Kirjoittaja Aihe: 306 - Jakohihnan vaihto (XUD9TE)  (Luettu 10159 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
306 - Jakohihnan vaihto (XUD9TE)
« : 03.04.2010, 02:37:48 »
Kiristyksestä:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=27368.0

306 (2. mallisarja), XUD7 DIESEL OR DIESEL XUD9 OR TURBO DIESEL XUD9TE

Varaosaluettelon mukaan moottorissa on jousikuormitteinen kiristin ja Haynesin 306-korjausoppaan mukaan se säätää hihnan kireyden kohdalleen automaattisesti eli kireyttä ei tarvitse säätää/varmistaa mittalaitteen avulla. Oma korjausopas kannattaa hankkia, jotta tulee tehtyä kaikki oikein.
« Viimeksi muokattu: 01.02.2012, 18:24:49 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

sakarias

  • Vieras
Vs: 306 - Jakohihnan vaihto (XUD9TE)
« Vastaus #1 : 29.04.2010, 22:16:14 »
Auto: 1997 306 1,9 TD.

Miten tuossa lukitaan tuo kampiakseli, kun ainakin muut lukitaan muttereilla? Onko tuossa mallissa jotkut merkit, vai lyödäänkö sinne jotkut tapit?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 306 - Jakohihnan vaihto (XUD9TE)
« Vastaus #2 : 30.04.2010, 07:29:48 »
Yksi pultti nokka-akselille, kaksi pumpulle ja yksi tappi vauhtipyörälle.
« Viimeksi muokattu: 01.02.2012, 18:27:56 kirjoittanut ToniL »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

sakarias

  • Vieras

vhanhisuanto

  • Vieras
Vs: 306 - Jakohihnan vaihto (XUD9TE)
« Vastaus #4 : 06.05.2010, 23:18:03 »
Starttimoottorin takana on lukitustapille reikä, tulee siis lohkon läpi vauhtipyörään. Itse en heti löytänyt reikää, oli niin hyvin tukossa, piti irrottaa startti ja puhdistaa reikä auki käsin poranterää pyörittämällä. Ensimmäisellä kerralla otin kytkinkotelon suojapellin irti moottorin alta ja puristin vauhtipyörän kiinni vaihteistoon isolla liimapuristimella.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 306 - Jakohihnan vaihto (XUD9TE)
« Vastaus #5 : 07.02.2011, 14:40:23 »
Kannattaa olla tarkkana seuraavien juttujen kanssa. Ettei kampiakselin hihnapyörän kiila putoa pois paikoiltaan, kiristin rullan jousi voi olla ikävä puristaa paikalleen ahtaassa raossa jos ei satu olemaan erikoistyökaluja.

Tiedä onko järjestyksellä väliä mutta onhan se vauhtipyörän lukitseminen kaikkein hankalin kun sitä ei oikein mistään nää. Laittelisin itse ensin noita muita hollille ja koittaisin löytyykö vauhtipyörästä reikää sieltä päinkään. Kysymykseen, ei voi lukita jos muut reijät ei ole kohdallaan.

Hihnalle tuossa on automaatti kiristys, juuri se tekeekin hommasta helppoa ja haastavaa. Haastavuus on kiristinrillan vaihto, helppous kiristäminen. Kiristys menee niin että ensin vapautetaan kiristimen lukitus pultti, kiristetään se uudelleen, pyöritetään moottoria pyörimis suuntaan luokkaa 4-8 kokonaista kampiakselin kierrosta. Vapautetaan kiristimen lukitus pultti uudestaan ja kiristetään, tämän jälkeen tarkistetaan lukitus pulteilla että jako on kohdallaan.
« Viimeksi muokattu: 01.02.2012, 18:28:21 kirjoittanut ToniL »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Boldor

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 190
Vs: 306 - Jakohihnan vaihto (XUD9TE)
« Vastaus #6 : 07.02.2011, 18:33:18 »
Vauhtipyörän lukitus onnistuu näin: Pyörität pumpun ja nokan merkit "melkein" kohdilleen. Laita vauhtipyörän ajoitustapin reikäänsä ja painat tapin vauhtipyörään kiinni. Jatkat pyörittämistä pitäen lukitustapin kiinni vauhtipyörän kyljessä, tappi suorastaan "putoaa" ajoitusreikään.

turbodiesel

  • Vieras
Vs: 306 - Jakohihnan vaihto (XUD9TE)
« Vastaus #7 : 27.05.2012, 14:09:01 »
Auto: 1995 306 1,9 TD (XUD9TE, 320 000 km).

Noniin itsellä olisi kyseiseen moottoriin edessä huoltoa mm. jakohihnan vaihto. Edellisestä vaihdosta on 100.000km tällä hetkellä joten ei sillä kauhea kiire vielä ole. Huoltovihkosessa lukee "jakohihna, kiristin + vesipumppu" jotka siis suoritettu 100tkm sitten.

Kysymys: onko tarvetta nyt vaihtaa nuo kiristimet ja vesipumppu myös vai riittääkö pelkkä jakohihnan vaihto?

Starglazer

  • Vieras
Vs: 306 - Jakohihnan vaihto (XUD9TE)
« Vastaus #8 : 12.08.2012, 12:50:09 »
Kiristimen, ohjarin ja vesipumpun vaihtotarvetta on aika mahdoton sanoa etukäteen ja väittäisin että jopa irrotettuna vaatii asiantuntemusta että voi sanoa vaihtotarpeen. Eilen irrotin yhden vesipumpun tällaisesta moottorista jolla on ajettu yli 200 tkm ja oli kuin uusi, mutta vaihdoin sen kuitenkin varalta. Toki jos aikaa on niin voihan sen vanhan irrottaa ja katsoa onko tarvetta ostaa uusi. :)

Kuten tuossa aiemminkin todettiin, kiristimen jousi on todella hankala laittaa paikalleen ilman erikoistyökaluja. Itselläni oli käytössä 406:een peltistä tehty "erikoistyökalu" joka ei sopinut 306:een ilman muokkaamista. Toinen korvakon pulteista ei mahdu tulemaan pois.

Ohjainrullan vaihto vaatii moottorin kiinnikekorvakon irrottamisen moottorista. Kiristinrulla on kiinni korvakon alla. Itse näkisin että työtä on sen verran paljon että ehdottomasti kannattaa vaihtaa kaikki rullat ja vesipumppu samalla jos hihnaa aletaan vaihtamaan.