Auto: 2002 406 ST 2,0.
Vaihdatin jakohihnan merkkikorjaamolla ja pyysin samalla jäähdytysnesteen vaihtoa. Lieneeköhän niin, että jäähdytysjärjestelmää ei tässä hommassa tarvitse tyhjentää kokonaan, sillä laskun mukaan nestettä oli laitettu vain 3 litraa. Myöskään nesteen vaihtoa ei ole huoltokirjaan merkitty, joten jäiköhän se sittenkin kokonaisuudessaan tekemättä. Korjausoppaan mukaan nestemäärä näyttäisi olevan yli 8 litraa.
Voi tietysti olla, että nestettä joutuu vielä lisäilemään, vaan olisiko tuo yli litran vajaaksi kuitenkaan jäänyt?
Asia huolettaa sikäli, että Veljekset laittoivat tavallista Shellin vihreää ja auton käsikirjan mukaan oikea olisi Glysantin G33 tai Revkogel 2000. Jos järjestelmässä on paljonkin vanhaa ainetta, sillon glykoli ei taida tehdä hyvää. Käsittääkseni volkkarinpunainen G30 olisi ollut paremman puutteessa oikeampi vaihtoehto, koska sitä voi sekoitaa muihin G-nesteisiin. Näitä PSA:n omia ei taida olla saatavilla kuin Ranskassa, jos sielläkään.
Huoltomiehen silmään vanhakin neste oli vihreää, joka tosin oli ajan oloon muuttunut enempi keltaiseksi. Vaan eikös tämä Revkogel ole juuri oranssinkeltaista. Aikaisemmin nestettä ei ole vaihdettu, joten ei siellä vanhanajan lyhytvaihtovälistä vihreää alkujaan ollut. Muutenkin tuntuu järjettömältä laittaa vihreää, joka pitää parin vuoden välein vaihtaa.
Mikäli vihreän ja punaisen sekoittaminenon oikeasti kiellettyä, luulisi korjaamaamolla siitä oma-aloitteisesti kerrottavan. Jos en olisi itse tarkistanut asiaa, olisin automaattisesti lisännyt punaista käsikirjan suosituksen perusteella, kun pinta säiliössä kuitenkin aluksi hieman laskee. Säiliöstähän vanhan väriä ei näe, kun se on musta. Varsinaista vaihtoasiaa en arvannut sillon epäillä, joten se jäi kysymättä.