Kirjoittaja Aihe: 306 - Takajousituksen pohjaanlyöntikumit  (Luettu 2188 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kolme06

  • Vieras
306 - Takajousituksen pohjaanlyöntikumit
« : 25.06.2019, 17:52:38 »
Auto: xxxx 306 1,6 (kaasutin).

Moro kaikille ja hyvää kesää!

306 pomppasi katsastuksesta kun takajousien joustonrajottimet olivat ruostuneet irti. Olen yrittänyt googlailla että, mikä noiden rajottimien lopullinen virka on. Varaosina rajottimia ei löydy ja valitsemani nyrkkipaja ei osaa asialle tehdä mitään. Löytyisikö täältä ideoita, kokemuksia tai keinoja kiertää asia jos ks. osaa ei löydy eikä korjaamo osaa sellaista rakentaa?

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 769
Vs: 306 - Takajousituksen pohjaanlyöntikumit
« Vastaus #1 : 25.06.2019, 18:14:37 »
Muistan yhteen pösöön ja yhteen transiittiin laittaneeni noita, hyvällä liimamassalla varmistaen kiinnityksen. Ensin ruosteita rapsuttelee pois.
Romikselta löytyy. Tai kumiliikkeistäkin voi etsiä vähän sinnepäin olevaa kuminpalaa?
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

powerpeugeot

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 233
Vs: 306 - Takajousituksen pohjaanlyöntikumit
« Vastaus #2 : 25.06.2019, 20:38:28 »
405 malliin tuli muistaakseni laitettua motonetin pohjauskumi "18-3010"kun alkuperäisen kiinnityskuppi korista oli ruostunut siten ettei alkuperäinen enää pysynyt paikoillaan. https://www.motonet.fi/fi/tuote/183010/Kartiopuskin-pohjauskumi-50x67-mm-M8
mersumies työn puolesta muuten mennään ranskalaisilla

fiksailija

  • Vieras
Vs: 306 - Takajousituksen pohjaanlyöntikumit
« Vastaus #3 : 27.08.2023, 09:15:27 »
Nuo pohjauskumit lähti irti pelkästä kosketuksesta ja kauhea määrä ruostetta ja siitä sen pohjauskumin "takakelkka" pellit varisivat maahan. Sitä jäin miettimään, että joutuuko noita hitsailemaan katsastukseen? Ne eivät kuitenkaan ole kantavaa osaa vaan jotain suojapeltejä. Pohja näytti hyvältä siltä kohti.

Siihen kumin saa ehkä pohjaan kyllä, mutta jos hitsailemaan joutuu 25-vuotiasta 306:sta, niin saattaa olla järkevämpää romuttaa.  ;D Sillä ku ikäihminen vielä kaupassa kävisi kuitenkin.



Siinä hyvä kuva netistä, jossa näkyy pohjauskumi ja sen ympärillä oleva kelkka tms. suojapelti. Nämä puuttuvat nyt kokonaan. Jos joku tietäisi tai arvaisi, onko nuo pakollisia katsastukseen hitsata?  :)
« Viimeksi muokattu: 27.08.2023, 10:19:31 kirjoittanut fiksailija »

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 306 - Takajousituksen pohjaanlyöntikumit
« Vastaus #4 : 27.08.2023, 19:31:01 »
Se pohjauskumin peltikuppi voi ruostua, tilalle voi ruuvata vaikka puupalikan, johon kumin laittaa. Peltikupin kiinnitykseen riittää vaikka 2-3 hitsiheftiä ja kupinkin voi itse pellistä muotoilla oman maun mukaan. 206:een tein itse pellistä kupin, niin eipä tuohon tuntia kauempaa kaikkinensa mennyt.
Ja 25-vuotias auto todennäköisesti alkaa jo vaatia pieniä hitsaushommia vaikka Peugeot olisikin.

powerpeugeot

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 233
Vs: 306 - Takajousituksen pohjaanlyöntikumit
« Vastaus #5 : 27.08.2023, 19:48:32 »
Tuossa varmaan ajaisi asiansa https://www.motonet.fi/fi/tuote/183010/Kartiopuskin-pohjauskumi-50x67-mm-M8. Laittaa vaikka niittimutterin johon kiertää kiinni.....
mersumies työn puolesta muuten mennään ranskalaisilla

fiksailija

  • Vieras
Vs: 306 - Takajousituksen pohjaanlyöntikumit
« Vastaus #6 : 27.08.2023, 22:52:12 »
Hei ja kiitos oikein hyvistä neuvoista. Tuo puupala ja siihen kartiopuskin kuulostaa ihan kivalta ratkaisulta. Jollain kunnon liimalla tuokin siinä pysyy. Paikka kun ei ole ollenkaan rasituksessa normaalisti, että menisi katsastuksesta vain läpi. Noita lahonneita palkkeja ei tarvitse katsastukseen kuulema laittaa.

Autossa on paljon hyvää; uudet pyöränlaakerit, vähän ajettu kytkin, pirteä 1.9D moottori joka ei polta juurikaan öljyä. Kauttaaltaan uudet jarrut, paitsi etuputket ja letkut.

On aivan varmaa, että hitsaaminen ei tästä autosta loppuisi kesken. Sillä nyt vaan ajaisi niin kauan kuin taka-akseli hajoaa tai katsastajan hakku menee läpi pohjasta.  ;D Ja vaari on siihen tyytyväinen.