Kirjoittaja Aihe: 307 - Istuinlämmittimen korjaaminen  (Luettu 12558 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jalat

  • Vieras
307 - Istuinlämmittimen korjaaminen
« : 11.10.2007, 21:17:10 »
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 307 - Istuinlämmitin


No niin. Tuli korjattua omaan 307 pösöön istuinlämmitin. Tarpeeksi kun kaivoi, niin sormituntumalla löytyi kohta josta selkänojan vastus oli mennyt poikki. Tarkalleen selkänojan ihan alareunasta, jonne menee se lämmitysjohto. Johdon näkee kun takapenkin kautta katselee penkin alle ja sieltä saa hieman auki sitä ottamalla pohjassa olevista koukuista joustavan hihnan irti. Tällöin pääsee vetämään syrjempään penkin takareunan alaosassa olevia huopakankaita.

Selkänojan lämmitysvastuksen johto meni keskeltä alaosaa selkänojaan. Penkin etupuolella sai taas venytettyä tätä selkänojaa alaosasta eteenpäin. Sieltä sormella kokeilemaan ja katkenneet johdot löytyi. Purin pehmustetta sopivasti pois jotta sain johdot näkyviin. Kolvi esiin ja kolvasin muutaman sentin mittaiset johdot katkenneiden johtojen väliin.

Tuli hieno ja toimiva. :) Säästyi juuri 2 tunnin vaivannäöllä 646 e + töiden hinta.

Tässä vielä pari kuvaa tapauksesta. Toisessa kuvassa on punaisella ympyröity kohdat joihin kolvin kanssa tinasin noin 10 cm pätkän 0,75 mm ohutta kaiutinjohtoa. Suunnilleen saman paksuista tuntui olevan kuin vastusjohto.



Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.

Teme

  • Vieras
Vs: 307 - Istuinlämmittimen korjaaminen
« Vastaus #1 : 12.11.2007, 22:33:54 »
Korjasin kuskin istuinlämmittimen yllä olevan ohjeen kuvien pohjalta. Oli yllättävän helppo juttu. Käsittääkseni melkein poikkeuksetta vika on juuri kuskin selkänojan lämmittimessä.

Tässä omaa selostusta noiden kuvien lisäksi. Koettakaa saada ajatus irti kuviin vertaamalla...

1. Ensin otetaan takapenkin puolelta ja etupenkin alta kolme kuminauhaa pois. Selkänojan verhoilu on niilllä alaosastaan osin kiinni.

2. Lisäksi se selkämyksen kangas (siis takapenkin puoleinen kangas) on keskeltä alareunastaan vielä kiinni sellaisella muovilistalla penkin alla... eli penkin takapuolen verhous menee selkänojan alareunan kautta penkin alle ja sitä seuraamalla sellainen 250-300 mm muovista tehty "kulmalista" on vedetty penkin tukiraudan taakse. Hieman kangasta venyttämällä lähtee sekin irti. Penkin voi pumpata yläasentoon niin näkee paremmin alle.

3. Sitten edelleen takapenkin puolelta katsoen ainakin minulla kaikkein oikean puoleisin liitin penkin alla on se selkänojan lämmittimen liitin. Otetaan se irti. Katso vielä että kyseinen johto on varmasti se joka menee selkänojan sisään sen alareunasta keskeltä. Penkin alla on myös istuin osan lämmittimen liitin sekä pari muuta, joista huomioitava varsinkin penkissä olevan sivuairbagin liitin  :o Sitä ei saa turvallisuussyistä irroittaa, sillä siihen liittyy käsittääkseni ainakin takaisinkytkettäessä myös jonkin tasoinen laukeamisriski(!), joka voi olla penkin sivulla johtoja räpläävälle vaarallinen!

4. Sen selkänojan vastuksen pimeänä olon voi seuraavaksi todeta tsekkaamalla selkänojan liittimen kahdesta johtimesta vastuksen yleismittarilla - jos ei näytä mitään niin johto poikki, mikä oli ainakin minulla tilanne. Ja taas varmuus oikeasta johdosta, yleismittarilla ei kannata antaa edes vastuksenmittaukseen tarvittavaa virtaa airbagille  :o  Eli jos mittari näyttää liittimestä lähteville kahdelle johdolle vastusta niin piuha takaisin, seuraavat ohjeet ei sitten auta vaan vika on jossain muualla.

5. Seuraavaksi selkänoja käännetään takapenkkiä vasten, siis ihan makuuasentoon. Siirrytään etuoven puolelta kuskin paikalle, josta selkänojan verhoilua nostamalla näkyy pehmusteeseen menevä johto - siis se joka on irroitettu. Itse vedin irroitetun johdonpään selkänojan ja istuinosan välistä istuinosan päälle, jolloin jatko on helpompaa. Johto menee keskeltä selkänojaa sisään ja on valettu selkänojan solumuoviin. Sääli on heikoutta  :-\, joten solumuovia hieman repimällä (tee sellainen selkänojan suuntainen mielestäsi riittävä repeämä sormilla) tulee esiin noin 5 cm syvyydeltä johdosta kohta, jossa paksu eristetty johdinpari muuttuu kahdeksi ohueksi langaksi, jotka jatkuvat erillisinä penkin pehmusteen sisään. Johdin on tästä eriytymiskohdasta melkein poikkeuksetta pokki - sen näkee tutkimalla eriytymiskohtaa. Niissä on sellainen nailonvahvike sisällä joka ei liene edelleenkään poikki. Murtunut on ainoastaan sen päällä olevat ohuen ohuet kuparilangat, jotka toimivat vastuksena. Ohuet "säikeet" joutuvat lyhyyttään jonkimoiselle vedolle ja liikkeelle alttiiksi ja katkeavat liitoskohdastaan. Väittäisin, että joku on mitoittanut piuhat muutaman sentin liian lyhyiksi.

6. Eli kylmästi ohuet johdot eriytymiskohdasta reilusti irtipoikki sivuleikkureilla.

7. Itse laitoin pätkästä uutta paksumpaa johdinta reilut "pidennykset" noihin ohuisiin lankoihin. Tuossa arkiston ohjeessa on neuvottu tinaamaan, mutta itse laitoin liitokseen sellaisen ohuen "putkiapikon", jossa on valmiina kutistesukka päällä. Eli tuo kutisteliitin ensin ohueen lankaan (katso että kuparisäikeitä jää kunnolla liittimen sisään), liitin pihdeillä lyttyyn ja uusi pidennysjohdon pätkä liittimen toiseen päähän joka sekin litistetään. Lopuksi kutistin sytkärin pienimmällä liekillä kutistesukka suppuun. Lisäjohtimien toiset päät on sitten helppo liittää siihen paksuun tulojohtoon. Sen liitoksen tein samalla periaatteella. Tuon sytkärin tai kolvin kanssa on syytä varoa solumuovia, joka kärähtää helposti  ???

Tulojohdossa muuten on molemmissa johtimissa puristeliittimet, joilla paksumpi johto on liitetty ohuisiin vastusjohtimiin ja josta kohdasta ohut johdin on mitä todennäköisimmin poikki. Nämä kaksi liitintä on hämäävästi laitettu johtosarjassa lyhyen kutistesukan molempiin päihin, jotta pysyisivät paikallaan. Ne eivät siis saa koskettaa toisiaan. Nopeasti katsoen nimittäin näyttää kuin kutistesukassa oleva liitin olisi irronnut toisesta... tämä siis ainakin vm.01 mallissa.  :-\

Tuon jälkeen penkki kasaan ja johto paikoilleen. Minulla kahden talven persauksen palelu loppui tuohon "remontiin". Kustannus oli nuo liittimet ja lyhyet johdonpätkät, jotka löytyivät pakista. Aikaa meni noin tunti, kiitos tuon arkistojutun kuvien, vaikken edes aloittaessa edes oikein tiennyt varmasti mitä olin tekemässä  ;D Paikallinen Laakkonen olisi korjannut selkäosan silloin pari vuotta sitten hintaan n. 600 egee, eli tilaamalla uuden pehmusteosan. Tuosta puuttui kait vielä työkin - nyt naurattaa  ;D

Kokeilee ken haluaa.