Kirjoittaja Aihe: 407 - Sulanut ajovalopolttimon kanta (virheilmoitus "Dipped beam light failure")  (Luettu 13242 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Jos katsotte niitä johtimien ja pistokkeen sähköä syöttäviä pinta-aloja niin todennäköisesti ongelma tai sen mahdollisuus on ollut tiedossa jo tehtaalla. Sitä vain ei ole osattu ottaa huomioon. Aika olemattomalle varmuuskertoimelle on pistoke jätetty. Hyvä pistoke olisi maksanut ehkä 3c enemmän. Ei se ainoastaan 407:n ongelma ole, ainakin boxereista noi pistokkeet kärähti H4:n kanssa ja tarvikkeena saatavat H4 pistokkeet ovat myös herkkiä kärvähtämään.

Tosin euroopan maissa ei valoja käytetä kuten meillä jatkuvasti eli elinikä mallinnus on saattanut antaa riittävän tuloksen euroopan maihin.

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 287
Olipa omituisesti kärvähtänyt philips H1 poltin. Lanka oli täysin ehyt, mutta  polttimon runko oli täysin sinistynyt ja sieltä lampun kannasta lähtevä johdin poikki. Kerran näytössä vilahti tuo dipped beam light failure. Mikään ei ollut kuitenkaan sulanut ja uusi poltin toimii normaalisti. 15000 km kesti eli normaalista puolet. Nyt ainakin johto kunnolla paikallaan.

kultagal@

  • Vieras
Sama juttu mulla viimekesänä. Kanta oli aivan sulanut. Automaalla vaihettiin kummatkin kannat ja sain samalla kuulla että tyyppivika.

Nyt on ollut pariviikkoa taas tuo herja näytöllä, en vaan löydä silmällä mitään vikaa. Kaikki valot toimii mutta herjaa vaan pukkaa... Autossa on vetokoukku.

pögömies

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 89
Vaihdoin juuri tänään 407:n lähivalopolttimon eli H1:n. Tietsariherja myös sama:" Dipped beam light failure". Mielestäni aina ilmoittanut jo 4 vuoden ajan ko.tyylillä palaneesta polttimosta.

Vaihtaessani ko. polttimoa huomasin sen kannan olevan tosi tiukasti kiinni liittimessään, kuten mielestäni kuuluukin. Kiinittäessäni uutta polttimoa liittimeen totesin painaneeni polttimon ensin liian heppaisesti liittimeen ja huomattuani virheeni painoinkin ko. polttimon ronskisti pohjille ja omille sijoillensa umpioonsa.

Olenkin vahvasti sitä mieltä, että jos jollain on polttimon kanta onnistunut sulamaan kiinni liittimeensä, on sen täytynyt olla "vaillinaisesti" kiinnitettynä eli ei aivan pohjassa ja näin käytössänsä saanut vaillinaisen kontaktin, sekä aihettanut samalla ylikuumenemista liittimeen/polttimon kantaan. Itselläni toiminut toistaiseksi moitteetta,kunhan kanta aina painettu reilusti pohjille.
Nyk;Peugeot 308 II,Puretech,130,Autom.Allure 2014.SW.
Ex-407.2ltr.Comf.-04. 406.2ltr.-98. 307.GR 1,6.  206 GTI 1,9.  405.1,9 SRI.  405 1,9 GL.-SAAB 900 TBO.  SAAB 900. SAAB 99. Nissan. Taunus 20 V4 GL.  Mini 850. Triumph Herald. Kupla 1,2. Skoda Oktavia Super.  Fiat.

Jukes

  • Vieras
Auto: 2004 407 2,0 HDi 136 (06/2004)

Apumiehen puoleinen H1-ajovalopoltin paloi. Ostinpa uuden. Eipä onnistunutkaan vaihtaminen. En saanut polttimoa kannasta irti. Minä tyhmä? Ulkona kylmä! Ajoin parkkihalliin vähän ystävällisempään lämpötilaan. Ei irronnut. Keles. Huomasin, että polttimon kanta oli joko 'tinattu' jollakin sulatteella tai sitten lampun kannan ympärille asettuvassa 'kehyksessä' oli tapahtunut eristeen (ruskeaa kovaa ainetta) sulaminen ja shitten kiinni ympäristöönsä kovettuminen. Vaikka kuinka yritin murtaa pienellä meisselillä ympäröivää tiusta irti niin eihän se onnistunut vaan otti ja hajos koko...ka!

Näköjään tähän lampun kantaosaan on onneksi liittimet johdoissaan ystävällisellä etäisyydellä.. Katsompa huomenissa, onko myös toisella puolella kiinni sulanut. Onko muilla samoja kokemuksia?

Jukes

  • Vieras
Joo...kerkesinpä itse tähän vastailemaan. Ainakin tuolla 407 Owners clubin keskustelussa montakin samanlaista kokijaa ( headlight bulb socket melting). Onko lampun kiinnikekannassa liian helposti sulava eriste? Kuumeneeko H1-poltin liikaa?

antsu

  • Vieras
Mitä ilmeisemmin vastaus on "kyllä" molempiin kysymyksiin ;)

Valojen käyttö kesällä saattaa vaikuttaa asiaan, mutta ajetaanhan muillakin autoilla ajovalot aina päällä.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Kyllä tuokin taitaa olla ihan 407:n ominaisuus, omastanikin jo kertaalleen lampun kannat vaihdettu  ::)
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Ominaisuus tai ei, kyse lienee vain siitä että edellisen kerran polttimoa vaihdettaessa on kontakti jäänyt huonoksi ja siksi kuumentunut. Voi johtua vaikka likaisesta/vaurioituneesta/viallisesta/löysästä liittimestä tai siitä että liitintä ei ole työnnetty pohjaan asti. Jos kontakti jää huonoksi, on ylimenovastus liian suuri ja liitos alkaa kuumentua.

Jos vastus on vaikka 0,5 ohm, tulee tehoksi liitoskohtaan noin 5W, mikä ilmeisesti saa "hiiltymistä" tms. aikaan joka taas kasvattaa vastusta, mikä vielä lisää tehohäviötä, jne. Pienelle pinta-alalle kymmenet watit saavat aikaan varmaan reilua lämmönnousua.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

zman

  • Vieras
Auto: 2004 407 SW 2,2.

Onko tietoa saako tuota umpion sisällä olevaa johdotusta varaosana?

Omassani on itse kanta kyllä kunnossa mutta johdot siitä umpion pistokkeesta kannalle ovat käristyneet melkoiseksi koppuraksi ja ilmeisesti jossain siinä välillä on katkos koska valo toimii vain silloin tällöin. Polttimon vaihdoin ekana mutta ei vaikuta ongelmaan.

Mikäli johdotusta ei varaosana saa, pitänee ryhtyä itse askartelemaan uutta johtoa tilalle. Ei hirveästi kiinnostaisi ostaa koko umpiota tuollaisen takia.

Alapek

  • Vieras
Saako sulaneen liittimen vaihdettua itse ja mistä tällaisen saa hommattua?