Kirjoittaja Aihe: 407 - Etupyörän laakeri  (Luettu 40888 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #90 : 07.04.2019, 14:01:16 »
Itsellä myös vas etupyörän laakerivaihto edessä. 200 tkm ajettu nykyisellä laakerilla. Edellisen kerran vaihdettu samaan paikkaan 200 tkm kohdalla. Kun on ollut muuta puuhastelua tarpeeksi ja vaimon corollaankin pitäisi vaihtaa takaiskarit, ajattelin teettää tän korjaamolla, 200€ laakereineen.

Tuttu vinkkasi etteikö kannattaisi vaihtaa koko olkamötikkä niin sais 250 € osahinnalla myös uuden alapallolaakerin. Pitää miettiä...  ehkä vaihdatan nyt vain laakerin kun varastossa on yksi alapallolaakeri odottamassa jo.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

pompeli

  • Vieras
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #91 : 23.04.2019, 17:55:53 »
Onko mitenkä iso homma vaihtaa tuo koko olka-akseli sillä kuskin puolen laakerissa välys ja motonetissa tuo koko kommuuni 250e. Viimeksi vaihdatin liikkeessä toiselle puolellel laakerin ja asentaja sanoin ettei enää 200e tee sillä työtunteja oli mennyt 5h kuulema sen laakerinkanssa tappelemiseen :D. Itse laakerin voisi vaihtaa muttei oli prässiä millä vanhan laakerin muljauttaisi pois. Niin eli onko tuossa järkeä alkaa vaihtaa koko olka-akselia?

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #92 : 23.04.2019, 19:25:32 »
Kannattaa vaihtaa korjaamoa, jos menee 5 h laakerin vaihtoon.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 965
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #93 : 23.04.2019, 21:11:57 »
Olisiko yrittänyt vaihtaa Klangin erikoistyökaluilla ja jotain on mennyt pieleen? Tai tekeehän monet muutkin niitä joilla pyöränlaakeri vaihdetaan paikallaan. Se ainakin on ongelma jos hiekkaa putoaa laakeripesään ja muutenkin ahtaat paikat.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #94 : 24.04.2019, 01:38:15 »
Vaihdatin korjaamolla. Erukäteisarvio oli 200, eri miehen tekemänä toteuma 320€. Sanoi että oli jumissa jotkin osat. Laakeri ja työ siis tuossa hinnassa mukana. Minulta mukana alapallo ja ABS-anturi jotka vaihdettiin myös. Jos olisi ollut aikaa eikä olisi ollut alalaakeria olisin saattanut enemmän tosissaan harkita uuden olkamötikän hankkimista ja omatoimista vaihtoa. Taitaa kyllä siinä tapauksessa vaatia aurauskulmien säätöä, ja pitäisi kai varmistaa että raidetangot on oikeat ettei tarvi niitäkin vaihtaa. Ehkä teettäminen pajassa vanhaan olka-osaan oli kuitenkin helpompi vaihtoehto...
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

pompeli

  • Vieras
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #95 : 24.07.2019, 16:51:58 »
Auto: 2006 407 1,8 Confort (EW7).

Vuosi sitten autooni tuli katsatuksessa korjauskehotus vasemmasta etupyörän laakerista, jossa oli kuulema todella pieni välys. Tänään vaihdatin kyseisen laakerin.  Huomasin kumminkin, että 2017 jolloin autolla oli ajettu n.160 t olinkin vaihdattanut eri korjaamolla tämän laakerin. Eli tällä entisellä laakerilla kerkesin ajamaan n 20 t kilometria ennenkuin tuli kehoitus vaihdosta katsatamolla. Voiko olla, että korjaaja laittanut huono laatuisen laakerin kiinni vai onkohan aihetta kysyä korvauksia? Dokumentit tietenkin tallessa. Viimeksi jossa tämä huono laakeri laitettiin kiinni niin veloitti työstä 250e ja tänään eri firma veloitti 170e.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #96 : 24.07.2019, 18:07:10 »
Jos kyse ei ole pystysuuntaisesta välyksestä, jota ko.laakerissa saa olla katsastusohjeistuksenkin mukaan, niin ilman muuta takuuseenhan tuon pitäisi mennä. Tai ei takuuseen, mutta tuotevastuulain mukaan sen olisi kestettävä tolkuttoman paljon kauemmin.

LionRouge

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 292
  • "ihanaa leijonat ihanaa ..."
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #97 : 24.07.2019, 18:26:01 »
Jos on kyse pyörän navan laakeroinnista olkavarteen, niin laakeri on saatettu rikkoa jo asennusvaiheessa. Prässätty sisälle reikäänsä virheellisesti.
(2006) 407SW 2.2Hdi, VF36E4HTH21566xxx DAM10971CJ

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 965
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #98 : 24.07.2019, 20:05:38 »
Just näin, joko ulosprässäyksessä tai sisäänprässäyksessä ei olla käytetty oikeaa tuentaa. Jos pesä nyt on soikea, seuraava laakeri hajoaa ennenaikojaan.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #99 : 24.07.2019, 21:01:07 »
Joo minähän tuossa en puhunut ollenkaan pyöränlaakerista vaan alapallolaakerista.
Mutta joko laaduton laakeri tai asennusvirhe.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 965
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #100 : 24.07.2019, 21:25:58 »
Aha, eli "alapallonivelestä" oli kyse?

Barenstood

  • Vieras
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #101 : 22.05.2020, 21:24:21 »
Auto: 2004 407.

Kysäsenpä mietteitä ja neuvoja mitä lähteä tarkastelemaan.

Eli multa löytyy 2004 vuoden 407. Auto seisoi vajaan vuoden katsastamattomana varastossa, kun ei ollut aikaa/halua alkaa korjaamaan kaikkia vikoja. Nyt koronan vuoksi löytyi aikaa ja aloin laittamaan autoa kuntoon, että saisin sen viimein katsastettua ja vaihdettua johonkin muuhun.

Yhdet vaihdettavista osista oli kummankin puolen etupyörän laakerit. Nämä molemmat joskus talvella vaihdoin ja tänään ne silti pomppasi katsastuksessa väljinä hylsyksi.

Myönnän, että tilasin ne kaikista halvimmat laakerit autodoc:ista, koska tarkoitus oli saada auto pelkästään leimalle ja sitten vaihdettua eteenpäin. Tässä vaiheessa onkin hyvä kysyä ja miettiä, että:

- Oliko nuo halvimmat laakerit jo valmiiksi täyttä paskaa
- Menikö minun vaihtotyö niin vituiksi, että hajotin laakerit itse ja mahdollisesti samalla vielä jotain muutakin?
- Onko mitenkään mahdollista, että olen unohtanut kiristää esim. jonkun pultin riittävän tiukalle?

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 874
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #102 : 22.05.2020, 21:52:57 »
Vai viimeinen voitelu on menossa 407:lle. Seuraavalle omistajalle ei kannattaisi rakentaa nippa nappa ehjää autoa, eli laita vaan kunnon laakerit. Jos laakerin sijaan onkin alapallo. Paina jarrua apumiehen toimesta, jos klappi ei häviä, niin vika on muualla kuin laakerissa.  Kiristysmomentti napamutterille on 320 Nm, mutta sen löysempikään tiukkuus ei aiheuta klappia.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Barenstood

  • Vieras
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #103 : 22.05.2020, 22:24:01 »
Mie melkeen arvasin arvostelun😁 Mutta mitäpä sitä sen enempiä selittelemään..

Täytyy kahtoa nuo alapallotkin vielä uudestaan, miksipä se ei  periaatteessa niissäkin voisi olla.. Olisi ainakin nopeampi ja helpompi homma vaihtaa, kuin nuo pyöränlaakerit.. Eli käytännössä vika ei voi olla löysässä napamutterissa, vaan todennäköisesti joko viallisessa laakerissa tai alapallossa?

Kaikkiaan mie vaihoin leimaa varten tuohon kummallekin puolelle eteen alapallot, yläpallot, pyöränlaakerit, abs-anturit, jarrupalat ja kaikki muut jarrujen pikku hilpakkeet. Taakse vaihoin kummallekin puolelle takalaakerit, jarrulevyt, jarrupalat, Abs anturit, käsijarruvaijerit.

Näillä osilla ja remonteilla uskosin tuon kaikesta huolimatta olevan keskivertoa parempaa "paskaa" tässä nykysessä noin 1500 euron hintakategoriassa.. Kaikkeen työhön nähen tuo hylky vituttaakin niin kovasti 😅

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 874
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #104 : 23.05.2020, 08:36:17 »
Tuttu juttu, ymmärrän tuon harmituksen. Olen joskus harkinnut autoa myös paaliin.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -