Kirjoittaja Aihe: 405 - Öljypohjan tulppa vuotaa (XU)  (Luettu 7757 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
405 - Öljypohjan tulppa vuotaa (XU)
« : 28.10.2007, 07:24:54 »
Ongelma:

Auto: 1996 405 GTX 2,0 Style ABS (XU10J2).

Kaverin autossa peltisen öljypohjan tyhjennystulppa lienee vuotanut jo pidemmän aikaa (ongelma peräisin edellisen omistajan aikakaudelta). Viimeksi tulppaan asennettiin luullakseni hiukan liian kapea 14 mm:n kuparitiiviste (Motonet, 14 mm, "kapea"), josta luulin vuodon johtuneen, kunnei kiristyskään auttanut yhtään.

Eilen sen tilalle vaihdettiin "lennossa" leveämpi kuparitiiviste (Motonet, 14 mm, "leveä") ja varmuuden vuoksi uusi alkuperäinen öljytulppa ja se kiristettiin ensin vaiheittain pitävyyttä tarkkaillen Haynesin suosittelemaan 30 Nm:iin. Vaan eipä vuoto loppunut tai edes vähentynyt merkittävästi. Kiristin tulppaa asteittain suurempaan momenttiin ja kireämmälle kuin n. 45 Nm en sitä enää lopulta uskaltanut vääntää; oli jo todella tiukalla. Mutta vuotaa edelleen.

Kone kylmänä öljyä vuotaa n. tippa 15-20 minuutissa ja kuuden tunnin aikana öljyä oli purkin pohjalle kertynyt reilun teelusikallisen verran (tilavuus n. 5 ml). Öljyvuodon määärä on siis erittäin karkeasti arvioituna ehkä n. 20 ml vuorokaudessa, 140 ml viikossa ja n. 600 ml kuukaudessa. Eli kyllähän tuo likaa koko koneen pohjan melko tehokkaasti ajoviiman vaikutuksesta ja aiheuttaa öljynlisäystarvettakin.

Mitäköhän asialle olisi tehtävissä? Ovatko Motonetin myymät kuparitiivisteet liian kovaa materiaalia, jolloin kuparitiiviste ei kunnolla mukaudu muotoihin, vaan jää vuotamaan? En ole aiemmin vastaavaa ongelmaa kyllä havainnut minkään muun auton kanssa. Muistaakseni öljypohjakaan ei ollut tiivistepinnan kohdalta vaurioituneen näköinen, kun sitä viimeksi ohimennen tarkasteltiin öljynvaihdon yhteydessä pari kuukautta sitten; nyttei asiaan oikein ehditty kiinnittää huomiota, kunnei "uusia" öljyjä haluttu valuttaa ulos koneesta tiivisteen ja tulpan vaihtamisen yhteydessä.

Kuparitiivisteitäkin lienee erilaisia, löytyisikö jostain paremmin tiivistävää kuparista tai kenties jostain muusta materiaalista valmistettua tiivistettä?

Kuvassa Peugeotin alkup. öljypohjan tyhjennystulppa 0311 21 (14x1,25 mm, hinta 6,31 e) ja Motonetin 14 mm:n kuparitiivisterengas 27-3114 (0,84 e):



Kuvassa edellisen kuvan tulppa ja tiiviste asennettuna ja kuuden tunnin vuodon määrä (raejuusto)purkin pohjalla:



Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.

Ratkaisu:

Hain paikallisesta tarvikeliikkeestä alkuperäistyyppisiä kokoon painuvia kuparirengastiivisteitä. Hintakin oli huomattavasti Motonetia edullisempi (0,45 e/kpl), joten ostin niitä nyt alkuun 16 kpl, kahta eri kokoa (14 ja 16 mm autosta riippuen).

Tämän 405:n tapauksessa kiristys 30 Nm:iin ei vielä riittänyt tiivistämään, vaan vuoto loppui täysin vasta, kun kiristin vielä aavistuksen verran kireämmälle (enempää en uskaltanut). Öljypohjan tiivistepinnassa todellakin näkyy neljässä kohtaa matalampia kohtia, jotka ilmeisesti aiheuttivat sen, ettei tavanomainen levymäinen kuparitiiviste pitänyt.

Alkuperäistyyppinen, kokoon kiristettäessä painuva kuparitiiviste tiivisti siis hyvin ja öljyvuoto loppui.

Kuvassa Peugeotin alkup. öljypohjan tyhjennystulppa 0311 21 (14x1,25 mm, hinta 6,31 e) ja tarvikeliikkeen 14 mm:n kokoon painuva, alkuperäistä vastaava kuparitiivisterengas (0,45 e):



Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.
« Viimeksi muokattu: 19.03.2009, 19:19:53 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 405 - Öljypohjan tulppa vuotaa (XU)
« Vastaus #1 : 28.10.2007, 08:25:30 »
Tuo tiiviste näyttää littuskaiselta enkä ole ennen tuollaista nähnyt. Kaikki propun tiivisteet, joita olen laittanut, ovat olleet ennemminkin kuparisia o-renkaita, jotka ovat olleet sellaisia, että ne ovat onttoja sisältä ja toisella puolella on avoin sauma ja oiskohan siellä sisällä ollut vielä jotain tiivistysmateriaalia. Varmaan tuollainenkin kuvassa oleva tiivistekin käy, mutta jos se on liian kovaa kuparia tiivistys ei ole kunnollinen. Tuollaisen kuparin saa tietysti peehmennettyä hehkuttamalla.

Joo toi ei ole oikea tiiviste, tai tarkemmin se ei ole merkkiosaa vastaava.
« Viimeksi muokattu: 19.03.2009, 19:16:44 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Öljypohjan tulppa vuotaa (XU)
« Vastaus #2 : 28.10.2007, 08:30:55 »
Tuo tiiviste näyttää littuskaiselta enkä ole ennen tuollaista nähnyt. Kaikki propun tiivisteet, joita olen laittanut, ovat olleet ennemminkin kuparisia o-renkaita, jotka ovat olleet sellaisia, että ne ovat onttoja sisältä ja toisella puolella on avoin sauma ja oiskohan siellä sisällä ollut vielä jotain tiivistysmateriaalia. Varmaan tuollainenkin kuvassa oleva tiivistekin käy, mutta jos se on liian kovaa kuparia tiivistys ei ole kunnollinen. Tuollaisen kuparin saa tietysti peehmennettyä hehkuttamalla.

Noita tiivistyspinnaltaan tasaisia aluslevytyyppisiä olen lähes ainoastaan Motonetista saanut. Tutkailin äsken noita laatikosta löytyneitä ja näemmä kaksi 16 mm:n kuvailemasi kaltaista profiililtaan pyöreähköä Motonet on joskus myynyt sattumalta (riippunee erästä). Epäilemättä ne olisivat tässäkin tapauksessa parempia, koska puristuvat helpommin kasaan, mutta en tosiaan ole aiemmin noilla toisillakaan mitään ongelmia havainnut, vaikka olen niitä lukuisissa autoissa käyttänyt vuosien ajan.

Kokeilen nyt vielä tänään josko liitoksen saisi pitämään laittamalla kaksi kuparitiivistettä päällekäin ja kierteisiin teflonteippiä.

Jollei auta, niin sitten etsin jostain noita 14 mm:n kasaan puristuvia. Ja jatkossa siirtyisin niihin mielellään muutenkin, jos vain niitä jostain (siis lähinnä Motonetista) saisi vaivattomasti ja edullisesti useissa eri kokoluokissa. Vaivaton ei tässä tapauksessa tarkoita niiden hakemista erikseen Turun keskustasta 2 x 10 km:n ajomatkan päähän sijoitetusta merkkiliikkeestä, vaikka siellä tuskin ovat Motonetia kalliimpiakaan... Olisi pitänyt ymmärtää ostaa perjantaina Automaasta, kun siellä kävin muutenkin osia hakemassa, mutta eipä tullut mieleeni, kun aiemmin puhelimessa niistä tiivisteistä kyselin ja kertoivat myyvänsä "ihan tavallisia" kuparitiivisteitä (tulkitsin ne samanlaisiksi kuin Motonetin myymät).

Edit: lähetin palautetta Motonetiin ja pyysin laajentamaan tuotevalikoimaansa tuohon toiseen kuparitiivistetyyppiin...
« Viimeksi muokattu: 28.10.2007, 09:03:55 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 405 - Öljypohjan tulppa vuotaa (XU)
« Vastaus #3 : 28.10.2007, 09:08:48 »
Voithan kokeilla hehkuttaa sen tiivisteen, aivan punahehkuiseksi, josko pehmenisi. Tuo kahden tiivisteen laittaminen ei varmaan auta, jos siellä on edelleen toisena tiivisteenä kova tiiviste. Vähän oudolta tuntuu laittaa sinne kierteisiin teflonteippiä, mutta kyllähän se varmasti auttaa. Itse kokeilisin tuota tiivisteen hehkuttamista.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 405 - Öljypohjan tulppa vuotaa (XU)
« Vastaus #4 : 28.10.2007, 10:30:19 »
Eikös hehkuttamisen lisäksi tarvita nopea jäähdytys kuparin pehmentämiseksi ::)

Joo, itse joskus olen joutunut pehmentämään kupariputkea. Kuumennus punahehkuiseksi ja jäähdytys vesiämpärissä.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

Benkku

  • Vieras
Vs: 405 - Öljypohjan tulppa vuotaa (XU)
« Vastaus #5 : 28.10.2007, 11:34:22 »
Pintojen laatu vaikuttaa eli joko tulpan tiivistyspinnan olakkeessa tai öljypohjassa reiän ympärillä pinnat eivät ole täysin tasaiset. Tuollainen levymäinen tasotiiviste kannattaa hehkuttaa pehmeäksi.

Alkuperäinen ohuemmasta materiaalista rullattu tasotiiviste muotoutuu ja tiivistää paremmin.


KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 405 - Öljypohjan tulppa vuotaa (XU)
« Vastaus #6 : 28.10.2007, 13:09:27 »
Kyllä tollanen tiiviste vuotaa lähes 100% varmuudella sitä peltikoppaa vasten vedettynä. Osta semmonen kuparinen ontelotiiviste vaikka merkkiliikkeestä niin loppuu vuoto. Ja saa niitä ontelotiivisteitä mistä tahansa muualtakin, toi teidän käyttämä tiiviste on tarkoitettu koneistettuja pintoja vasten tapahtuvaan tiivistämiseen esim. vaihdelaatikon proput tai panjoliittimet ym. Ja tiiviisteen tulee olla se pienin joka menee sen propun ympärille, välystä ei saa olla kovin paljoa muuten tiiviste ei keskity kiristettäessä.

Vipe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 162
Vs: 405 - Öljypohjan tulppa vuotaa (XU)
« Vastaus #7 : 28.10.2007, 19:04:20 »
Sama ongelma oli mulla 306:den peltipohjassa, vain kokoonpainuvatiiviste pitää.

Katso onko tiivistepinnassa neljä pientä säteensuuntaista uraa. Näkyy myös vanhassa kokoonpainuneessa tiivisteessä.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Öljypohjan tulppa vuotaa (XU)
« Vastaus #8 : 28.10.2007, 19:30:32 »
Siltä tosiaan vaikuttaa, että tässä ei toimi kuin tuollainen ontelotiiviste. Harmittaa, että muunlaisia kuitenkin samaan käyttötarkoitukseen myydään (ja vasta ensimmäinen ongelmatapaus tämä 405 kohdallani olikin). Yritin vielä kahdella päällekäisellä tiivisteellä, jotka saatujen vinkkien mukaisesti kuumensin punahehkuun ja viilensin sen jälkeen vedessä. Kaksi päällekäistä sen varalta, että jos olisivat olleet jostain syystä liian ohuita tms... Vaan edelleen vuotaa ihan samalla tavalla. Teflonteippiä en viitsinyt kokeilla, kunnei se niistä kierteistä kuitenkaan tiivistä.

Sama ongelma oli mulla 306:den peltipohjassa, vain kokoonpainuvatiiviste pitää.

Katso onko tiivistepinnassa neljä pientä säteensuuntaista uraa. Näkyy myös vanhassa kokoonpainuneessa tiivisteessä.

Käytetyissä tiivisteissä ainakin näkyi neljässä kohtaa, säännöllisin välimatkoin, jonkinlainen jälki/kohouma.

Maanantaina pitää hakea kasa oikeanlaisia kuparitiivisteitä merkkiliikkeestä tai jostain muusta tarvikeliikkeestä kuin Motonetista...
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Herwood

  • Vieras
Vs: 405 - Öljypohjan tulppa vuotaa (XU)
« Vastaus #9 : 28.10.2007, 19:48:17 »
Ne kohoumat on öljypohjan sisäpuolella olevan kierreosan ja öljypohjan pintapellin välissä olevien valutusurien kohdilla. Pintapelti on taipunut niiltä kohdin sisään ja siinä ei oikein hyvin pidä enää mikään tiiviste. Mulla on täysin vastaava tilanne. Hydrauliikkaliikkeestä hain sopivan kokoisen usit-tiivisteen, joka on nyt ainakin toistaiseksi pitänyt. Usitteja on sitten kahta erilaista, ja niistä tähän kohtaan sopinee paremmin se itsekeskittävä malli.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 405 - Öljypohjan tulppa vuotaa (XU)
« Vastaus #10 : 30.10.2007, 08:59:18 »
Kyllä se ontelo kupari tiiviste on ainakin omissani pitänyt aina hyvin. Kerran jouduin laittamaan tollasen "kovan" kupari tiivisteen kun muuta ei ollut ja ei sitä saanut pitämään millään. Vauhdissa vaihdoin ontelon tilalle ja eipä ole sen jälkeen tiputellut. Siihen kovaan tiivisteeseen jäi minullakin näkyviin ainakin yksi siellainen ura joka kielii siitä ettei tiivistepinta ole aivan tasainen eli vaatii tiivisteeltä enemmän joustoa.

Oikeanlaisia tiivisteitä kannattaa ostaa vaikka 10 kerralla jos kuitenkin itse öljyjä vaihtelee, eihän ne juuri mitään maksa. Sitten laittaa tiivisteet autoon johonkin varmaan paikkaan ja muistaa ettei kuparitiivisteet saa olla keskenään vaan pitää eristää esimerkiksi teipillä irti toisistaan. Pitkä aikainen tärinä voi nimittäin syödä keskenään hinkkaavat ihan karrelle, sen verran pehmeitä ovat.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 405 - Öljypohjan tulppa vuotaa (XU)
« Vastaus #11 : 06.11.2007, 19:49:55 »
Ei mulla ole koskaan ollut mitään ongelmia misään autossa (lue:vuotoja) vaikka olen tuollaista "tasaista" kuparitiivistettä käyttänyt...? :-\ Mielenkiintonen juttu...

Kolmetoista vuotta on sama kuparilaatta tiiviste ollut ja aina pitänyt. XU9-kone.

Siinä ainakin on eroa onko peltinen vai alumiininen öljypohja. Alumiinisessa voisi toimia toi kovakin mutta en nyt kuitenkaan suosittele kun toi donitsi on paljon parempi molemmissa kohteissa.