Kirjoittaja Aihe: 407 - Automaattivaihteiston toiminta (AM6)  (Luettu 27777 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 407 - Automaattivaihteiston toiminta (AM6)
« Vastaus #75 : 09.02.2016, 22:55:36 »
Kannattaa laatikkoon vaihtaa öljyt ja samalla tehdä kaikki sopeutukset uusiksi (merkkihuollon testerillä).
Peugeot 3008 hybrid

Petri

  • Vieras
Vs: 407 - Automaattivaihteiston toiminta (AM6)
« Vastaus #76 : 09.02.2016, 23:13:03 »
Tuo mobil 3309 on ilmeisesti hyvä tuohon laatikkoon. Jotkut citroen ja volvopuolella oli käyttänyt tuota halpaa Mannol 3309 öljyä, mutta uskaltaako sellasta tuonne laittaa? Onko tuossa vaihdettavaa suodatinta?

Uusi egr odottelee tallinhyllyllä, kun sais vaan aikaiseksi vaihtaa. Tulpattiin vaan kokeeksi koska jumittelee auki, ja ainakin nyt toiminta on parempi. Aiheuttaako tämä ongelmia hiukkassuodattimen regenerointiin tai muuhun?

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 407 - Automaattivaihteiston toiminta (AM6)
« Vastaus #77 : 09.02.2016, 23:22:11 »
Todennäköisesti mikä tahansa oikean luokituksen öljy on parempaa kuin nyt laatikon sisällä oleva.
Audi A4 Tdi Q

rallyedriver

  • Vieras
Vs: 407 - Automaattivaihteiston toiminta (AM6)
« Vastaus #78 : 10.02.2016, 00:15:36 »
Siitä niin mannolia huuhteluun. http://m.ebay.com/itm/20-1x20-Liter-MANNOL-Multivehicle-Automatik-Getriebeol-ATF-Ol-fur-Toyota-usw-/321960397314?nav=SEARCH

Näillä litrahinnoilla ei paljon ahdista vaikka moneen kertaan järjestelmä huuhtoa.  :)

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

TeURaS

  • Vieras
Vs: 407 - Automaattivaihteiston toiminta (AM6)
« Vastaus #80 : 10.02.2016, 08:58:27 »
Itse käytän samaa kun merkkiliike Total Fluide XLD FE. Sitä ostin 20L ja vaihdoin vähän tiuhemmalla syklillä öljyjä, niin alkoi toimimaan kuin se kuuluisa junan vessa.

pugsport

  • Vieras
Vs: 407 - Automaattivaihteiston toiminta (AM6)
« Vastaus #81 : 28.09.2016, 13:46:04 »
Auto: 2005 607 2,7 V6 HDi (DT17, AM6-automaattivaihteisto, 260 000 km).

Tervehdys! Uutena foorumilaisena kyselen ihmeitä :D Auton am6 laatikolla ajellessa, olen ihmetetellyt turbiinin lukitusta. Esim maantiellä 110kmh (1800 rpm) vakkarissa, pitää aina luistoa (200-300 rpm) D asennossa ja jos pukkaa tiptronicille, niin vetää lukon kiinni? luistaako muillakin? ja toinen ihmetys kyseisessä laatikossa on 3-4 vaihto. Kun laatikko vaihtaa rauhallisessa ajossa kolmoselta neloselle niin ensin se lyö turbiinilukon kiinni ja heti perään aukaiseelukon ja alkaa turbiinista taas luistamaan... Onko tämä joku aisinin ominaisuus? Niin ja sitte mitenkä pp2000 nollataan itseoppivuus kun sieltä löytyy vaan joku öljynkulutus laskuri joka, joka luultavamminkin mittaa vaan ajettuja kilometrejä viime öljynvaihdosta..?

pugsport

  • Vieras
Vs: 407 - Automaattivaihteiston toiminta (AM6)
« Vastaus #82 : 28.09.2016, 16:33:58 »
Vaihteistopesurissa käytin 255tkm ja löivät siellä jotku bg universal öljyt, jotka kyllä päätin heti vaihtaa mobil atf 3309 öljyihin. Tuota kiusallista 3-4 vaihdon turbiininlukitus/aukasu ongelmaa en ole saanut pois... Mietin oisko vika itseoppivuuden syytä, mutta en saanut nollattua pp2000 sitä. 

pugsport

  • Vieras
Vs: 407 - Automaattivaihteiston toiminta (AM6)
« Vastaus #83 : 28.09.2016, 16:36:55 »
Auto: 2005 607 2,7 V6 HDi (DT17, AM6-automaattivaihteisto, n. 400 000 km).

Kolmoselta neloselle vaihdossa kierrokset heittelee 200-300rpm edestakaisin pari kertaa, aivan niinkuin vaihde ei kytkeytyisi kunnolla. Tämän tekee aivan pintakaasulla ajettaessa D:llä. Reilummalla kaasulla ei mitään oireilua. Vaihteet kytkeytyy pehmeästi ilman luistoa. Manuaalipuolella ei tee tuota, vaan kytkee nelosen heti. Ajettu nyt n.400tkm, eikä öljynvaihdosta mitään tietoa. Kannattaako niitä enään näillä kilometreillä vaihtaa, vai meneekö vaan huonommaksi?

Autossa ahtovuoto imuputken Y-haaran tiivisteistä ja taaempi egr jumissa (molemmat egr:t tulpattu). Vaikuttaako nämä vaihteiston toimintaan?

Petrillä taitaa olla sama vika(ominaisuus) kun mulla... onkohan ongelma vain 2.7 hdi malleissa?

Petri

  • Vieras
Vs: 407 - Automaattivaihteiston toiminta (AM6)
« Vastaus #84 : 28.09.2016, 20:15:37 »
Samalta vaikuttaa ja epäilen että on ominaisuus, koska muutamassa muussakin Dt17 Peugeotissa huomannut vastaavan.

Itse vaihdoin öljyä 16 litraa laatikkoon. Vaihteiston käytös ei mainittavasti muuttunut öljyn vaihdolla. Öljylaskurin nollasin kohta vaihdon jälkeen ja tämä pehmensi vaihtoja entisestään. Itse ajelin tuolla n.20tkm puolen vuoden aikana, eikä tuo ainakaan siitä huonontunut. Voisi sanoa että noin paljon ajetuksi automaatiksi vaihtoi erittäin hyvin.

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

Mokkis

  • Vieras
Vs: 407 - Automaattivaihteiston toiminta (AM6)
« Vastaus #86 : 18.02.2018, 23:06:40 »
Auto: 2009 407 SW 2,0 HDi 136 FAP Executive (automaatti, 219 000 km).

Tuli uusi peukku talliin AM6 laatikolla ja heti ekalla reissulla ilmeni ongelma, mitä en huomannut koeajolla. Automaattilaatikon lukko tuntuu luistavan, jos edes kytkeytyy päälle.

Ongelma ilmenee siis ajossa pykälillä 5 ja 6 ja parhaiten todennettavissa manuaalikäyttöasennossa vakionopeudensäädin päällä. Jos ajan vaikkapa 90km/h manuaalipykälä 6 päällä, kierrosluvut on rajoitettu noin 1800rpm. Mutta jos eteen tuleekin vaikkapa ylämäki ja vakionopeudensäädin lisää kaasua, kierrosluvut nousevatkin terävästi, mutta vain hetkellisesti. Saman voi todentaa myös itse kaasuttamalla. Kevyt nopeuden lisäys ei vielä tee mitään, mutta voimakkaampi painallus luistattaa kierroksia selvästi, noin 200-300rpm. Luistatus kestää siis vain hetken, kunnes lukko tuntuu ottavan taas kierrokset kiinni. Esim. pitkässä ylämäessä kierrokset nousee mäen alussa hetkellisesti ja palaa lopulta alas pysyen koko ylämäen ikään kuin lukon mukana.

Moottoritienopeuksissa ongelma pienenee, mutta ei poistu. Vakkarilla tai jalan kaasua lisättäessä esim. 105 -> 110 km/h, vaihteisto päästää aina moottorin kierrokset luistamaan hetkellisesti. Muutoin laatikko toimii suht. sulavasti.

Monta täysin toimivaa AL-4 laatikollista pösöä omistaneena tiedän, että tämähän ei ole ominaisuus. Mutta miten vakavasti tähän pitäisi nyt suhtautua? Autoa myynyt liike ei pystynyt todentamaan miten usein automaattiöljyt on vaihdettu - jos on edes vaihdettu, mutta ainakin autolla on täydellinen huoltohistoria yhdessä ja samassa liikkeessä. Ja vielä en ole ollut yhteydessä liikkeeseen, josta auton ostin perjantaina.

Voiko tässä olla vielä onnellista loppua ja tällainen luisto voisi korjaantua öljyjen kunnollisella huuhteluvaidolla, vai onko laatikko vaurioitunut? Jälkimmäisessä tapauksessa olisi kaiketi alettava harkita kaupan purkamista?  :-\

Ja jos tämän vian nyt vain antaisi olla, niin kuinka pitkäikäinen tällainen laatikko voi olla? Ostin auton ajaakseni sillä seuraavat 100tkm, kuten edellisellä automaattipösölläni. Hyvää tässä on kuitenkin se, että kulutuslukemiin tuo luistaminen ei tunnu vaikuttaneen, koska 1000km viikonloppureissun ja auton aikaisempien koeajojen keskikulutukseksi jäi 5.8l, kun matkakulutukseksi on ilmoitettu 5.7l  8)

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Automaattivaihteiston toiminta (AM6)
« Vastaus #87 : 19.02.2018, 07:21:35 »
Uudemman AM6-vakhteiston ongelma, vika. Harmi. Koodit lukuun ja online ajoa.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 407 - Automaattivaihteiston toiminta (AM6)
« Vastaus #88 : 19.02.2018, 10:53:25 »
Milloin on tullut uudempi? Millä mallimerkinnällä, miten erottaa? Mitä korjauksia tehty? Linkkiä muihin vastaaviin tapauksiin? Mistä tiedät että kannattaa vaan ajaa?

Lopeta noiden idooottimaisten latteuksien latominen jos sinulla ei ole tarjota mitään FAKTAA.
Audi A4 Tdi Q

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 407 - Automaattivaihteiston toiminta (AM6)
« Vastaus #89 : 19.02.2018, 11:13:35 »
Eihän JPL sitä kirjoittanut, että kannattaa vaan ajaa, vaan että testeri kiinni ja ajetaan sen kanssa, että saadaan diagnostiikka laatikosta ja tiedetään mitä siellä tapahtuu. Paikallaan saa vikakoodit, jos niitä on, mutta ei sitä miten laatikko toimii.

Uudempi viitannee ylipäätään AM6-laatikkoon, josta on sitten useita versioita, jotka erottaa lähinnä varaosanumerosta service boxissa.

Tuo Mokkiksen kuvaama käytös ei missään tapauksessa ole AM6-laatikolle normaalia ja jokin vika siellä on. Jos tuohon ei voida todentaa koskaan vaihdetun öljyjä, niin syy voi (osin) olla ihan siinä. Noilla kilometreillä olisi jo kolmesti pitänyt öljyt vaihtaa ja se voi tarkoittaa sitä, että joutuu useamman vaihdon tekemään ja väliin vähän ajoa. Joko imuvaihdolla tai sitten purkuhommiin, että öljynlauhduttimen liitännästä öljyt pihalle. Vähän työläämpi tapaus Peugeotissa tuon laatikon kanssa, mutta tehtävissä sopivilla välineillä. Tärkeää olisi saada mahdollisimman hyvin irtolika pois laatikosta ja normaalivaihdolla se ei toteudu kunnolla, kun siinä vaihtuu vain osa öljyistä.

Tuosta lähtisin liikkeelle, mutta se ei poista sitä, että testerin kanssa pitäisi ajaa ja katsoa mitä siellä laatikossa todella tapahtuu, ellei sitten öljynvaihto korjaa ongelmaa kokonaan.