Kirjoittaja Aihe: 406 - Taka-akseliston tukitangot  (Luettu 6350 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

wiltsu888

  • Vieras
406 - Taka-akseliston tukitangot
« : 09.03.2011, 20:33:23 »
Auto: 1998 406 2,0 ST.

Eli katsastuksessa ilmeni molemmissa takapyörissä sivuttaissuunnassa väljää. Hylkäyspäätöksessä luki, että taka-akselin tukitangon laakerointi välyksellinen. Minkähänlaista osaa/remppaa olis tiedossa?
« Viimeksi muokattu: 09.03.2011, 20:42:03 kirjoittanut wiltsu888 »

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 406 - Taka-akseliston tukitangot
« Vastaus #1 : 09.03.2011, 21:49:57 »
Luultavasti aurauksensäätötangot väljiä, lopullisen varmuuden saa selville kun tutkii missä on väljää. Asian olisi tietysti voinut tiedustella jo katsastusmieheltä.

wiltsu888

  • Vieras
Vs: 406 - Taka-akseliston tukitangot
« Vastaus #2 : 09.03.2011, 22:01:50 »
Niin sen ymmärsin itsekin, että katsastusmieheltä olisi saanut varmimman tiedon, mutta en itse käyttänyt autoa niin huono oli tiedustella.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Taka-akseliston tukitangot
« Vastaus #3 : 09.03.2011, 23:43:04 »
Erilaisia tankoja ja tukivarsia 406:n taka-akselistossa riittää:

406 (1. mallisarja), jousitus
406 (2. mallisarja), jousitus

Takapään aurauksen säätötangot (5178 39):

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=23034.0

Takatukivarsien helat:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=13712.0

Takapään kallistuksenvakaaja ja sen yhdystangot (5178 38):

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=47258.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=43486.0
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Ville67

  • Vieras
Vs: 406 - Taka-akseliston tukitangot
« Vastaus #4 : 09.03.2011, 23:54:36 »
Mikäli kyseessä on aurauksensäätötangot, niin itse tilasin alkuperäiset osat Saksasta. "Hieman" halvemmalla kuin Suomessa, Automaalla hinta oli yli 90€ kappaleelta.

http://cgi.ebay.de/Peugeot-406-Stabi-Hinterachse-Koppelstange-517839-NEU-/380318097624?pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item588cb9a0d8

Kaverilla oli näitä siis kaksi paria joista toinen pari on vielä tarjolla.

savonhumu

  • Vieras
Vs: 406 - Taka-akseliston tukitangot
« Vastaus #5 : 10.03.2011, 17:34:40 »
Ad-varaosamaaliman vankemmat aurauksensäätötangot on myöskin kovasti samanlaiset kun alkuperäset ja hintaa tais olla jtn 50ekee pari ja olleet paikallaan kohta pari vuotta/80tkm  ;) Eipä oo välystä löytyny eli ihan kohtuu hyvät ovat siis! motonetin vastaavat ei kestäny ees yhtä leimaväliä ehjänä >:(
« Viimeksi muokattu: 10.03.2011, 17:53:17 kirjoittanut savonhumu »

komiaris

  • Vieras
Vs: 406 - Taka-akseliston tukitangot
« Vastaus #6 : 10.03.2011, 17:53:36 »
Jos aurauksen säätötangot vaihdat, tilaa tarvikkeena saksalaiset, ei MISSÄÄN NIMESSÄ MITÄÄN italialaisia varaosia, oli kyseessä mikä varaosa tahansa. Sitten haet marmoritiskilta ne kiinnityspultit+mutterit, muualta et niitä saa, maksaa about 15€, ne katkeaa aukaistaessa kumminkin jos niitä ei sulla varalla ole. Muista laittaa niihin prikkoihin merkit missä asennossa ne oli, uudet rojut paikalleen, muista laittaa kuparitahna kierteisiin, sen jälkeen viet auton 4 pyöräsuuntaukseen. Hintaa koko remontille, jos itse teet tulee n.140-150€.

Jallupoika

  • Vieras
Vs: 406 - Taka-akseliston tukitangot
« Vastaus #7 : 13.07.2011, 18:34:44 »
Just eilen vaihdoin omaani pikku välyksen takia, ei ollu paha homma vaikka lattialla maaten sen suoritin. Aurauksen mittasin renkaan kuvion ja alatukivarren sisäkorvakkeen väliltä, onhan se aika epätieteellinen mittaus, muttaa teetän monipyöräsuuntauksen kunhan ehdin. Vähemmän hakee uraa kuin ennen, paljonko on sopiva taka-auraus, kun foorumilta löytyy 3mm ja korjausoppaasta 1,5. Tankojen merkki oli Moog ja valmistuttaja? Federal mogul, Auto-artikkelista 45 € pari ja pultit, prikat ja mutterit marmoritiskiltä yhteensä 23€. Halpa remontti! :)
« Viimeksi muokattu: 13.07.2011, 18:43:05 kirjoittanut Jallupoika »

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Taka-akseliston tukitangot
« Vastaus #8 : 14.07.2011, 12:05:10 »
Auraus on 1,5mm/pyörä eli kokonaisauraus 3mm.

Jallupoika

  • Vieras
Vs: 406 - Taka-akseliston tukitangot
« Vastaus #9 : 20.07.2011, 12:03:44 »
No olihan siinä pikkasen säädettävää, valitettavasti se pirun kone ymmärtää vaan pelkkiä asteita ja nyt on taka-auraus yhteensä 52´, eli vähän vajaan asteen, paljonkohan se mahtais olla milleinä kun en itte osaa laskea? :o

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Taka-akseliston tukitangot
« Vastaus #10 : 20.07.2011, 23:23:37 »
52 minuuttia on millimetreinä jo melko paljon...

13" 14" 15" 16" 17"
5,0 5,4 5,7 6,2 6,5 mm

Jallupoika

  • Vieras
Vs: 406 - Taka-akseliston tukitangot
« Vastaus #11 : 22.07.2011, 16:44:35 »
Elä perhana, ainakin printin mukaan olivat säätäneet ihan ohjearvon keskelle, eikä ajettavuudessakaan tunnu mitään ihmeellistä. Lisäksi sitä oli muutettu mun mittanauhasäädöistä aika vähän, tosin se ei paljoa todista. :(

mijav

  • Vieras
Vs: 406 - Taka-akseliston tukitangot
« Vastaus #12 : 02.09.2014, 20:36:31 »
Auto: 1998 406 GW 2,0.

Katsastusmies sanoi ensin että takapyörän laakeri on väljä, mutta tutki vielä (minä heilutin ja inssi tutki) tarkemmin että olisi pitkittäistukivarren ylempi takahela väljä. Selvä välys tuntui pyörää pystysuunnassa heiluttaessa, mutta en kyllä noissa puslissa ( linkin osa 15 Linkki )  kotona jälkikäteen mitään välystä havainnut. Nyt on ilmeisesti pakko vaihtaa ne kun ne on viallisiksi merkattu katsastuksessa? Onko noita kulunut muilla väljiksi? Jos on niin miten vaihdetaan?  Pitääkö käyttää jousen puristimia yms.?

purflux

  • Vieras
Vs: 406 - Taka-akseliston tukitangot
« Vastaus #13 : 03.09.2014, 23:10:37 »
Itse olen säätänyt taka-auraukset samalla tankotyökalulla kuin etupäässä. Sen voi itse rakentaa suht helpolla siten että hankkii kaksi putkea jotka sopivat sisäkkäin, vaikka metrin mittaisia. Ulempaan putkeen hitsataan vaikka 8mm mutteri, tai 8mm jatkomutteri koska se on helpompi hitsata. Sen läpi kiristin pultti johon voi hitsata siivet että jaksaa käsin lukita. Nyt on varsinainen säätötanko kasassa. Tankojen päihin pitäisi vielä hitsata 10-15cm latat sen takia että ne ulottuu vanteen sisäreunaan, suora tankohan ei pääse vanteen kello 3:n ja kello 9:n mittauspisteisiin käsiksi. Ja ne latat kannattaa taivuttaa päistä vähän pyöreiksi että on helpompi asetella vannetta vasten.

Peugeotissa olen vaan säätänyt hiukan aurauksen puolelle, sanotaanko 1mm ja sillä kulkee rauhallisesti eikä kuluta rengasta.

Huom. säädettäessä joutuu rullaamaan pyörää 180 astetta että varmistuu vanteen suoruus. Renkaan alla olevan pinnan tulee olla tasainen ja koko renkaan leveydeltä painamassa kulutuspintaa että säätö vastaa todellista tilannetta.

Isoin työ tuossa on rakentaa tasainen korokeramppi, siis jos ei ole monttua käytössä. Ehkä tuommoinen 10cm korkea ramppi riittäisi että mahtuu makaamaan ja mittaamaan, tuollainen mutuarvio.

KiMiT

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 135
Vs: 406 - Taka-akseliston tukitangot
« Vastaus #14 : 12.04.2018, 11:55:00 »
Erilaisia tankoja ja tukivarsia 406:n taka-akselistossa riittää:

406 (1. mallisarja), jousitus
406 (2. mallisarja), jousitus

Takapään aurauksen säätötangot (5178 39):

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=23034.0

Takatukivarsien helat:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=13712.0

Takapään kallistuksenvakaaja ja sen yhdystangot (5178 38):

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=47258.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=43486.0

Mulla kans tuli katsastuksessa "taka-askelin tukitangon laakeri, oikea ulompi ja vasemmalla alempi"

Voisiko joku valaista mitkä menee vaihtoon (tuossa kuvassa ehkä?) ja onko hankala ilman nosturia..