Kirjoittaja Aihe: 607 - Sähkösäätöisen alustan toiminta  (Luettu 4324 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Vs: 607 - Sähkösäätöisen alustan toiminta
« Vastaus #15 : 23.12.2019, 15:24:42 »
Monesta lähteestä kuullut, että Bilsteinin värkit on hyviä ja suht kestäviä. Kaveri ainakin kehui, että Bemareissaan käyttänyt Bilsteinin iskareita ja ollut niihin tyytyväinen. Jossain oli myös väite, että sellaiset Bilsteinit joihin osanumero on stanssattu olis jotenkin parempia kuin sellaiset, joissa osanumero olisi ilmoitettu pelkällä tarralla. Tähän en osaa sanoa juuta enkä jaata. Kuulostaa kyllä vähän essonbaarijutuilta.

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Vs: 607 - Sähkösäätöisen alustan toiminta
« Vastaus #16 : 28.01.2020, 18:53:26 »
Nyt alkaa oleen taas aikaa ruuvata autoa ja vaihtaa taaksekin uudet normaalit iskarit. Katselin tuossa kuinka asiaa lähtisi toteuttamaan ja huomasin, että iskarin yläpään kiinnitys on melko ahtaassa tilassa. Onkohan iskari tarkoitettu irrottaa tuolta ns. alakautta jonka olen tuohon havainnekuvaan ympyröinyt punaisella? Teline, jossa iskarin yläpää on kiinni, on kiinnitettynä autoon kahdella kympin kuuskulmakantasella pultilla, joihin pääsee melko helposti käsiksi.

Samalla vaihdan jouset ja jousien yläpään kumet, jos perään saisi näin vähän ryhtiä lisää. Lepotilassa takarenkaat on molemmilla puolilla jo monta senttiä kaarien sisällä.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Sähkösäätöisen alustan toiminta
« Vastaus #17 : 28.01.2020, 22:02:33 »
Siitä vaan, foorumilla on 607 tietämystä on noiden vaihtamisesta.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 607 - Sähkösäätöisen alustan toiminta
« Vastaus #18 : 28.01.2020, 22:18:16 »
Se rauta 2 pulttia auki ja iskari kädessä.
Peugeot 3008 hybrid

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Vs: 607 - Sähkösäätöisen alustan toiminta
« Vastaus #19 : 30.01.2020, 17:55:32 »
Pitäiskö tuo iskarin alapultti lähteä pois naputtelemalla vai pyörittämällä? Eihän nuo puslat voi olla jengallisia minkä läpi pultti menee? Iskarin alapään pusla on ainakin jumittunut tähän kyseiseen pulttiin niin pahasti, että pulttia pyörittäessä pusla pyörii mukana. Pyörittämällä pulttia ei saa liikkumaan mihinkään suntaan, eikä liiemmin pätkimälläkään. Ruutailin nyt kunnolla kaikenlaisia irrotusöljyjä joka paikkaan, jos vähän lähtisi osat toisistaan irtoileen. 

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 607 - Sähkösäätöisen alustan toiminta
« Vastaus #20 : 30.01.2020, 18:11:00 »
Pitäs lähtiä ihan napauttamalla pois.
Peugeot 3008 hybrid

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 183
Vs: 607 - Sähkösäätöisen alustan toiminta
« Vastaus #21 : 02.02.2020, 19:56:16 »
Paremmaksi. Oikeen puolen iskari oli jo ihan entinen. Asennuksessa ei ollut mitään ihmeellistä. Kaikki osat kävi uusiin iskareihin aivan samalla tavalla kuin vanhoihinkin. En kyllä tiedä mistä väite on peräisin, että jotkin amvariskarin osat eivät kävisi ns. normi-iskareihin. Tuli nyt omakohtaisesti todettua, että tämä väite ei pidä paikkaansa.

Jousijalka yläpäässä on erilainen => siihen saa kyllä varmaan uuden iskarin kiinni, mutta myynnissä olevan perinteisen iskarin jousijalassa EI OLE PAIKKAA AMVAR-yksikön säätöysikölle, ei varmasti ole. Nehän on aivan erimallisetkin. Tilasin nuo SKF:n 5038C0 osat Koivuselta ja ne olivat hyvinkin erilaiset verrattuna autossa oleviin. Halukkaat voivat kokeilla kuvahakua 5038C0 ja verrata sitä osaa vaikkapa Catcar.infon tarjoamaan näkemykseen. Varmaan jostain saa noita Catcar-infon mukaisiakin, mutta ei  välttämättä ihan heti ja hetkessä.
Minä päädyn korjaamaan vanhat, kun en mistään sopivia saanut. Keinometallia ja kittiä => tuli hyvät.

Iskarin kiinnitys on sama = pultilla kiinni.

Minkäköhän takia monessa kääntolaakerin tiedossa mainitaan erikseen, että ei käy sähköiseen alustaan? Käyvät kyllä, mutta kun on osaa ostamassa sähköiseen alustaan, niin en minä ainakaan ensimmäisenä osta sellaista osaa, mitä ei myyjän mukaan saa alustaan laittaa. Osana se on esim 605 sama ja varmaan monessa muussakin. Aikaa meni ihan ketusti tuonkin asian selvittämiseen omin tutkimuksin.

10tkm olen muuten ajellut tuon viime kesäisen huollon jälkeen, eli oletan että osat meni paikoilleen ja jako on kohdallaan. Suspension faultyä herjaa edelleen, mutta herjatkoon. Ehkä teen sen vastusvirityksen ja mykistän herjat.
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 607 - Sähkösäätöisen alustan toiminta
« Vastaus #22 : 02.02.2020, 20:19:39 »
Saa tavalliseen iskarin kiinni sen amwar palikan kiinni. Ainakin kyb kaasu iskariin meni. Joku pikku fixi piti tehdä, mutta ei ongelmaa.
Peugeot 3008 hybrid

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 607 - Sähkösäätöisen alustan toiminta
« Vastaus #23 : 02.02.2020, 20:21:43 »
Testerillä saa amwar poistettua käytöstä, niin ei herjaa mitään. Mitään vatus juttuja ei tarvita.
Peugeot 3008 hybrid

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Vs: 607 - Sähkösäätöisen alustan toiminta
« Vastaus #24 : 02.02.2020, 23:19:17 »
Jousijalka yläpäässä on erilainen => siihen saa kyllä varmaan uuden iskarin kiinni, mutta myynnissä olevan perinteisen iskarin jousijalassa EI OLE PAIKKAA AMVAR-yksikön säätöysikölle, ei varmasti ole. Nehän on aivan erimallisetkin. Tilasin nuo SKF:n 5038C0 osat Koivuselta ja ne olivat hyvinkin erilaiset verrattuna autossa oleviin. Halukkaat voivat kokeilla kuvahakua 5038C0 ja verrata sitä osaa vaikkapa Catcar.infon tarjoamaan näkemykseen. Varmaan jostain saa noita Catcar-infon mukaisiakin, mutta ei  välttämättä ihan heti ja hetkessä.
Minä päädyn korjaamaan vanhat, kun en mistään sopivia saanut. Keinometallia ja kittiä => tuli hyvät.

Iskarin kiinnitys on sama = pultilla kiinni.

Minkäköhän takia monessa kääntolaakerin tiedossa mainitaan erikseen, että ei käy sähköiseen alustaan? Käyvät kyllä, mutta kun on osaa ostamassa sähköiseen alustaan, niin en minä ainakaan ensimmäisenä osta sellaista osaa, mitä ei myyjän mukaan saa alustaan laittaa. Osana se on esim 605 sama ja varmaan monessa muussakin. Aikaa meni ihan ketusti tuonkin asian selvittämiseen omin tutkimuksin.

10tkm olen muuten ajellut tuon viime kesäisen huollon jälkeen, eli oletan että osat meni paikoilleen ja jako on kohdallaan. Suspension faultyä herjaa edelleen, mutta herjatkoon. Ehkä teen sen vastusvirityksen ja mykistän herjat.

Varmaan on erilaiset, en ole koskaan nähnyt vakio alustaisen 607:n jousijalkaa, mutta nyt ei ollutkaan tarkoitus vaihtaa niitä, kun autossa jo valmiiksi olevat on täysin ehjät. Sähköiskarit vaan vaihtui normaaleiksi. Sähköiskarin säätömoottorin kiinnitysraudan sai luonnollisesti takaisin omalle paikalleen. Itse säätömoottoria ei saa enää samalle paikalle, kun uusissa iskareissa ei ole paikkaa säätömoottorin akselille. Tarkoitus oli siis selvittää, että pystyykö amvariskarien tilalle asentaa tavalliset iskarit ilman, että joutuu samalla vaihtamaan muitakin osia. Vähän toista tuhatta nyt tullut ajettua siten, että on amvariskarin jäljiltä olevat muut jousituksen osat ja iskarina on tavallinen iskari. En ole huomannut ainakaan mitään poikkeavaa, muuta kuin paremmat ajo-ominaisuudet, kun on ehjät iskarit nyt.


jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Vs: 607 - Sähkösäätöisen alustan toiminta
« Vastaus #25 : 07.02.2020, 17:46:36 »
Heti niinkuin uudella autolla ajaisi, kun vaihtoi vielä takaiskaritkin. Oikeen puoleen pötköä pystyi veivaan kuin haitaria. Oli sen verran finaalissa sekin. Jousia vaihtaessa huomasi kolmiotukivarsia vääntäessä liikettä. Lieko puslat lopussa.

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Vs: 607 - Sähkösäätöisen alustan toiminta
« Vastaus #26 : 10.02.2020, 23:35:25 »
Nyt hieman tarkemman tutkimisen jälkeen välys taisi löytyä kuvan puslasta/puslista. Catcarin mukaan puslan osanumero on 5131 e5. Autodoc antaa puslalle varaosanumeroksi 3332 07. Jälkimmäinen on 605:sen vastaavan puslan alkuperäisosanumero. Autodocin mukaan tämä 3332 07 osanumerolla oleva pusla käy sekä 605:een että 607:aan. Tietääkö joku, että onko tosiaan näin? 

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 607 - Sähkösäätöisen alustan toiminta
« Vastaus #27 : 11.02.2020, 06:59:19 »
Serviceboxistahan tuo selviää, mutta muistin perusteella on alustan puslat samat 605 & 607. Eroa taisi olla vain kallistuksen vakaajan puslissa moottori kohtaisesti kun vakaajia on eri paksuisia (eri jäykkyys). 607:n alusta on kopio 605:n alustasta.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Sähkösäätöisen alustan toiminta
« Vastaus #28 : 11.02.2020, 07:11:18 »
Heti niinkuin uudella autolla ajaisi, kun vaihtoi vielä takaiskaritkin.

Hyvä juttu. Paljonko AMVARit olivat kelanneet? Hyvä, että iskarin yläpää sopii sellaisenaan AMVARiin, toisin kuin 407:ssa. 120 tkm ajettuina olivat vielä kuin uudet, että yli 300 tkm ajettuina alkaa ongelmat. Mitä merkkiä asensit ja tuliko kovempi alusta vai poistuiko lullailmiö takaa?
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Vs: 607 - Sähkösäätöisen alustan toiminta
« Vastaus #29 : 11.02.2020, 10:15:12 »
Karvan alta 240tkm oli ajettu. Oikeen puolen etu että taka iskari oli selkeesti huonommassa kunnossa kuin vasemman puolen vastineet. Lisäksi tuo väljä pusla on oikeella puolella. Oiskohan joku monttu osasyynä tähän.

Bilstein B4:set pistin. Nämä on bilsteinin ns. alkuperäisosaa vastaavat iskarit. Alusta on nyt kovempi, mutta ei mikään kivireki. Voisi sanoa että oikein miellyttävä. Takapääkään ei enää keinu kuin ruotsinlaiva. Lisäksi taakse laitoin uudet jouset ja jousien yläkumet. Ryhti palautui, eikä renkaat enää makaa kaarien sisällä. Vasemmalle puolelle tuli ainakin pari kolme senttiä lisää korkeutta.