Kirjoittaja Aihe: 607 - Virheilmoitus "Antipollution system defective" (HDi)  (Luettu 9128 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

wipe

  • Vieras
Arkistoitu ohje: 607 - Antipollution Fault (HDi) (polttoaine- ja lämpötila-antureiden johdotus)


Auto: 2000 607 2,2 HDi Diamand (DW12TED4, VF39D4HXB92004713).

Ongelma:

Auto: 2004 607 2,2 HDi (98 kW, automaatti).

Johan nyt myrkyn lykkäs. Tankki melkein tyhjä ja tankkaus täyteen. Tästä oireena kaupan pihassa käynnistyy, mutta humppaa ja ei meinaa pysyä käynnissä -> no olisiko kosteata ollut ja polttoainesuodatin jumissa? Suodattimen vaihto ja kotio. Kotipihassa "fiksun" miehen jälkitarkastus, käynnistyykö kone. No vttu ei ja nyt pämähti päälle "anti-pollution fault" ensimmäistä kertaa ikinä.

Missä voisi olla vika? Hiukkassuodatinta ei ole vaihdettu, nyt ajettu 197 000 km. Noilla on enemmänkin ajettu, toki voi olla tukossa (mutta onko oireet samankaltaiset?). Onko tankissa jotain syöttöpumppua, jonka hajoaminen voisi aiheuttaa moista.

Ratkaisu:

No ratkesihan ongelma, kun päästiin paikallisen marmoritiskin softiin kiinni. Polttoaineen paineanturin ja lämpötila-anturin piuhat katki (?) tai ainakin kontaktihäiriötä ja tätä kautta kulku sekaisin. Hyvä juttu, että tuli korjattua. Huonompi juttu, että elämä on... Syödään ens kuussa vähän kevyemmin  ;)

Tähän liittyen: omassa autossani meni hiukkassuodattimen anturiputki poikki ja auto huutaa Asd:tä ja kone nilkutustilassa. Vikakoodeja löytyi mm. Particle filter, joka viittaa tietty Fapin vikaan. Nyt on on anturiputket korjattu, mutta vika tulee takaisin aina lyhyen ajon jälkeen, vaikka vikakoodit on nollaisikin.

FAP on kairattu aikoinaan vähän auki, mutta ennen tätä anturiputken katkeamista toimi ilman vikoja. Voi tosin olla että nyt Fapin kennoon on sulanut isompi reikä ja pönttö on liian virtaava ja nyt herjaa sen vuoksi. Ennen kuin alan ostaa uutta Fappia, niin olisiko jollain tietoa, mikä markkinoilla oleva vikakoodinlukija lukee ja poistaa myös nämä Fappiin liittyvät vikakoodit? Tai onko jollain mahdollisuutta poistaa tai ohittaa tuota hiukkassuodatinohjelmaa koko ohjainyksiköstä? Korvaus tulee olemaan huomattava. :)

Kiitoksia asiaan perehtyneille.

KiMi90

  • Vieras
Vs: 607 - Virheilmoitus "Antipollution system defective" (HDi)
« Vastaus #1 : 16.11.2013, 12:46:11 »
Auto: 2000 607 2,2 HDi.

Morooh. Mistähän päin autoa kannattaisi alkaa moista vikaa korjailemaan? Pösö siis herjaa antipollution system defectiveä satunnaisin ajokerroin. Välillä saattaa mennä viikko tai pari, ilman että moista ilmoitusta tulee. Ja toisinaan taas päivittäin herjaa. Oireita ei tuosta valosta tule oikeastaan muuta, kun että välillä tehot katoaa? (ei aina).

Halpa vikakoodin lukija herjasi pelkästään akkuja, ja taka-akun miinus olikin melkein irti, mutta vika ei korjaantunut.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 607 - Virheilmoitus "Antipollution system defective" (HDi)
« Vastaus #2 : 16.11.2013, 16:01:37 »
Onko taka-akku muuten kunnossa? Huono taka-akku aiheuttaa vaikka mitä häiriöitä autoon.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

SaPeKa

  • Vieras
Vs: 607 - Virheilmoitus "Antipollution system defective" (HDi)
« Vastaus #3 : 16.11.2013, 20:53:44 »
Minä lähtisin vikaa etsimään ensimmäisenä alipainejutuista. Mahdollisesti turbon ohjaus ei toimi täysin ja ahdot nousee liian korkealle -> vikatilaan ja tehot pois. Tuo vika johtuu mahdollisesti joko alipainevuodosta tai ohjausventtiilin toimintahäiriöistä. Mitä netistä olen lukenut, niin yksi yleinen vika on alipainevuoto joko letkuissa tai imusarjanläpän ohjauspulikassa. Jos alipainetta vuotaa, ei sitä riitä turbon ohjaukseen ja vetää isoilla kierroksilla vikatilaan.

Minulla meni juuri tällä viikolla oma auto vikatilaan ja ilmoitti viaksi antipollution faultin, kun kiihdytin hieman reippaammin, että kierrokset nousi yli kolmen tonnin. Edellisenä iltana mittailin mielenkiinnosta suutimien ohivuotoa. Siinä sattui ensin pieni kämmi. Suodattimen paluuletkusta pääsi suihkuttamaan pienen määrän polttoainetta konehuoneeseen rintapelille tuohon alipaineventtiilien kohdalle. Huuhtelin testin päätteeksi konehuoneen tuolta alueelta liuottimella ja vedellä. Tuo turbon alipaineen ohjausventtiili otti vissiin itseensä tuosta vesipesusta. Minulla onneksi nuo kaksi vieressä olevaa samanlaista venttiiliä ovat "turhia" ja vaihtamalla venttiiliä vika hävisi. Monitoiminäytöllä tosiaan näytti antipollution faulttia, mutta vikakoodit lukiessa oli vikana turbon ylipaine.

kevinc

  • Vieras
Vs: 607 - Virheilmoitus "Antipollution system defective" (HDi)
« Vastaus #4 : 16.11.2013, 23:10:22 »
Näin puolen vuoden kokemuksella ko. autosta tuntuu, että mikä tahansa vika aiheuttaa tuon Antipollution system defective -ilmoituksen. Itsellä oli ahtoputken letku irti, niin sama ilmoitus. Samoin polttoaine pääsi loppumaan kerran, niin sama ilmoitus. Kaverilla oli 1 hehkutulppa rikki, niin kyseinen herja ruudulla ja tehot täysin kateissa. Polttoaineen loppuessa ei jaksanut liikkua enää ollenkaan :D

Oletko seurannut, tuleeko vika herkemmin kylmällä vai lämpimällä koneella? Itsellä oli joskus VAG-konsernin autossa kylmällä herkästi tehot hukassa ja syynä juuttuva turbon säätö -> liikaa ahtoja. Kun turbon sai lämpimäksi, ongelmia ei yleensä tullut.

Vikakoodin luku olisi varmasti nopein tie onneen.


Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 607 - Virheilmoitus "Antipollution system defective" (HDi)
« Vastaus #5 : 17.11.2013, 10:02:06 »
Ei nyt voi ihan yleistää että aina tulee tuo sama vikakoodi. Listaamasi syyt johtavat epätäydellisempään palamiseen ja sitäkautta päästöjen kasvuun. Siitähän tässä auton antamassa "yleisessä" vikailmoituksessakin on kyse. Testerillä tosiaan näkee tarkemmin mikä konkreettisesti vian aiheuttaa. Omassa autossa ko. Ilmoitus tuli aika usein auton ostamisen jälkeen, syyksi paljastui useampi vuoto alipainejärjestelmässä niinkuin jossain aiemmassa viestissä olen kertonutkin. Alipaine letkut kovettuvat ajan myötä ja voivat alkaa vuotamaan, myös swirl-läppiä ohjaava aktuaattori meni vaihtoon vuotavan kalvon takia, turbon muuttuvaa geometriaa ohjaava venttiili rintapellissä jumitti. Eli itsekkin tarkastelisin ihan ensiksi alipainepuolen. Nyt autolla ajettu noiden vikojen korjaamisen jälkeen noin 100 000km ilman ongelmia, eikä kyseistä virheilmoitusta ole tullut kertaakaan.
Ps. Suurin yksittäinen vika oli minun tapauksessa tuo swirl-läppiä ohjaava aktuaattori josta oli kalvo rikki, sieltä pääsi jatkuvasti ilmaa alipainejärjestelmään ja alipainetta ei riittänyt enää mm. Turbon ohjaamiseen.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Benoit

  • Vieras
Vs: 607 - Virheilmoitus "Antipollution system defective" (HDi)
« Vastaus #6 : 26.02.2014, 16:26:12 »
Auto: 2001 607 2,2 HDi (139 000 km).

Ensin syttyi esp/asr-valo ja samantien antipollution-vikavalo. Ilmoitusten poiston jälkeen ne syttyvät, n. 10 km jälkeen vedätettäessä esim ylämäessä, molemmat uudelleen ja pysyvästi.

Diagnoosissa tulee vikakoodi: hiukkassuodattimen lisäaineen alarajan tunnistin. Lisäainetta on säiliössä 75 gr ja viimeisin poltto on tapahtunut 350 km sitten. Lisäaineen vähyydestä ei tule ilmoitusta. Edellinen lisäys tehtiin 80 tkm:n huollossa ja nyt on sama matka kulunut.

Onko eolys vain vähissä? Missä tuo tunnistin voisi olla, säiliön sisälläkö? Liitinvika? Mikä tuon esp/asr-ilmoituksen yhteys hiukkassuodattimeen voisi olla?

406Coupe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 103
Vs: 607 - Virheilmoitus "Antipollution system defective" (HDi)
« Vastaus #7 : 14.04.2019, 11:18:46 »
Auto: 2002 607 2,2 HDi (DW12TED4, ZF 4HP20-automaattivaihteisto).

Juuri kun iso pösö oli palvellut täydellisesti 10 tkm ja alkoi tuntua hyvältä ostokselta, alkoi taulussa palaa ajonvakautuksen ja moottorin vikavalot "Antipollution system defective" -ilmoituksen saattelemana. Auto on kai vikatilassa sillä tehot ovat täysin hukassa, liikenteen mukana tuolla ei pysy enää senkään vertaa kuin ennen ja moottoritiellä jaksaa juuri mennä 130 km/h.

PP2000 antoi muutaman hiukkasloukkuun liittyvän vikakoodin (ks. kuva) joten ko. pönttö on kai nyt tukossa vai mihin nuo koodit viittaa? Jos ja kun FAP on tukossa, mitä tuolle on tehtävissä? Onko porukalla kokemusta loukun poistamisesta, kuka osaa ohjelmoida loukkuun liittyvät toiminnot käytöstä ja meneekö läpi katsastuksesta? Saako tuota puhdistettua mitenkään?

PS. Niin ja suoritin pakkopolton PP2000:lla, ainakaan yksi kerta ei auttanut enkä tiedä uskallanko yrittää toista kertaa... Huudatti useamman minuutin konetta 4000 rpm enkä tiedä mitä tuo automaattivaihteisto tykkää moisesta puhumattakaan kerrostalonaapureista  ::)

Kuva vikakoodilistasta: https://www.dropbox.com/s/s41exkgi8boccpj/IMG_20190414_103110.jpg?dl=0
Nykyinen: Mercedes-Benz E320 CDI -03 (W211)

Entiset:
Peugeot 406 Coupé 2.0 -98, XU10J4R
Peugeot 607 2.2 HDi aut. -02, DW12TED4

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Vs: 607 - Virheilmoitus "Antipollution system defective" (HDi)
« Vastaus #8 : 14.04.2019, 12:00:11 »
Auto: 2005 607 2,7 V6 HDi (DT17, automaatti, 240 000 km).

Mikäli loukku on tukossa, niin OMASTA MIELESTÄNI yksinkertaisin ratkaisu on vaihtaa se. Saksasta saa fappeja noin 200€ hintaan. Itse vaihdoin omaan 2.7hdi koneelliseen Saksasta ostetun tarvikefapin ja on toiminu hyvin. Löytyyhän toki noita kaikenlaisia pesuaineita millä pitäisi hiukkassuodatin pestä, mutta niistä itellä ei ole kokemusta.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 607 - Virheilmoitus "Antipollution system defective" (HDi)
« Vastaus #9 : 14.04.2019, 12:53:15 »
Laitahan vikakoodit näkyville. Jos loukku tukkeentuu niin siitä syttyy oma merkkivalo siihen mittariston pikkunäyttöön, ja vastaavasti particulation filter blocked teksti näyttöön. Tuossa omassa 607:ssa eka loukku kesti 400 tkm ja toisella ajettu kohta 200 tkm. Turha sitä on poistaa kun uusi maksaa muutaman satasen. Epäilen että syy sinulla liittyy alipainejärjestelmän vuotoihin ja/tai venttiileihin ja/tai toimilaitteisiin. Eli alipaineletkut, venttiilit ja toimilaitteet syyniin. Niissä on ollut oikeastaan ainoat viat jotka ovat aiheuttaneet limb home moodin tuossa omassa 607:ssa nyt kymmenen vuoden sisällä. Pari venttiiliä on pitänyt vaihtaa ja imusarjan läppiä ohjaava toimilaite. Tuossa moottorissa kun alipaineella ohjataan montaa asiaa ja vuoto järjestelmässä sekoittaa niiden kaikkien toiminnan.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

406Coupe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 103
Vs: 607 - Virheilmoitus "Antipollution system defective" (HDi)
« Vastaus #10 : 14.04.2019, 13:02:51 »
Laitahan vikakoodit näkyville.

Tuon linkin takana pitäisi olla kuva, eikö toimi? Tuo "clogged particle filter" vaan näyttäisi siltä että on loukku tukossa...

Epäilen että syy sinulla liittyy alipainejärjestelmän vuotoihin ja/tai venttiileihin ja/tai toimilaitteisiin. Eli alipaineletkut, venttiilit ja toimilaitteet syyniin. Niissä on ollut oikeastaan ainoat viat jotka ovat aiheuttaneet limb home moodin tuossa omassa 607:ssa nyt kymmenen vuoden sisällä. Pari venttiiliä on pitänyt vaihtaa ja imusarjan läppiä ohjaava toimilaite. Tuossa moottorissa kun alipaineella ohjataan montaa asiaa ja vuoto järjestelmässä sekoittaa niiden kaikkien toiminnan.

Tämä kävi itsellänikin mielessä ja aamusella pikaisesti tutkin letkuja mutten löytänyt mitään ja toisaalta ei noista vikakoodeistakaan oikein sellaista voi päätellä, tai sitten en vaan osaa tulkita niitä...

Osaatko kertoa tuosta alipainejärjestelmästä tarkemmin? Mitä kaikkea järjestelmään liittyy, onko tyypillisiä vuotopaikkoja, voiko venttiileitä testata PP2000:lla? Millä tuolta olisi hyvä etsiä vuotokohtia?

Imusarjan läpät on autossani pakotettu auki rautalangalla edellisen omistajan toimesta ja kyseisen solenoidin letkut tukittu ruuveilla...
Nykyinen: Mercedes-Benz E320 CDI -03 (W211)

Entiset:
Peugeot 406 Coupé 2.0 -98, XU10J4R
Peugeot 607 2.2 HDi aut. -02, DW12TED4

406Coupe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 103
Vs: 607 - Virheilmoitus "Antipollution system defective" (HDi)
« Vastaus #11 : 14.04.2019, 13:09:53 »
Sanottakoon vielä sekin että tuo oma PP2000 ei anna nollata moottorinohjaimelta (Bosch EDC15C2) edes noita "intermittent" -vikakoodeja vaan herjaa jotain communication erroria kun yrittää pyyhkiä koodeja... Josko nuo nollaamalla olisi saanut tehot takaisin. Nuo additiivijärjestelmään liittyvät koodit ovat olleet olemassa ainakin niin kauan kun auto on minulla ollut ja niiden takia ei ole vikavalo palanut.
Nykyinen: Mercedes-Benz E320 CDI -03 (W211)

Entiset:
Peugeot 406 Coupé 2.0 -98, XU10J4R
Peugeot 607 2.2 HDi aut. -02, DW12TED4

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 607 - Virheilmoitus "Antipollution system defective" (HDi)
« Vastaus #12 : 14.04.2019, 13:14:11 »
Linkin takaahan nuo koodit löytyivät, en aiemmin epähuomiossa huomannut. Jos nuo poistaa niin tulevatko samat koodit uudestaan? Hieman ihmeellistä että yhtä aikaa on vikakoodit tukkeutumisesta, sekä liian vapaasta virtauksesta? Tuo liian suureen ahtopaineeseen viittaava vikakoodi voisi hyvinkin johtua alipainevuodosta. Ilmamääriin viittaava koodi voi johtua alipainevuodosta, imm viasta tai egr viasta. Jos lisäaine on loppu niin hiukkaspoltot eivät välttämättä aina onnistu ja siitä voisi seurata tukkeutuminen vaikka suodatin ei vielä tiensä päässä olisikaan. Alipaineella ohjataan siis imusarjan läppiä, ahtopainetta, imuilman kiertoa, jarrutehostinta sekä egr-venttiiliä. Venttiilit löytyy rintapellistä, sekä ilmansuodatinkotelon kyljestä. Kyllä noille taisi testi olla tuolla pp2000 jossakin valikossa. Venttiileiden järjestystä en ulkoa enää muista, mutta letkuja seuraamalla selvinnee. Kannattaa kokeilla ainakin letkuliitokset, letku vanhetessaan kovettuu ja alkaa vuotaa helposti liitoksista.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

406Coupe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 103
Vs: 607 - Virheilmoitus "Antipollution system defective" (HDi)
« Vastaus #13 : 14.04.2019, 13:29:57 »
Jos nuo poistaa niin tulevatko samat koodit uudestaan? Hieman ihmeellistä että yhtä aikaa on vikakoodit tukkeutumisesta, sekä liian vapaasta virtauksesta?

Sepä siinä onkin kun tuo oma PP2000 ei anna poistaa koodeja, pitää varmaan huomenna käydä korjaamolla nollauttamassa koodit ellei joku avulias PP2000:n omistaja Oulun alueelta voisi auttaa. :)

Tuo lisäaine on varmaan ihan oma tarinansa mutta en tiedä onko sitä ja mihin sitä lisätään enkä edes sitä saako sitä mistään...

Tutkailen noita alipaineliitoksia ja yritän testailla solenoidit!

Se vaan oudoksuttaa että suurin osa noista vikakoodeista on ollut olemassa koko ajan kun auton olen omistanut, "clogged particle filter" on vaan muuttunut väliaikaisesta jatkuvaksi. Moottorin vikavalo syttyi siis vasta tänään ja aiemmin auto on toiminut täysin ongelmitta.

Kuva vikakoodeista jotka oli autossa kun ostin sen: https://www.dropbox.com/s/qpdsnb5i3hojqdn/IMG_20190303_143104.jpg?dl=0
Nykyinen: Mercedes-Benz E320 CDI -03 (W211)

Entiset:
Peugeot 406 Coupé 2.0 -98, XU10J4R
Peugeot 607 2.2 HDi aut. -02, DW12TED4

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 607 - Virheilmoitus "Antipollution system defective" (HDi)
« Vastaus #14 : 14.04.2019, 14:00:08 »
Oletko mitannut paine-ero FAP:in yli? Kai tuossakin mallissa sellainen parametri on? Itseä epäilyttää se, että onko FAP mennyt tukkoon koska poltot eivät ole onnistuneet. Koska jo auton oston yhteydessä tuolla on ollut koodeja lisäaineeseen liittyen, mm. liian vähäinen määrä. Jos lisäaine on loppu tai lisäaineen annostelu ei toimi niin kai tuo FAP tukkoon menee. Paine-eromittaus saattaisi antaa jotain viitettä tuosta ja FAP:n todellisesta tilasta.

... Se vaan oudoksuttaa että suurin osa noista vikakoodeista on ollut olemassa koko ajan kun auton olen omistanut, "clogged particle filter" on vaan muuttunut väliaikaisesta jatkuvaksi. ...

Esim. 1.6HDi:ssä ECU:lta on luettavissa FAP:iin liittyvä vikakoodi (en nyt muista juuri mikä koodi) jo silloin kun FAP:in laskennallinen täyttöaste on saavutettu vaikka FAP muuten toimiikin normaalisti. Tuosta vastaavasta asiasta voisi johtua tuo muutos Intermittent -> Permanent...

Edit: Ja mitä lisätietoja PPS antaa tuolta "i" napin takaa, esim tuolle "Particulate filter punctured or exhaust differential pressure info"? Tuon vian takana kuvitteli olevan jokin paine-ero lukema...
« Viimeksi muokattu: 14.04.2019, 14:04:21 kirjoittanut Timppa71 »