Auto: 2001 607 3,0 V6 (ES9J4S).
Korjasin itseltä kuskin puolen lasinnostimen. Oli jämähtänyt yläasentoon, ei liikkunut kuin millin ylös tai alas joten en uskaltanut koittaa pistää liikkeelle jottei tipu kokonaan. Takimmaisen ikkunanpitimen muovirunko oli hajonnut keskeltä, ja etummainenkin oli menossa poikki. Vaihdoin ainostaan pitimet uusiin, enkä koskenut vaijereihin.
Vaijerin esijännitystä säädetään yhdessä vaijerinkuoressa olevalla säätöpalalla (keltainen), jossa on kolme eri hahloa. Laitoin omani takaisin samaan hahloon kuin missä se olikin, eli kolmas ura rullan puolelta.
Purettaessa teippasin lasin tukevasti kiinni karmiin, ja se ei liikkunut remontin aikana mihinkään. Varmuuden vuoksi laitoin kolme teippimerkkiä ylälaitaan, sekä merkit etu- ja takalaitoihin. Huomioi purkaessa että lasinnostin pitää ajaa keskiasentoon lasin irrottamisen jälkeen. Ääripäissä vapaata vaijeria on vähän, joka tekee asennuksesta vaikean. Tässä listauksessa ei siis oteta huomioon vaijerien vaihtamista moottorin vetopyörälle.
Kasattaessa seuraava järjestys:
- Puhdista liukukiskoista lika ennen uusien osien asentamista.
- Irrota yksi vaijerinkuori (virallisen ohjeen mukaan esijännityksen säätö, koska helpompi kiinnittää), jotta saa riittävästi löysää vaijeria.
- Kiinnitä kummaltakin puolelta vaijerit lasinkiinnikkeeseen. Alapäästä tuleva vaijeri tulee ensin (syvempi ura kiinnikkeen rungossa).
- Liu'uta lasinkiinnikkeet kiskoon, ja pujota samalla vaijerit väkipyörien kampimekanismin kautta (kts kuva). Säädä kammet niin, että vaijeri kulkee lyhimmän mahdollisen reitin.
- Kolmen ensimmäisen vaijerin jälkeen kiinnitetään irtonaisena ollut vaijerinkuori. Tätä varten apuri painaa jouset täysin kokoon, ja homma onnistuu kivuttomasti. Jos eivät mene, varmista että kampimekanismit ovat oikein käännettynä, ja että esijännitys on oikea.
- Käännä ruuvimeisselillä rullien kampimekanismit, joka nostaa vaijerin rullan uraan. Jos esijännitys on oikein säädetty, jouset ovat lähes täysin puristuneet tämän jälkeen.
- Ennen kasaamista jätä lasikiinnikkeisiin ruuvit sopivan väljäksi, jotta lasi mahtuu menemään pohjaan asti.
- Kiinnitä nostinmekanismi oveen, jätä kuitenkin alapäät sormitiukkuuteen ja yläpäät kevyeen momenttiin, jotta mekanismi mahtuu liikkumaan. Alapäät ovat vapaat ja hakeutuvat kohdalleen säädön aikana. Huomaa myös, että mekanismi roikkuu niihin tehdyistä väkäsistä; molemman kiskon yläpäässä sekä moottorin kiinnityksessä on väkäset jonka varassa mekanismi roikkuu pellissä olevista rei'istä.
- Säätö: Aja nostin täysin ylös lasia vasten, ja kiristä lasinkiinnikkeet ovipellin rei'istä. Tämän jälkeen aja ikkuna täysin alas, ja kiristä kaikki ikkunamekanismin kiinnikkeet (5 kpl). Voitele vielä liukumekanismit kevyesti esim yleisrasvalla ja varmista toiminta.
- Vesieristeen kiinnitin takaisin Sikaflex 221:llä.
Muuta huomioitavaa:
- Oven tukikahvan niitit pitää porata/lyödä taltalla irti, jotta vesieristeen saa pois. Muista ottaa katkenneet niitit pois ovesta, jotta eivät jää pitämään ääntä.
- Oven avauskahvan niitit pitää myös irrottaa, koska avauskahvan takana on etummaisen kiskon kiinnitysreikä.
- Ovipellissä on reiät, josta ikkunakiinnikkeen ruuvit pääsee löysäämään ja kiristämään.