Kirjoittaja Aihe: 607 - Takajarrupalojen vaihto  (Luettu 6808 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 531
Vs: 607 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #15 : 05.09.2016, 00:34:12 »
Etupäässä ei tarvii ku isot pihit tai ruuvipuristin. Bilteman työkalu on toiminut minulla ihan hyvin mitä muutamaan autoon käyttänyt. Kyllä kai tällä palstalla vielä kysyä on saanu ihan huoletta. Se että saako vastauksen Suomen kielellä onkin toinen juttu,nykyään saa jo paremmin.

rallyedriver

  • Vieras
Vs: 607 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #16 : 05.09.2016, 06:49:14 »
Samalla työkalulla menee etupää sisään. Ei noita hienosti maalattuja satuloita raaski pihdeillä pilata.  ;)

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 607 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #17 : 05.09.2016, 07:14:39 »
Kävin kurkkimassa, mutta ei lukenut Peugeot. Asia alkaa kirkastumaan. Mitenköhän etupäässä? Uskalla edes oikein kysyä, kun täällä vallitsee kuri ja järjetys verrattuna erääseen toiseen foorumiin. ;D. Pitää vissiin vaihtaa topikkia, niin se homma etenee.
Johtunee varmaan siitä, ettei kaikkia merkkejä pystytä listaamaan tuohon. Samat jarrusatulat on käytössä niin monissa autoissa peruskonstruktioltaan, joten ei paljoa merkitse mitä siinä lukee.

Edestä männät on helppo puristaa ihan vaikka siirtopihdeillä sisään. Varo kuitenkin rikkomasta pölysuojaa painoit sitten millä tahansa männät sisään. Joskus aikojen alussa tuli painettua takasatuloiden männät sisään puristimella (=vinka) ja siirtopihdeillä (=papukaijapihdit) kun ei ollut vielä tarjolla fiksuun hintaan tuota mäntätyökalua. Tulihan siinä oppirahoina maksettua muutamat pölysuojat.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

JS

  • Vieras
Vs: 607 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #18 : 07.09.2016, 07:28:48 »
Peräkkäin tuli vaihdettua jarrulevyt + palat sekä 607:aan, että 407:aan taakse. 407 hommasta teki hauskan se, että toinen liukutappi oli jumahtanut niin perusteellisesti, että katkesi sisään 4,2 senttiä. Hyvät poranterät niin tuokin hoitui. Tuollainen jarrutyökalu kuten antsun linkissä on minullakin ja sillä saa männät puristettua hyvin sisään, se vaan pitää laittaa huolellisesti kohdalleen ja myös kiristää ennen kuin alkaa veivaamaan mäntää sisään. Ilman yllättäviä ongelmia 1/2 tuntia per auto, oluiden kanssa enemmän...

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 183
Vs: 607 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #19 : 08.09.2016, 22:14:40 »
Enempi paininut noiden *-keulaisten kanssa ;D. Ja nekin tuolta ysäriltä. Näyttää siltä, että jonkinlainen jarrutyömaa on tulollaan. Levyt kuumenee ja on jarrupölyä vanteissa. Etenkin etupäässä. Ei nyt mitään kriittistä, mutta pitää laittaa jossain vaiheessa. Kuluneet ovat kuitenkin ja tuskin ikuiset. Ajattelin, että kun täällä "patonki-osastolla" vallitsee kuri ja järjestys, niin takajarruosiossa ei puhuta etujarruista ;D. Valvojahan voisi muutta otsikon 607-jarrut, niin käydään sitten käsijarruasiatkin täällä langassa :-\. Voi tietty olla, että noille on jo omat osiot. En ole vielä ihan päivittänyt kaikkea mitä täältä löytyy. Eiköhän tänne sekaan sovita.
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

ritani

  • Vieras
Vs: 607 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #20 : 15.09.2016, 21:17:13 »
Sen verran jarruja voin kommentoida, että ekassa 607 ja 605 samat takajarrut, joissa käsijarrupalat rummun sisällä. Jossain 406 sama ratkaisu ja eikä pelaa se käsijarru huonostikaan kuin vähän aikaan. Uudempi korisessa 607 on jo parempi käsijarru. Palat pösöihin yleisesti ollut kyllä helppo vaihtaa. Uudemmissa vielä helpompi.  Vanhemmissa oma värkkäys jos satula jumissa ja paloja paikallaan pitävät tangot jumissa.

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Vs: 607 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #21 : 15.09.2016, 22:50:54 »
Ööö.. Mulla on vm2003 607 jossa 394tkm kellossa ja käsijarru toimii moitteetta. (jopa niin että pari kertaa on auto pompannut rullilta katsastajan nykäistessä kahvasta) Kohtuullinen kokemus on tullut vuosien mittaan kerättyä että suurin ongelma jarrurumpuja huoltaessa on se huoltaja.   ;)

Tapillisista jarrusatuloista saa palojen jumittuneet tapit helposti irti katkaisemalla ne keskeltä ja taivuttamalla ne. Tämän jälkeen on helppo veivata irti. (tapit olisi hyvä vaihtaa muutenkin joka kerta)
« Viimeksi muokattu: 15.09.2016, 22:55:20 kirjoittanut Vasara »

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 607 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #22 : 16.09.2016, 06:14:15 »
Näissä 607 uudemmissa jarruissako ei ole tappeja ollenkaan?
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

JS

  • Vieras
Vs: 607 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #23 : 16.09.2016, 07:20:31 »
kyllä siellä liukutapit on. Vasara, satulan paikallaan ollessako sinä nuo jumittuneet tapit katkaiset? Jos tappi on kunnolla jumissa niin se katkeaa juuresta, vääntipä sitä suorana tai taivutettuna.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 607 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #24 : 16.09.2016, 08:10:38 »
Täältäkin ääni kyllä jarruhuollolle. Itsellä kun on sekä vanhempi 607 että uudempi 406 sekä 605 ja kaikkien jarrut käsijarru mukaanlukien toimii hienosti. Eli jarrujen herkistely ja rasvaus kerran vuodessa niin toimii kyllä ongelmitta. Ihan yhtälailla minunkin autot ovat nousseet rummuilta pois käsijarrun katsastustestauksessa. Eli väittäisin kyllä toimivaksi systeemiksi. Toki jos halvimpia osia käyttää ja vaijereita ei vaihda esim 5v välein niin ongelmia mahtaa olla tiedossa.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

ritani

  • Vieras
Vs: 607 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #25 : 16.09.2016, 21:26:48 »
No. Tietenkin tuo vanhempien 605 ja 607 osalta toimittomuus  johtuu suurista kilometrimääristä eli parhaillaan 80 000 vuodessa.  4 kpl 605 ja 4 kpl 607 ajeltu läpi isän ja pojan voimin ja appiukkokin osallistui talkoisiin 1 kpl 607.  parhaiten pelannut nuo uudemman 607 käsijarru. Vanhempiin kyllä vaihdettiin rumpuja ja paloja jä säädeltiin niitä napsuja pikku reijästä rummun sisällä, että ei ihan kokemottomia näissä olla. Ajettuja kilometrejä ei edes jaksa laskea.  Noilla tapeilla tarkoitin niitä jarrupalojen lukitustappeja, joilla palat kiinni vanhemmissa versioissa. Nykyisissä jarrusatulan pultit irti niin palat irtoaa vähän eri systeemillä. Vanhassa palat olivat nopeat vaihtaa, mikäli lukitustapit rasvattu... joskus noiden liukutappien kanssa ollut taistelua. Huomaa myös eron siinä, onko auto ollut lapissa vai onko kulkijan eka satku tullut etelässsä.  Ei vielä ole sitä uuden auton onnea sattunut kohdalle. Yleensä ajettu autolla 150 000 km jälkeen 500 000 ja 700 000 välille, joten vertailu jarruosissa voi olla virheelistä minun kannalta.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 607 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #26 : 16.09.2016, 21:52:53 »
Itse ajelin 605 noin 480tkm asti, 406 400tkm asti ja uudempi 406 450tkm asti, kaikissa toimi jarrut ja käsijarru. Kilometrit ei tapa mutta koskemattomuus tappaa.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Vs: 607 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #27 : 16.09.2016, 22:19:17 »
Jep. Automaattilaatikollisisssa pitää muistaa välillä käyttää käsijarrua. Tahtoo muuten jumahdella kiinni. Minäkin muuten pidän enemmän ATE:n takajarruratkaisusta jossa käsijarru vaikuttaa levyjarruun eikä rumpuja ole lainkaan. Ihan pikkuisen helpommat huoltaa! Taisivat tulla jo -80 luvulla mm Ford Scorpio:ssa markkinoille? Rumpuja tai kenkiä ei juurikaan tarvitse vaihdella jos ei ajele käsijarru päällä. Toki ritanin mainitsemilla kilometreillä jo tulee vaihdot vastaan. JS: Jarrupalojen lukitustapit olen poikkaissut esim voimapihdeillä, dremelillä tai pikku rälläkällä. Onnistuu ihan satulan ollessa paikoillaan ja yleensä jo siinä prosessissa tappi jo herkistyykin, eikä enää kummoistakaan kieräystä tarvitse irrotakseen. Toki ensin aina koitan tuurnan kanssa kopautella tappia, mutta jos ei tunnu lähtevän parilla napakalla niin siirryn plan B:hen, koska jos tappi on tiukassa niin päätyyn lyöminen levittää pehmeää metallia jolloin menee entistä tiukempaan.

JS

  • Vieras
Vs: 607 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #28 : 19.09.2016, 07:32:41 »
Ei ilmeisesti puhuta samoista tapeista, minä puhun liukutapeista ja sinä lukitustapeista? Jossain Renaultissa oli lukitustapit joilla palat lukittiin paikalleen ja niiden päissä oli pienet rei'ät joihin tuli sokat. Nuo ainakin oli pikku"tikkuja" verrattuna noihin liukuviin tappeihin. En ymmärrä miten tuollaiset voisi edes olla tiukassa. Liukutapissa on paikka 15mm avaimelle ja voimaa saa vääntöön rajattomasti.  Mitä tulee 406:n käsijarruun rummuilla niin kyllähän se "toimii". Katsastuksessa menivät aina hyvin läpi mutta kun ajoi venerampille ja alkoi kelata venettä trailerille niin siihen se "toimiminen" sitten loppuikin. Vaikka konekin seis ja vaihde päällä niin aina sai pelätä milloin on koko höskä meressä kun tuli takaperin. Ja kyllä, ihan sama vaikka uudet kilkkeet jarruissa ja autohan tuli minulle uutena.

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Vs: 607 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #29 : 19.09.2016, 23:05:38 »
... saa palojen jumittuneet tapit ... 

Jep. Palojen tapeista höpisin. Satulan liukutappia en lähtisi taivuttelemaan tai katkomaan.
Samat pikku sokat muuten löytyy pre-lift 607:n takapalojen lukitustapeista. Ja kyllä ne lukitustapit tosiaan jämähtelevät ruostuessaan kiinni ja päähän lyöminen laajentaa pehmeämetallista tappia helposti.