Kirjoittaja Aihe: 406 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)  (Luettu 2413 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pepez

  • Vieras
406 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)
« : 11.01.2016, 19:45:42 »
Auto: 2002 406 GW 2,0 HDi.

Auto alkoi merkkaamaan kovien pakkasten jälkeen ja moottorin vaihdelaatikon puolella on jossain vuotoa. Epäilen EGR:n alla olevaa osaa, siitä näyttää lähtevän letkua ohjaamoon päin ja sen alla on glykolijälkeä. Mikä osa tuo on ja onko tuolla jotain tyypillisesti vuotavaa kohtaa?

Edit: Ilmeisesti termostaattikotelo kyseessä.

pepez

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)
« Vastaus #1 : 12.01.2016, 12:59:22 »
Ylävesiletkua puristellessa kuuluu jotain ylimääräistä pihinää koneen takapuolelta, ei siis ainakaan suoraan termarin kohdalta vuoda.

micco

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)
« Vastaus #2 : 12.01.2016, 13:53:53 »
Termostaattikotelo on metallitiivisteellä kannessa kiinni. Sitten siihen tulee jäykkä putki mikä menee koneen takaa vesipumpulle. Molemmissa päissä o-renkaat. Koneen takana myöe EGR:n lämmönvaihdin sekä kabiiniin menevät vesiletkut. Villi veikkaus, että olisi tuon jäykän putken o-renkaasta vuoto. Koneen alta näkee ainoastaan.

Jos kannentiivisteestä pääsee painetta järjestelmään, voi se olla syyllinen, tsekkaa tuo ensin.

pepez

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)
« Vastaus #3 : 14.01.2016, 20:12:33 »
Tänään katselin taas uusiksi koneen lämmittyä ja näytti höyryävän ja tihkuvan lämmityslaitteelle menevien letkujen liitoksesta (se toinen ilman ilmausventtiiiliä). Pitää katsoa jossain vaiheessa, saisiko tuon pelkällä uudella kiristimellä korjattua. En tosin löytänyt noita letkuja osakaavioista, onko vinkkiä?
« Viimeksi muokattu: 14.01.2016, 20:23:03 kirjoittanut pepez »

Capricorn

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)
« Vastaus #4 : 31.10.2016, 17:46:33 »
Auto: 2004 406 GW 2,0 HDi 110 (VF38ERHZF81662227, 427 000 km).

Ongelma on, että jäähdytysnestettä vuotaa vesipumpulta tulevan putken jäähdytysnestekotelon päästä. En saanut vielä purettua koteloa irti, kun tuntuu olevan aika tiukassa. Onko kotelon irroitukseen jotain vippaskonstia. Todennäköisesti o-renkaasta vai onko mahdollista, että kotelo on halki?

Capricorn

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)
« Vastaus #5 : 06.11.2016, 09:02:06 »
Tästä muodostui aikamoinen projekti. Joudun vaihtamaan uuden metalliputken koneen taakse sekä uuden termostaattikotelon.

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)
« Vastaus #6 : 06.11.2016, 10:16:45 »
Miksi nuo osat, eikö pelkkö tiivisterengas riitä?

Capricorn

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)
« Vastaus #7 : 08.11.2016, 17:03:32 »
Vois sanova näin että oma pummi oli tuo termostaattikotelo. Putkeen oli ruostunu reikä.

Capricorn

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)
« Vastaus #8 : 11.11.2016, 18:03:10 »
Nyt tuli jonkunlaista kysymystä, kun sain uuden termarikotelon. Uudessa termarikotelossa on lämpötilaanturin kohdalla kaksi letkulähtöä, kun vanhassa oli vaan yksi mikä meni lämppärin kennolle. Jos jollakin olisi tietoa mikä tarkoitus tuolla toisella lähdöllä on.
Ongelmaahan ei ole, kun sain vanhasta kotelosta vaihdettua sopivan kannen uuteen. Kiinostaisi vaan tietää mikä tuo lähtö on.

KAntti

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)
« Vastaus #9 : 12.12.2016, 20:21:58 »
Auto: 2002 406 2,0 HDi (80 kW, automaatti-ilmastointi, 360 000 km).

Jäähdytysnestettä kadonnut ja olen sitä lisäillyt. Ajanut muutamia n 200 km matkoja.

Viikonloppuna n 20 km ja nestettä oli hävinnyt paljon n 1,0 l. Koneen alla näytti märältä takaosasta. Yläpuolelta huomasin, että lämmityslaitteelle menevän letkuliitoksen ( 90 käyrä jossa ilmausruuvi ) tienoilta ruiskahti nestettä, kun sitä liikutin. Ei siis tullut koneen alapuolelta.

Autolle ei ole tehty mitään ja tänään n 5 km jälkeen katsoin niin ei vuoda sieltä, mutta kuin avaan paisuntasäiliön, niin kyllä siellä on painetta. Lämmitys kyllä toimii, mutta nyt ei näyttänyt tulevan neste siitä letkun tienoilta.

Mikä voisi olla syynä ?

Eli mistä vuotaa, ja miksi ei tänään vuotanut vaikka paisuntasäiliössä oli painetta,. Voiko johtua että vkl oli lämpötila pyynti sisällä +27 C ja ulkona -8 C. Tänäänkin ulkona -6 C mutta pyynti 22 C.

TEMP_ARKISTOON

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)
« Vastaus #10 : 13.12.2016, 07:48:24 »
Oletettavin paikka on kannentiiiviste jos painetta syntyy. Letkuissaja lämmityslaitteen kennossa saattaa olla vuotoa mutta se on eri juttu, se ei aiheuta painetta järjestelmään. Toki vuoto saattaa olla paineen aiheuttama vika. Järjestelmä pitäisi ensin koeponnistaa ja sen mukaan tehdä johtopäätökset ja jatkosuunnitelma.

KAntti

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)
« Vastaus #11 : 13.12.2016, 20:46:39 »
Kiitos kommentista...

Liekö kuitenkaan kannnentiiviste. Ehkä sieltä paisuntasäiliöstä tuli vaan osa pois normaalin laajenemisen vuoksi. Olen kaatanut se täyteen.

Nyt on autoa käytetty ja ajettu, ja syyläriltä tulevat letkut on pehmeitä, samoin kuin auton seisoessa. Ei siis painetta. Samoin täysin puhdasta jäähdytysnestettä ja öljypuolella öljyä.

Ei näytä nyt tulevan lämppärin letkustakaan. Termostaatin alla oli kyllä hieman märän näköistä, eli varmaan tullut sieltä. Lieneekö termostaatin kierto tai jotain. Käynpä aamulla korjaamolla kyselemässä, ja saavat samalla korjatas, jos ei ole kannentiiviste.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 965
Vs: 406 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)
« Vastaus #12 : 13.12.2016, 21:32:31 »
Painetta ei saisi olla ainakaan sen jälkeen kun kone on jäähtynyt. Jos kylmässä koneessa on painetta, se on pakokaasua joka ei tiivisty kokonaan vesipisaroiksi. Iso osa pakokaasusta on vesihöyryä, se tiivistyy mutta typpi ja hiilidioksidi pysyy paineellisina.

KAntti

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)
« Vastaus #13 : 13.12.2016, 21:52:24 »
Ei ole yhtään painetta, kun kone on jäähtynyt.

KAntti

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnestevuoto (HDi)
« Vastaus #14 : 28.12.2016, 22:41:28 »
Vuoto oli muoviläpivienneissä letkuissa, jotka menee cabiinin puolelle. Pitää ostaa koko letku, ja mielellään meno ja paluu samalla.
Hintaa n 40 € per letku ja töitä reilu puolituntia. Nyt pelaa. Ei ollut kannentiiviste.
Kiitos avusta.