Kirjoittaja Aihe: 405 - Tyhjäkäyntiventtiili  (Luettu 5570 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

gli

  • Vieras
405 - Tyhjäkäyntiventtiili
« : 27.05.2008, 19:25:02 »
Auto: 1991/1992 405 GLi 1,6 (XU5, MM G5).

Autooni 405 GLI (Marelli 1-piste) vaihdettiin MAP, ja samalla purin ja putsasin pikeentyneen tyhjäkäyntiventtiilin. Nyt käynnistyminen viileänä vaatii muutamankin yrityksen, ja tyhjäkäynti jää samalla aika alas. Aikaisemmin auto on käynnistynyt laakista, ja tyhjäkäyntikin on ollut kohdallaan. Vika lienee tyhjäkäyntiventtiilissä, joten miten sen toiminnan voi testata? Venttilin käämin läpi kulkee yleismittarin mukaan virtaa, eikä johdon irrottaminen venttiilistä näytä vaikuttavan käyntiin. Venttiili on koottu oikein, ja keskiakselin säätömutteri on mauserilla mitaten kohdallaan. Kerran koko alkuperäisen MAPista johtuneen nykimistä ja sammuilemista aiheuttaneen vian hakuprosessin aikana sain vikakoodin 22 (venttiilin jännitesyöttö), mikä kuitenkaan ei ole toistunut. Muutenkaan vikavalo ei ole enää reagoinut asiaan, ja auto toimii ajossa hyvin.

Alkoi nykimään ja sammuilemaan kesken ajon, kunnes päädyin vaihtamaan uuden MAP-anturin (vikakoodit 33 ja 21). Kaasuläpän potikka tuntuu kuitenkin toimivan koodista 21 huolimatta. Auto olisi siis varmaan muuten nyt kunnossa, mutta tyhjäkäyntisäädin taitaa olla pelistä pois. Mitä lienee tehtävissä, jos sen virransyöttö takkuaa (viittaan kertaalleen saamaani vikakoodiin 22)? Parhaillaan vikavalo ei siis pala, ja kulku lämpinänä on mallikasta.

AnttiF

  • Vieras
Vs: 405 - Tyhjäkäyntiventtiili
« Vastaus #1 : 27.05.2008, 23:33:26 »
Ninpä tietysti joo. Auto on -91/92 405 GLi 1.6-koneella (XU5) ja MMG5-yksipistesuihkulla. Alkoi nykimään ja sammuilemaan kesken ajon, kunnes päädyin vaihtamaan uuden MAP-anturin (vikakoodit 33 ja 21). Kaasuläpän potikka tuntuu kuitenkin toimivan koodista 21 huolimatta. Auto olisi siis varmaan muuten nyt kunnossa, mutta tyhjäkäyntisäädin taitaa olla pelistä pois. Mitä lienee tehtävissä, jos sen virransyöttö takkuaa (viittaan kertaalleen saamaani vikakoodiin 22)? Parhaillaan vikavalo ei siis pala, ja kulku lämpinänä mallikasta.

Jos tyhjäkäyntisäädin on ollut irti ja karan ulkonema on muuttunut niin ruiskun nollaus voisi auttaa. Eli akun miinuskenkä irti puoleksi tunniksi ja takaisin kiinni. Virrat päälle 15 sekunnin ajaksi ennen starttausta, jolloin kara käy uloimmassa asennossa ja säätyy oikein. Näin alkoi toimia ainakin uudemmassa kaksilitraisessa.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Tyhjäkäyntiventtiili
« Vastaus #2 : 27.05.2008, 23:47:06 »
Jos tyhjäkäyntisäädin on ollut irti ja karan ulkonema on muuttunut niin ruiskun nollaus voisi auttaa. Eli akun miinuskenkä irti puoleksi tunniksi ja takaisin kiinni. Virrat päälle 15 sekunnin ajaksi ennen starttausta, jolloin kara käy uloimmassa asennossa ja säätyy oikein. Näin alkoi toimia ainakin uudemmassa kaksilitraisessa.

Tuossa autossa voi olla joko vanhempi solenoidiventtiilityyppinen tyhjäkäyntisäädin tai uudempi askelmoottori, riippuen auton valmistusajankohdasta (valmistenumerosta):

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=21264.msg110403#msg110403

Ilmeisesti tässä tapauksessa kyseessä on solenoidiventtiili (ongelmakuvauksesta päätellen).
« Viimeksi muokattu: 25.06.2008, 04:21:40 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

gli

  • Vieras
Vs: 405 - Tyhjäkäyntiventtiili
« Vastaus #3 : 28.05.2008, 00:10:50 »
Solenoidityyppinen luistiventtiili on kyseessä, ja akku oli pitkään irti. Ihmetyttää sekin, että käynti ei muutu mitenkään, kun solenoidin johdon irrottaa. Vastusmittari näyttää nollaa napojen yli, joten käämi lienee kunnossa, ja vika on sitten varmaan syöttöjännitteen ohjauksessa, mikäli vikaa ylipäätään on. Säätääkö tyhjäkäyntinopeutta jokin muu asia? Voiko MAPin vaihto Motonetin tarvikkeeseen vaikuttaa siihen?

Benkku

  • Vieras
Vs: 405 - Tyhjäkäyntiventtiili
« Vastaus #4 : 28.05.2008, 01:38:27 »
Vastusmittari näyttää nollaa napojen yli, joten käämi lienee kunnossa...

Solenoidien käämeissä on aina jokin imbedanssi eli mikäli vastus mitatusti lähellä nollaa ohmia niin käämi lienee viallinen. Näissä solenoidikäytöissä on pyritty pieneen energian kulutukseen (ts. lävitse kulkeva virta pieni = imbedanssi suuri) riippuen venttiilin tyypistä luokkaa 10-60 ohmia.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Tyhjäkäyntiventtiili
« Vastaus #5 : 28.05.2008, 07:47:36 »
Solenoidityyppinen luistiventtiili on kyseessä, ja akku oli pitkään irti. Ihmetyttää sekin, että käynti ei muutu mitenkään, kun solenoidin johdon irrottaa. Vastusmittari näyttää nollaa napojen yli, joten käämi lienee kunnossa, ja vika on sitten varmaan syöttöjännitteen ohjauksessa, mikäli vikaa ylipäätään on. Säätääkö tyhjäkäyntinopeutta jokin muu asia? Voiko MAPin vaihto Motonetin tarvikkeeseen vaikuttaa siihen?

Onkohan venttiilin säätö ihan kohdallaan puhdistuksen jäljiltä? Jos se siis yleensäkään on toimintakunnossa. Foorumilta löytyi tällainen ohje:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=25417.0

Ehkä mutterista varovasti säätämällä voisi vaikuttaa myös tyhjäkäynnin "perusasetukseen" eli saada siten nostettua sitä hieman korkeammalle (laita mutterin alkuperäinen asento muistiin)? Itse en ole ko. venttiilin toimintaan päässyt tutustumaan, joten tämä on vain arvaus...

Säätääkö tyhjäkäyntinopeutta jokin muu asia? Voiko MAPin vaihto Motonetin tarvikkeeseen vaikuttaa siihen?

Moottorinohjausyksikkö säätää tyhjäkäyntiä ko. venttiilin avulla ohjelmointinsa mukaan mm. eri antureilta keräämiensä tietojen perusteella (moottorin kuormitus, jännite, lämpötila jne.). Siten MAP-anturinkin antamat arvot voisivat varmaan vaikuttaa tyhjäkäyntiin, mutta luultavasti Motonetin MAP-anturi vastaa kuitenkin riittävän tarkasti alkuperäistä. Kyseisen anturin tuotekoodi taitaa olla 28-1396. Tässä suuntaa-antavia mittaustuloksia siitä verrattuna erään 306:n alkuperäiseen:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=7832.0

Tyhjäkäyntiin vaikuttavat ulkoiset tekijät:

- kaasuläpän perusasetus
- vuodot imupuolella (rikkinäiset/irtonaiset letkut)
- takerteleva kaasuläppä
- takerteleva tai väärin säädetty kaasuvaijeri

Mikäli tyhjäkäynnin säätö toimii oikein, pitäisi mitatun käyntinopeuden vastata ilmoitettua ohjearvoa (ilmeisesti 850 rpm) ja sen ei pitäisi juurikaan muuttua, kun kytket päälle samanaikaisesti mm. ajovalot, takalasinlämmittimen ja lämmityslaitteen puhaltimen.
« Viimeksi muokattu: 25.06.2008, 04:21:59 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

gli

  • Vieras
Vs: 405 - Tyhjäkäyntiventtiili
« Vastaus #6 : 28.05.2008, 09:56:42 »
Kiitän runsaista vastauksista. Venttiilin purkaminen on varsin nopea ja vaivaton toimenpide, ja uskoisin, että mauserilla mittaamalla säätömutterinkin saa aika hyvin kohdalleen. Koko tämä vikakaan ei sinänsä ole kovin iso, eli kylmäkäynnistyksessä joutuu vaan sahaamaan hiukan enemmän. Kuten sanottua, lämpimänänä käynti on moitteetonta. Seuraavaksi täytyy keksittyä solenoidin sähköiseen toimivuuteen ja mahdollisesti hankkia sitten vaikka purkuosa tilalle. 

405Gli

  • Vieras
Vs: 405 - Tyhjäkäyntiventtiili
« Vastaus #7 : 28.05.2008, 18:21:26 »
Eräässä MM G5-moottorinohjausjärjestelmästä kertovassa kirjassa annetaan muistaakseni joku tarkempikin arvo tuolle, mutta valitettavasti en pääse tarkistamaan asiaa pariin päivään. Mutta esim. polttoainehöyryjen kierrätysjärjestelmän solenoidiventtiilille annettu arvo on 40+-10 ohmia.
Arkistojen kätköistä löysin tuollaisen sivun, joka kertoo lisäilmaventtiilin resistanssiksi 6,5-8,0 Ω.

Ja vielä lisätään MMG5-sytkän kalibrointiohje, joka on suora lainaus vanhalta 405-foorumilta:
1. Ruisku nollaantuu kun akun miinusnavan irrottaa vartiksi
2. imuilman esilämmitinputki irti
3. kaikki mahdolliset sähkölaitteet pois päältä, etuvalot, puhallin, stereot jne
4. virrat päälle pariksi minuutiksi jotta lambda-anturin esilämmitin ehtii lämmittää lambdaa
5. startti ilman kaasua ja annetaan käydä yli 5 min koskematta MIHINKÄÄN, kaikkein vähiten kaasuun
6. esilämmitinputki kiinni ja kovaa ajoa.

Ja tämä pitää tehdä joka kerta kun akku on ollut irti.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Tyhjäkäyntiventtiili
« Vastaus #8 : 01.06.2008, 23:01:48 »
Arkistojen kätköistä löysin tuollaisen sivun, joka kertoo lisäilmaventtiilin resistanssiksi 6,5-8,0 Ω.

Samaa näyttää sanovan myös Haynesin kirja "Automotive Engine Management And Fuel Injection Systems Manual 3344".
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Pököttimies

  • Vieras
Vs: 405 - Tyhjäkäyntiventtiili
« Vastaus #9 : 23.08.2008, 13:01:07 »
Jos tyhjäkäyntisäädin on ollut irti ja karan ulkonema on muuttunut niin ruiskun nollaus voisi auttaa. Eli akun miinuskenkä irti puoleksi tunniksi ja takaisin kiinni. Virrat päälle 15 sekunnin ajaksi ennen starttausta, jolloin kara käy uloimmassa asennossa ja säätyy oikein. Näin alkoi toimia ainakin uudemmassa kaksilitraisessa.

Kiitoksia tuhannesti tästä vinkistä.  :D

Oli pientä nykinää havaittavissa kylmällä koneella kun ajaa risteyksiin heti käynnistyksen jälkeen kun joutuu nostaa kaasua ja sitten taas painamaan sitä lisää kun jatkaa risteyksestä. Toi nykiminen loppuu lämpösellä koneella.
Kuitenkin sen verran rupes ärsyttää et putsasin tyhjäkäyntisäätimen ja sen jälkeen alko tyhjäkäynti seilaa ihan miten sattuu sekä kylmänä et lämpösenä. Ihmettelin et jokos kerkesin hajottaa ton säätimen sitä putsatessa kunnes näin tän vinkin. Akun piuha irti tunniks ja takas kiinni ni nyt pelaa. Tosin alkuperäinen vika ei poistunut. Aika paskanen oli säädin, mut ei vaikuttanut mitenkään. >:(