Kirjoittaja Aihe: 207 - Polttoainesuodattimen vaihto (HDi)  (Luettu 25663 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Timo L

  • Vieras
Vs: 207 - Polttoainesuodattimen vaihto (HDi)
« Vastaus #15 : 24.06.2018, 13:46:41 »
Auto: 2009 207 1,6 HDi.

Moi, koitin haulla etsiä niin googlen kuin foorumin kautta, en löytänyt vastausta.

Eli polttoainesuodatin piti vaihtaa '09 mallin 1,6 Hdi- malliin. Samalla vaihtui polttoainepaineen anturi jakotukin päästä.

Ongelma on nyt se että aparaatti ei lähde käyntiin. Ei mitään yritystäkään vaikka käsipumpulla koneen päältä pumpannut sormet valkoisena 10 minuuttia. Mitään kuplinnan ääntä yms. ei tule, joten kuvittelisi että ilmat olisi pois. Suodattimen päällä on jonkin sortin muovinen ruuvi, jos sitä kiertää vähän auki niin alkaa kauhea ilmapulputus, ja vähän lisää kääntämällä tyhjenee koko suodattimen sisältö lattialle.

Onko näissä joku jippo mitä pitää tehdä ilmatessa, vai mikä tässä nyt mättää? Käyttöohjekirjakin vaan sanoo että jos polttoaine on päässyt loppumaan niin pumppa käsipumpulla kunnes vihreällä liittimellä olevassa läpinäkyvässä letkussa näkyy polttoainetta. Taitaa olla vähän sellainen suurpiirteinen ranskalainen ohje, kun ei kyseisessä PA- linjassa ole läpinäkyvää letkuakaan..  ::) ;D

Apuja siis kaipaisin, tämä kun on työmatkakulkine ja töihin pitäisi päästä aamulla. Kiitos jo etukäteen.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 207 - Polttoainesuodattimen vaihto (HDi)
« Vastaus #16 : 24.06.2018, 19:49:07 »
Ei siinä mitään sen kummempaa jippoa pitäisi olla. Ainakin 2.0 HDi jossa vastaava käsipumppu ilmautuu kun hetken puristelee pumppua suodattimen vaihdon jälkeen, ehkäpä tuolla cr jakotukin paineanturin vaihdolla on nyt yhteys tässä. Jakotukki tuskin ilmautuu tuolla käsipumpulla koneen seistessä. Kannattaa kokeilla pumpata ilmat pois käsipumpulla ja sitten kun starttaa niin kaveri vielä samalla puristelee tuota käsipumppua.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

sulo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 242
Vs: 207 - Polttoainesuodattimen vaihto (HDi)
« Vastaus #17 : 24.06.2018, 21:07:38 »
Jos "lutkutin" ei mene kovaksi vaikka kuinka pumppaisi, niin luultavammin vuotaa jostain. Itse pumpannut vajaan kymmenen kertaa, kun suodattimen olen vaihtanut ja sit eikun tulille.

Timo L

  • Vieras
Vs: 207 - Polttoainesuodattimen vaihto (HDi)
« Vastaus #18 : 24.06.2018, 22:10:35 »
Pumpattu on sen kymmenen minuuttia, menee kyllä kovaksi käsipumppu mutta ei vaan lähde, ei edes yritä.

Polttoainetukin paineanturia vaihtaessa sieltä ei tullut tippaakaan polttoainetta ulos, suodatin oli siinä vaiheessa jo tietysti pois. Uusi anturi on alkuperäismallia (ei siis tarvike), tismalleen samoilla numeroilla, ja paikalleen kiristettynä oli jopa ihan samassa asennossa kuin vanha. Mitään muuta polttoainelinjoihin liittyvää ei ole avattu suodattimen lisäksi, joten en usko että missään olisi ilmavuotoa.. tai en ainakaan keksi missä olisi ja miksi.

Eikait pumpatessa pidä olla se suodattimen päällä oleva huohotus auki? Ainakin jos sitä ruuvasi sen verran että alkoi pulputtaa niin käsipumpulla ei enää saanut pumpattua mitään kun vissiin horii silloin ilmaa systeemiin sieltä suodattimen päältä, joten ei minun järjen mukaan voi silloin edes saada ilmattua.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 207 - Polttoainesuodattimen vaihto (HDi)
« Vastaus #19 : 24.06.2018, 22:41:15 »
Itse kun vaihdoin e-hdi:n polttoainesuodattimen niin jätin oikeanpuolimmaisen, palaavan letkun, irti (tilalle laitoin letkun jonka toinen pää jonnekin astiaan) ja pumppasin käsipumpulla sen aikaa, että ainetta tuli jatkuvasti ilman ilmaa. Eipä tuohon varmaan tarvittu kuin 10...20 pumppausta, ehkä.

Niin ja tulihan tuohon uuteen paineanturiin  laitettua johtosarja takaisin kiinni?  :) Yksi epätodennäköinen vaihtoehto tosin voi olla sekin, että uusi anturi on valmiiksi rikki.

Timo L

  • Vieras
Vs: 207 - Polttoainesuodattimen vaihto (HDi)
« Vastaus #20 : 29.06.2018, 15:26:14 »
Noniin, noin viikon tauon jälkeen uutta yritystä. Ei edes yritä. 20 vuotta  vanha Jeep monipiste bensa- V8:lla kyllä hörähti puolen vuoden seisonnan jälkeen käyntiin kuin ei mitään, kun piti siirtää se tallista pökötinraadon tieltä pois.

Nyt taas muistan miksi vihaan dieseleitä ja patonkeja.

Koitin vanhallakin suodattimella, mutta se ei edes ilmaudu. Vissiin erityyppinen kuin tämä uusi Delphi. Koitettu vanhalla anturilla, ei edes yritä. Laitoin uuden anturin ja uuden suodattimen takaisin. Parikymmentä pumppausta lutkuttimesta ja meni kovaksi eikä ilmakuplat kurluta letkuissa. Akku on ladattu täyteen ja vikakoodit tsekattu. Ei koodeja, ja pyörittää nätisti.


Onko lisää hyviä vihjeitä, vai poltanko tämän romun pihalla ihan vaan siitä ilosta että saan nähdä yhden ranskanraadon lisää katoavan tältä planeetalta?
Ihan kiva käyttökulkine 16km työmatkalle toi olisi, mutta sen pitäisi mielellään toimia. Kauhean käyttökelvoton, jos auto pitää työntää töihin ja sieltä pois.

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Vs: 207 - Polttoainesuodattimen vaihto (HDi)
« Vastaus #21 : 29.06.2018, 19:18:21 »
Joo, eipä ole patonkeja täälläkään ilmailtu ...

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 965
Vs: 207 - Polttoainesuodattimen vaihto (HDi)
« Vastaus #22 : 29.06.2018, 20:41:46 »
Hei jos commonraili on tyhjentynyt kun irrotit anturin. Voiko nyt ilmata suuttimet? Vai onko ne venttiilikopan sisällä eikä pääse avaamaan putken mutteria? Jos vaan pääset avaamaan ne ja sitten pyörität starttia kaasu pohjassa vaikka 5 sekuntia. Jos ei ala naftaa tulla, taitaa vika olla muualla, jos tulee naftaa, mutterit kiinni ja starttaamaan.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 965
Vs: 207 - Polttoainesuodattimen vaihto (HDi)
« Vastaus #23 : 29.06.2018, 21:41:03 »
Ei siellä ole mitään painetta jos mutteri on auki. Pääasia että ilma poistuu railista. Toki on hyvä avata mutterit pitämällä "kontramutterista" vastaan jottei kontra vahingossa aukea ja jää tihkumaan. Jos kontraa ei ole, sitten siitä ei tarvitse murehtia.

No voihan tuo ruljanssi olla turha koska commonrailin periaate on niin erilainen verrattuna vanhanaikaisiin pumppuihin. Pieni operaatio kuitenkin jos suuttimet on näkyvillä.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 965
Vs: 207 - Polttoainesuodattimen vaihto (HDi)
« Vastaus #24 : 30.06.2018, 11:46:14 »
Ei ole leikkimistä vaan vanhaa kauraa, jo 100v sitten suuttimet jouduttiin ilmaamaan. Ja jos yksikin mutteri on auki, on railipaine pyöreästi 0 baaria joten ei sen vaarallisempaa ole kuin hanasta otettu vesi.

Eri asia jos kone on käynnissä, silloin ei välttämättä kannata koskea muttereihin.

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 531
Vs: 207 - Polttoainesuodattimen vaihto (HDi)
« Vastaus #25 : 30.06.2018, 18:42:02 »
Ei niissä mitään pelättävää ole,niin olematon tuotto niissä on että se paine tippuu heti kun putken löysää vauhdissa.

Timo L

  • Vieras
Vs: 207 - Polttoainesuodattimen vaihto (HDi)
« Vastaus #26 : 01.07.2018, 12:18:44 »
Juu mielessä kävi että onko tossa nyt joku ilmalukko jossain, että ruuvaisk yksi kerrallaan suuttimien syöttöputkia hieman auki. Ainakin näkisi tuleeko lientä varmasti sinne asti.

Mutta tämä kun muuten toimi ennen proseduuria, lukuunottamatta herjaavaa railipaineanturia ja satunnaisia näille koneille tyypillisiä keskenkaiken sammumisia, niin ihmettelen jos jotain muuta olisi nyt mennyt yhtäkkiä rikki..

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 965
Vs: 207 - Polttoainesuodattimen vaihto (HDi)
« Vastaus #27 : 01.07.2018, 18:52:52 »
Sekin riittää että ruuvaa yhden suuttimen mutterin auki, vaikka yhdenkin kierroksen, ja starttaa 5 sek. Tarkistaa tuleeko ainetta ja jos ei niin toiset 5sek. Tässä ainakin railitukki täyttyy mikä on tärkeää, näin ilmamäärä putoaa huomattavasti. Nyt kun mutteri on kiinni, startatessa ei jäännösilman puristamiseen tarvitse startata niin kauaa, siis vain sen aikaa kun anturi antaa eculle luvan ruiskuttaa. Ensin menee ilmat läpi suuttimista ja sitten alkaa nafta menemään ja käynnistyy.

Timo L

  • Vieras
Vs: 207 - Polttoainesuodattimen vaihto (HDi)
« Vastaus #28 : 10.07.2018, 15:23:50 »
Noh, auton sain vihdoin käyntiin, eikä tarvinnut irrottaa suuttimilta putkia. Purin kaiken veks mitä oli asennettu, kasasin uudestaan ja ilmasin, sitten lähti. Mikä lie oli, kun ei mitään löytynyt.

Hyono puoli sen sijaan on, että ei tämä kämäinen patonki vieläkään tullut kuntoon.. Edelleen tulee ajossa anti pollution fault, ja kone sammuu. Haluaako joku ostaa tonnilla projektin? Leimaa on vajaa vuosi, tuulilasi pitää vaihtaa.

En minä jaksa tällaisen paskan kanssa taistella. Käyttöautolla on tarkoitus ajaa, ei korjata.

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Vs: 207 - Polttoainesuodattimen vaihto (HDi)
« Vastaus #29 : 10.07.2018, 17:40:36 »
Liian halpa auto vietäväksi huoltoon, eli yritettävä korjata itse?  :-\