Kirjoittaja Aihe: 307 - Takajarrulevyjen vaihto  (Luettu 35909 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

purgatoury

  • Vieras
Vs: 307 - Takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #30 : 19.05.2014, 08:48:19 »
Kiitos vastauksista ja vinkeistä. Eli yhteenvetona menee näin, rengas irti ja katsoa onko levylle omat torxit kiinnitystä varten, jos ei niin koko paketti kyseessä.

Jodl

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 92
Vs: 307 - Takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #31 : 20.05.2014, 00:15:54 »
Tuossa aikaisemmin näytti että JPn autossa olisi koko paketti. Laakeri ja levy samassa. Pommin varma en ole. On vaan ihan samannäköinen kuin omassa 2005 mallissa ja minulla on laakeri samassa. En ole vielä niitä itse vaihtanut.

purgatoury

  • Vieras
Vs: 307 - Takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #32 : 20.05.2014, 22:06:11 »
Vielä kerran pojat ettei tule tilattua vääriä levyjä.

Kuvat alla. No levyllä ei kiinnitysruuveja näkynyt, ilmeisesti laakerilla ja sensorirenkaalla? Eli irrotus siten, että satula pois ja napakuppi irti ja levy irti? Mites tuo napakuppi, lähteekö se millä tavalla? Ruuvaria väliin vai onko jotain konsteja olemassa. Pikkusen naputellin, mutta ei ollu lähdössä mihinkään...

Jotain muuta vielä, mitä pitää huomioida. Palat vaihtuu samalla. Tarviiko satulan kiinnitysruuveja uusia? Tai jotain muuta mitä? Mitä työkaluja tarvitaan?

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.


ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 307 - Takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #33 : 21.05.2014, 11:17:52 »
Valmistenumeron perusteella autoosi sopivat takajarrulevyt ovat:

4249 32, WHEEL HUB DISC, DIAM 249 EP 9, SEE B (FITTING OF STUB AXLE DIAM 30), ALLOY WHEELS SINCE DAM 1089889 OR SINCE DAM 1089888

Laakeri on asennettu jarrulevyyn (aiemmissa viesteissä mainittu jarrulevyyn integroitu pyörännapa). Jollei jarrulevyn mukana toimiteta uutta laakeria, pitää se kiinnitystarvikkeineen ostaa erikseen. Akselitapin halkaisija on autossasi 30 mm (joissakin muissa on 25 mm) ja jarrulevy kiinnittyy akselitappiin napamutterilla 3739 32 (korvannut aiemmissa viesteissä mainitun osan 3739 31), joka on kuvan perusteella lyömällä lukittavaa mallia eli se pitää uusia joka kerta.

Autoosi sopivat siis nämä osat:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=33256.msg189990#msg189990

Jarrulevyyn integroitu pyörännapa, akselitappi 30 mm, uudempi mutteri 3739 31 ja sen suojakuppi 3740 46 (sama kuin vanhemmassa):

INJECTION ET3J4 SINCE RPO No. 10898 (10.09.2006)
TU5JP4 INJECTION SINCE DAM 10898UW OR SINCE DAM 1089888 OR SINCE DAM 1089889
EW10A INJECTION SINCE DAM 10898UW OR SINCE DAM 1089888 OR SINCE DAM 1089889
EW10J4S INJECTION SINCE RPO No. 10898
DV6ATED4 TURBO DIESEL SINCE RPO No. 10898
DIESEL TURBO DV6TED4 WITHOUT FAP SINCE RPO No. 10898
DIESEL TURBO DV6TED4 FAP SINCE RPO No. 10885 (28.08.2006)
DIESEL TURBO DV6TED4 90HP FAP SINCE RPO No. 10898
DIESEL TURBO DW10BTED4 SINCE RPO No. 10898

4249 19, RP 4249 32, HUB DISC, DIAM 249 EP 9, STEEL WHEELS (peltivanteisten autojen jarrulevy 4249 19 korvattu aluvannemallien levyllä 4249 32)
4249 32, HUB DISC, DIAM 249 EP 9, ALLOY WHEELS
3748 90, HUB BEARING
3740 46, WHEEL HUB PLUG
3739 31, HUB FIXING NUT
3738 11, HUB BEARG RING
5176 40, RR WHEEL SWIVEL, DIAM 30
4549 19, RADIAL TARGET

Huom! Service Boxin uusimpien tietojen (21.05.2014) mukaan napamutteri 3739 31 on korvattu osalla 3739 32.
« Viimeksi muokattu: 21.05.2014, 11:33:09 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 307 - Takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #34 : 21.05.2014, 11:36:12 »
Mites tuo napakuppi, lähteekö se millä tavalla? Ruuvaria väliin vai onko jotain konsteja olemassa. Pikkusen naputellin, mutta ei ollu lähdössä mihinkään...

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=25826.0

Takajarrupalojen vaihto (alimmaisen liukutapin pultti irrotetaan ja satula käännetään ylös; ohjeiden mukaan pultti pitäisi vaihtaa ja varmistaa kierrelukitteella; kiristysmomentti 38 Nm):

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=22953.0
« Viimeksi muokattu: 21.05.2014, 11:50:51 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Vs: 307 - Takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #35 : 21.05.2014, 13:23:08 »
Napakupin voi irroittaa vaikkapa puukon terällä, varovasti kehältä (levyn olakkeen ja napakupin välisestä liitosraosta) muutamasta kohtaa, pikku hiljaa ulospäin kampeamalla.

purgatoury

  • Vieras
Vs: 307 - Takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #36 : 04.06.2014, 21:28:58 »
Kiitos kaikille auttajille, auto leimattu ja jarrut pelaa. Aluksi käsijarru katosi, mutta vaijeria kiristämällä löytyi, samalla myös poljintuntuma jarruttaessa parani.

69pauli69

  • Vieras
Vs: 307 - Takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #37 : 11.08.2014, 19:37:03 »
Auto: 2003 307 2,0 Wagon (RFN).

Pitäis pösöön saada uudet takajarrulevyt ja palat motonetistä. En tiedä onko laakeri levyssä vai navassa kiinni. Olisi autosta vähän tietoa jos joku osaisi jostain katsoa mitkä osat käyvät.

Peugeot 5D 307 WAGON 2.0-3ERFNC
Rekisteröintipvm: 2003
Alustan nro: VF33ERFNC82920343
Sylinteritilavuus: 1997
Moottorin koodi: RFN
kW: 100

Kiitoksia jo valmiiksi!

69pauli69

  • Vieras
Vs: 307 - Takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #38 : 13.08.2014, 22:43:33 »
Kurkkasin takajarrulevyjä niin huomasin kaksi ylimääräistä ruuvin reikää niissä, eli taitaa irrota levy ne kun irroittaa, laakerista en nyt oikein tiedä että onko se levyssä kiinni vai ei. Mutta kaipa tohon menee  ne laakerittomat levyt.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 067
Vs: 307 - Takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #39 : 14.08.2014, 06:11:53 »
Autosi takajarrulevyjen alkuperäinen varaosanumero: 4249 52  ==  Ilman laakeria.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Jodl

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 92
Vs: 307 - Takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #40 : 17.02.2015, 16:30:01 »
Auto: 2005 307 Wagon 1,6 S-Edition (TU5JP4, 1. mallisarja).

Moi, lähteekö nuo laakerilla varustetut levyt irti helposti vai millä ne vedetään akselista ulos? Luultavasti laakerin omaavassa levyssä akselireikä on mieluummin tiukka kuin löysä, että laakeri pyörii eikä koko homma sen akselitapin ympäri. Olisi kyllä helpompi jos levyt olisi navassa kiinni eikä kokonainen paketti. Irtolevyt kun on helppo vaihtaa. Noh, pian sen näkee kuinka tiukassa ne istuu.

Jodl

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 92
Vs: 307 - Takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #41 : 26.02.2015, 10:40:20 »
Takajarrulevyjen vaihto sujui helposti. Tässä autossa levyt on mallia mit lager ja ei kun hommiin. Ensin auto nosturille ja renkaat pois. Uudessa jarrulevypaketissa oli uusi mutteri ja suojakuppi (kuvat löytyy aiheen aikaisemmista viesteistä) joten vanhaa kuppia voi vähän runtata läjään talttameisselillä niin sen saa kammettua pois. Sitte mutteri löysälle 32 numeroisella hylsyllä. Vääntövartta on hyvä olla joku 500-600mm vähintään niin voi tasaisesti vääntää. Jarruselinterin pultit aukeaa liu-uista 13 avaimella (netissä oli youtube video jossa puhuttiin että toinen pultti voi olla 12 mut itsellä oli molemmat 13). Sylinteri pois ja narulle tuetuksi, ettei roiku jarruletkun varassa. Satulan pultit tarvii torx 50 muistaakseni. Tässä kannattaa olla tarkkana että torx menee pulttiin pohjaan saakka ja taas pitkästä vääntövarresta ei ole haittaa. Satula pois ja nyt kun akselimutteri on löysällä niin pitäis jo levyn heilua. Mutteri ja levy pois ja paikkojen puhdistusta. Laitoin akseliin vähän kuparitahnaa kun ei varsinaista vaseliinia ollut ja sitä oli edellisellä kerralla liikkeessä näemmä sipaistu.

Uusi levy paikalleen ja mutteri perään. Momenttiavaimella naks. Aikaisemmista kommenteista taisi löytyä oikea momentti. Uuden kupin asentamiseen olisi hyvä olla vaikka riittävän iso hylsy mutta  itsellä ei niin suurta ollut. Taitaa olla joku 46-50 jos riittää tuokaan. Naputtelin ympäri pienellä moskalla niin hyvin menee silläkin. Putsattu satula takaisin ja nekin torx pultit laitoin momenttiin kun sattuu avain olemaan (muista nyt mikä momentti oli mutta korjauskirjasta pitäis löytyä). Uudet palat satulaan ja sylinteri paikalleen. Mäntää piti pyörittää samalla kun painaa sisään (johtuu kai käsijarrun toimintatavasta). Meni kuitenkin ihan helposti, ei tarvi ihmeemmin voimaa.

Kaikin puolin helppo vaihtaa vaikka laakeri onkin levyssä mukana. Jos on irtolevyt niin tuota akselimutteria ei tietenkään avata. Levyissä voi olla pienet ruuvit pitämässä levyä paikallaan niin ne saa kyllä auki jos edellinen asentaja on viitsinyt käyttää jotain kuparitahnaa tai vastaavaa. Muussa tapauksessa lyöntimeisseli on myös hyvä apu. Et tällaista jos nyt joku empii, että rohkenisko levyjä itse vaihtaa niin helppo homma on.

ermukermu

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 18
Vs: 307 - Takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #42 : 17.05.2015, 18:38:39 »
Auto: 2006 307 Wagon 1,6 Trendy (TU5JP4, 80 kW).

Kuuluukos noissa lakruissa olla hiukan välystä? Tuntuu kun auto ilmassa ja rengasta heiluttaa..
Peugeot 307 1.6 2006 tu5jp4

brwzzard

  • Vieras
Vs: 307 - Takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #43 : 24.05.2015, 20:30:11 »
Takajarrulevyjen vaihto sujui helposti... ...ja nyt kun akselimutteri on löysällä niin pitäis jo levyn heilua. Mutteri ja levy pois ja paikkojen puhdistusta.

Lähteekö se laakerillinen levy pois ilman mitään ulosvetäjää? Pitäis näköjään vaihtaa omaankin SW:hen takalevyt piakkoin. :P

Ou812

  • Vieras
Vs: 307 - Takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #44 : 24.05.2015, 22:47:37 »
Laakerillisesta mallista Jodl tuossa puhuu. Kuvittelin aina että tarvisi ulosvetäjän mutta hyvä vaan jos ei, samaan hommaan ryhtyminen edessäpäin itsellä. Tai ainakin omasta mielstä levyissä on semmoiset urat että suikkalakki kyllä jotain sanoo kun leimalle tarjoaa...