Kirjoittaja Aihe: 407 - Lämmityslaite ei puhalla kuumaa (säätöläpän akseli)  (Luettu 157564 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 867
  • 407 3.0 V6 Sport
ServiceBoxistahan tuo selviää, kun löytää, eli VF36D6FZB21192178

Läpät (läppä) tulee toki ulos kotelosta.

- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

kaario

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Auto: 2009 407 SW 1,8 (EW7A, 117 000 km, kaksialueinen ilmastointi).

Vaihdoin viikonloppuna sisäilmansuodattimen (kylmä autokatos). Aikaisin seuraavana aamuna, noin -2 asteen pakkasenpoikasessa, ajoin 100 metriä ja pysäköin (oli oikein hyvä syy lyhytajoon). Ennen puoltapäivää lähdin varsinaisesti liikkeelle. Ensimmäinen oikein aurinkoinen ja lämmin kevätpäivä joten pitkästä aikaa säädöt kylmälle ja nauttimaan ilmastoinnista. Mutta hämmästyksekseni kuskinpuolelta tulee hiton kuumaa ja repsikan puolelta kylmää - eikä mitkään säädöt auttaneet. Pysäytin ja starttasin uudelleen, ei auttanut. Radio/CD on joskus kieltäytynyt tottelemasta namikoita ja siihen uudelleen starttaus on auttanut. Muistelen että repsikanpuolen puhallin olisi myös viimeaikoin puhaltanut tyhjää ja starttauksen jälkeen olisi taas toiminut ookoo.

Kylmäaine vaihdettu ja höyrystin desinfioitu Autokeskuksessa 2015 mittarissa oli silloin 87 000 km nyt siis 117 000 km.

Ei kai ole mitenkään mahdollista, että uusi sisäilmansuodatin (Mann Filter CUK3240) olisi liian paksu ja se ahdistaisi jotenkin? Uusi suodatin oli nimittäin selvästi paksumpi kuin vanha likainen. Meni kuitenkin pienen vääntelyn jälkeen poljinten ohi napakan tuntuisesti paikalleen. 

Luettuani 15 + 4 sivua ansiokasta aiheen käsittelyä täällä foorumissa arvelen kyllä että sama akselin katkeaminen kyseessä nyt minullakin – sattui vaan erikoisesti juuri suodattimen vaihtoon. Kylmät kelit ei voinut tässä olla syypää. Lämmitin/jäähdytys on ollut erittäin tehokas ja varmatoiminen.

Kunhan nyt kuulen kommenttinne tuosta paksummasta suodattimesta (eh, tuntuu nololta tuota kysyäkään) niin käyn ajamassa koneen lämpimäksi ja kokeilen tarkemmin mikä lämpiää tai kylmiää ja mitkä suunnat toimii, tai sitten ei.

Kiitollinen kommentista.

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 037
Olisin todella hämmästynyt jos sisäilmasuodin vaikuttaisi siten, että toinen puoli on kyllä ja toinen puoli kuuma. Kyllä se on akselivika.

kaario

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Auto: 2009 407 SW 1,8 (EW7A, 117 000 km, kaksialueinen ilmastointi).

Ilmastointi on taas kunnossa, päädystä sisään! Vaikka en korjausta itse tehnytkään, oli erittäin valaisevaa ymmärtää mistä läpän vaihtamisessa oli kysymys. Korvaamaton foorumi.

kaukosaatomies

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Auto: 2004 407 SW 2,2 (294 000 km).

Viikolla lakkasi lämmin ilma tulemasta apparin puolelle, automaatti toki koitti tasoittaa tilannetta ajamalla kuskin jalkoihin tulikuumaa.

Harrastin eilen purkkapaikkailua, ilmeisesti aika onnistuneesti kun alkoi koppero lämpenemään.

Liitteissä kuvat toteutuksesta. Oranssi rantu on lopullinen sahauslinja, tein typerästi kun en ottanut kerralla (enkä kolmannellakaan) riittävän isoa palaa irti, piti vähän patentoida että ne sai taikaisin paikoilleen.
Pellinpalat ruuvien kera pitää irroitetun palan paikoillaan, kuumaliimalla tukin reiät ja kyllä se vähän jäykistikin.

Läpän akselin ympärillä epoxy puttyä ja pätkä vanhaa hiihtosauvaa tukena, sauva(halkaistu putki) lämpömuovattiin sopivaksi ja kiristettiin letkuklemmareilla epoksin ollessa vielä notkeaa.

Kaikkiaan aikaa meni kolmisen tuntia.
Tarvittavat työkalut:
-torx meisseli (taisi olla Tx20)
-pora jolla saa alkureiän sahanterälle
-paineilmapistosaha (meni aika kivuttomasti myös irtonaisella terällä käsin)
-5,5mm hylsy moottorin irroittamiseen
-pikaliimaa (läppä liimattiin ennen tukirakennelmaa oikeaan asentoon)
-riittävä määrä hyviä työvaloja (pienempi parempi, magneetista plussaa)
-kuumaliimaa kotelon tilkitsemiseen
-pellinpaloja tms. tukemaan irroitettua palaa
Vaikka miten koittaa säädellä niin kuskinpuolelle tulee ainoastaan kuumaa ilmaa, eli tätä topicia luettua voi olla varma säätöläpän akselin menneen poikki. 04-vuosimallin 407 sedan, johon oli näemmä kunkinpuolelle aikasemmin reikä tehty, onnistunee säätöläpän uusiminen tällä ohjeella tömmöseltä tavalliseltakin pulliaiselta, vai ?
Suunnittelin ostaa valmiit tarvike läpät vaikka motonetista, noin 100€ hinta.

kaukosaatomies

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Niin että onko jotkut vaihtaneet nämä ilmastoinnin säätöläpät tosiaan poistamatta kojetaulua ?
Meinaan https://www.x-parts.fi/autotietoa/peugeot-407/  sanotaan että kojetaulu nimenomaan pitää poistaa.

remppaaja

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 25
Selaa ketju läpi. Läpät on mahdollista vaihtaa kojetaulua juurikaan purkamatta.

kaukosaatomies

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Ei tarvi selata, kiitos sinun. On meinaan hankalaa jos joku paikka sanoo toista, ja toinen toista, että ketä uskoa.
Tässä on sitten tulevaa jobia, on muuten aikas lämpönen auto kun jalkatilaan tuuppaa kuumaa ilmaa :D

kaukosaatomies

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Vänkärin puolelta joutuu purkamaan hanskalokeron ja kuskin puolelta pitää ottaa airbaggi pois jalkotilasta. Eipä niissä oikein muuta eroa. Suurin hankaluus kuskin puolella oli kun joutui vasemmalla kädellä työjelemään.
Miten tuon airbagin irroitus tapahtuu ?

kaukosaatomies

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Voisko joku siis vastata vaatiiko tuon pois otto jotain erityistä ettei vahinkoa satu ?

keijokos

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 206
Läppiä ei pääse vaihtamaan ilman kojetaulun irroitusta mutta niitä on vaihdettu leikkaamalla kylkeen aukko ? josta ne voi vaihtaa. Airbagista sen verran että akku pois ja väh 15 minuutin odotus. Tosiaa näistä ohjeista ei oikein ole apua kun siellä puhutaan välillä 1 alue ja välillä 2 alueilmastoinnista. Itse tein joskus ja yksi melko hyvä ohje oli jossa oli kerrottu järjestys miten pitää purkaa. Löydät sen varmaan jostain jos ei ole poistettu. Täällä on neuvot aika pirstaleista ja joskus tuntuu että ohjeet on suoraan TB baarista mutta tietysti jotain vinkkejä saa. Aika palon myös vikojen kyselijöitä mutta kun homma ratkeaa siitä ei löydy mitään. Tässä aika hyvä:http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=74886.msg227133#msg227133

anzu62

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Auto: 2007 407 SW 1,6 HDi (315 000 km).

Lämppäri työntää pelkkää kuumaa joten olen säätänyt off asentoon, silti aika kuuma näillä keleillä. Paras tarjous on 699 + ilmastoinnin aineet päälle, kesto 2 päivää. Olisiko jollain vinkkejä mistä löytäisi edullisemman vaihtoehdon mielellään eteläsuomesta, autossa 1 vaiheilmastointi. Sipilän leikkuri riivaa!!

keijokos

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 206
Kyllä tuo hinta varmaan alkaa olla pohjalukemissa. Itse sain hieman halvemmalla pari vuotta sitten ja paikka Sepänmaan korjaamo  Alavus  ja myös Keuruulla Jouko Storck tekee edullisesti. Ovat toki citroen korjaamoja mutta kyllä pösötkin hoituu.

keijokos

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 206
Tuli vielä mieleen että Alvudella vein auton klo 8 ja valmista oli hieman klo 13 jälkeen samana päivänä, toki auto c5

anzu62

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Kiitos paljon, tiedustelen hintoja ko tahoilta. Voisi käydä vaikka keskisellä ja Kuortaneella tädin äidin mökkiä katsomassa.