Kirjoittaja Aihe: 406 - Erittäin epätasainen käynti ja tehottomuus  (Luettu 5733 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lastsoul

  • Vieras
Auto: 1996 406 2,0 SV (XU10J4R).

Ajelin pientä lenkkiä Espoossa ja noin 300m ennen kotia huomasin risteykseen jarruttaessa, että koneesta taisi tulla rivikolmonen. Mitään vikavaloa ei syttynyt, joten ajelin auton parkkipaikalle. Tässä vaiheessa kone oli normaalissa käyntilämpötilassa.

Seuraavana päivänä kylmä kone käyttäytyi aivan samalla tavalla, tyhjäkäynnillä heiluu koko auto ja 2000rpm kohdalla äänessä on vielä vähän sävy rättisitikkaa, joten auto pysyy poissa ajosta kunnes vika selviää.

Lueskelin foorumilta threadeja, joista viisastuneena vaihdoin kaverini auton puolakannen omani tilalle, mutta tähän vikaan se ei auttanut. Tämän jälkeen selvisi, että jakopäästä laskien toisen sylinterin sytytystulppa oli märkä, joten oletin märän tulpan aiheuttaneen kolmella käynnin toisellakin puolasarjalla. En pystynyt enää testaamaan kaverini osalla, joten avasin oman puolasarjani ja iso eristeen halkeama sieltä löytyi. Ostin uuden puolasarjan. Ei auttanut (vanha sarja olisi kyllä varmaan alkanut oireilemaan pian, joten ei nyt ihan hukkaan mennyt). Vaihdoin myös tulpat, ei auttanut sekään.

Tällä hetkellä ei enään näytä kastelevan yhtään tulppaa, itse asiassa kahden keskimmäisen sylinterin tulpat vaikuttavat säilyvän niin kirkkaina, että en tiedä saavatko ne edes bensaa. Yhdellä testikäytöllä syttyi vikavalo, joka jää noin viideksi sekunniksi palamaan käynnistämisen jälkeen ja sitten sammuu, eli vikakoodi tuskin yrittää kertoa mistään täysin fataalista viasta, vaan kenties esim. lambdasta, joka on saanut mahdollisesti vähän normaalia paksumpaa seosta. Spekulointia kuitenkin, koska vikakoodin lukulaitteita en omista.

Onko mitään ideoita mistä lähteä etsimään vikaa? Sytytysviat on aika hyvin eliminoitu, joten suuttimet saattaisivat olla seuraava kohde, en vain oikein tiedä kuinka niitä lähisi tutkimaan, kun en enään ole edes varma mikä sylinteri on pimeänä, vai onko itse asiassa vika jossain muualla kuin yhden sylinterin pimentymisessä. Voiko asentotunnistimen tai jakopään ajoituksen liikahtaminen aiheuttaa älyttömän epätasaista käyntiä?

anssi406

  • Vieras
Vs: 406 - Erittäin epätasainen käynti ja tehottomuus
« Vastaus #1 : 18.05.2010, 21:40:08 »
Vikakoodien luku ensiksi , sen jälkeen voi arpoa vikakohteita..

PL

  • Vieras
Vs: 406 - Erittäin epätasainen käynti ja tehottomuus
« Vastaus #2 : 18.05.2010, 23:00:49 »
Vikakoodien lukeminen: linkki. Suuttimien vastus pitäisi autodatan mukaan olla ~15 ohm, sen ainakin voi tarkistaa melko helposti.
« Viimeksi muokattu: 18.05.2010, 23:05:23 kirjoittanut PL »

Lastsoul

  • Vieras
Vs: 406 - Erittäin epätasainen käynti ja tehottomuus
« Vastaus #3 : 18.05.2010, 23:31:50 »
Kiitoksia todella paljon, yritin haulla etsiä saako tuosta luettua vikakoodeja, mutta en löytänyt. Pitää heti aamusta mennä katsomaan mitä on syönyt. Kiitoksia yhtä paljon myös suuttimien resistanssista. :)

Lastsoul

  • Vieras
Vs: 406 - Erittäin epätasainen käynti ja tehottomuus
« Vastaus #4 : 19.05.2010, 10:54:19 »
Vikakoodit luettu: 12, 52, 11. Eli aloituskoodin (12) ja lopetuskoodin (11) lisäksi tullut koodi 52 on Haynesin mukaan "Mixture control/Supply Voltage/Air/Exhaust Leak".

Tuleekohan tämä koodi, jos lambdan mittaama arvo ei vastaa seosta, joka moottorissa olisi pitänyt polttaa? Eli jos suutin on viallinen, niin lambda-arvo poikkeaa arvosta, joka pitäisi syntyä ECUn mukaan. Suutinviasta tuo ei ilmoittanut, mutta voihan suutin olla rikki ilman että ECU huomaa. Mittaan kuitenkin suuttimien vastukset iltapäivällä, nyt loppui aika kesken.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Erittäin epätasainen käynti ja tehottomuus
« Vastaus #5 : 19.05.2010, 15:21:04 »
Mikä moottorinohjausjärjestelmä autossasi on (valmistenumeron perusteella selviäisi ainakin merkki)? Bosch MP5.1, MP5.1.1, MP5.2 vai kenties joku Sagemin valmistama?

Haynesin opas sekoittaa eri moottorinohjausjärjestelmien vikakoodit samaan listaan, joten sen antamat tiedot ovat välillä hieman harhaanjohtavia (tai ristiriitaisiakin). Vanhemman MP5.1:n koodeja voinee soveltaa myös uudemman MP5.1.1:n tai MP5.2:n tapauksessa:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=38746.0

52   Mixture regulation function   Polttoaineseoksen säätö

Vikakoodi 52 tarkoittaa em. Boschin moottorinohjausjärjestelmän yhteydessä, että seoksen säädössä on havaittu vikaa. Esim. käy liian rikkaalla tai laihalla, eikä moottorinohjausjärjestelmä kykene enää säätämään seosta oikealle alueelle. Mahdollisia aiheuttajia vialle on lukuisia. Esim. johdotus, lambda-anturi, vuoto pakopuolella, polttoainepaine, suuttimet, polttoainehöyryjen kierrätysjärjestelmä, tukkeutunut ilmansuodatin, sytytysjärjestelmä, moottorinohjausyksikkö, moottorin mekaaniset viat jne.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Lastsoul

  • Vieras
Vs: 406 - Erittäin epätasainen käynti ja tehottomuus
« Vastaus #6 : 19.05.2010, 15:56:03 »
Bosch Motronic 5.1 lähes varmasti, pienellä varauksella 5.1.1 tai 5.2. Pitää käydä katsomassa. Motronicin 5-version joku variaatio kuitenkin, joten polttoaineseoksen ongelmasta lienee kyse. Koska vika ilmeni ilman mitään dramatiikkaa kesken ajon ja kone tuntuu kolmen sylinterin osalta toimivan normaalisti, niin taidan lähteä etsimään vikaa suuttimista. Irroitan johdot kerrallaan jokaisesta suuttimesta, jos yksi niistä on rikki, ei sen johdon irroittamisen pitäisi vaikuttaa käyntiin. Tämä tukisi myös sitä teoriaa, että jakopäästä laskien kakkossylinterin tulppa kiiltää uutuuttaan, lukuunottamatta tulpan kärkeä jossa näkyy kipinän lyömisestä syntyvää jälkeä.

Kiitoksia tiedoista, Haynesin tietojen ristiriitaisuus tuli ihan yllätyksenä :)

Lastsoul

  • Vieras
Vs: 406 - Erittäin epätasainen käynti ja tehottomuus
« Vastaus #7 : 19.05.2010, 17:38:24 »
Motronic 5.1.1 se olikin, mutta asiaan. Kaikkien suuttimien resistanssi oli välillä 15 - 18 Ω. Päätin sitten irroittaa kaikki suuttimet ja kokeilla käynnistämistä yksi suutin kerrallaan. 1. 3. & 4. sylintereillä jaksoi vaivoin joitakin sekunteja pyöriä, mutta vain kakkossylinterin suuttimella ei tapahtunut mitään starttimoottorin pysähdyttyä. Siellä se vika siis on, ja kun kipinää tulee niin taitaa mennä suutin vaihtoon. Voihan siellä olla venttiilivikaakin, mutta luulisi että kävisi silti korkeammilla kierroksilla vaikka venttiili vuotaisikin vähän. Sain kuitenkin huoltoajan maanantaille, niin selvittäkööt he loput. Ei viitsi sokkona ostaa uutta suutinta ja toivoa parasta.

Kiitoksia neuvoista. Raportoin huollon tulokset kun homma selviää, niin ehkä joku tästäkin viisastuu joskus. :)

Lastsoul

  • Vieras
Vs: 406 - Erittäin epätasainen käynti ja tehottomuus
« Vastaus #8 : 24.05.2010, 16:10:15 »
Tämä ratkesi aika helposti puristusmittauksella. Kolme sylinteriä toimivat oikein mainiosti, mutta yhdessä ei ollut puristuksia lainkaan. Pitää ottaa kansi irti ja katsoa mitä se on syönyt. Toivottavasti siellä on vaan pakoventtiili luovuttanut.

Vähän houkuttelisi etsiä jostain XU10J4RS vanhan koneen tilalle, mutta ehkä yritän estää mopoa karkaamasta ja katsoa ensin mitä tuon koneen sisällä kävi.



PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Erittäin epätasainen käynti ja tehottomuus
« Vastaus #9 : 03.02.2019, 16:27:51 »
Auto: 1998 406 GW 2,0 (VF38ERFVE80548107).

Täällä on vähän sama vika. Usmutin pitkään ylämääkeen täys poka päällä ja alko käymään huonosti ja tehot jäi jonnekki. Vaihoin tulpat niin yksi oli vähän oudon näköinen. Olisko nyt tuo posliin mennyt pakoventtiilin väliin? Vai olisko puolapaketti mennyt. Vetoja kyllä löytyy mutta ei aina. Tilasin jo puolapaketin kun sain sen kolmellakympillä ja tulpat vaihoin jo uusiin.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Erittäin epätasainen käynti ja tehottomuus
« Vastaus #10 : 12.02.2019, 22:38:19 »
Vaihdoin sytytysmodulin ja käynti tasoittui jonkun verran. En ole vielä käynyt ajamassa kunnon lenkkiä. Mutta ei se vika siinä ollut kyllä. Mikähän siinä on. Suutin, kytkin jotenkin hajonnut, kiertokanki taipunut, hihna hypännyt. Ventiili vuotaa?

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Erittäin epätasainen käynti ja tehottomuus
« Vastaus #11 : 22.02.2019, 09:42:01 »
Käykä EW koneenn suutin XU koneeseen. Päälleppäin ovat samanoloiset ja virtaukset ja jännitteet passaavat. Onko kukaan vaihtanut. Syynä on että niitä saa Kiinasta seittemän euroa kappale. Vai onko jollaoin neuvoa miten vaikka koneen päällä puhdistaisi. Ottaisi polttoaineyhdysputken irti ja suuttimet kiinni ja pyörittäisi. Näkeekö sen silmlllä jos joku suutin antaa sumua sinneppäin? Sitten vain kytkin jännitteseen ja jotain siitä läpi. Vaikka paineilmaa tai jotain dieseliä ruutalla. Eikö se jotenkin näin mene?

Laguna00

  • Vieras
Vs: 406 - Erittäin epätasainen käynti ja tehottomuus
« Vastaus #12 : 22.02.2019, 14:18:29 »
PpeugeotDriver. Kone tarvii happea, kipinän ja polttoainetta toimiakseen. Oot nyt katsonut että kipinää tulee ja karstan määrästä päätellen soppaakin saa. Mites, onko ilmantoimitus puolinkunnossa? Putsari ok, imuilman anturin kunto ok?

Ehdotan tätä siksi että mulla oli just HDi:n MAF, eli imuilmanmäärän anturi likainen, ei ollu vetoja kunnolla - ajoittain. Ja alkoi mokoma nokistaa konetta. Täytyy vielä kerran EGR ja imusarja sumuttaa sillä puhdistusaineella.. ehkä FAP myös olis syytä pestä. 8% kuormitusta FAP:lle Diagbox antoi tuossq, ihan yhjäkäynnillä tarkasteltuna.
Kun maf tuli puhttaaksi ja koodit nollattua, alkoi olla kulkuja koneessa.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Erittäin epätasainen käynti ja tehottomuus
« Vastaus #13 : 23.02.2019, 00:25:29 »
En ole vielä kerennyt ihan mahottomasti tutkia. Mutta tämä on Bensiinikone. Ja jos en ihan väärässä ole niin XU koneessa on sama ohjaus kuin TU koneessa että ilmamäärämittaria ei ole lainkaan. En minä ainakaan ole vielä löytänyt. Eli lämpötil-anturi ja imuilman lämpötila-anturi ja sekä alipaineantura antaisi riittvästi tietoa tietsikalle. Olen itse ajtellut tuota venttiiliä tai suutinta tai bensanpainetta. Mutta ei ole mittareita. Pitäis olla puristuspainemittari ja bensanpainemittari. Suodatin on vasta vaihdettua. Tai no oliko se viime katsastuksessa. Auto onneksi pelaa niin hyvin että on jatkuvassa ajossa. Justiin panin TDCi seisontaan parin viikon jälkeen niin oli veroa 24 euora. Ja vakuutukset päälle. Ei enää tiisseli kannata.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Erittäin epätasainen käynti ja tehottomuus
« Vastaus #14 : 24.02.2019, 21:21:10 »
Vaihoin venttiilikopan tiivisteitä. Outo juttu mutta olivat Topran tiivisteitä ja tiivisteen profiili oli Y-mallinen siten, että toisella puolen yksi harja ja toisella puolen kaksi harjaa. Tiivisteet kävivät vain siten että toisessa kaksi harjaa tuli alas ja toisessa ylös. Alkuperäisessä oli niin että kannen urassa oli yksi harja muovikanteen päin ja alumiinia päin kaksi harjaa. Vähän kuin NNN ja SNS suksisiteissä. Sitten otin tulpat irti ja kolmosylinterin tulppa oli öljyisen näköinen. Tai oikeastaan siitä ei saanut selvää oliko se polttoainetta vai öljyä. Mistä tuo johtuu. Onko venttiili mennyt ja samalla venttiilinvarren tiiviste. Vai onkoöljyrengas mennyt? Vaiko vain ruiskusuutin? Huomenna saan puristuspainemittarin lainaan niin saa tarkennettua diagnoosia. Voisiko kansi olla halki, niin että öljy menee männän päälle. Mistä se sinne pääsisi? Millainen tilanne olisi jos polttoainesuutin antaisi liikaa?