Kirjoittaja Aihe: 406 - Peruutusvaihde ei pysy päällä  (Luettu 6147 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jii

  • Vieras
406 - Peruutusvaihde ei pysy päällä
« : 30.01.2006, 13:39:04 »
Arkistoitu ohje: 406 - Peruutusvaihde ei pysy päällä
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 406 - Vaihdevaijerien päiden nivelten vaihto


Auto: 1999 406 (2. mallisarja)

Joskus peruuttamaan lähtiessä vaihde on muljahtanut vapaalle. Tosin, kun on tämän jälkeen nostanut kytkimen ylös (vaihde vapaalla), on pakki uudella yrityksellä aina pysynyt päällä. Vanhassa (1997) 406:ssani tätä ongelmaa ei esiintynyt, ainoastaan nyt uudemmassa mallissa, vaikka mittarissa on 50 000 km vähemmän.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Peruutusvaihde ei pysy päällä
« Vastaus #1 : 31.01.2006, 01:18:42 »
No niin, nyt on Mecarilla käyty, palvelu pelasi mainiosti mutta silti ongelmaan ei vielä saatu ratkaisua, ilmeisesti ongelmana on kulunut pakkiratas, eli laatikko rempaks menee, tässä mietin vaan että suuntaa-antavat hinnat olivat tällaisia: Vaihteiston vaihto 416e + vaihteisto, Tehdaskunnostettu vaihteisto 2587e, Vaihteiston korjaus 669e + ainakin yksi ratas ~200e->. Vaihteiston tyyppi on siis BE4.

Onko maahantuojalla tällaisessa tapauksessa minkäänlaista vastuuta? Autolla on ajettu "vain" 157 000km joten mielestäni vaihteiston hajoaminen näissä lukemissä ei ole normaalia, näin sanoi myös Mecarin asentajakin, hänen sanoin: "ei ole ennen tällaista vastaan tullut, synkroja on joskus mennyt mutta että oikeen hammasratas". Tämä kaikkihan on siis vain mahdollisuuksia koska laatikkoa ei ole vielä avattu!

'Aika pitkälle' saa kyllä pakittaa jos peruutusvaihteen rataspari olisi kulunut 'vaihtorajaan', veikkaan kyseessä olevan jonkin muun ongelman...

Siinäkin tapauksessa, että rataspari olisi kulunut niin kyseessä ennemminkin rakenteellinen ongelma, ainakin mikäli öljymäärä (taso) ynnä öljyn laatu normaali (kirkasta, eikä vesipitoista -> kermanväristä/harmaata).

Oireiden perustella mahdollisesti joko vaihteen siirtovivuston tai synkronilaitteen kuluma. Pahimmassa tapauksessa joko pää-akselin ja/tai sivuakselin päätymutteri löystynyt. Jälkimmäisessä tapauksessa hammaspyörien vierintä ei välttämättä ole evolventissa -> ratasparit kuluvat voimakkasti.

Miksa

  • Vieras
Vs: 406 - Peruutusvaihde ei pysy päällä
« Vastaus #2 : 26.09.2008, 12:53:18 »
Auto: 406 2,1 TD (425 000 km).

Itsellä hieman kanssa vaihteet kranaa ja pakki ei mene aina päälle ja joskus tippuu pois. Pitäisi nyt vaihdelaatikon öljyt vaihtaa ja vaijerit varmaan kanssa. Oliko tuossa muuten erillinen vaijeri pakille ja toinen sitten muille vaihteille?

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 406 - Peruutusvaihde ei pysy päällä
« Vastaus #3 : 26.09.2008, 15:43:08 »
Moro, erillistä vaijeria pakille ei ole. Vaihdekepiltä lähtee kaksi vaijeria joista toinen siirtää liikkeet eteen-taakse suunnassa ja toinen taas sivuttaisuunnassa. Itsellä auttoi, kun vaihdoin tuon vaijerin, joka siirtää pitkittäissuuntaisen liikkeen.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

PSA 16v

  • Vieras
Vs: 406 - Peruutusvaihde ei pysy päällä
« Vastaus #4 : 26.04.2010, 01:29:57 »
Auto: 1999 406 2,0 (2. mallisarja, EW10J4, RFR).

Näyttää olevan aika lapsellinen keksintö alkujaan tämä vaijeri vaihteensiirto ja vielä valmistettu heikoista osista ja materiaaleista. Hajoittaa vain vaihteistonsa tämmöisellä keksinnöllä.

Löytyykö samoja vaijereita citikalta ja millaisia niiden hinnat siellä ovat?

PSA 16v

  • Vieras
Vs: 406 - Peruutusvaihde ei pysy päällä
« Vastaus #5 : 26.04.2010, 22:46:02 »
Miten auton alta saa sen laatikon irti, jonka sisällä kuvittelisin vaijerien päiden olevan? Ovatko ne kiinnitysruuvit auton sisäpuolella, kun ulkona ei näy mitään...

Kepin juuressa ainakin oli muutamia muttereita, sen enempää en sitä vielä purkanut. Onnistuukohan purkaminen ja vaijereiden vetäminen sisäkautta pois paikaltaan, kun ne ekaksi irrottaa vaihdelaatikon päältä?

saapas

  • Vieras
Vs: 406 - Peruutusvaihde ei pysy päällä
« Vastaus #6 : 08.10.2012, 11:57:39 »
Auto: 2001 406 1,8.

Samaa oiretta täällä myös. Onko tuo vaijerin vaihto minkälainen operaatio? Sattuukohan missään olemaan kuvia tai lisäohjeita?

ppk

  • Vieras
Vs: 406 - Peruutusvaihde ei pysy päällä
« Vastaus #7 : 10.10.2012, 16:44:04 »
Purkaminen tapahtuu niin, että kepin juuresta suojakumi pois ja sen alla neljä ruuvia. Sitten tipahtaa koko laitos auton alle, eli alaspäin. Riippuen autosta pakoputkea joutuu joko purkamaan osittain pois, tai ainakin 2.0 hdi:ssä riittää kun löysää ensimmäistä lemmaria (etupäästä) pakoputkesta löyhemmälle. Vaijerit irti jommasta kummasta päästä riippuen siitä, mitä on tekemässä.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 406 - Peruutusvaihde ei pysy päällä
« Vastaus #8 : 13.10.2012, 12:49:38 »
Itse muistelen kyllä että vaijerit vaihdetaan auton alta, ei onnistu sisältä. Eli ei vaadi mitään purkamista auton sisältä. Pakoputki irti, lämpösuojapelti irti, vaihdekepin kotelon pohja näkyy nyt. Ruuvit auki ja kansi lähtee pois jonka jälkeen saa vaijerit irti vaihdekepistä. Sitten irroitus vaihdelaatikon päästä ja uudet vaijerit paikalleen päinvastaisessa järjestyksessä. Korjatkaa jos muistan väärin kun on jo useampi vuosi aikaa kun itse vaihdoin entiseen autooni.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: 406 - Peruutusvaihde ei pysy päällä
« Vastaus #9 : 13.10.2012, 13:38:08 »
Mulla on parikertaa hypänny kakkosvaihde pois päältä. Tainnut olla moottorijarrutus tilanne yleensä. Voiko muka vaijereista tuollainenkin johtua?
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Peruutusvaihde ei pysy päällä
« Vastaus #10 : 13.10.2012, 13:46:47 »
Mahdollista kyllä. Vanhemmissa 'kunnon' vaijereissa on nivelpään liitos vaijerin päähän kierteellinen, eli pituus säädettävissä.

Tim

  • Vieras
Vs: 406 - Peruutusvaihde ei pysy päällä
« Vastaus #11 : 03.06.2013, 16:34:53 »
Auto: 1999 406 GW 2,0.

Peruutusvaihde alkoi oireilla joku aika sitten, joskus toimi, joskus putosi päältä pois. Kun laittoi ykkösen ensin, niin onnistui paremmin. Havaitsin, että keppi ottaa kiinni kotelon takareunaan.  Luin ohjeen täältä Forumista. Ohjeessa 'kysyvä ei tieltä eksy' ovat vaijerien tiedot väärinpäin. Aiheutti aikamoisen sotkun, kun tilasin vasemman puoleisen vaijerin (pituusvaijerin) väärillä tiedoilla. Pituusvaijeri on oikeasti 1005 mm pitkä ja tyypiltään 2444Q8. Oikeanpuoleinen vaijeri, eli sivusuunnan siirtäjä on oikeasti 989mm pitkä ja tyypiltään 2444Q9. Katalysaattorin ja äänenvaimentimen liitos täytyy avata, jolloin pääsee käsiksi muoviseen koteloon, jonka sisällä vaijerit ovat. Näyttävät ehjiltä, mutta kun liikuttaa kuskin puoleisen vaijerin kuorta, niin huomaa, että se on irti päätykappaleen sisältä ja liikkuu. Vaijeri maksaa 180€, mutta vaihteet alkavat kytkeytyä täsmällisemmin. Edelleenkin n. joka viides kerta täytyy pakkia laittaessa laittaa ykkönen ensin päälle, jos vaihteiston rattaat jäävät väärään asentoon, mutta se on normaalia. On suorastaan ilo havaita kepin siirtyvän niin pitkän matkan taaksepäin pakkia laitettaessa, paljon kauemmaksi kuin 2- tai 4-vaihteen linja ja kotelon reunaan jää vielä tilaa 2-3 sormenleveyttä. Kiitos Etelä-Savon Auton Savonlinnan varaosamyyntiin ymmärtäväisestä suhtautumisesta vaijereiden tilaamisiin ja vaihtoihin.

saapas

  • Vieras
Vs: 406 - Peruutusvaihde ei pysy päällä
« Vastaus #12 : 04.06.2013, 23:12:14 »
Auto: 2001 406 GW 1,8.

Pitäisi löytää tarvikeosana vänkärin puoleinen vaijeri tuohon (korjaamosta neuvottua). Mistähän noita voi tilata ja millä koodilla halvemmalla kuin marmoritiskiltä (180 e/kpl)? Pakki ei tahdo pysyä enää ollenkaan päällä.

mikko81

  • Vieras
Vs: 406 - Peruutusvaihde ei pysy päällä
« Vastaus #13 : 07.06.2013, 15:55:36 »
Tuollahan noita kun selailet alaspäin... http://www.skruvat.fi/peugeot/Vaihteisto-C448.aspx

JiiAa

  • Vieras
Vs: 406 - Peruutusvaihde ei pysy päällä
« Vastaus #14 : 09.12.2013, 10:39:01 »
Auto: 1999 406 2,0 (2. mallisarja, EW10J4, 255 000 km).

Vaihteensiirtäjän kaapelille olisi täälläkin tarvetta, ei tuolla skruvatissa niitä ainakaan minun silmään sattunut? Myöskin paikallinen varaosaliike sanoi ettei niitä tarvikkeena saa...

Onko siis varmaa tietoa, saako tarvikkeena vai ei?