Kirjoittaja Aihe: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)  (Luettu 21995 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benkku

  • Vieras
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #45 : 09.02.2015, 18:06:40 »
<clip>
Mikä tiivistää jos suutin valskaa juuresta ettei osa pakokaasusta päädy öljytilaan?
</clip>

Välikannen (ts. nokka-akselien laakerikannen) tiiviste varsinaiseen sylinterinkanteen, tietty tiivistää tuon suuttimen poteron. Jos kansien välinen tiivistys vuotaisi, aiheuttaisi se öljyvuodon ulospäin ja/tai sylinteriin.

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #46 : 09.02.2015, 18:13:29 »
Ei kai se ulospäin vuoda jos vuotaa sieltä ylimmän kannen ja kannen välistä. Ei ainakaan jos tuosta videosta katsoo noita osia. Eikö voisi luulla että pakokaasu tulee vähän pienemmästä välistä kuin öljy. Mutta en tiedä....tämä kuitenkin oli ongelma esim. toyotan D4D koneissa, niissä vanhemmissa.

Sitten mikä helvetin idea on työntää tuo fappipönttö tohon koneeseen kiinni? Tilansäästö?

Benkku

  • Vieras
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #47 : 09.02.2015, 18:16:34 »
Toyotan kone ei ole sama asia kuin PSA:n kone.

Ahdinrikon syy... kun suodatinpanos alkaa näyttää kuvan mukaiselta, on öljyn tilavuusvirta ahtimelle heikentynyt oleellisesti - kaikenlisäksi öljy kiertää suodattamattomana.
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=38354.msg317592#msg317592

Benkku

  • Vieras
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #48 : 09.02.2015, 18:18:06 »
Sitten mikä helvetin idea on työntää tuo fappipönttö tohon koneeseen kiinni? Tilansäästö?

Ei vaan se, että juuri ahtimen jälkeen pakokaasut ovat kuumimillaan ja hiukkasten poltto onnistuu helpommin, kuin jos pönttö olisi metrin putken päässä.

Benkku

  • Vieras
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #49 : 09.02.2015, 18:23:34 »
Sitä öljyä suutinrungon ja kannen välitilaan joutuu sen alatiivisteen vuotaessa eli töhnää ja öljylikaa tulee palotilasta.

Palotilaan öljyä joutuu männänrenkaiden ohitse ja ahtimen vuotaessa öljyä ahtoilmaan.

http://pmmonline.co.uk/technical/injector-removal-and-replacement-process-psa-dv6-engines

tmex

  • Vieras
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #50 : 09.02.2015, 18:33:00 »
Vaihdatin aiemmissa pa. suuttimien tiivisterempoissa ja vaihdatan öljyt silloinkin kun tuo viimeinenkin ruisku aloittaa vuotamisen.Ei vara venettä kaada.

3279

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 515
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #51 : 09.02.2015, 18:52:16 »
Kun koneen päältä poistaa muovikuoren, niin suuttimet ovat heti sen alla, joten suuttimen juuresta vuotavat kaasut poistuvat suoraan ulkoilmaan.

tmex

  • Vieras
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #52 : 09.02.2015, 20:36:58 »
Huollossa kehuivat kun toin ajoissa juuritiivisteen uusintaan.Suuttimet eivät olleet pikeentyneet kiinni.Ilmeisesti öljy pikeentyy ,karstoittuu, suuttimeen siten kiinni että irroittaminen tulee hankalaksi.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #53 : 09.02.2015, 21:56:44 »
Kun koneen päältä poistaa muovikuoren, niin suuttimet ovat heti sen alla, joten suuttimen juuresta vuotavat kaasut poistuvat suoraan ulkoilmaan.

Suuttimen kärki jossa tiiviste sijaitsee, on noin 15cm näkemäsi osan alapuolella syvällä kannen sisällä... Jos pakokaasu pääsee tulemaan ulos tuota kautta, on tiiviste jo pahasti pilalla. Todennäköisesti vuotaneella tiivisteellä on ajettu jo kymmeniä tuhansia kilometrejä.
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Ou812

  • Vieras
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #54 : 09.02.2015, 22:12:11 »
Elikkä tiiviste voi valskata ja karstoittaa öljyjä pitkään ennenkuin päällepäin huomaa mitään? Nerokas systeemi :)

tmex

  • Vieras
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #55 : 09.02.2015, 22:38:02 »
Irroittaminen vaatii joskus parin vuorokauden liuottelua.Osa firmoista koittaa vaihtaa voimalla ja särkyy tuulilaseja,ilmeisesti työkalu lipsahtaa? Näin siis pahimmat skenaariot.Mun tapauksessa käry on ollut selkeä enkä keuhkoihini ole sellaista kaivannut,juuritiivisteiden vaihto on sujunut kolmesti helpolla.Suuttimet sinänsä kestävät, työpaikan vag kerhosta kuuluu kahvee pöydässä happamia kommentteja vag pietsojen kestävyydestä.

Benkku

  • Vieras
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #56 : 09.02.2015, 22:46:03 »
Elikkä tiiviste voi valskata ja karstoittaa öljyjä pitkään ennenkuin päällepäin huomaa mitään? Nerokas systeemi :)

Suuttimen/palotilan välisen tiivistyksen vuoto ei karstoita öljyjä. Siitä suutinrungon poterosta ei ole yhteyttä öljy/kampikammion huohotustilaan.

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #57 : 09.02.2015, 22:59:47 »
Kattokaapa siitä kun ammamiehet hoitaa homman. Kebabit tulee kaupanpäälle https://www.youtube.com/watch?v=LSylToxxhDc

Benkku

  • Vieras
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #58 : 10.02.2015, 00:38:44 »
Varsinaiset ammamiehet... Jäiköhän ylätiiviste ehjäksi.  :o

Se kannattaa asentaa suuttimen kanssa eli tiiviste suuttimeen ja suutin kummankin tiivisteen kanssa paikalleen. Tällöin se on mahdollista painaa tasaisesti kannen pesäänsä murjomatta työkaluilla.

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #59 : 10.02.2015, 11:06:41 »
Suuttimen raapiminen ja hakkaaminen oli myös semmosta protouhua että täytyi olla kyllä paikallinen merkkikorjaamo ;)