Olenko ymmärtänyt oikein, että SEEM-yksikköä ei voi muuntaa suoraan millään kaavalla hertseiksi? Voisi mielenkiinnosta kokeilla DW10 ja EW10 koneiden hihnojen kireydet tietokoneella, kun tuli vaihdettua hiljattain.
Lue noiden linkkieni sisältöä (esim. Claviksen sivusto ja sen laskuesimerkit). Esim. Continentalin FAQ:ssa toki sanotaan, ettei yksiköitä voi muuntaa, mutta toisaalta moni muu lähde neuvoo muunnoksissa. Seemit näyttävät kuitenkin jollain tavalla muuntuvan newtonmetreiksi ja ne puolestaan hertseiksi? Ilmeisesti kaavan avulla tehty muunnos Nm->Hz ei kuitenkaan ole täysin täsmällinen, mutta riittävän tarkka kuitenkin. Joku noista paremmin ymmärtävä ja asiaan tutustunut osannee kertoa enemmän. Korjatkaa toki mahdollisia virheellisiä käsityksiäni. :-)
Ainakin mitattava hihnaväli vaikuttaa tuloksiin, joten sen vuoksi esim. kahdelle eri moottoreille, joiden hihnoille on ilmoitettu kummallekin kireydeksi 30 Seem-yksikköä, voidaan ilmoittaa toisistaan selvästi poikkeavat Hz-lukemat. Esimerkkinä Renaultin ilmoittamat arvot (Googleen hakutermiksi "NT 3247A Renault"):
Moottori E7J 601: 30 Seem/144±5 Hz
Moottori E7J 780: 30 Seem/162±5 Hz
Osa netissä näkyvistä muunnoksista on voitu saada aikaan mittaamalla samaa kiristettyä hihnaa eri laitteilla.
Vaikkei virallisia arvoja olisikaan tiedossa, niin ennen vanhan hihnan irrotusta sen kireys voidaan mitata. Uusi tulisi sitten kiristää käsittääkseni hieman kireämmälle. Kai tuokin tarkkuus voi riittää ainakin niissä tapauksissa, joissa hihna ei joudu niin kovalle rasitukselle. En kuitenkaan suosittele kuin omalla vastuulla.
Yritin etsiä netistä kopioita kaupallisten laitteiden mukana toimitettavista taulukoista, mutta tuloksetta. Harmi, ettei kukaan esimerkiksi korjaamolla tai laitteita myyvässä yrityksessä työskentelevä tai alan oppilaitoksessa opiskeleva ole laittanut tietoja jakoon... ;-)
Tilausta olisi myös helppokäyttöisyydessään kaupallisten laitteiden tasolla olevalle open source -ohjelmistolle, joka hoitaisi mittauksen (nauhoituksen), sen analysoinnin ja yksikkömuunnokset ja muut laskutoimitukset sekä sisältäisi kattavan tietokannan kireysarvoista. Ohjelmisto voisi toimia myös puhelimessa, jolloin sitä olisi kätevämpi käyttää (mutta toisaalta rajoittaisi käyttäjäkuntaa tarpeettoman paljon vain tiettyjen puhelinmallien omistajiin).