Kirjoittaja Aihe: 407 - Nykii (HDi)  (Luettu 10486 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

paki

  • Vieras
407 - Nykii (HDi)
« : 21.02.2012, 21:04:24 »
Auto: 2004 407 2,0 HDi.

Vikakoodeja tullut seuraavasti P1351 P0193 P0191 ja kaikki samaan aikaan. Rykiminen on pahentunut ja nyt on jo sen verran ikävä ajettava että jotain pitäisi tehdä. Aikaisemmin on ollut vain pientä vastaan pyristelyä ja sitäkin sattuman varaisesti. Moottorivalo sammuu kun käynnistää auton noin 5 kertaa. Joutokäyntikin on välillä vaikean oloista. Vaihdoin pottoainesuodattimen mutta sillä ei ollut vaikutusta. ESP on myös herjaillut ja jarruvalotkin toimii viiveellä jos ensinkään kerkiävät toimimaankaan. Sen verran jarruvaloista ja tosta luistonestosta että kun auto ollut lämpimässä hallissa niin molemmat kyllä toimii. Tämän kerroin siksi että kun moottorivalo syttyy niin samalla herjaa myös ESP:stä. Missähän mahtais olla vika ja onkohan nyt tullut sit kerralla enempikin murheita pösön kanssa.

Ripper

  • Vieras
Vs: 407 - Nykii (HDi)
« Vastaus #1 : 22.02.2012, 04:24:40 »
P1351 taitaa olla hehkunrele, piuhassa vikaa tai tulpat nokisia/rikki, P0193 voi liittyä polttoainepaine sensoriin, P0191 luultavasti ESP:n häiriö tai vastaava. Voi olla että hehkutulpat ovat finaalissa ja antaa sen takia myös tuon P0193 koodin. Vaihda hehkutulpat tai tarkasta toiminta. Mulla myös sama auto 05 malli, jossa lukijalla myös hehkurele koodi ilmaantunut, ei käynnisty -20 asteessa ilman lohkoa ja viittä yritystä.

Jos kone viilenee liikaa, alle 75 astetta, kone alkaa pätkimään ja joutokäynti vaeltaa, jos olet unohtanut viimasuojan edestä niin se voi tehdä tuota. -10 pitäisi laittaa jo kokosuoja eteen. Jos olet ajanut koko talven ilman suojaa, luultavasti jotain on mennyt jo rikki.

paki

  • Vieras
Vs: 407 - Nykii (HDi)
« Vastaus #2 : 22.02.2012, 23:27:35 »
Kiitos Ripperille neuvoista! Viimasuojaa ei ole ollut mutta nyt on puolet peitossa ja hehkutulpat menee vaihtoon pikimmiten, tulpat on jo hankittu.

Lisää juttua että nyt sit taas menee ihmetyksen puolelle, kun sain auton lämpimään halliin niin moottorinvikavalo sammui ja jonkin aikaa siellä ollessa pahin yskiminen myös loppui jotain pientä käyntihäiriötä joutokäynnillä. Eilen ulkona käynti oli todella pätkimistä esim. 1500-2000 kierrosalueella samaten kuin aamupäivällä töihin ajettaessa pösö oli kuin villihevonen vaan vei kuitenki työpaikalle  :) suuremmilla kierroksilla noin 3000 auto toimi paremmin. Noh siellä hallissa näin ei asia enään ollut ja sieltä pois ajaessanikin suurin nykiminen oli poissa ehkä pientä vastaan hankaamista mutta isommilla kierroksilla toimii paremmin. Sitten taas kysymys kun huomasimme kaverin kanssa että polttoainesuodattimen jälkeen menee ilmakuplaa polttoaineputkessa mutta ennen suodatinta putkessa ei näyttäisi ilmakuplia tulevan eli onko normaalia että suodattimen jälkeen menee ilmaaki  :-\. Putkien liittimet vaikuttivat ihan ok:lta. Huomenna näkee että onko vika palannut kun auto on yön ulkona ja aamulla pitäisi ajella työpaikalle  :)
Ai niin jäi kertomatta että otin piuhan irti ilmamäärämittarista ja sillä ei vaikuttanut olevan mitään merkitystä käyntiin millään kierrosalueella tosin ajon aikana piuha on ollut kytkettynä  :D
« Viimeksi muokattu: 22.02.2012, 23:40:03, kirjoittanut paki »

paki

  • Vieras
Vs: 407 - Nykii (HDi)
« Vastaus #3 : 24.02.2012, 16:51:52 »
Juuh todennäköisesti hehkutulppa 2 rikki. En tiedä varmuudella mut mittasin hehkutulppien ohjausmoduulin eli olisiko se sit hehkunrele kyseessä niin moninapaliittimestä ohmit ja hehku 2 ei antanut arvoja ollenkaan. Rele tai moduuli on akun takana olevassa lootassa boxin alla. Mittasin navat 1,2,6,7 eli napa 2 on hehku 1, napa 7 on hehku 2, napa 1 on hehku 3 ja napa 6 on hehku 4. Sen verran olen saanut selvitettyä että hehkun ohmimäärä ilmeisesti pitäisi olla luokkaa 2,6 ohmia tosin itselläni oli 1,4-1,5 ohmia ja kakkosen hehku oli 0. Joten tänään vielä hehkujen vaihtoon joka ilmeisesti ei ole niitä ihan helpoimpia juttuja pösössä vaan ainahan sitä pitää ensin itse yrittää ennenkuin vie huoltoon  ;D
« Viimeksi muokattu: 24.02.2012, 17:08:15, kirjoittanut paki »

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 998
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Nykii (HDi)
« Vastaus #4 : 24.02.2012, 19:30:03 »
Mittasin navat 1,2,6,7 eli napa 2 on hehku 1, napa 7 on hehku 2, napa 1 on hehku 3 ja napa 6 on hehku 4. Sen verran olen saanut selvitettyä että hehkun ohmimäärä ilmeisesti pitäisi olla luokkaa 2,6 ohmia tosin itselläni oli 1,4-1,5 ohmia ja kakkosen hehku oli 0.

Mittauksien luotettavuus arvelluttaa. 0 ohmia on oikosulku. Olisiko ääretön parempi, eli poikki ;)
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

paki

  • Vieras
Vs: 407 - Nykii (HDi)
« Vastaus #5 : 24.02.2012, 21:02:20 »
Heh aivan oikein ;D. Hehkujen vaihto ei ole helpoin juttu, mutta nyt on kakkosen hehku vaihdettu ja muut saavat jäädä odottelemaan. :D Niin joo kakkosen hehkun voi vaihtaa ilman isompia purkamisia ainoastaa huohotinletku irti sit pelin avulla hehku irti.

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 851
Vs: 407 - Nykii (HDi)
« Vastaus #6 : 24.02.2012, 21:10:49 »
En tiedä 407:sta mutta ainakin edeltäjässä tuli oma koodi esim. Glow plug #2 rikki tms. En nyt muista enää tarkkaan mitä se kertoi mutta rikkinäisen hehkun se osasi eritellä. Ehkäpä vika on kuitenkin jossain muualla...?
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

paki

  • Vieras
Vs: 407 - Nykii (HDi)
« Vastaus #7 : 25.02.2012, 01:13:57 »
Kyllä kakkossen hehku oli rikki. Nyt kun pistää mittaria napaan 7 niin ohmit on 1,5. Tosin itse nykiminen ei loppunut  :(. Vikakoodeja ei ainakaan toistaiseksi ole tullut. Alkaa vaikuttamaan siltä että ehkä polttoaine puolella piilee syy. Voisikohan vika olla vaikka ruiskuissa. Käynti on ihan kuin ei kävisi kaikilla pytyillä ja kun pitää kierrokset jossain 1200 lukemissa niin välillä käynti ns. virkistyy eli se yksikin sylinteri lähtisi toimii kunnolla.

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 851
Vs: 407 - Nykii (HDi)
« Vastaus #8 : 25.02.2012, 09:45:33 »
Suuttimien korjauskertoimet PPS:llä luettuna?
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

paki

  • Vieras
Vs: 407 - Nykii (HDi)
« Vastaus #9 : 25.02.2012, 10:55:34 »
En omista PPS:ää. Luen vikakoodeja elm327:lla. Täytyy hankkia toi PPS2000:nen. Hong Kongista löytyisi kuluineen noin 100€. Googlaamalla en ole suomesta vielä löytänyt. Mut itse autoon niin alkoi mietityttää että voisiko nyt kuiten olla kakkosen ruiskussa jotain vaikka nokeutunut pahasti kun hehkukin ollut pois pelistä ja tiedä sitten että kuinka kauan. Tuli mieleen että huomasin jo kesällä pientä pyristelyä kun ajeli sopivalla pintakaasulla ja kun antoi reilusti kaasua niin pyristely loppui ja tämäki ihan vaan muutaman kerran eli en pitänyt sitä mitenkään vakavana asiana. Tämä on ensimmäinen pösö ja dieseli minulle joten ei ihan ole tuttua toi tekniikka

_MikkoT_

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 186
Vs: 407 - Nykii (HDi)
« Vastaus #10 : 25.02.2012, 13:10:42 »
Ootko tulpannu egr-venttiilin? Jos egr jöllöttää auki, niin saa auton nykimään pikkukierroksilla. Eikä välttämättä anna vikakoodia.
Seat Exeo Style 2.0 TDI 2010
Ex: Seat Toledo 1,9 TDI 2003, Peugeot 306 1,6 SR Style -96, Peugeot 309 1,6 GR -87

paki

  • Vieras
Vs: 407 - Nykii (HDi)
« Vastaus #11 : 25.02.2012, 21:09:50 »
Juu on tulpattu ja ei vaikutusta. Auto pätkii käyntiä edelleen ja vaikuttaisi siltä että kun moottori lämpenee niin oire pahenisi. Kone käy vaikiasti 1500 kierrokseen mut sen jälkeen virkistyy ja tämä silloin kun moottori ei ole vielä tarpeeksi lämmin ja lämpimänä joutokäynnilläkin moottori pätkii.

jomppa27

  • Vieras
Vs: 407 - Nykii (HDi)
« Vastaus #12 : 27.02.2012, 17:59:02 »
EOBD-koodi    Vian sijainti    Mahdollinen syy
P0191    Polttoainekiskon painetunnistin - alue-/toimintavirhe    Johdinsarja, polttoainekiskon painetunnistin

Kokeile puhdistaa liitin. Jos ei apuja, tarkasta polttoainepaine ajon aikana testerillä.

paki

  • Vieras
Vs: 407 - Nykii (HDi)
« Vastaus #13 : 29.02.2012, 00:06:28 »
Kokeile puhdistaa liitin. Jos ei apuja, tarkasta polttoainepaine ajon aikana testerillä.

Tämä täytyykin tehdä nimittäin tänään tuli koodi P1164 joka liittyy myös polttoainekiskon painetunnistimeen. Hehkun vikakoodit ovat poistuneet hehkutulpan vaihdon jälkeen, mutta myös tämmöinen koodi on myös kuin P2408 joka ilmeisesti liittyy polttoainekorkin tunnistamiseen tai sitten läpän. En kyllä löytänyt täyttöaukosta mitään tunnistinta korkille. No pösö kuitenki teki näin että ei jaksanut kiihtyä vaan kiihtyi hitaasti ja ajotietokoneesta katsoin polttoaineen kulutusta niin ei kyllä realiaikainen kulutuskaan noussut vaikka kuinka painoin lapun pohjaan. Sit auto tien sivuun ja sammutin ja otin ilmamäärämittarin piuhan irti ja kas kummaa taas kiihtyi normaalisti no sit taas tietysti auto sivuun ja sammuksiin ja piuha takasin paikalleensa ja kiihdytin niin taas kiihtyi normaalisti. En tiedä että johtuiko siitä että otin sen piuhan irti vai johtuiko siitä että sammutin auton kun alkoi taas normaalisti kiihtymään tosin nykimistä oli edelleen muttei niin rajua kuin aikaisemmin on ollut. Alkaa tosissaan ihmetyttämään ko. auton käytös.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 411
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Nykii (HDi)
« Vastaus #14 : 29.02.2012, 16:31:33 »
Maallikon arvaus: Saahan tankki ilmaa? Kannattaisiko kokeilla pätkä täyttöaukon korkki auki/löysällä.
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 2.12.2018 382 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207