Kirjoittaja Aihe: 307 - Etupään tärinä  (Luettu 5092 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

gti6

  • Vieras
307 - Etupään tärinä
« : 07.02.2008, 23:53:46 »
Ongelma:

Auto: 2004 307 1,6 (ajettu 35 000 km).

Ajettaessa 70-90km/h nopeudella auto täristää voimakkasti, mutta ei aina. Eteen vaihdettu koiranluu jonka jälkeen ei kolinoita ole kuulunut = ei väljää josta täristys voisi johtua. Testattu kesä / talvirenkailla molemmilla täristää. Jos vika on vetoakselissa miten ton voisi todeta kotikonstein?

Ratkaisu:

Vika on kuitenkin renkaissa, kolmas sarja renkaita alle ja loppu tärinät.Talvirenkaiden molemmissa etuvanteissa sivuttais heittoa.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 719
Vs: 307 - Etupään tärinä
« Vastaus #1 : 08.02.2008, 20:49:03 »
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=6737.0

307 on aika tarkka renkaista mikkä siellä alla pyörii. Renkaat kannattaa keskittää vanteelle ja tasapainottaa tälläisellä laitteella kuin HUNTER. Se on paras laite tähän tärinän poistoon. Se myös kuormittaa rengasta painotuksen aikana. Tälläisiä laitteita löytyy ainakin Vianor liikkeistä.
« Viimeksi muokattu: 25.06.2008, 07:24:20 kirjoittanut SamiK »
Peugeot 3008 hybrid

Benkku

  • Vieras
Vs: 307 - Etupään tärinä
« Vastaus #2 : 09.02.2008, 05:46:20 »
ed.keskustelussa luki :

"Työmääräyksessä lukee napojen ja vetoakseleiden tarkistus mittamalla"

mitä tää tarkoittaa, onko jotain toleransseja heitoista?

Sitä, että mahdollinen veto-akseleiden ja/tai pyöränlaippojen vääntymä (aksiaalinen tai radiaalinen heitto siis) suljetaan tärinän aiheuttajasyistä pois tai vika löydetään jos jossain osassa toleranssit ylittävää heittoa.

gti6

  • Vieras
Vs: 307 - Etupään tärinä
« Vastaus #3 : 09.02.2008, 21:50:09 »
Millaisia mittalaiteitta on käytettävissä ? Mikäli käytettävissä ei ole heittokelloa (= erityiseen mittavarteen kiinnitetty millimetrin sadas- tai tuhannesosat mittaava heittokello, vipumikrometri tmv.) niin ei mitenkään.

-Löytyy heittokello.miten toi vetoakseli pitäis mitata ja minkälaisia heittoja sieltä saa löytyä?
-pyöränlaippojen vääntymä (aksiaalinen tai radiaalinen heitto siis). tän osaan kyllä mitata.

Benkku

  • Vieras
Vs: 307 - Etupään tärinä
« Vastaus #4 : 12.02.2008, 01:26:27 »
Miten toi vetoakseli pitäis mitata ja minkälaisia heittoja sieltä saa löytyä?

Laipan suoruuden (ts. aksiaalisen heiton) mittaus suoritetaan kohtisuoraan, laipan tasopintaa vasten.
http://216.216.92.11/profile/default.cfm?content=4020000&qid=7
http://www.google.fi/search?hl=en&q=measuring+axial+runout+with+indicator

Radiaalinen heitto (ts. epä-essentrisyys) mitataan kohtisuoraan, akselia vasten.
http://www.uiitraining.com/b51a/100/13102dial_indicator.htm
http://www.google.fi/search?hl=en&q=measuring+radial+runout+with+indicator

Mittajalan kiinnitys magneetilla tmv. menetelmällä osaan, joka ei liiku (ts. elä) suhteessa mitattavaan kohteeseen.

- pyöränlaippa -> kiinnitys esim. alatukivarteen, iskunvaimentimen runkoon tmv.
- veto-akselin pyöränpään heitto -> alatukivarteen. Vaihteiston päässä vaihteiston kuoreen, moottorin lohkoon tmv. Keskeltä akselia -> kiinnitys alatukivarteen. Oikean puoleisen väli-akselin mittaus -> kiinnitys etu-apurunkoon tmv.

Veto-akselissa ei saa olla merkittävää säteen suuntaista välystä nivelessä eikä myöskään suoruusheittoa.

gti6

  • Vieras
Vs: 307 - Etupään tärinä
« Vastaus #5 : 12.02.2008, 17:59:34 »
Pyörän navassa heitot luokkaa 0,05mm. Vetoakselista mitattuna auto ylös tunkattuna ilman pyörää 0.70mm.

Millä kohtaa veto-akselia kyseinen heitto esiintyy?

Ulommasta nivelelestä noin 100mm vaihteistoon päin, eli ulomman ja sisemmän nivelen välistä.

Vaikuttaa melko suurelta. Tuntuuko ulommassa nivelessä radiaalia ts. säteen suuntaista välystä ?

Ei.

3279

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 515
Vs: 307 - Etupään tärinä
« Vastaus #6 : 13.02.2008, 10:27:50 »
"Maallikkona" kuvittelisin, että 0,7 mm heitto hitaasti pyörivässä ohuessa akselissa ei voisi aiheuttaa alussa kuvattua ajoittaista voimakasta tärinää.
Itselläni oli joskus Audi 100:ssa vastaavan oloinen ajoittainen tärinä, joka loppujen lopuksi osoittautui johtuvan "epäpyöreistä" (2 kpl) peltivanteista. Kun molemmat huonot vanteet osuivat samaan rytmiin, niin tärinä oli voimakas kun taas muutaman mutkan jälkeen olivat eri vaiheessa, niin tärinää ei juuri tuntunut. Pari kertaa tasapainoitettiin ilman tulosta. Vasta aluvanteilla pääsin eroon tärinästä.

Benkku

  • Vieras
Vs: 307 - Etupään tärinä
« Vastaus #7 : 13.02.2008, 23:36:21 »
Akseli lienee sitten taipunut/vääntynyt.

Varmistukseksi (mikäli haluat olla täysin varma mitatusta heitosta*) voisi em. akselin irroittaa autosta, purkaa nivelet irti ja tarkistaa mittaus esim. sorvin tmv. kärkien välissä.

* sillä tiettyjä epävarmuustekijöitä autossa paikallaan mittaukseen liittyy.

Edelliseen viestiin, kyllä vääntynyt akseli voi hyvinkin vaikuttaa, sillä mm. aiheuttaa muljuvaa liikettä niveleen.

Benkku

  • Vieras
Vs: 307 - Etupään tärinä
« Vastaus #8 : 15.02.2008, 23:24:53 »
Tarkoittaako tämä sitä, että GTi on vääntänyt akselin mutkalle?

Paha sanoa, akseli voi kyllä vääntyä iskumaisesta kuormituksesta esim. pyörän sutaistessa ja sen jälkeen ottaessa pitoa tmv. Mainittu nopeusalue ainakin osuu iskunvaimennuksen ominaisvärähtelytaajudelle, pienenkin massaheiton vaikutus siis vahvistava.

aulis64

  • Vieras
Vs: 307 - Etupään tärinä
« Vastaus #9 : 04.03.2008, 07:23:31 »
Mulla oli myös renkaissa vika 307 farkkussa kun ratti täristi vimmatusti isommissa nopeuksiaa ja koko etupääkin tärisi jonkin verran. Vasta kun laitoin alle contin 205/16/55 sarjalaiset niin meno tasottui, ei täristä enää sanoisinko yhtään. Kahdet rengas-sarjat tuli kokeiltua ensin (alkuperäiset dunlopit eli ihan huonot ja contin 15 tuumaiset, jotka ovat vähän paremmat).