Auto: 1998 406 Coupe 2,0 (XU10J4R, BE3-vaihteisto).
Pösön kytkin alkaa ilmeisesti olla loppu, sillä jo noin sentin poljinliike saa kytkimen irroittamaan. Lisäksi kytkin tuntuu melko äkkinäiseltä ottamaan kiinni eli autolla ajaminen on siltä osin melko vaivalloista. Ainakaan näin talvikeleillä ei kuitenkaan ole havaittavissa pientäkään kytkimen luistoa mutta tuo poljinliikkeen lyhyys arvelluttaa varsinkin pidemmille matkoille lähdettäessä.
Ostin hiljattain jo valmiiksi Valeon kytkinpaketin ja mahdollisesti viikonloppuna voisi ryhtyä vaihtourakkaan. Onko kyseisen moottorin ja vaihteiston ollessa kyseessä vaihtotyössä mitään erityispiirteitä jotka tulisi ottaa huomioon? Onnistuuko kytkinremontti ilman erikoistyökaluja? Mahtuuko vaihdelaatikko tulemaan alas ilman apurungon laskemista?
Ilmeisesti ainakin kampiakselin akselitiiviste olisi syytä vaihtaa kun vaihteiston muutenkin käyttää irti, varsinkin kun se vaikuttaisi vuotavan öljyä melko runsaasti. Olisiko syytä hankkia alkuperäinen stefa (0127 28, hinta?), vai ajaako esim. motonetin myymä asiansa?
Kytkin toimii autossa vaijerilla joka ilmeisesti on automaattisesti säätyvää mallia. Kuinka tuo vaijeri osaa säätyä uudelle kytkimelle, vai olisiko sekin syytä vaihtaa samalla? Vai voiko automaattisäädön (räikkämekanismi?) jollain tavoin palauttaa ns. alkuasentoonsa?