Kirjoittaja Aihe: 407 - Lämmityslaite ei puhalla kuumaa/kylmää (säätöläpän akseli)  (Luettu 218122 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

makemich

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 84
Olisiko tuossa kysymys säätöläpän akselin katkeaminen?

Pahaa pelkään myös että tuo ei selity pelkällä kosteusanturilla.

Listaa asennettaessa en muistaakseni tuuletusritilään koskenut, lähti irti muutenkin näppärästi. En ole käynyt vikoja lukemassa tuon jälkeen mutta veikkaan että itsellä jotain pientä vikaa-vikaa-vikaa koko systeemissä tai sitten vaan nesteet vähissä taas.
508 HDi 163 Allure ´13, man.

erkkipj

  • Vieras
Kiitos kommenteista! Ajattelin ensin vaihtaa tuon kosteusanturin, kun vikakoodi kuitenkin on järjestelmässä. Jos vika onkin säätöläpän akselin katkeaminen, siihen pitää perehtyä myöhemmin. Täällä foorumissa aihetta on jo käsitelty monessa topikissa. Eräs tuttu ja ainakin tähän asti asiantunteva autonasentaja epäili hapettumisvikaa kosteusanturin jälkeisessä piirikortissa, joten vikapaikkamahdollisuuksia on.

ROTE

  • Vieras
Auto: 2006 407 1,8 Comfort (DAM 10619CJ, 153 000 km).

Hommattiin pojalle ensi autoksi Peugeot 407. Ilmastoinnissa tältä palstalta tuttu vika. Apukuskin puolelta puhaltaa haaleata ilmaa, eikä säätäminen onnistu. Ilmeisesti läppävika. [Jos näin on herkeääkö monitoiminäytössä apukuskin säätimet toimimasta? Näyttö ei vänkärin kytkimiä painellessa reakoi lämmön nostoon/laskemiseen, eikä ilmansuuntaukseen vänkärin puolella. Kuskin puolella kaikki toimii ok. Sitä tässä pähkäilen ennenkuin ruvetaan uusia läppiä hommaamaan, voisiko vika olla jossain säätökytkimissä. Ilmastointi huolettu autoliikkeessä ennen meidän ostoa. 10.06.2016 kuitissa tiedot: Talt. otettu kaas. 457g, Talt. otettu öljyä 0 ml. Alipaine 25 min. Alipaine saavute -1.0 bar. Paine nousee 0.0 bar. Alipainetesti ok.  PAG 1 lisätty 10 ml. Kaasua täytetty 650 g. Neulaventtiilin testi ok.

mika

  • Vieras
Taitaa olla jotain muuta kuin tämän aiheen "läppävika". (tietty voi olla sekin kaupan pääle) Kyllähän lämmönsäädöt pitäis toimia näytössä vaikka yks muovinen säätöläpän akseli olisi poikki. Ettei vain olisi tehty näitä tee se itse korjauksia mitä tässä ketjussa puhutaan? Tai sitten säätöpaneeli on kaput.

ROTE

  • Vieras
Näin minäkin päättelen, että luulisi säätökytkimistä jotakin tapahtuvan, kun niitä painelee. En vaan ole näistä viestiketjuista löytänyt, että kellä ollut ilmastoinnin läppävika, olisi kertonut ettei säädöt kytkimistä toimi! Sen verran ilmansuuntauskytkintä painettaessa useita kertoja vänkärin puolelta tulee näyttöön "AUTO" ilmoitus.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Itsellä on yksialueinen ilmastointi (joka on ketjun aiheen osalta armollisempi korjattava) joten kaksialueisen toiminta ei ole tuttua, mutta eihän tässä vaan ole kyse siitä että ilmastointi on asetettu toimimaan yksialueisena? Eikös se ole noissa kaksialueisissa mahdollista? Siis valikoista säätää kaksialueinen toimimaan molemmilla puolilla samalla tavalla. Sitä en tiedä toimiiko tuolloin molemman puolen säätimet, vaiko vain esim. kuskinpuoleiset.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

mika

  • Vieras
Toimii niin että kuskin puolelta säätyy molemmat puolet kun on valittu toimimaan yhdeltä puolelta säädöt. Jos tuolloin säätää vänkärin puolelta, palaa asetus taas niin että molemmat puolet säätyy erikseen. Ei se vänkärin puoli toimimattomaksi mene.

Tuli mieleen jos läppävika on rikkonut myös sen topparin mihin läpän pitäisi stopata ääriasennossa, miten säätömoottori sitten reagoi? Mutta vielä jää tuo lämmönsäätö, pitäishän sen toimia siitä huolimatta. Kannattais tutkailla sieltä hanskalokeron takaa onko noita säätömoottorin johdotuksia peukaloitu?
« Viimeksi muokattu: 05.07.2016, 08:16:03 kirjoittanut mika »

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Hieman nyt ilmassa vian hakuammuntaa ;). Testeri kiinni ja läppien testiajo tai lämpömittari tulokanavaan, säätö sivulaseille ja mittaus säätö min- ja max- asennoissa. Ilmastointilaite päällä pitäisi säätyä 10 asteesta 40 asteeseen. Toinen vaihtoehto on tähystää läppien akselit kojelaudan päällysritilän irroituksella. Kyllä vika selviää, mutta systemaattisesti edeten pääsee nopeiten finaaliin.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Marek

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 125
  • 508 SW HDi163
Tuohon tähystämiseen sopii muuten myös hienosti endoskooppi. Ainakin Biltemassa myytävä USB endoskooppi on riittävän hoikka mahtuakseen ritilöiden välistä mitään purkamatta (ja tulee vielä poiskin). Tällä olen menestyksekkäästi tähystänyt useamman auton. Sitten kun tekee sen "huoltoluukun" siihen lämppärikotelon kylkeen, niin voi näppärästi katsella kennon kunnon ja kerätä mahdolliset koteloon pudonneet tavarat. Joillakin kun on kumma tapa säilyttää kynää ja ties mitä siinä raitisilmasuulakkeessa  ;)
508 SW HDi163, 207SW VTi90, Peugeot MTB
ex. 407 SW HDi136 JBL, 206 TU3JP, 306 TU5JP x2

607hdi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 66
Muuttuiko se puhallusilma vänkärin puolella kun sitä ohjasi kuskin säätimistä? Jos muuttui niin sillonhan on läppä ehjä.
508sw gt -12. Exät: 407sw 2,2hdi -08. 607 2,2 -05, 607 2,2hdi -01 ja 406 2,0hdi(110) -01

ROTE

  • Vieras
Kuskin puoleiset säädöt toimivat (lämpötila, puhalluksen suuntaukset) kuskin kytkimistä normaalisti ja näyttöön tulee valitut säädöt. Vänkärin puolella ilman suuntauskytkintä painelessa vaihtaa kyllä tuulilasille, jalkatilaan ja eteen, mutta paljon hitaammin, kuin kuskin puolella ja puhallusvoimakkuus vänkärin puolella huonompi. Eikä vänkärin puolella näyttöön tule mitään. Lämpötilan säätö ei reakoi ollenkaan, vaan ilma käden lämpöistä. Ilmastoinnin säätäminen vasemalle tai oikealle ei onnistu näytöllä, koska vaihtoehto puuttuu kokonaan, ainoastaan ilmastoinnin päältä pois vaihtoehto.

ROTE

  • Vieras
Tarkennus vielä: Kuskin puolen kytkimet säätävät ainoastaan kuskinpuolta, vänkärin puolella ei kuskin kytkimistä tapahdu mitään.

Marek

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 125
  • 508 SW HDi163
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta 407:ssa on yksi puhallinmoottori. Yhteinen molemmille puolille. Eli periaatteessa jos tulo on valittuna samalla lailla kummallakin puolella puhallus teho on sama. Toki jos toisen puolen laittaa esim. puhaltamaan pelkästään naamalle ja toisen vaikka jaloille ja naamalle, niin on tuhallus teho on eri koska ilman jakaantuu toisella puolella useampaan rööriin. Puhallus teho mitataan tässä tapauksessa naama/käsi tuntumalla ei watteita tai muuna fysikaalisena yksikkönä.

Säätömoottoreita kummallakin puolella on kaksi (jos siis kaksiaulueinen ilmastointi). Toinen ohjaa mistä ilma tulee ja toinen ohjaa lämpötilaa. Sitten on vielä yksi moottori joka ohjaa raitisilma/sisäilmankierto läppää. Tämä on siellä keskellä päällä piilossa katseilta.

Raitisilmasuodatin on moottorin ja ilmastoinninkennon sekä muun puhallusyksikön välissä. Eli periaatteessa huonosti paikallaan oleva tai tukkeutunut raitisilmasuodatin voisi myös aiheuttaa tehoeroa koska osa ilmasta pääsisi vuotamaan sen ohi tms.

Jos näyttökään ei reagoi millään tavalla matkustajanpuolen käyttöpaneelin painalluksiin, niin voisi vikaa mahdollisesti hakea viallisesta käyttöpaneelista. (Jollakin muuten taisi olla sellainen täällä foorumilla myynnissäkin)

Jos näytöllä säädöt näkyvät ok, mutta mitään ei tapahdu lämppärinkotelon sisällä, niin sitten vikaa voisi hakea rikkoutuneesta läpästä. On myös mahdollista, että sinne on tosiaan pudonnut jotain, kuten kynä, joka on jumittanut läpän. Tämäkin on nähty.

Tässä asiaa mahdollisesti selventevä (tai sekoittava) kuva. Ei ole Pösöstä ja kuvassa on kolmialue ilmastointi joten siksi siellä mainitaan tuo rear blower. Mutta kuvitelkaa, että sama puhallin on molemmille kanaville niin saatte 407:aa vastaavan. Rearin ja Frontin sijaan meillä on Left ja Right.  ;D
« Viimeksi muokattu: 06.07.2016, 11:54:02 kirjoittanut Marek »
508 SW HDi163, 207SW VTi90, Peugeot MTB
ex. 407 SW HDi136 JBL, 206 TU3JP, 306 TU5JP x2

ROTE

  • Vieras
Läpänakseli sieltä on poikki vänkärinpuolelta. Tähystelin kojetaulun yläritilän kautta. Pitää paneutua remonttiin, kunhan tästä kesälomalle pääsee. Kiitos kaikille hyvistä ohjeista, Oispahan ilman niitä ollut hankala ruveta vikaa etsimään. Palailen asiaan kun läpät kunnossa.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Autz. Hyvä, että selvisi vika, mutta ei niin mieluisa. Löytyy valokuva ja sabluuna aukon tekemiseksi. On myös läppä sekä kotelon kylki malliksi  ;)
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -