että siirtyminen 0W-30/40 öljyihin korjaa tuota tilannetta entisestään, verrattuna aikaan ennen moottorin sisäpesua, mutta tämän talven osalta taidan jättää öljyn vaihdon tuonne syksyyn.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

Herwood

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #57 : 26.02.2010, 14:29:39 »
Vaihdoin noin kuukausi sitten 5W40:stä  0W40 öljyihin. Ei vaikutusta herjailuun.

micco

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #58 : 26.02.2010, 14:48:25 »
Mulla hävis herjat yhden 500km ajon jälkeen. Ei ole enää tullut kahteen kuukauteen. Ehkäpä karstat sai kyytiä...

Herwood

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #59 : 01.03.2010, 08:36:05 »
Meillä ajo melkein pelkästään noin parin sadan kilometrin siirtymiä. Joten ei silläkään taida olla merkitystä. Nyt kun lämpötila taas nousi, niin herjailu loppui.