Käynnistimen vaihto oli kieltämättä aika työläs jos ei vaikea kuitenkaan. Ongelma on päästä koko käynnistimeen käsiksi tai sen johtoihin.
- Auto nosturille, kuskin ikkuna auki, konepelti ylös, avain pois autosta, ovet kiinni (ei lukossa), vaihde vapaalla
- Odottelin >15min siten, ettei auton mikään sähkölaite tehnyt mitään, samalla irroitin ilmanoton kotelon ja letkun, irroitin myös koneen päällä olleen muovilätkän (tulpat alla) mutta ei ehkä tarvi
- ilmanoton kotelon alapuoli on telineessä jotenki muovihakasilla kiinni, ei tarvinnut avata ruuveja että sai suodattimen alapuolisen osan pois
- vedin syvään henkeä ja otin akun navan irti, sitten akun suojakotelo ja miinusnapa irti
- akun kiinnitysraudan pultti pois (olikon 10 avain) ja akku pois
- kuvista näkee, että akkuteline on kiinni vähintäänkin "riittävästi, pultteja on 5 ja 6. on lokasuojan puolella (avain 13), joten VE rengas pois ja sisälokasuoja auki
- myös pari torx ruuvia T30 löytyy
- nyt kun on tilaa, niin alkaa päästä starttiin kiinni eli päälipuolelta saa toisen reunapultin auki (avain 13) kunhan vaan on riittävä arsenaali hylsyjä ja jatkoja ja niveliä jne.
- kuvassa pultin kanta näkyy vissiin vesiletkun alta
- sitten alapuolelta saa keski- ja alapultit auki, väli on hankala kun vetoakseli menee juurikin tilan keskeltä läpi, muutoin on ihan "avaraa" toimia
- kun pultit irti käänsin käynnistintä niin, että sai avain 8 avattua pienemmän reikäliittimen mutterin ja avain 13 suuremman
- käynnistimen otin yläkautta pois ja laitoin uuden samaa tietä
- taas alakautta uuteen starttiin johdot kiinni ja sain kammettua startin suunnilleen sinne päin paikalleen, että sai yläkautta ensimmäisen pultin kiinni (oli keskimmäinen)
- sitte alakautta alapultti kiinni ja yläkautta reunapultti kiinni ja kaikkien kiristys, tilaa on vähän ja vaikea päästä yhtä aikaa molemmilla käsillä toimimaan
- akun kannake takaisin ja pultit kiinni, samoin torxit ja sisälokasuojan voi rakentaa paikalleen (ja rengas tietysti)
- akku paikalleen, miinusnapa kiinni ja suojakotelo päälle, samoin ilmanottoletku ja kotelo paikalleen, eli kaikki piti olla kasassa
- sitte akun napa kiinni
- kuskin ikkunasta käänsin valot hetkeksi päälle ja sitten pois.
- lopuksi avain paikalleen ja käynnistys.
Summa summarum: työläs homma, itsellä meni >3h kun piti purkaa, ihmetällä, purkaa vähän lisää ja sittenkin vielä oli vaikea päästä kohteeseen. Akun kun irroittaa, niin syytä noudattaa palstalla olevia ohjeita BSIn suhteen. Työkaluarsenaali oli itsellä ainakin tosi leveälti käytössä. Että hylsyt saa kohteeseen, niin pitää olla kaiken maailman vääntiöitä ja jatkoja ja niveliä ja silti meinas tehdä tiukkaa saada vielä kädet mahtumaan. Ei mitenkään mahdoton homma, tosin auton alapuolelle ja yläpuolelle pitää päästä vuorotellen, joten nosturi helpotti omaa hommaa oleellisesti.
TEMP_ARKISTOON