Ei ole enää jousimallin kiristin näissä uudemmissa (93-), vaan epäkesko kiristinlaakeri. Moottorityyppi on siis jo xu5jp.
Hihna on tässäkin tapauksessa tarkoitettu kiristettäväksi käyttäen apuna sähköistä mittalaitetta (esim. SEEM C.Tronic), jollainen löytyy merkkikorjaamoiden lisäksi mahdollisesti myös yleiskorjaamoista. Jotkut kiristävät sen näppituntumalla ("90 astetta sormien välissä") ja luottavat siihen, mutta itse olen vastaavissa tapauksissa käynyt itse tehdyn vaihdon jälkeen säädättämässä kireyden kohdalleen korjaamolla, jolta löytyy kireyden mittaukseen tarkoitettu laite. Ensimmäisellä kerralla olin asentanut selvästi liian kireälle, toisella kertaa jo lähemmäksi oikeaa kireyttä ja kolmannella kerralla taas ehkä askeleen lähemmäksi oikeaa, mutta silti liian kireälle. Viimekertaisen korjaamolla kiristyksen jälkeen tunnustelin hihnan kireyttä. En kyllä juurikaan havainnut eroa aiempaan, mutta saattoi se olla hieman löysemmällä.
Ohje hihnan kääntämiseksi 90 astetta sormien välissä kohtuullisella voimalla on siis melko epämääräinen, koska hihnaa saa käännettyä 90 astetta, vaikka se olisikin liian kireällä. Tietysti osaavalle asentajalle saattaa kehittyä kokemuksen myötä sopiva näppituntuma hommaan. Haynesin ja Alfamerin oppaat joka tapauksessa suosittelevat, että kireys tarkastetaan vielä mittalaitteen avulla.
Joissakin keskusteluissa on pohdittu kireyden säätämisen tarkkuusvaatimuksia ja eräs mielipide on, että uudemmissa koneissa hihna voi joutua kovemmalle rasitukselle ja siten sen säätäminen juuri oikeaan kireyteen on tärkeämpää kuin vanhemmissa.
Kannattaa kysyä ensin korjaamolta, minkä merkkisten hihnojen kireyden mittaamista varten heidän käyttämänsä laite on tarkoitettu (sillä saattaa olla merkitystä). Itse ostin Gates-merkkisen hihnan ja Peugeoteihin erikoistuneelta korjaamolta löytyi ko. hihnalle soveltuva mittalaite (tai oikeammin laitteen valmistajan ilmoittamat arvot ko. hihnamerkille). Tietysti myös ilman mittalaitetta hihnoja kiristävältä korjaamolta saa työlle takuun...
Esimerkkihintoja jakohihna kireyden säätämisestä korjaamolla:
46 e, Turun Autokorjaamo Oy, 05/2006 (1996 405 GTX 2,0 Style ABS, XU10J2)
80 e, Turun Autokorjaamo Oy, 08/2006 (1995 306 ST 1,8, XU7JP)
50 e, Turun Autokorjaamo Oy, 06/2008 (2000 106 1,1, TU1M+)
117 e, Automaa, Raisio, 06/2008 (2000 106 1,1, TU1M+)
Kaikki korjaamot eivät välttämättä ole aiemmin tehneet pelkkää kireyden säätämistä juuri tietyn konetyypin kohdalla, joten hinta-arviot saattavat vaihdelle sen mukaan. Jotkut voivat siis arvioida säätämisen hinnaksi puolet vaihtotyön veloituksesta.
Pari vuotta sitten kysyin autotarvikeliikkeestä hintaa
Gates Sonic Tension Meter -mittalaitteelle ja se oli muistaakseni hieman alle 600 euroa. Malli on sen jälkeen kai vaihtunut, mutta hinta lienee edelleen samaa luokkaa. Halvempiakin vaihtoehtoja löytyy, mutta ne saattavat olla ominaisuuksiltaan pelkistetympiä. Lisäksi on huomioitava, että esim. joissakin TU-sarjan koneissa kiristys mittalaitteen avulla vaatii vielä erikoistyökalun (levy, jolla keinuvipuja painamalla nokka-akseli vapautetetaan mittaamista varten keinuvivuista; kiristetään siis venttiilikoneiston päälle).