Auto: 1991/1992 405 GLi 1,6 (XU5, MM G5).
Autooni 405 GLI (Marelli 1-piste) vaihdettiin MAP, ja samalla purin ja putsasin pikeentyneen tyhjäkäyntiventtiilin. Nyt käynnistyminen viileänä vaatii muutamankin yrityksen, ja tyhjäkäynti jää samalla aika alas. Aikaisemmin auto on käynnistynyt laakista, ja tyhjäkäyntikin on ollut kohdallaan. Vika lienee tyhjäkäyntiventtiilissä, joten miten sen toiminnan voi testata? Venttilin käämin läpi kulkee yleismittarin mukaan virtaa, eikä johdon irrottaminen venttiilistä näytä vaikuttavan käyntiin. Venttiili on koottu oikein, ja keskiakselin säätömutteri on mauserilla mitaten kohdallaan. Kerran koko alkuperäisen MAPista johtuneen nykimistä ja sammuilemista aiheuttaneen vian hakuprosessin aikana sain vikakoodin 22 (venttiilin jännitesyöttö), mikä kuitenkaan ei ole toistunut. Muutenkaan vikavalo ei ole enää reagoinut asiaan, ja auto toimii ajossa hyvin.
Alkoi nykimään ja sammuilemaan kesken ajon, kunnes päädyin vaihtamaan uuden MAP-anturin (vikakoodit 33 ja 21). Kaasuläpän potikka tuntuu kuitenkin toimivan koodista 21 huolimatta. Auto olisi siis varmaan muuten nyt kunnossa, mutta tyhjäkäyntisäädin taitaa olla pelistä pois. Mitä lienee tehtävissä, jos sen virransyöttö takkuaa (viittaan kertaalleen saamaani vikakoodiin 22)? Parhaillaan vikavalo ei siis pala, ja kulku lämpinänä on mallikasta.