Kirjoittaja Aihe: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä  (Luettu 22980 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

J.Stahl

  • Vieras
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #60 : 15.05.2019, 14:13:06 »
Renkaat on vaihdettu, nyt on kuitenkin pihassa vielä uudet kesäkumet ja pistän ne  alle tällä viikolla. -Joakimille seuraava vastaus - Ravistus ei ole kytkimen ravistuksen luonteista, minun kokemuksella muistuttaa väljää sisemmän vetonivelen jurnutusta/ravistusta... Nykyisillä nivlillä on ajettu n.3000 km - mutta olivat vain 149 e tarvike nivelet/akseli ja hankittu X-Partsilta. Kohta menee hermot.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #61 : 15.05.2019, 15:55:23 »
Hyvin mahdollista, että ongelmasi ei liity mitenkään kytkimeen. Tosin en minäkään olisi ikinä uskonut, että kytkin voi aiheuttaa sellaista nykimistä, jota se minun autooni aiheutti. Tuota oli muutama vuosi ennen selvää kytkinpohjoiseksi tunnistettavaa oiretta.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 966
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #62 : 15.05.2019, 19:20:20 »
Joopa joo. Kaikki  607 2,2 bens. moottorin tuentaan liittyvät kumitoppulat on vaihdettu ja auton ravistus jatkuu. Nyt epäilyt on  uudet veto/nivel-akselit. Voisiko olla että poikkeuksellien halvat (kaksi akselia nivelineen yht. 300 euroa) osat olisivat hajonneet heti - alku kilometrit olivat kaupunkiajoa jossa ongelmaa ei huomannut. Heti maantielle päästyäni ravistus jatkui ja paheni.

Keula ilmaan ja 3-vaihteella ajoa 1. ilman jarruja ja 2. jarrut sopivasti kuormittaen. Jos varsinkin jarrujen kanssa nypyttää, viittaa ulempaan vetoniveleen. Kaveria tarvitaan katsomaan molemmat pyörät. Jos vain toinen puoli tulee tsekattua, vika voi jäädä huomaamatta.

Niin vielä abs ja luistonesto kannattaa huomioida ettei ne ala hämäämään.
« Viimeksi muokattu: 15.05.2019, 19:45:53 kirjoittanut fluxpur »

ilmari100

  • Vieras
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #63 : 21.05.2019, 11:14:21 »
Renkaat ilmaan ja pyörimään. Miten tuo ongelma sitten diagnosoidaan? Näkyykö se renkaassa, kuuluuko korvalla vai täristääkö sisälle? Jossain käskettiin pysäyttämään toinen rengas, sillä ilmeisesti selviää kumpi puoli on viallinen?

Minulla tekee automaattilaatikkoinen tuota täristystä kiihdyttäessä. Yksin kun ajelen, niin ei mikään merkittävä, mutta kuormaa ollessa se on jo aika kovaa. Pieni kuorman lisäys (yksi ukko kyytiin) vaikuttaa jo tosi paljon. Siksi jotenkin tuo tyhjänä pyörittäminen ei tunnu toimivalta ratkaisulta. Toki siinä tulee akseliin kulmaa aika paljon, joka taitaa vaikuttaa.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 966
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #64 : 21.05.2019, 11:27:26 »
Kuormaa saa jarrulla. Ja jos toisen pyörän saa lukittua vaikkapa laskemalla keulaa 5senttiä jonkun korokkeen päälle, silloin on varmempi diagnoosi. Mutta tosiaan miten reagoi luistonesto tai abs, sitä en tiedä. Olen 95% varma että jompikumpi ulkonivel on syyllinen.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #65 : 21.05.2019, 23:55:04 »
Kannattaa muistaa varovaisuus tuossa yksi rengas ilmassa jarrun painelussa. Kun painat jarrua, tasauspyörästö siirtää enemmäm voimaa myös sille maassa olevalle pyörälle. ABS mahdollisesti estää maassa olevan pyörän jarrutuksen. Pyörä voi siis pyrkiä melko voimakkaasti pyörimään ja saada tuon korokkeen lentämään tai auton tippumaan pukeilta/tunkilta.

Sinänsä tuo on hyvä keino. Aikanaan löysin hyvin sitkeän laakerivian syyllisen noin Lanciasta. Oltiin vaihdeltu jo monta laakeria kunnes noin varmistui todellinen syyllinen. Ei tosin sisältänyt tuota jarrutusta, mutta melko hurjalta tuntui laittaa nopeusmittariin 80 km/h, jolloin ääni alkoi kuulua.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

J.Stahl

  • Vieras
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #66 : 22.05.2019, 18:27:59 »
Mikä muuten tuo viallinen laakeri oli. Tämän ravistus/täristysjakson on  aikana  on kehittynyt lievästi ujeltava ääni, joka lisääntyy suhteessa nopeuteen. Ns. poskilaakereinen tiiveys on tarkistettu, eikä mitään välystä noin käsin kopeloimalla ole huomattu.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #67 : 22.05.2019, 22:33:52 »
Tuo oli ihan vaan pyöränlaakeri, josta toinen laakerikehä oli hirttänyt. Itse olin silloin vasta hiljattain ajokortin saanut. Monenlaista asiantuntijaa oli ollut neuvomassa mikä laakeri voi olla ja mikä ei. Minä sitten vaihdoin itse tai tuon asiantuntijan avustuksella. Oli muiden pyörien laakereita, vetoakselin tukilaakeria jne. Myös tasauspyörästön laakereita epäiltiin, mutta niitä ei sentään taidettu vaihtaa. Eturengas kerrallaan nostamalla tuo paikallistui sitten siihen eturenkaaseen, jonka ei ainakaan pitänyt olla syyllinen.

Myöhemmin olen oppinut, että kaarrettaessa ääntä pitävä laakeri on yleensä se sisäkaarteen puolella oleva eikä ulkokaarteen, jonka luulee kuormittuvan enemmän. Ja laakerivian yleensä myös kuulee rengasta ylhäällä käsin pyöritellessä. Tämä siis ainkin noissa kaksikehäisissä suljetuissa laakereissa, joita eturenkaissa yleensä käytetään ja ääntä kuuluu toiseen suuntaan kaarrettaessa, omissa autoissa n. 80 km/h alkaen. Joissain tapauksissa myös suoraan ajattaessa, mutta häviää toiseen suuntaan kaarrettaessa.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 966
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #68 : 23.05.2019, 11:02:35 »
Kannattaa muistaa varovaisuus tuossa yksi rengas ilmassa jarrun painelussa. Kun painat jarrua, tasauspyörästö siirtää enemmäm voimaa myös sille maassa olevalle pyörälle. ABS mahdollisesti estää maassa olevan pyörän jarrutuksen. Pyörä voi siis pyrkiä melko voimakkaasti pyörimään ja saada tuon korokkeen lentämään tai auton tippumaan pukeilta/tunkilta.

Hyvä huomio, unohdin koko asian. Eli takapyörien eteen kannattaa laittaa isot stopparit

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #69 : 23.05.2019, 11:06:02 »
Jännä kuulla työvoitto, missä olikaan vika. Lähempänä kuin arvaatkaan, mutta se löytyy vielä, kun otat hieman etäisyyttä...
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

J.Stahl

  • Vieras
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #70 : 24.05.2019, 10:41:45 »
Katsoin paikallislehdessä Volvo V70 Turbo farkku ja hinta 990  € ja siisti kuin mikä - ostanko käyttöautoksi - mutta sitten katsoin Suomi-Ruotsi lätkäottelun ja Marko Mörkö Anttilan raatavan taistelun ja viimeminuutin maalin niin päätin että taistelua ei saa lopettaa kesken - voittoja ei anneta, ne otetaan.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 966
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #71 : 24.05.2019, 19:21:49 »
Minkä merkkiset ne X-partsin nivelet oli? Ja ne oli ulkonivelet?

J.Stahl

  • Vieras
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #72 : 29.05.2019, 00:26:21 »
En muista X-partsin vara-osien nimeä, mutta kyseessä oli siis molemmat vetoakselit ja molempiin sisempi ja ulompinivel. - siis täydellinen paketti asennuksineen. Lupasivat X-Partsilla tutkia asiaa, siis ei vielä ristiinnaulita toimittajaa, mutta vähissä alkaa olla vaihdoehdot. Juuri on myös tuliterät renkaat asennettu alle ja vaikutus plus miinus nolla.

Itse veikkaan ongelman syyksi....       
 1. Vetonivelet.  2. Vauhtipyörän salaliittoteoriat  3. Joku vaihteisto / tasauspyörästö ongelma  en tunne ko. osa-aluetta muuten kun räjäytyskuvista ja vanhoista Tunturi mopoista ja niistäkin huonosti. Homma jatkuu n. viikon kuluttua ja en ole vielä toistaiseksi hakeutunut hoitoon.

J.Stahl

  • Vieras
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #73 : 29.05.2019, 00:42:11 »
Vielä lisäyksenä - että seuraava kertoo jotain ko. korjaamon häilyvästä asiantuntemuksesta  kun korjaajat väittivät auton alla tutkaillessaan ettei 607:n takapyörien aurausta voi säätää. Tuon nyt näkee tomppelikin että tottakai sen voi säätää.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 966
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #74 : 29.05.2019, 12:42:50 »
En muista X-partsin vara-osien nimeä, mutta kyseessä oli siis molemmat vetoakselit ja molempiin sisempi ja ulompinivel. - siis täydellinen paketti asennuksineen. Lupasivat X-Partsilla tutkia asiaa, siis ei vielä ristiinnaulita toimittajaa, mutta vähissä alkaa olla vaihdoehdot.

Olikohan se Citroenissa kun luin jostain että uudet alkuperäisvetarit oli nypyttänyt. Ilmeisesti PSA:n vetareissa on ollut ongelmia. Veikkaan että ovat yrittäneet tehdä tarkkoja sovituksia ja on mennyt liian pieniksi toleranssit...mutta sinulla lmeisesti on tarvikeakselit.