Kirjoittaja Aihe: 307 - Takajarrut jäässä/jumissa  (Luettu 39647 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 769
Vs: 307 - Takajarrut jäässä/jumissa
« Vastaus #45 : 31.10.2018, 12:32:28 »
307:aa ei ole itsellä ollut mutta kyllä 306-406-508 ym. on voinut hyvin käyttää käsijarrua aina. Nimenomaan aina pysäköitäessä. Vaijerit vaan vaihtoon, voihan niitä kokeilla rasvatakin mutta jos ei ole sorvarin ammattipätevyyttä, vaijerien vaihto ei paljon kustanna. Sitten saakin ajella vuosikaudet jumittelematta. Kunhan selkäytimeen tulee tämä jatkuva käyttö ettei hapetu.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 144
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Takajarrut jäässä/jumissa
« Vastaus #46 : 31.10.2018, 14:02:22 »
Vaijerit maksaa laadukkaana tarvikkeen 10-20 € kpl, vaihtotyö ei ole vaikea, jos ei lasketa sitä että liikaa voimaa ja liian vähän järkeä metodilla kahvan pään suojaputki irtoaa helposti, eikä sitä saa takaisin kuin könyämällä auton alle. Vasta tohon omaan vaihdoin keväällä, molemmista vaijereista tuli vettä ulos aika paljon, toisen sisuskalut olivat lähteneet jo liikkeelle, eikä sitä järkeäkään ollut liikaa, eli jäi suojaputki käteen.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 307 - Takajarrut jäässä/jumissa
« Vastaus #47 : 31.10.2018, 16:14:19 »
307 käsijarruvaijerit sijaitsevat/ kulkevat siinä mielessä vähän huonosti, että vaijerit "viettävät" alaspäin. Tämän johdosta jos vaijerin tiivistys pettää ja vaijeriin pääsee vettä, se siellä tekee tuhojaan ja viimeistään pakkasella jäätyy.

Ei muuta kuin vaijerit vaihtoon, noin pääsee paljon helpommalla kuin jollain tekohengityksellä, joka todennäköisesti vie enemmän aikaa kuin uusien vaihto.

Itse käytän aina käsijarrua eikä koskaan ole ollut mitään ongelmaa etteikö käsijarru toimisi tai jäisi jumiin. No, 307:aan taisin aikoinaan vaijerit vaihtaa mutta mitään muita ongelmia ei ole ollut jarrujen jäätymisen kanssa tai muutakaan mallien 206 - 307 - 407 tai 508:n kanssa. Se on ihan "höpöhöpöä" jos joku sanoo ettei käsijarrua kannata käyttää kun se voi jäätyä - Kyllä silloin on jossain jotain vikaa (IMO). Tähän kävisi hyvin Jaakko Parantaisen tapainen sanonta, että "käsijarrut tykkää kun niitä käytetään"

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 531
Vs: 307 - Takajarrut jäässä/jumissa
« Vastaus #48 : 01.11.2018, 12:52:28 »
Jos käsijarru on kunnossa ei se mihinkään jumita,sen sijaan palat osaa kyllä jäätyä levyyn kiinni vaikka ei käsijarrun koske. 10v on usein ollut vaijereiden vaihtoväli. Fiatissa alkuperäinen 84vaijeri joka toimii herkästi.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 144
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Takajarrut jäässä/jumissa
« Vastaus #49 : 24.07.2020, 19:41:47 »
Uusiin vaijereihin kannattaa laittaa esim silikonirasvaa ennen asennusta, sillä vaijerin suojakuori ei ole kuin puolet vaijerin mitasta ja jos sinne ennen paikalleen asennusta laittaa rasvaa niin ei se koskaan jäädy ennen kuin se rasva on tullut pois sieltä välistä, eli ei ennen kuin suojakuoreen tulee reikä
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.