Kirjoittaja Aihe: Vaihteistoöljyt - Vaihtoväli ja vaikutus toimintaan (manuaalivaihteistot)  (Luettu 83939 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Kesseli

  • Vieras

 Kaveri vaihtoi tyttäreni autoon (Primera) kykimen ja oli katsonut samalla vaiht. öljyjä. Sanoi, että oli aivan kamalan näköistä mönjää...

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Ilman muuta kannattaa vaihtaa. Vaihteistoöljyn vaihdon kustannus on mitätön kytkimen vaihdon kustannuksen rinnalla.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

ATF

  • Vieras
Kytkinremontin yhteydessä ne joutuu vaihtamaan kun vetoakselit täytyy irrottaa.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Joku oikein pihi saattaisi kaataa takaisin  ;)
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Kesseli

  • Vieras
Kytkinremontin yhteydessä ne joutuu vaihtamaan kun vetoakselit täytyy irrottaa.

 Tuota en tiennytkään. Mutta ilman muuta ne öljyt vaihtuu uusiin.

Timpy

  • Vieras
Tässä lyhyt ohje vaihteistoöljyn vaihtoon MA5 vaihteiston kanssa (ainakin 307 1.6 vm.-04). Auto kannattaa ajaa lämpimäksi ennen öljyn vaihtoa. Näin vanhan öljyn saa paremmin pois.
Auto tunkille ja vasen etupyörä irti. Sisälokasuojaa irti etupäästä, että sen saa käännettyä pois edestä. Vaihdelaatikon alta auki tyhjennysproppu (av21)ja vanhat öljyt ulos. Tulppa kiinni uuden kuparitiivisteen (16mm) kanssa.
Tämän jälkeen auto pitää tunkin avulla laskea vaakatasoon, että öljymäärän saa oikeaksi.
Lokasuojan puolella on täyttö/tarkastustulppa. Sen av 19mm. Itse täytin uuden öljyn apteekista ostamallani isolla ruiskulla, jonka päähän laitoin letkun pätkän. Öljyä on riittävästi, kun sitä valuu pois täyttöaukosta. Öljyä menee n. 2 litraa riippuen siitä miten hyvin vanha öljy on saatu pois. Sitten tulppa takaisin kiinni uuden kuparitiivisteen kanssa (14mm). Irrotetut osat paikoilleen ja valmista on. Öljyksi laitoin Total BV 75-80W öljyn.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Näinhän se käy. Rengasta ei tietty pakko ole ottaa irti mutta helpottaahan se hommaa.
Vielä jos halutaan pilkkua viilata niin, jos öljyropuissa on magneetti, niin se/ne kannattaa putsata metallihileestä jota varmasti on hieman kertynyt (riippuu vaihteiston iästä onko magneetteja)
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Cheri

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 88
Olen tässä pohdiskellut koska alkaa olemaan aika vaihtaa öljyt. Auto on vuosimallia 2009 ja seissyt suurimman osan ajasta, ostin sen keväällä 10tkm sitten, ja nyt on lasissa 13tkm. Eli kilometrien mukaan aikaa on, mutta mitenkä tuo öljyn vaihteistoöljyn vanheneminen seisoessa?
308: 2009, 1,6 HDi, SW FAP110, 15 tkm
MB 409 1983 orkesteriauto
ex
807: 2004, 2,2 HDi, ST, 270tkm
307: 2002, 2.0 HDi 66kW, 5d , 340 tkm

Timpy

  • Vieras
Tässä ylläolevasta ohjeesta toinen versio täyttötulpattomaan versioon MA5:stä (ainakin 207 1.6 vm.-07). Auto kannattaa ajaa lämpimäksi ennen öljyn vaihtoa. Näin vanhan öljyn saa paremmin pois.
Auto tunkille tilan saamiseksi auton alle (tietysti kukaan ei mene auton alle sen ollessa pelkästään tunkin varassa). Vaihdelaatikon alta auki tyhjennysproppu ja vanhat öljyt ulos. Tulppa aukeaa 8mm neliökantaisella työkalulla. Itse tein tuollaisen vanhasta 8mm kuusiokoloavaimesta hiukan kulmia hiomalla. Tyhjennystulppa kannattaa puhdistaa, varsinkin jos se on magneetin sisältävä versio. Sitten tulppa kiinni uuden kuparitiivisteen (16mm) kanssa.
Autossa ei ollut varsinaista täyttötulppaa (tai en ainakaan sitä itse löytänyt). Uuden öljyn saa vaihteistoon vaihdelaatikon päällä olevan huohottimen korkin alta. Ennenkuin tähän pääsee käsiksi, pitää irrottaa ilmanpuhdistimen kotelo. Se on helppo irrottaa. Täyttöä varten kannattaa olla olla joku pullo / letku viritys. Täyttömäärä on tasan 2 litraa. Öljyksi laitoin Total BV 75-80W öljyn.

Tommi6

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 88
Auto: 2012 308 SW 1,6 VTi (VF34H5FS0BS209384).

Minkälaiset näissä peugeoteissa on yleensä vaihdelaatikon öljyjen vaihtovälit ?, Autolla on ajettu nyt 83046 km.

Velmanteri

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 42
Suositus vaihtovälinä taitaa olla 60tkm.
Peugeot 3008 Allure130BlueHDi EAT8 -18, Citroen ë-C4 50kWh Shine -21

Teemuxs

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 65
Ei ota huolto-ohjelma kantaa vaihtoväliin. Tietysti jos oireita alkaa esiintymään, niin sillon kannattaa vaihteistoöljyt vaihtaa. Ylipäätään aika harvassa manuaalivaihteisessa Peugeotissa on kirjattu huolto-ohjelmaan vaihteistoöljyn vaihtoa.
Nykyisin Peugeot 208 GTi by PSP -17

Ex PSA: Peugeot 207 GT -07

SEL

  • Vieras
3008 HDi 2-tronic (joka on manuaaliloota sähköhydraulisella valitsimella varustettu) sai uudet liukasteet laatikkoon reilun 120 tkm:n jälkeen ja muutos laatikon toimintaan oli ällistyttävän iso. Nyt vaihtaa todella pehmeästi eikä pakilla lähtökään ole enää nykivä. Vanhat öljyt oli hyvän näköiset eikä propun magneetissa ollut juurikaan hiukkasia.

timoan

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 104
Vahvistan 2Tronicin öljynvaihdon hyödyllisyyden meidän auton osalta. Vaihdoin öljyt 100 tkm kohdalla. Öljy ei näyttänyt pahalle, mutta vaihteidenvaihdot paranivat ja muuttuivat hiljaisemmiksi.

kurkimies

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 282
Mitä edelliseen eli Renault Clio MK2 phase 1 1.4l 8v koneeseen vaihdettiin tuossa 308tkm ekan kerran minun aikana laatikkoöljyt manuaaliaskiin,
niin vanhojen öljyjen väri oli aivan pikimustaa, mitä sieltä tuli. Liekö edelliset omistajat koskaan vaihtaneet/vaihdattaneet. Mutta joo.

Esim. 40km/h 3->2 sai suunnilleen käyttää voimaa, että vaihteen sai päälle. Muissakin vaihteissa huomasi, että oli takertelua (mutta 3->2 pahin)
 ja laitettiin Total Transmission Gear 8 75w-80 öljyt vaikka ei edes rellujen oikea "laatikkoöljy". No itse huomasin vaihdon hyvinkin nopeasti eli
vaihteet rupesi menemään hyvin helposti/kevyesti päälle ja tuo 3->2 vaihto 40km/h hävisi öljyjen vaihdon jälkeen. Ja talvella -25 asteen lämpötilassa
ei huomannu eroa kesäkeliin nähden ollenkaan.

Eli toisinsanoen vaihteistoöljyjen vaihto oli positiivinen. Ja 2desiä vähemmän meni, mitä valmistaja ilmoitti (3.4L ja meni 3.2L)