Kirjoittaja Aihe: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)  (Luettu 38845 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PL

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #30 : 11.05.2014, 10:28:19 »
Itse tein eilen samaa projektia ja jarrumekanismin puoleinen jousi oli ainut vaikea laitettava. Kokeiltiin monenlaista tekniikkaa, mutta emme kyllä keksineet miten sen saisi helposti tehtyä etukäteenkään. Miten Japa teit homman?

Helpoin järjestys oli laittaa ensin kumpikin jarrukenkä, sen jälkeen säätömekanismi ja sen jousi joka menee meisselillä. Viimeisenä vaijerin mekanismi ja sen jousi. Tätä varten hyvä työkalu oli motonetistä haettu jousien vetämiseen tarkoitettu t-kahva, koska jousi on todella tiukka.

Japa

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 236
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #31 : 11.05.2014, 14:19:17 »
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=45651.msg337713#msg337713

Tuonne kirjoitin miten sain laitettua jouset varsin helposti paikoilleen. En tiedä vaikeuttaako asiaa, jos laittaa pultit alkuperäiskiinnityksen sijaan. Itse laitoin siis orkkiskiinnityksellä, koska katsoin jarrukilpien olevan vielä hyvässä kunnossa.
Ajossa: 406 HDi (RHZ) -00 + C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Bad_Taste

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #32 : 11.05.2014, 18:14:16 »
Mites nyt menee käsijarrun säätäminen kokonaisuudessaa, olen aina vain säätänyt rummun sisältä. Entäs vaijerin säätö? Pitääkö ensin rummun säätö jutut laitta löysälle ja sen jälkeen säätää vaijeri niin ettei ole löysää? Sen jälkeen rummut 4 naksussa täysin kiinni?

micco

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #33 : 11.05.2014, 18:43:27 »
Aina aloitetaan rummuista säätäminen, eli sieltä "löysät pois". Sitten jos vielä tarvetta niin vaijerista säätää. Periaatteessa aina pitäisi riittää että rummuista laittaa lähemmäksi.

PL

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #34 : 11.05.2014, 18:49:30 »
Virallisen ohjeen mukaan vaijerin kireys säädetään niin, että t-kappaleeseen tulevissa vaijereissa on vähintään 0.5 mm välystä.

Hurulau

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #35 : 08.06.2014, 15:54:41 »
Ei auta rasvat kuten kuvasta näkyy.. Kenkiä löysätty ja kiristetty eestaas kun on pultti-mutteri kiinnityksellä. Rupeaa vähin v******n jo..


purflux

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #36 : 08.06.2014, 17:38:55 »
Ei auta rasvat kuten kuvasta näkyy.. Kenkiä löysätty ja kiristetty eestaas kun on pultti-mutteri kiinnityksellä.

Ei kuitenkaan näy rasvaa "porauksen" kohdalla, tarkoitan hammaskehän oikealla puolella (alapuolella). Eikös kehän ja siinä kiinni olevassa naaraskappaleen pitäisi pyöriä toisiinsa nähden. Jos se on pahasti jämähtänyt yhteen, kannattaa laittaa ruuvipenkkiin kiinni ja pihdeillä nitkuttaa irti. Sitten vaikka sopivalla poranterällä rotsaa porauksen puhtaaksi ja kasatessa laittaa kuparirasvaa.

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 591
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #37 : 08.06.2014, 18:09:08 »
Sain ensimmäisen kerran laitettua käsijarrun, siis rumpujarrut ite kuntoon. Pösön tapauksessa ensin kengät tapeilla kilpiin, sitte säätömutteri paikalleen, linkku hollille, lyhyempi jousi ja lopuksi linkun puoleinen pitempi jousi. Samalla vain ählätään säätömutteri ja linkku kohilleen etteivät tipahda väärään asentoon tai pois. Jouset on ne vaikeat jutut tässä huoltotoimessa, t-koukku on ehdoton väline. Toiselle puolelle en saanu millään uutta pitempää jousta paikalleen ja kun vertasin vanhaan niin se uusi oli jäykempi. Kun en jaksanut ährätä enempää niin laitoin vanhan puhdistettuna ja meni huomattavasti helpommin. Kilvistä puhdistin porakoneeseen laitettavalla messinkiharjalla ruosteet pois mitä lähti ja sinkkimaalin päälle, jos se jatkaisi käyttöikää. Kuskin puoleisesta säätöreijästä puuttui kumitulppa ja liekö ollut siksi vai miksi hyvin törkyinen rumpu, oikealla puolella oli paljon vähemmän likaa. Säätömutterin ja linkun puhdistin perusteellisesti ja voitelin ne kuparispraylla, luonnollisesti täydellinen puhdistus koko systeemille. Katsastuksessa käsijarrussa oli heittoa 8 ja käyttöjärruissa 2 prosenttia. Jarruille tuli täydellinen remontti ja vain etusatulat jäi entiset.
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

PL

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #38 : 12.06.2014, 23:58:42 »
Ei kuitenkaan näy rasvaa "porauksen" kohdalla, tarkoitan hammaskehän oikealla puolella (alapuolella). Eikös kehän ja siinä kiinni olevassa naaraskappaleen pitäisi pyöriä toisiinsa nähden. Jos se on pahasti jämähtänyt yhteen, kannattaa laittaa ruuvipenkkiin kiinni ja pihdeillä nitkuttaa irti. Sitten vaikka sopivalla poranterällä rotsaa porauksen puhtaaksi ja kasatessa laittaa kuparirasvaa.

Jep, tuo uran sisältävä "hattu" siinä tosiaan kiertyy vapaasti mekanismia säädettäessä. Jarrukenkien kiristyspulttien kireys ei tuon mekanismin toimintaan pitäisi vaikuttaa juuri mitenkään.

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #39 : 17.12.2014, 22:57:56 »
Tässä on referoitu yhteenveto tehtaan ohjeesta käsijarrun säätöön:

Kaikkihan alkaa perän nostamisella ilmaan, renkaiden irroituksella ja kumitulpan irrotuksella jarrulevystä. Muistakaahan se pukki sitten auton alle ennen kuin ryömitte sinne...

1. Löysää vaijeristo säätömutteria löysäämallä (ensiövaijerin säätömutteri)
2. Käännä kenkien säätöpyörää kunnes jarrulevy ei enää pyöri käsin
3. Löysää kenkien säätöpyörää kuusi pykälää vastakkaiseen suuntaan
4. Aseta käsijarruvipu pykälään 4.
5. Kierrä ensiövaijerin säätömutteria kunnes toinen jarrulevy lukkiutuu siten, ettei se pyöri käsin.
6. Tarkasta, että molemmat levyt pääsevät pyörimään vapaasti kun käsijarru on vapautettu
7. Tarkista lopuksi, että ensiö-toisiovaijerin välisessä jakokappaleessa on 0,5mm välys. Jos ei ole niin säädä se 0,5mm:iin
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

tume_81

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #40 : 10.04.2015, 21:07:15 »
Auto: 1998 406 2,0 GW.

Säätelin käsijarrun katsastusta varten kohdalleen, mutta iski seuraava ongelma. Kengät on säädetty rumpuihin nähden pienelle laahaukselle. Käsijarruvaijeri tiukattu sillein et kahva on ns. normaali. Nyt kun teki pari napakkaa käsijarrutusta niin kahvan vapaa liike kasvoi ja kahva alkoi nousta aivan ylös.

Uusi vaijerin säätö ja sama juttu, nyt vaijerin säätö tapissa ja kahva nousee ylös. Silmämääräisesti kaikki kunnossa. Voiko vaijeri alkaa venyä ikääntyessä vai mistä pitäisi vikaa etsiä?

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #41 : 10.04.2015, 21:12:25 »
Mahtaako olla kengät kiinni? Niistä tuppaa ne kiinnitystapit/tappien reiät ruostumaan puhki.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

tume_81

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #42 : 10.04.2015, 21:14:13 »
Täytyy tarkistaa, mutta uskoisin kiinni olevan kun oli aika hyvässä kunnossa paikat.

505 tbo

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #43 : 22.04.2015, 16:55:52 »
Itellä tullu joskus vastaan että jos koitat tehdä käsijarrukäännöksen eli vaiuhdista vetää kiinni niin tulee väljää kahvaan. En muuta oo keksiny kuin että antaa käsijarrukenkien runko periks, ohan siellä mahtavat voimat jos se nappaa kiinni saakka. Joskus on lukenut että tätä käsijarrua olis syytä käyttää vaan auton ollessa jo paikallaan.

Sepinvanha

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #44 : 02.05.2015, 00:04:37 »
Auto: 1999 406 2,0.

Teetin takapään jarruremontin. Vaihdettiin levyt, palat, kilvet, pari vaijerin pätkää ja jarrukengät. Korjauksen jälkeen käsijarrussa oli noin 2 cm tunnoton liike ennenkuin alkoi ottaa kiinni. Katsastuksessa mitattiin vasen 1.1 /oikea 1.8. En ollut tyytyväinen korjaukseen, koska prosentuaalinen ero oli lähes 40 uusilla osilla ja klappi häiritsi. Nyt pitää napakasti noin 5 napsun jälkeen 1.2/1.5. Epäilen kuitenkin että kengät vedetty liian tiukalle, koska rengas ilmassa kuuluu kahinaa eivätkä pyöri vapaasti  kummallakaan puolella. Liikkeelle lähtiesssä kuuluu viikutusta ja rummut lämpenevät hieman 10 km ajon aikana. voiko johtua uusista paloista ja levyistä? Korjaamolla sanottiin ensin ettei jarrut saa laahata, mutta eivät kuitenkaan tehneet mitään, kuulemma ihan kunnossa. Miten herkästi takarenkaan kuuluu pyöriä ylös nostettuna ja mitä ääniä siitä saa kuulua, laakerit uskoakseni kunnossa, olisivat varmaankin korjaamolla huomanneet jos vialliset.