Kirjoittaja Aihe: 407 - Hiukkassuodattimen vaihto (HDi)  (Luettu 39939 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hexy

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 71
Vs: 407 - Hiukkassuodattimen vaihto (HDi)
« Vastaus #45 : 13.05.2013, 08:30:25 »
Sen mukaan tuon ikäiseen autoon ei tarvitse kuin lisätä aine määräaikaishuolloissa 120tkm välein. Vuosimallista 2008 eteenpäin aineen lisäyksen yhteydessä tehdään nollaus.
« Viimeksi muokattu: 13.05.2013, 08:43:05, kirjoittanut Hexy »
Peugeot 508 2.0Hdi Allure 140 FAP ja kaverina
Audi TT Quattro 165kw

tsniemi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 89
Vs: 407 - Hiukkassuodattimen vaihto (HDi)
« Vastaus #46 : 13.05.2013, 13:16:25 »
Katsoitko PP2000:lla myös jäljellä olevan lisäaineen määrän? Parameter measurementsista tuon näkee muistaakseni samasta valikosta, jossa FAPin tukkeutumisasteet, virtausmäärät yms. tiedot. Lisäainelaskurin sain nollattua omalla PP2000:lla (407 2007 2,2 HDi ja 607 2006 2,7 HDi). Nollaus ei ole kummoinen homma, tankin korkki piti käyttää nollaus-prosessin aikana auki jonkin tietyn sekuntimäärän ajan. Voin etsiä tuon oikean valikon myöhemmin, jos tarvetta. PP2000-softan "käytönestoliittymä" on sen verran omaa luokkaansa epäselvyydessä, joten ei pysty kyllä muistamaan oikeaa polkua.

607 ainakin alkoi jo 180tkm kohdalla huutamaan lisäaineen vähyydestä. Luulisin että alkaa vanhempikin 407 piippailemaan, kun laskuri lähenee nollaa.

pökötti_306

  • Vieras
Vs: 407 - Hiukkassuodattimen vaihto (HDi)
« Vastaus #47 : 13.05.2013, 19:43:51 »
Sen mukaan tuon ikäiseen autoon ei tarvitse kuin lisätä aine määräaikaishuolloissa 120tkm välein. Vuosimallista 2008 eteenpäin aineen lisäyksen yhteydessä tehdään nollaus.

Toi on kyllä ihan puppua, oma auto oli nesteen lisäyksessä ja kokeiltiin ilman nollausta niin ei lähtenyt pois, vaan piti nollaus tehdä.. Auto 2005.

Hexy

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 71
Vs: 407 - Hiukkassuodattimen vaihto (HDi)
« Vastaus #48 : 16.05.2013, 07:06:15 »
Tutkin illalla lisää "nollausjuttua" tsniemen ohjeiden mukaan ja löytyihän sieltä polut. Tuossa vanhemmassa pesosessa on erikseen FAP-ecu ja sitä kautta sai "nollattua".
Peugeot 508 2.0Hdi Allure 140 FAP ja kaverina
Audi TT Quattro 165kw

punis

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 22
Vs: 407 - Hiukkassuodattimen vaihto (HDi)
« Vastaus #49 : 10.07.2013, 12:41:44 »
FAP nesteen lisäyksen hinta AH-auto Espoosta lisää FAP/DPF nesteet 70 eurolla. Ei kovinkaan paha. http://www.ah-auto.fi/huolto/peugeot

Onkos tuolla porukka käynyt tuolla täyttelemässä,ei löydä pelkkää nestettäkään tuohon hintaan.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 071
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 407 - Hiukkassuodattimen vaihto (HDi)
« Vastaus #50 : 11.07.2013, 07:34:21 »
Itse itseäni lainaten...

307 SW 1.6 HDi 110 vm 2008, aiheena tällä kertaa 120 tkm huolto.

FAP lisäaineen määrä tarkistettiin, katsottiin samalla FAP kunto, todettiin että ei ole tarvetta tehdä mitään FAP:lle. Lisäainetta oli jäljellä niin paljon ettei uutta pussia kannattanut vielä alkaa edes miettiä.

Huoltokirjassa annetaan 307 SW 1.6 FAP vaihtoväliksi 120 tkm, samoin kuin tehdas antaa 180 tkm. Ainakin minä oli siinä luulossa eiliseen asti että lisäainetta pitäisi lisätä 120 tkm huollossa.

Missään ei kerrota ihan suoraan että on olemassa FAP autoja joihin ei voi lisätä lisäainetta lainkaan, vaan kun aine loppuu säiliön tilalle vaihdetaan uusi säiliö. Lisäainesäiliön kotelon sisällä on muovipussi missä ei ole kuin yksi reikä, ulos, sinne ei olekaan tarkoitus lisätä mitään. Tehtaan ja maahantuojan vaihtovälit lienevät lähinnä varman päälle huoltoa = auto toimii varmasti eikä yllätyksiä tule. Alla on 121 tkm matkan faktat josta suurin osa on ollut matka-ajoa kulutuksen ollessa 4,2-5,5 l/100. Käsittääkseni uusi lisäaine pussi on luokkaa 3-5 litraa (todellista kokoa en saanut vielä selville), uusi pussi tuohon autoon maksoi Serviceboxin mukaan 158 € mikä on hyvin lähellä 3l täyttöpakkauksen hintaa.

Hiukkassuodattimessa olevan lisäaineen määrä, 49 g
Säiliössä oleva lisäaine määrä, 2271 ml
Puhdistusten välinen keskimatka 5:lla  viime jaksolla, 488 km

Arvot ovat toki laskennallisia, lisäaine säiliössä ei ole mitään määrä anturia. Mutta jos noilla spekseillä mennään jatkossakin niin tuohon laitteeseen ei tarvitse vaihtaa FAPia, eikä lisätä lisäainetta ikinä. Toisaalta jos lisäaine sitten joskus loppuu, auto menee ½ hätäkäyttömoodin, kierrokset rajataan 3000 rpm ja sillä pääsee noin 900-1000 km ennen kuin lisäainetta on saatava jostain ja laskurit on nollattava testerillä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

jalonent

  • Vieras
Vs: 407 - Hiukkassuodattimen vaihto (HDi)
« Vastaus #51 : 18.07.2013, 23:53:35 »
Auto: 2005 407 SW 2,0 HDi (VF36ERHRH21269015).

Vaimo tööttäsi 407:n pohjan kiveen ja seurauksena lisäainepönttö osittain tippui, siihen tuli pieni reikä ja valutti kaikki nesteet parin päivän aikana pois. Myös sähköjohdon liitin kärsi vähän vaurioita. Ajattelin yrittää paikata säiliötä (en kyllä tiedä vielä millä), täyttää Motonetin litkulla ja nollata testerillä. Onko kuolleena syntynyt idea vai saakohan tuota säiliötä merkkiliikkeestä järkihintaan? Pystyykö viritelmän toimivuutta todeta mitenkään muuten kuin pitkän ajan kuluttua loukun tukkeuduttua?

407 sw 1.6 Hdi

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 518
  • Motion&Emotion
Vs: 407 - Hiukkassuodattimen vaihto (HDi)
« Vastaus #52 : 19.07.2013, 00:05:48 »
Millä koneella kyseinen 407. Merkkiliikkeessä osa maksaa muistaakseni töineen päivineen litkuineen 700€. Tosin auto oli 1.6 Hdi kone. Mutta kallis se pönttö. Meillä korvasi vakuutus kyseisen vahingon.
Peugeot 406 2.0 Hdi 2000 522tkm

Sitikkapuoskari

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 173
Vs: 407 - Hiukkassuodattimen vaihto (HDi)
« Vastaus #53 : 19.07.2013, 00:09:40 »
Ei se 700 maksa. Laita auton valmistenumero niin katsotaan. Fapin voi Liqui Moly aineilla pestä. Hinta n. 250e. Näin meillä Seinäjoella.

407 sw 1.6 Hdi

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 518
  • Motion&Emotion
Vs: 407 - Hiukkassuodattimen vaihto (HDi)
« Vastaus #54 : 19.07.2013, 00:10:58 »
Ainaki keminmaan pörhö peri 700€ :D Tosin se oli merkki liike missä työ tehtiin.
Peugeot 406 2.0 Hdi 2000 522tkm

Sitikkapuoskari

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 173
Vs: 407 - Hiukkassuodattimen vaihto (HDi)
« Vastaus #55 : 19.07.2013, 00:19:28 »
Merkkiä minäkin edustan..

jalonent

  • Vieras
Vs: 407 - Hiukkassuodattimen vaihto (HDi)
« Vastaus #56 : 19.07.2013, 00:20:08 »
Ei se 700 maksa. Laita auton valmistenumero niin katsotaan. Fapin voi Liqui Moly aineilla pestä. Hinta n. 250e. Näin meillä Seinäjoella.

VF36ERHRH21269015 , 2.0 hdi SW kyseessä.

jalonent

  • Vieras
Vs: 407 - Hiukkassuodattimen vaihto (HDi)
« Vastaus #57 : 19.07.2013, 22:30:32 »
324e säiliö + reilu 150e liemi + työ jos teettää liikkeessä. Käytettyä säiliötä en ainakaan vielä ole löytänyt, joten taidan yrittää paikata vanhan ja säästää ainakin säiliön ja työn hinnan. Reikä kun on vain reilun nuppineulan pään kokoinen.


407 sw 1.6 Hdi

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 518
  • Motion&Emotion
Vs: 407 - Hiukkassuodattimen vaihto (HDi)
« Vastaus #58 : 19.07.2013, 22:37:31 »
Menisköhän kemiallisella metalilla korjata?
Peugeot 406 2.0 Hdi 2000 522tkm

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Hiukkassuodattimen vaihto (HDi)
« Vastaus #59 : 20.07.2013, 02:13:07 »
...407:n pohjan kiveen ja seurauksena lisäainepönttö osittain tippui, siihen tuli pieni reikä ja valutti kaikki nesteet parin päivän aikana pois. Myös sähköjohdon liitin kärsi vähän vaurioita. Ajattelin yrittää paikata säiliötä...

Säiliö on muovia, joten sen voinee muovihitsauslaitteella hitsata. Nykyään osissa on oltava kierrätysmerkintä - kolmio jonka sisältä löytyy materiaalitunnus. Materiaalitunnuksen perusteella voit valita oikean muovihitsauslisä-aineen.

Liittimen ja pinnit saa marmoritiskiltä erikseen. Välttämättä pinnejä ei tarvitse vaihtaa, vaan ne voit irroittaa liitinrungosta sopivalla liuskamaisella työkalulla. Kyseinen liitin lienee FCI:n Sicma sarjaa, johon ohjeistus löytyy FCI:n verkkosivuilta - spekulatiivinen arvio eli varmista.