Kirjoittaja Aihe: Jakohihnan vaihtoväli  (Luettu 229197 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 631
Vs: Jakohihnan vaihtoväli
« Vastaus #225 : 21.02.2019, 17:28:52 »
Ei näissä Hdi koneissa ole tiettävästi mitään ongelmia ollut hihnan suhteen. Kysyin ihan uteliaisuuttani noin yleisesti kuukausi sitten, mutta mitään takaisinkutsua ei ilmennyt.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Jakohihnan vaihtoväli
« Vastaus #226 : 21.02.2019, 19:05:46 »
Kyllä niitä on mennyt HDissakin, vasta oli joku tapaus foorumillakin.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: Jakohihnan vaihtoväli
« Vastaus #227 : 21.02.2019, 19:28:26 »
Eikös se vasta ollut HDi tapaus johtunut siitä, että moniurahihna oli rispaantunut ja mennyt jakopään väliin..?

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 631
Vs: Jakohihnan vaihtoväli
« Vastaus #228 : 21.02.2019, 20:24:02 »
Se moniurahihnan rispaantuminen on ollut tyyppivikana. Rikkoo jakohihnan. Omassani tuo laturi/startti hihna vaihdettiin jo. Siinä raja on 120 tuhatta.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 770
Vs: Jakohihnan vaihtoväli
« Vastaus #229 : 21.02.2019, 20:27:47 »
Voi rikkoa jakohihnan.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Jakohihnan vaihtoväli
« Vastaus #230 : 21.02.2019, 20:34:41 »
Joo, viimeinen tapaus oli, hihnoja menee enemmän ja vähemmän kaikista autoista. Ei HDissä mitään epidemiaa ole, mutta niitä hajoaa. Yhdestä 1.6 HDista meni just koko kone silpuksi 105 tkm kohdalla, ei ole foorumilla se tapaus.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: Jakohihnan vaihtoväli
« Vastaus #231 : 21.02.2019, 20:35:44 »
Ex-508 GT:ssä oli/on jakohihnan vaihtoväli 240 tkm/10 v.

Samppa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 82
Vs: Jakohihnan vaihtoväli
« Vastaus #232 : 22.02.2019, 11:41:29 »
Oman casen loppusanat vielä.
Tehtaalla halusivat vielä nähdä huoltokirjasta kopsut, joten skannailin huoltokirjan (sivut joissa merkintöjä+auton yksilöivät tiedot) ja kaikki mahdolliset kuitit joita löysin. Skannailin myös nyt tämän vuoden itse tehdystä huollosta hankkimistani osista (mister-auto) kuitit. Yhteensä tuli 14 sivuinen PDF, joka lähti tehtaalle. Mahtoi siinä merkkihuolto-maahantuoja-tehdas ketjussa jotain hymyilyttääkin se pumaska  ;D

Noh päätös tuli kuitenkin nyt. Tehdas maksaa osista 85% (sis. kiristäjät yms. myös) ja työstä 50%. Pidän itse ihan reiluna. Näin maalaisjärjellä tuo alkuperäinen vaihtoväli nyt on kuitenkin aika utopistinen. Vaihdatan vielä omaan piikkiin samalla vesipumpun ja jäähdytysnesteet, niin onpa kaikki mahdolliset ongelmakohdat poistettu. Jäähdytysnesteelläkin kuitenkin se 5v ikää. Olen itse ihan tyytyväinen siihen miten merkkihuolto-maahantuoja-tehdas akseli tämän tapauksen hoiti.

Jatkossa vaihtelen varmaan itse n.5v välein, joka tarkoittaa omilla ajoilla jotain n.65tkm kilometrimäärää.
208 1.2 Puretech 100 2019
ex pösöt: 308 II 1.2 -14, 406GW 2.0HDi -02, 306 2.0HDi -00,

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Vs: Jakohihnan vaihtoväli
« Vastaus #233 : 22.02.2019, 14:50:04 »
Yllättävän hyvin meni!

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 770
Vs: Jakohihnan vaihtoväli
« Vastaus #234 : 22.02.2019, 14:59:16 »
Hieno juttu. :)
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: Jakohihnan vaihtoväli
« Vastaus #235 : 23.02.2019, 08:47:17 »
Ihan odotetusti meni... lukema olisi ollut 100% jos huollot olisi tehty merkkiliikkeessä.
Ihme venkoilua kyllä työnjohtajilta ja olisi tuo huoltohistoria pitänyt ihan ensimmäisenä lähettää jo tehtaalle. Sitä ne kysyy kuitenkin, tarviivat tietää käytetyn öljyn laadun.

Ps. vesipumppuhan ei näissä pyöri jakohihnalla vaan sille on oma hihnansa. Eli mikään "pakko" sitä ei ole vaihtaa jakohihnan yhteydessä.
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Samppa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 82
Vs: Jakohihnan vaihtoväli
« Vastaus #236 : 23.02.2019, 08:57:01 »
Hihnan kuntoon vaikuttavat huollot on tehty aina merkkiliikkeessä, joten se ei vaikuttanut tuohon. Yksi öljynvaihto on viikko sitten tehty itse, mutta se oli sama kerta kun huomasin hihnan kuluneen, joten ei voida laskea vaikuttaneen. Eikä viime vuonna tehty huolto ollut vielä mennyt pitkäksi (11kk/12tkm)..Ja nyt sitten tulee tämänkin vuoden öljyhuollolle merkkihuollon leima, kun öljyt menee uudelleen vaihtoon.
Vesipumpun paikka on kyllä tiedossa. Kuulemma sen hihna pitää aina vaihtaa kuitenkin kun käytetään pois, joten ajattelin että vaihdetaan samalla koko pumppu ja nesteet, niin pärjää niidenkin puolesta taas sen 5v vähintään.

Tuosta huoltokirjasta sanoi merkkihuolto, että ei heidän yleensä ole tarvinnut laittaa.. ehkä eri huolloilla on erilainen luottamus maahantuojalla tai tehtaalla ;D

Muuten, nyt kun öljynvaihdosta on tovi, niin ei näy enää hihnan halkeamat juurikaan, kannattaa siis tarkistaa oma heti öljynvaihdon jälkeen, niin kunto näkyy parhaiten
« Viimeksi muokattu: 23.02.2019, 09:43:36 kirjoittanut Samppa »
208 1.2 Puretech 100 2019
ex pösöt: 308 II 1.2 -14, 406GW 2.0HDi -02, 306 2.0HDi -00,

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 969
Vs: Jakohihnan vaihtoväli
« Vastaus #237 : 23.02.2019, 22:00:26 »

Jatkossa vaihtelen varmaan itse n.5v välein, joka tarkoittaa omilla ajoilla jotain n.65tkm kilometrimäärää.

Hyvä kun tehdas tuli vastaan. Aja mieluummin niin pitkälle kuin pääset ilman halkeamia, vaikka 180 000km. Voihan olla että uusi hihna on eri ainetta ja kestää paremmin.

pwr-

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 245
Vs: Jakohihnan vaihtoväli
« Vastaus #238 : 27.02.2019, 16:49:57 »
Ne ketä jakohihnan on puretechiin 100tkm vaihtanut, oletteko pelkän hihnan vaan vaihtanut vai koko sarjan? Toisessa ketjussa juttua että pelkkä hihnakin riittäisi.  :o
Nykyinen: Peugeot 308 sw GT-LINE 2016
Ex: Peugeot 307sw Premium Plus -07,
Peugeot 307 xr -01, vw golf -97

Samppa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 82
Vs: Jakohihnan vaihtoväli
« Vastaus #239 : 07.03.2019, 21:10:07 »
Tänään vaihtui omaani tuo hihna. Samalla kertaa meni:
- Jakohihnasarja (kiristäjä+rulla) ja jakohihna
- Kampiakselin stefa
- Vesipumppu ja jäähdytysnesteet
- Öljyt + suodatin
- jotain muutakin oheissälää tiivistettä yms. siinä oli, mutta yllä oleellisimmat
Alkuperäinen hihna oli sileäselkäinen Dayco hihna. Asentaja siinä tuumasi tätä "uuden tyyppiseksi" ja että ne jotka on murentuneet on olleet sellaisia hieman karhealla pinnalla olevia hieman erilaisia hihnoja. Näyttikin yhtä sellaista. Kuulemma nyttemmin on siirrytty tuollaiseen sileäpintaiseen hihnaan, mutta liekö sitten VTi moottoreissa ollut tuollaiset jo uutena? Omani on 2014 ja ei ole kyllä ennen hihnaa vaihdettu. Nämä sileäpintaiset eivät liene murene niin helpolla kuin tuo toinen malli, tuollaisia halkeamia oli kauttaaltaan, mutta ei palaa mistään lähtenyt. Sikäli vaihto tuli nyt hyvinkin ajallaan. Hintaahan tuolle kertyi lopulta kuitenkin 500€ itsekin maksettavaksi, joten ei halpaa lystiä...

Pyörähdin katsomassa päivällä hommaa. Nokka-akselit yms. näytti ihan hyvältä. Alla galleriassa jokunen kuva, näissä jo uusi hihna paikallaan.
https://www.dropbox.com/sh/4ats6m44fiyjqdx/AADREEh2nK2bxsoXt6adPRVRa?dl=0

Illalla kun kävin ajolenkin niin pösö heitti taas jonkun protestin päälle. Sytytti jostain syystä jarruvalot, eikä niitä saanut sammumaan mitenkään. Käytin tuossa ekaa kertaa ESP:tä pois päältä, liekö siitä joku älyssä seonnut. Auto oli hetken parkissa ja vilkaisin jarrupolkimen anturia, mutta en sen ihmeemmin sille tehnyt mitään. Sitten hetken seisonnan jälkeen alkoi pelaamaan normaalisti...
208 1.2 Puretech 100 2019
ex pösöt: 308 II 1.2 -14, 406GW 2.0HDi -02, 306 2.0HDi -00,