Kirjoittaja Aihe: 307 - Inisevä ääni kytkintä käytettäessä liikkeelle lähdettäessä  (Luettu 7261 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tomppa-_

  • Vieras
Auto: 2001 307 1,6.

Kun lähtee liikkeelle, niin inisee, kun nostaa kytkintä. Vaihteita vaihtaessa ei ääntä kuulu? Missä vika?

PL

  • Vieras
Paljonko autolla ajettu? Mahdollisesti kytkinlevy kulunut loppuun (niiteille asti), jos ääni tulee vain liikkeelle lähdettäessä. Vika voi olla myös painelaakerissa, kuuluunu ääni paikallaan kun kytkintä pitää pohjassa? On tapauksia, joissa ääntelemään alkanut painelaakeri on hajonnut melko nopeasti: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=59736.msg251484#msg251484.

tomppa-_

  • Vieras
Se ääni kuuluu vain liikkeelle lähtiessä, yleensähän kun painelaakeri on hajalla se vinkuva ääni kuuluu aina kun painaa kytkimen pohjaan.
Mutta kiitos tästä vastauksesta :)

307sw2007

  • Vieras
Auto: 2007 307 SW 1,6.

Mahtaisiko olla pakoputken joustinosa joka vikisee? Kiinnostaisipa tietää itselläkin. Joko korjasit ja minkä verran maksoi, tee-se-itse vaiko korjaamolla?

Itsellä on alkanut kuulua ajon aikana kaasua painaessa ja löysätessä sellainen metallinen vingahtava ääni, paikallaan ei kuulu. Peukalo keskellä kämmentä autojen kanssa, joten korjausohjeita ei aivan hirveästi kannata kirjoitella  :)

Onko kiireesti korjattavien listalla jos kyseessä tuo joustinosan vikinä? Vai voisiko sittenkin olla muusta kyse?

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Pakoputken joustoliitos ei ole kallis. Vaihto ei aina ole helppo vaikka niin luulis. Ilmanputsarikoteloa kannattaa kokeilla heiluttaa eteen/taakse (kuuluu vingahdus).
Peugeot 3008 hybrid

starship

  • Vieras
Auto: 2004 307 SW 1,6 (TU5JP4).

Itsellä vingahtava ääni vaihdetta vaihtaessa ja kaasua löysätessä. Luulisin, että ääni tulee joustoliittimen kartio tiivisteestä, kun sitä en tajunnut putken mukana ostaa eikä Motenetissa sitä tarjottukaan. Vaihto luulisi onnistuvan ilman korin tukirautaa irrottamatta eli ne kaksi jousipulttia vain auki. Itsellä vingahdellut jo vuoden. Täytyy varmaan lomilla vaihtaa.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Se tiiviste on sitten todella tiukasti kiinni. Joissakin lähtee helposti ja toisissa ei. Vaihtoaika n. 15-30min. Varaosanumero noissa on joskus muuttunut, eli tuotetta paranneltu. Osa taisi maksaa 13 euroa vai oliko 17 eur.
Peugeot 3008 hybrid

Arttu

  • Vieras
Starship, selvisikö vika ja miten korjasit? Kiitos!

starship

  • Vieras
Osta tiiviste merkkiliikkeestä!

Tarvikeosan kanssa säädin ties kuinka kauan ja loppujenlopuksi vanha tivari kiinni "prikalla korotettuna"..Ilmoitin asiasta Motonettiin ja vielä soittivat perään,tuntui siltä et ei uskonu että osassa on vikaa,mutta lupas se sit tilata itellee sen putken ja tarkistaa sen sopivuuden.

Tivarin pystyy vaihtaa kun vaan pääsee auton alle,2 pulttia.

Arttu

  • Vieras
Hei!

Kiitokset kovasti Starshipille, laitetaan hyvä kiertämään. Mikäli autostasi (Peugeot 307 tässä tapauksessa) kuuluu yllämainittuja ääniä kiihdyttäessä, moottorijarruttaessa tai vaihdetta vaihtaessa voi kyseessä todellakin olla pakoputken joustinosan ruostuminen ja rasvojen puuttuminen. Tätä ääntä ei kuulu painellessa kytkintä auton ollessa paikallaan, eikä sitä kuulu enää auton lämmettyä. Osanumeroksi selvisi Autokeskuksessa 179774, hinta 20,40e ostohetkellä. Kyseessä on joustinosan kartiotiiviste ja sen asennussetti (kaksi jousta, kaksi pulttia, kaksi joustinhattua, kaksi mutteria ja metallinen kartiotiiviste).

Asennusta varten itse ostin 2 kappaletta ~20 euron autoramppia Biltemasta. Pääsee kätevästi auton alle. Tarvittavia työkaluja ovat 10 ja 13 milliset pultit jatkolla ja avaimet joilla lukitaan pultin toinen pää paikalleen kun avataan toista päätä. Tarvitset myös päälle +500c kuumuutta kestävää rasvaa. Käsitilaa ei mahdottomasti ole mutta onnistuu kuitenkin ihan perustyökaluilla. Entisen tiivisteen joutuu mitä luultavammin hakkaamaan irti putkesta, varovasti tämän operaation kanssa. Ja sitten vaan ajoa..

olli_tr

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 29
Asennusta varten itse ostin 2 kappaletta ~20 euron autoramppia Biltemasta. Pääsee kätevästi auton alle. Tarvittavia työkaluja ovat 10 ja 13 milliset pultit jatkolla ja avaimet joilla lukitaan pultin toinen pää paikalleen kun avataan toista päätä. Tarvitset myös päälle +500c kuumuutta kestävää rasvaa. Käsitilaa ei mahdottomasti ole mutta onnistuu kuitenkin ihan perustyökaluilla. Entisen tiivisteen joutuu mitä luultavammin hakkaamaan irti putkesta, varovasti tämän operaation kanssa. Ja sitten vaan ajoa..

Samaa vikaa on meikäläisen 307:ssa ollut pidempään. On muuten Serviceboxissa TSB otsikolla "Creaking noise underneath vehicle / Kitinää ajoneuvon alta" tuolla pakopuolella, taitaa kuvata juuri tuon muutoksen - en vaan pääse siihen käsiksi maksamatta. Minkälaista rasvaa tuohon kannattaa käyttää? Kuparitahna ei varmaan käy, mites ihan perus pakoputken asennustahna?
3008 Allure 1.6HDI (2017), 307 HB Trendy 1.6  (2006)

olli_tr

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 29
Vastaan itse itselleni, niin tulee tännekin ylös tämä. Servicebox nimittäin kertoikin sitten seuraavaa:

Lainaus
N.B. : Greasing of the exhaust swivel joint or of the surfaces is prohibited
3008 Allure 1.6HDI (2017), 307 HB Trendy 1.6  (2006)