Kirjoittaja Aihe: 406 - Käsijarrun tehottomuus (takalevyjarrut)  (Luettu 26279 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tth

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarrun tehottomuus (takalevyjarrut)
« Vastaus #30 : 04.08.2011, 12:56:37 »
...säätämään kumituttireiästä automaattisäätöä...

Ei siinä minusta edes ole minkäänlaista automaattisäätöä, vaan sitä joutuu aika ajoin käsin säätämään tiukemmalle, kun käsijarrukengät kuluvat. Toki hyvin harvoin, ellei käytä käsijarrua muuhunkin kuin paikallaan pitämiseen.

savonhumu

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarrun tehottomuus (takalevyjarrut)
« Vastaus #31 : 04.08.2011, 23:16:54 »
Joo ei oo automaattisäätö vaan ihan manuaalinen, joka pittää tehhä joka leimalle ;) Just aamulla kehin molemmiltapuolin ja leimalle siittä ja hups läpi meni kerralla eikä ollu mainittaavvaa mistään muustakaan 8)
Kehintä helpointa ku nostaa koko takapään pukeille niin saapi säädettyä tarkasti samalle teholle kun voipi kehiä ja kokkeilla kumpiaki puolia yhtäaikaa...

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 406 - Käsijarrun tehottomuus (takalevyjarrut)
« Vastaus #32 : 04.08.2011, 23:18:54 »
Käsijarru kiristetään siten, että vedetään kahva noin viidenteen naksuun ja sen jälkeen säädetään kengät kiinni rumpuun molemmin puolin, jolloin teoriassa ne on yhtä etäällä ja käsijarrun toimii molemmin puolin yhtälailla. Kengät on sen verta tiukasti rummussa, ettei rengas pyöri ollenkaan tai sitten todella vaivalloisesti käsin pyörittämällä. Jos skäbä on edelleen toispuoleinen niin silloin vika on joko jumissa olevassa käsijarrukenkiä liikuttavassa klinkussa tai sitten vaijereissa. Käsijarrun vapauttamisen jälkeen molemman puolen pyörät tulee pyöriä kevyesti tai muutoin jarru jää laahaamaan.

Mitä itse huomasin kun tein edelliseen 4-satkuun käsijarrurempan niin käsijarrukenkien "halkaisija" rumpua vasten kiristettynä oli paljon pienempi mitä rummun halkaisija, jolloin rumpuun kiinni ottava pinta-ala on olematon. Onko tämä ihan normaalia vai onko tarvikeosa vaan tarvikeosa?

EDIT: Tuolla svenska traktor -puolella on saatavissa esim. motonetista 240 Volgaan sellainen säätöruuvi tms, jolla saa säädettyä kengän ottamaan isommalta pinta-alalta kiinni rumpuun. Tekisi mieli kokeilla saisiko ko. osan sovitettua myös näihin ranskanpulliin. Palikka tulee jotenkin sinne säätöpäätä vastapäätä olevalle puolelle ja sillä voi säätää "tyhjät pois" jonka jälkeen tällä varsinaisella säädöllä säädetään kengät yllä mainitulla tyylillä. Tuli tuo vaan mieleen kun 2- ja 7-satkuissa volgissa on samanlainen systeemi liki täysin.
« Viimeksi muokattu: 04.08.2011, 23:29:06 kirjoittanut S_a_m_i »
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

tth

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarrun tehottomuus (takalevyjarrut)
« Vastaus #33 : 07.08.2011, 23:12:17 »
Löysinpäs katsastuksen arvot käsijarrusta, viime kuussa tuli käytyä ja lukemat v/o 1,8/1,4 kN, ero 22%. Ei siis ollut ongelmia sen kanssa. Käsijarruvaijerit ja kengät on vaihdettu vajaat pari vuotta sitten, Motonetin osat. Käsijarru on säädetty pariin otteeseen pyörittämällä kengät kiinni rumpuun ja sitten vähän takaisin. Vaijeri on säädetty niin, että on aavistuksen löysällä kun kahva on ala-asennossa. Hankalinta minusta on saada säädettyä se T-haara sopivalle kireydelle ja näyttää olevan vähän toispuoleinen veto nytkin. Käsijarrua tulee käytettyä säännöllisesti.

Miksa

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarrun tehottomuus (takalevyjarrut)
« Vastaus #34 : 09.08.2011, 07:21:31 »
Vaihdon jarruvaijerit taakse ja pari kertaa vaati säätämistä niin sai käsijarrusta pitävän. Katsastuskonttorilla mittasivat 1,4/1,2kN,

505 tbo

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarrun tehottomuus (takalevyjarrut)
« Vastaus #35 : 09.08.2011, 22:38:32 »
Käsijarru on säädetty pariin otteeseen pyörittämällä kengät kiinni rumpuun ja sitten vähän takaisin. Vaijeri on säädetty niin, että on aavistuksen löysällä kun kahva on ala-asennossa. Hankalinta minusta on saada säädettyä se T-haara sopivalle kireydelle ja näyttää olevan vähän toispuoleinen veto nytkin.

Tuo Samin esittämä tapa on oikea ja ei ole mitään ongelmaa t-haaran suhteen...

Pera

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarrun tehottomuus (takalevyjarrut)
« Vastaus #36 : 18.01.2012, 17:40:49 »
Auto: 1999 406 2,0 ST (16-ventt., 1. mallisarja).

Nyt tarttis täällä ideoita, että mitä tehdä, kun on oma pussi jo aika tyhjä...

Eli auto on takalevyjarrullinen 406, jossa en saa käsijarrua toimimaan kunnolla. Kävin hakemassa vikalistan konttorilta ja antoivat käsijarrulle arvot 0.8 ja 0.2. Näistä jälkimmäinen selityy vioittuneella haarukkamekanismilla, jonka sain korjattua, mutta uudet kengät, rummut ja vaijerit eivät auta... silti ei käkkäri pidä mäessä juuri ollenkaan.

Onko jollain heittää käytännön vinkkejä tuohon kenkien karhennukseen?

Säätö tehty tässäkin ketjussa mainitulla tavalla ja kengät ottaa samaan aikaa kiinni ja tuntuvat pitävän yhtä hyvin (huonosti).

Ja osaako joku kertoa minimiarvoja tuolle seisontajarrun teholle katsastuksessa? Ja ehkä jopa käytännön esimerkkiä, että millainen pito riittää katsastusmiehelle.

Pera

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarrun tehottomuus (takalevyjarrut)
« Vastaus #37 : 30.01.2012, 16:08:15 »
Noniin, nyt ilmeni uusikin vika. Se käsijarrumekanismin osa, joka välittää voiman vaijerilta kengille on rikki. Osaako joku neuvoa mistä saisi uuden? Ei ainakaan motonet myy kyseistä osaa.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 406 - Käsijarrun tehottomuus (takalevyjarrut)
« Vastaus #38 : 30.01.2012, 16:49:07 »
Se osa on kyllä niin tukeva ettei pitäisi hajota mitenkään. Purkaamolta kannattaa kysellä, jos ei muualta löydy, esim. Tony's Takeover vai mikä se nyt oli.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarrun tehottomuus (takalevyjarrut)
« Vastaus #39 : 30.01.2012, 17:45:09 »
Noniin, nyt ilmeni uusikin vika. Se käsijarrumekanismin osa, joka välittää voiman vaijerilta kengille on rikki. Osaako joku neuvoa mistä saisi uuden? Ei ainakaan motonet myy kyseistä osaa.

Alkuperäisenä varaosana toimitetaan kyseistä linkkua.

Pera

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarrun tehottomuus (takalevyjarrut)
« Vastaus #40 : 30.01.2012, 23:26:23 »
Kyseinen osa ilmeisesti päässyt murtumaan, kun kenkien kiinnitystapit ovat pettäneet ja osat ovat helisseeet rummuissa vapaasti. Sain tuon osan juotettua kasaan ja toimii varmaan hetken, mutta pitänee uusi hankkia.

Ja tosiaan ei vieläkään tunnu olevan tarpeeksi pitoa käsijarrussa, vaikka tuossa samalla purin ja putsasin uusiksi kaikki pinnat, jos olisi uusista levyistä jäänyt jotain varastorasvoja. Ei vaikutusta.

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 406 - Käsijarrun tehottomuus (takalevyjarrut)
« Vastaus #41 : 18.07.2012, 15:44:27 »
Sain vihdoinkin käsijarrun kuntoon kun vaijeri meni poikki joskus alkukeväästä. Vaihdoin kaikki vaijerit kerralla,  putsasin kaikki paikat huolella levyn/rummun takaa, rasvasin kaikki liikkuvat kohteet, otin rummusta kenkien tekemän olakkeen pois, säädin yllä mainitusti kengät mutta silti toi pa*ka ei juurikaan pidä.

Meillä on pihassa 10-asteen luiska (=jyrkkä) ja käsijarru kireälle revittynäkään auto ei pysy paikallaan vaan luistaa aina luiskalta kun vaihde on vapaalla. Mitenhän tuon käsijarrun saisi aikuisten oikeasti pitämään kun muissa 406:ssani se piti/pitää auton paikallaan kuin tauti? Katselin kenkien kiinniottamaa alaa kengästä ja se on ihan onneton alue miltä kenkä tarraa rumpuun, joten pystyykö tuolle tekemään oikeasti jotain?

Vaihtelen vielä uudet laikat taakse tässä ennen katsastusta kun ne on siinä kunnossa, että hohhoh ja samalla voisin sitten uudestaan katsella tuota käsijarrua.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 406 - Käsijarrun tehottomuus (takalevyjarrut)
« Vastaus #42 : 18.07.2012, 17:01:28 »
Käsijarru säädetään näin: Jos rummut on irti, kannattaa kenkien pinnat karhentaa ja rummun kitkapinta samoin, jonka jälkeen puhdistus brake cleanerilla. Rummun/levyn asennuksen jälkeen säätörullasta lukitaan jarrut ja välillä vedetään käsijarrukahvasta muutamia kertoja, jolloin kengät keskittyvät oikein ja taas tarkistetaan säätö rummusta, että kengät ovat mahdollisimman lähellä rumpua kuitenkaan laahaamatta. Sen jälkeen säädetään käsijarrun vaijerit siten, että ristikappaleessa oikean pyörän vaijeriin jää noin 1-2mm välystä. Näin säädettynä käsijarrun pitäisi toimia kuten pitää.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

Bad_Taste

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarrun tehottomuus (takalevyjarrut)
« Vastaus #43 : 18.04.2014, 23:53:47 »
Auto: 2003 406 Coupe 2,2 HDi.

Noin kaksi vuotta sitten uusin takajarrulevyn sisältä kaikki kuluvat käsijarru hilut. Tullut joka katsastuksessa alitehoiset lukemat vaikka säätää niin että käsijarrukahva nousee sen kolme, vai oliko ny neljä liksahdusta. Niin tein taas kesäkumien vaihdossa ja sen jälkeen piti kuin tauti. Nyt sitten (n.viikko säätämisestä) kävin leimalla ja.. HYLKY, koskien käsijarrujen tohottomuutta.. Alkaa riittää tää... En yleensä käytä käsijarrua (ymmärrettävistä syistä..), mutta muutaman päivän välein käytän sitä ettei mee jumiin. Mutta...

Mikä voi olla, pitääköö TAAS ottaa levyt pois ja ihmetellä niiden elämää? Syksyllä uusi satulat (ja levuyt), mutta nehän ei millään tavalla vaikuta käsijarruihin..

Skodisti

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 241
Vs: 406 - Käsijarrun tehottomuus (takalevyjarrut)
« Vastaus #44 : 19.04.2014, 01:23:53 »
Onhan se uus levy samalla jarrurumpu, joten sen mitoitus vaikuttaa. Itellä halvat takalevyt, joissa ei pito tunnu olevan samaa luokkaa, kuin alkuperäisissä oli. Leimalla on kyllä aina ollut ok. Ite oon säätänyt aluksi vaijerin löysälle, jonka jälkeen ruuvarilla molempien rumpujen sisältä niin tiukalle kun menee. Sen jälkeen molempia takaisin 4-5 pykälää. Sitten vaijerista enimmät löysät pois ja koittamaan montako pykälää kahva nousee. Mielestäni minimi oli vähintään 5 naksua, joten lopullinen vaijerin säätö siihen paikkeille. Lopuksi olen koittanut vielä balanssia kahvan ollessa 3. pykälässä ja tarvittaessa tahmeammin pyörivää ruuvarilla pykälä löysemmälle tai huonosti ottavaa tiukemmalle, mutta vain pykälän.