Kirjoittaja Aihe: 407 - Koliseva ääni moottorin ollessa kylmä  (Luettu 6961 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mcjukeh

  • Vieras
407 - Koliseva ääni moottorin ollessa kylmä
« : 11.08.2009, 23:03:11 »
Auto: 2005 407 3,0 V6 Exclusive (automaatti, 150 000 km).

Hankin vuosi sitten tuollaisen 407:n. Kylmänä keulasta tai moottorista kuuluu toisinaan kolinaa tai ronklatusta, ihan kuin jokin  "vapaa" kytkin ronklattaisi tai jokin ottaa kiinni johonkin kiinnikkeeseen. Ääni häipyy kierroksia nostamalla ja yleensä koneen lämmettyä. Onko muilla kokemuksia? Mikäs tuollaisen voisi  aiheuttaa? Itselläni tulee mieleen ilmastoinnin kompressori tai jokin tehostaja.

mcjukeh

  • Vieras
Vs: 407 - Koliseva ääni moottorin ollessa kylmä
« Vastaus #1 : 20.08.2009, 13:05:51 »
Nonniin, autohan meni käymään huollossa ja tuloksena oli tieto, että jokin laippa on haljennut automaattilaatikosta, laipan hinta ei ole kuin 85 euroa, mutta uhkana on, että myös turbiini ja vauhtipyörä voidaan joutua vaihtamaan. Tiedossa on siis kallis remontti koska laatikon irroitus ja purku kestää koko päivän. Turbiinin hintaa ja vauhtipyörän hintaa ei edes tiedetty, koska niitä ei ole koskaan vaihdettu. Koko automaattilaatikon vaihtaminen uuteen maksaa yli 10 ke. Perhana sentään. Kannattaisikos koittaa kysellä Maan autosta, että olisikos jokin valmistuvika kyseessä, kun autolla ei ole ajettu kuin 150 tkm, eikä käsittääkseni tuohon laippaan vaikuta se miten vaihteistoa käyttää. (itse olen kyllä ajellut ihan sievästi).

samitala

  • Vieras
Vs: 407 - Koliseva ääni moottorin ollessa kylmä
« Vastaus #2 : 20.08.2009, 13:58:51 »
Itellä on kans samanlainen auto ja olenkin miettinyt, että sitten vielä kun se laatikkokin hajoaa niin voi helv....

mcjukeh

  • Vieras
Vs: 407 - Koliseva ääni moottorin ollessa kylmä
« Vastaus #3 : 20.08.2009, 16:42:11 »
Ei todellakaan maksa autom. laatikon vaihtaminen 10t euroa. 

No noissa 2005 3l V6 koneissa käytettävän uuden AM6 automaattilaatikon hinta oli jotain hiukka yli 10 000 euroa (Automaalla), siihen 7 tunnin vaihtotyö päälle. Kuulemma saa vaihtolaatikoitakin, jotka ovat selkeästi halvempia, mutta hintaa eivät tienneet, lupasivat selvittää, kuten myös sen momentinmuuntimen hinnan. Jos tiedät uuden tai vaihtolaatikon hinnan tai sen mistä sen saa halvemmalla niin kerro ihmeessä.

Euroopasta tuon momentinmuuntimen saa n. 200 eurolla. Tuo kolmiomallinen laippa maksaa 85 euroa, eli osat nyt ei ole pahan hintaisia, saa nähdä mikä on Maanauton hinta tuolle momentinmuuntimelle, mutta vaihtotyö maksaakin, on yli 7 tunnin työ kuulemma. (Tämä Oulun Pörhöllä)

Vika on sikäli ihmeellisessä paikassa ja ihmeellinen, en oikein käsittänyt miten tuo kiinnityslaippa voi ylipäätään hajota. Siinä momentinmuuntimen ja vauhtipyörän valissä on sellainen kolmionmallinen levy joka on kolmella pultilla kiinni momentinmuuntimen laipassa ja siinä kolmionmallisessa levyssä on kaksi pyöreää rengasta kiinni, joiden tarkoitusta en hoksannut kysyä, niiden läpi menee siis vetoakseli momentinmuuntimelle. Yksi niistä kolmiolevyn kiinnikkeistä oli murtunut ja väittivät, että pultin kanta ottaa lohkoon kiinni minä epäilin, etteihän se voi mitenkään ottaa mihinkään kiinni, kun pulttihan on tiukasti siinä momentinmuuntimen laipassa kiinni. Tulimme siihen tulokseen, että se irti murtunut kohta pääsee heilumaan ja kolisee sitten joko vauhtipyörään tai sitä kiinnikepulttia vasten.

Muuten onko niin, että se vauhtipyörän puoleinen momentinmuuntimen laippa pyörii aina samalla nopeudella kuin vauhtipyöräkin ja vasta se vaihteiston puolella oleva muuttaa nopeuttaan vaihteiden mukaan?
Olen kyllä sitä mieltä, ettei tuo laippa kyllä sitä momentinmuunninta tai vauhtipyörää säre, ellei se lähde kokonaan irti.

-McJukeH

antsu

  • Vieras
Vs: 407 - Koliseva ääni moottorin ollessa kylmä
« Vastaus #4 : 20.08.2009, 17:05:28 »
Ainakin Helsinkin seudulla on erikoistuneita automaattilaatikkokorjaamoja joissa omien selvitysteni mukaan ei tehdä ilmaiseksi, mutta kuitenkin halvemmalla kuin merkkiliikkeessä hommia ja saattaapa olla tietoa ja taitoa jopa enemmän.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 407 - Koliseva ääni moottorin ollessa kylmä
« Vastaus #5 : 20.08.2009, 19:03:10 »

Muuten onko niin, että se vauhtipyörän puoleinen momentinmuuntimen laippa pyörii aina samalla nopeudella kuin vauhtipyöräkin ja vasta se vaihteiston puolella oleva muuttaa nopeuttaan vaihteiden mukaan?
Olen kyllä sitä mieltä, ettei tuo laippa kyllä sitä momentinmuunninta tai vauhtipyörää säre, ellei se lähde kokonaan irti.

-McJukeH

Kun noita räjäytyskuvia katselen, tulen siihen tulokseen että kolmiolaippa pyörii vauhtipyörän kanssa yhtä vauhtia. Ikäänkuin sen tehtävänä olisi tasata moottorin vääntöä muuntimelle tai vain kiinnittää muunnin vauhtipyörään?
Audi A4 Tdi Q

mcjukeh

  • Vieras
Vs: 407 - Koliseva ääni moottorin ollessa kylmä
« Vastaus #6 : 20.08.2009, 20:27:04 »
Kun noita räjäytyskuvia katselen, tulen siihen tulokseen että kolmiolaippa pyörii vauhtipyörän kanssa yhtä vauhtia. Ikäänkuin sen tehtävänä olisi tasata moottorin vääntöä muuntimelle tai vain kiinnittää muunnin vauhtipyörään?

Kyllä näyttää siltä, että se kolmiolaippa on kiinni vauhtipyörässä niiden keskellä olevien renkaiden avulla, niissähän näyttää olevan 8 pulttia läpi. Yksi tuttu autonasentaja sanoi, että tuo on vain sovite jonka tehtävänä on painaa ja pitää momentinmuunnin paikoillaan omassa kolossaan, eihän tuollainen peltilaippa kestä edes mitään isoja vääntöjä. Kaikki voimahan kuitenkin välitetään moottorista momentinmuuntimelle kampiakselin välityksellä. Hänkin ihmetteli, että ei tajua mikä tuon on saanut murtumaan, kun ei pitäisi olla juuri minkäänlaisia pyörimis tai edestakaisia voimia tuolle laipalle. Paskamaiseksi tuo tekee ottaa vaihdelaatikko irti, kun ensin pitää avata noi kolme pulttia ulkokehältä, siellä on sellainen suojapelti alareunassa vaihdelaatikossa, jonka takaa noi pultit kyllä näkee ja nähtävästi saa hylsyllä avattua, vasta sitten saa vaihdelaatikon pois paikoiltaan.

Totesi, että vaikka kaikki kolme kiinnikettä murtuisivat niin silti tuo laippa pysyy paikoillaan, koska on lujasti kiinnitetty vauhtipyörään, mutta momentinmuunnin voisi päästä liikkumaan hiukan edestakaisin, ei osannut suoraan sanoa voisiko se aiheuttaa jotain ongelmia.

Selvitän huomenissa Maanautosta tuon laipan todellista tarkoitusta ja sitä onko noita murtunut ja vaihdettu kuinka paljon. Tottakai vaadin, että vaihtotyössä Maanauto tulee jollakin tapaa vastaan, koska ei tuota laippaa ajamalla normaalisti pitäisi pystyä edes särkemään ei varsinkaan kun autolla on ajettu vain 150 tkm.

Löytyykö noita räjäytyskuvia jostakin netistä?

-McJukeH

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Koliseva ääni moottorin ollessa kylmä
« Vastaus #7 : 21.08.2009, 06:05:47 »
Kyllä näyttää siltä, että se kolmiolaippa on kiinni vauhtipyörässä niiden keskellä olevien renkaiden avulla, niissähän näyttää olevan 8 pulttia läpi. Yksi tuttu autonasentaja sanoi, että tuo on vain sovite jonka tehtävänä on painaa ja pitää momentinmuunnin paikoillaan omassa kolossaan, eihän tuollainen peltilaippa kestä edes mitään isoja vääntöjä.

Totesi, että vaikka kaikki kolme kiinnikettä murtuisivat niin silti tuo laippa pysyy paikoillaan, koska on lujasti kiinnitetty vauhtipyörään, mutta momentinmuunnin voisi päästä liikkumaan hiukan edestakaisin, ei osannut suoraan sanoa voisiko se aiheuttaa jotain ongelmia.

Renkaan tarkoitus on jakaa turbiinin vetolevyyn kohdistuvaa rasitusta hieman laajemmalle alueelle, sekä ehkäistä (pehmeän) materiaalin kalvautuminen (pultin alle tuleva asennusrengas lujempaa terästä kuin turbiinin vetolevy). Turbiinin vetolevyssä on toki myös vastaavat reiät samalla kampi-akselin kiinnitysjakohalkaisijalla.

Automaativaihteistoissa ei varsinaista massaa/inertiamomenttia omaavaa vauhtipyörää ole, vaan tuohon turbiinin vetolevyyn on suoraan (tyypillisesti hitsaamalla) kiinnitetty käynnistimen hammaskehä. Käynnistinkehä (kevyehkö, massa luokkaa kilon) ja turbiini (raskaampi massa useita kiloja -> suurehko inertiamomentti) toimivat osaltaan vauhtipyöränä. Turbiinin kiinnityksen murtuessa vähintäänkin veto katkeaa, huonoimmassa tapauksessa osat pyrkivät ulos ja rikkovat vaihteiston kuoren.

Kyseessä hyvinkin osan poikkipinnan puutteellinen lujuustekninen mitoitus-, materiaali- ja/tai liitostekninen vika.
« Viimeksi muokattu: 21.08.2009, 06:09:11 kirjoittanut Benkku »

mcjukeh

  • Vieras
Vs: 407 - Koliseva ääni moottorin ollessa kylmä
« Vastaus #8 : 21.08.2009, 06:48:45 »
Kun noita räjäytyskuvia katselen, tulen siihen tulokseen että kolmiolaippa pyörii vauhtipyörän kanssa yhtä vauhtia. Ikäänkuin sen tehtävänä olisi tasata moottorin vääntöä muuntimelle tai vain kiinnittää muunnin vauhtipyörään?

Sinulla kun on noi räjäytyskuvat niin näetkö onko siinä vauhtipyörän ja tuon momentinmuuntimen välissä erillinen akseli, joka pyörittää tuota momentinmuunninta? Tuntuisi aika uskomattomalle, että tuo ohut peltinen laippa olisi ainoa joka pyörittää sitä momentinmuunninta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Koliseva ääni moottorin ollessa kylmä
« Vastaus #10 : 21.08.2009, 13:44:23 »
Tuntuisi aika uskomattomalle, että tuo ohut peltinen laippa olisi ainoa joka pyörittää sitä momentinmuunninta.

Kyllä näin on.

Vetolevy on vetolevy, eikä mitään turbiinia pyörittävää 'akseli-yhteyttä' kampi-akseliin ole.

mcjukeh

  • Vieras
Vs: 407 - Koliseva ääni moottorin ollessa kylmä
« Vastaus #11 : 21.08.2009, 14:22:24 »
Kyllä näin on.

Vetolevy on vetolevy, eikä mitään turbiinia pyörittävää 'akseli-yhteyttä' kampi-akseliin ole.

Joo näin se on, siksi tuo laippa pitääkin vaihtaa ensitilassa, sain paremman räjäytyskuvan tuosta. Tuo vetolevy on kuulemma jotain 3 mm paksu levy.
Kyllä olivat niin Automaassa, Maanautossa, Auto Bon oy:ssä (Sitikan maahantuoja) ja Veholla (Sitikka huolto) ihmeissään, että miten ihmeessä tuo vetolaippa voi mennä rikki muuten kuin, että laipassa on valmistusvika tai se on alunperin jo tehtaalla kiinnitetty huonostii.

Sain nyt tietää lisää hintoja: momentinmuunnin maksaa 1060 euroa (uusi) ja vauhtipyörä 109 euroa, ihan vain tiedoksi.
Vaihtotyö maksaa 580 euroa (tätä pitää kyllä kysyä muualtakin, että meneekö vaihdelaatikon irroitukseen ja kiinnitykseen todellakin 7 tuntia) + laippa 85 euroa + vetoakseleiden tiivisteet 30 e/kpl=60 euroa ja vaihteistoöljyt, jotka kuulemma ovat kallista litkua (Väläyttivät hinnaksi 150 euroa), mutta itselläni on tieto, että tuohon sopisi Mobilin ATF 3309 vaihteistoöljy jota ainakin saa n. 15 e/l hintaan. Eli siinä 700 euron huiteilla on kustannusarvio, ei en vaihda tuota momentinmuunninta, on liian kallis. Otan hieman riskillä nyt tuon. Elämä ja autoilu on!  :-) (Onneksi ei ollut kyseessä vene)

Yhtään laippaa tai momentinmuunninta ei ole vaihdettu eikä maahantuotu tähän mennessä  Suomessa ei Pösöön eikä Sitikoihin, joissa on sama kone ja automaattilaatikko. Koitan nyt hiukan perätä Maanautolta, että tuossa täytyy tulla jo virhevastuun vuoksi hiukan vastaan, koska kyllä tuollaisen laipan pitäisi kestää enemmän kuin 150 tkm, senhän pitäisi kestää koko auton elinikä.

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Koliseva ääni moottorin ollessa kylmä
« Vastaus #12 : 21.08.2009, 20:53:39 »
Kyllä olivat ...ihmeissään, että miten ihmeessä tuo vetolaippa voi mennä rikki muuten kuin, että laipassa on valmistusvika tai se on alunperin jo tehtaalla kiinnitetty huonostii.

Niin, paha sanoa näin etänä (kun ei tiedä mistä kohtaa murtunut), mutta vioittunut (tyypillisesti epätasapainoon joutunut) turbiini voi aiheuttaa vetolevyn murtumisen. Turbiinin kunto/tasapainotus kannattaisi tarkistuttaa.

mcjukeh

  • Vieras
Vs: 407 - Koliseva ääni moottorin ollessa kylmä
« Vastaus #13 : 01.09.2009, 15:39:17 »
Joo näin se on, siksi tuo laippa pitääkin vaihtaa ensitilassa, sain paremman räjäytyskuvan tuosta. Tuo vetolevy on kuulemma jotain 3 mm paksu levy.
Kyllä olivat niin Automaassa, Maanautossa, Auto Bon oy:ssä (Sitikan maahantuoja) ja Veholla (Sitikka huolto) ihmeissään, että miten ihmeessä tuo vetolaippa voi mennä rikki muuten kuin, että laipassa on valmistusvika tai se on alunperin jo tehtaalla kiinnitetty huonostii.


Hiukan lisätietoja, auto tuli tänään pajalta, oli siellä 1 1/2 päivää, korjaus maksoi 1150 euroa ja laippa oli ihan hajalla, eli jokainen kolmesta  kiinnitys sakarasta oli murtunut täysin irti, on suoranainen ihme, ettei se pyörinyt tyhjää yli, oli kuitenkin sen verran pulttien alla vielä kiinni että vielä toimi, mutta kohta olisi kolissut ja pahasti. Itse momentinmuunnin oli säilynyt ehjänä (onneksi).
Laippa lähtee nyt materiaalitekniikan laboratorioon, jossa tutkitaan, mikä tuon laipan on särkenyt. En maalaa piruja seinälle, mutta ehkä kannattaisi muidenkin vastaavan auton omistajien huollon yhteydessä pyytää kurkkaamaan tuo laippa, se kun on suht helppo juttu, pieni suojapelti irti vaihdelaatikon alapäästä niin tuon laipan pääsee näkemään. Itselleni tuli ainakin vaikutelma, että tuo laippa on alimitoitettu kestävyydeltään.

mcjukeh

  • Vieras
Vs: 407 - Koliseva ääni moottorin ollessa kylmä
« Vastaus #14 : 01.09.2009, 22:07:45 »
Kallista puuhaa.

Niin, tuolta näkee missä kunnossa se laippa oli minulla. http://picasaweb.google.com/McJukeH/Peugeot#